3 spôsoby, ako žiť cieľavedomý život

Cieľavedomý život vás môže motivovať k tomu, aby ste ráno vstali a vložili do dňa plnú energiu. Mať vo svojom živote cieľ vám môže pomôcť cítiť, že vaše rutinné činnosti a zvyky sú čo najzmysluplnejšie a najdôležitejšie. Heather Malinová definuje účel ako „cieľ orientovaný na budúcnosť, ktorý je osobne zmysluplný a zameraný na to, aby prispel k niečomu väčšiemu, než je vlastné.“[1]
Odborný zdroj
Michael Stern
Life Coach
Rozhovor s odborníkom. 1 júl 2020.
Cieľavedomý život môžete žiť tak, že budete nasledovať svoje vášne, stanovíte si ciele, budete sa venovať druhým a budete žiť vyváženejší život. Je dôležité nájsť zmysel aj v maličkostiach, aby ste si dokázali vážiť to, čo máte, a vychutnať si každý okamih svojho dňa.

Metóda 1 z 3:Nasledovanie svojich vášní a stanovenie cieľov


Identifikujte svoje vášne. Veľkou súčasťou cieľavedomého života je mať vášne a žiť ich. Začnite tým, že sa zamyslíte nad tým, čo vás baví. Napíšte si svoje vášne a buďte čo najvýstižnejší. Pýtajte sa sami seba: „Čo rád robím? Čo ma robí šťastným?“ Identifikácia vašich vášní vám pomôže uvedomiť si, čo je pre vás v živote dôležité.[2]
Odborný zdroj
Sydney Axelrodová
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Napríklad vás môže baviť zabezpečovať rodinu, byť architektom a vlastniť vlastný dom. Alebo vás možno vášnivo zaujíma hľadanie romantického partnera, cestovanie do Ázie a učenie sa kresliť.
  • Premýšľajte o tom, čo vo vás vyvoláva radosť a čomu by ste venovali svoj čas, keby ste nemali žiadne iné povinnosti.[3]
    Odborný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.
  • Po tom, ako si určíte svoje vášne, vyslovujte ich každý deň nahlas, aby ste si ich pripomenuli.


Začleňte svoje vášne do svojho každodenného života. Využite svoje vášne a uveďte ich do praxe. Pokúste sa ich začleniť do svojho každodenného života, aj keď len v malej miere. Vložte viac svojej vášne do vzťahov s rodinou, keď si uvedomíte, že vám záleží na tom, aby ste mali silné väzby s členmi svojej rodiny. Alebo si vyhraďte viac času na svoje koníčky, ktoré vás bavia, napríklad na maľovanie, spev alebo písanie.[4]
Zdroj experta
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Mohli by ste si významne uvedomiť, že vás v skutočnosti baví iná kariéra alebo práca. Možno si uvedomíte, že vás v skutočnosti baví verejnoprospešná práca a rozhodnete sa zamerať svoju kariéru na službu komunite. Život podľa tejto vášne vás môže viac napĺňať, aj keď nebudete zarábať toľko peňazí, ako keby ste robili niečo iné.


Stanovte si ciele a pracujte na ich dosiahnutí. Mať vo svojom živote ciele vám tiež môže pomôcť cítiť, že žijete zmysluplný život. Stanovte si jasné ciele a pracujte na ich dosiahnutí, aby ste mali pocit, že v živote dosahujete to, čo chcete. Napíšte si svoje ciele a vyveste ich na viditeľné miesto. Často sa na ne odvolávajte a odškrtávajte si ich, keď ich dosiahnete. Môže vám to pomôcť cítiť, že žijete s cieľom, a motivovať vás, aby ste každý deň prijali ako ďalší spôsob, ako dosiahnuť svoje ciele.[5]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Odborný rozhovor. 30. júna 2020.

  • Môžete si napríklad napísať okamžité ciele, ako napríklad „naučiť sa piecť koláč od základu“ alebo „pozerať tento rok viac dokumentárnych filmov o politike“.“ Môžeš si napísať aj dlhodobé ciele, napríklad „absolvovať online kurz ekonómie“ alebo „zlepšiť si tento rok priemer a podať si prihlášku na vysokú školu.“
  • Uistite sa, že si určujete realistické ciele. Môžete mať aj krátkodobé a dlhodobé ciele. Uistite sa, že vaše krátkodobé ciele sú jasne prepojené so širším obrazom toho, čo v živote nakoniec chcete a kým sa chcete stať.[6]
    Odborný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.
  • Vytvorte si zoznam cieľov a pracujte na ich dosiahnutí jeden po druhom. Používajte odmeny, aby ste sa motivovali k dosiahnutiu týchto cieľov, napríklad jedlo alebo večer s priateľom, ak dosiahnete určité ciele.
  • Používajte každodenné afirmácie a pripomenutia, že pracujete na cieľoch, ktoré sú pre vás dôležité. Každé ráno si nahlas hovorte afirmácie typu: „Dosiahnem svoje ciele“ alebo „Dostanem to, čo chcem“ alebo si ich zapíšte do denníka.


Žite v súlade so svojimi hodnotami. Mať vášne ide ruka v ruke s hodnotami. Vaše hodnoty predstavujú to, ako chcete žiť svoj život, a určujú, ako budete diktovať svoje rozhodnutia. Život v súlade s vašimi hodnotami vám pomôže cítiť, že váš život má zmysel a je pre vás zmysluplný. Ak sú vaše hodnoty pozitívne a hlboké, budete otvorenejší a veľkorysejší aj k ľuďom okolo seba. Aj to môže pomôcť obohatiť váš život a dať vám pocit, že žijete plnohodnotnejšie zo dňa na deň.[7]

  • Môžete mať napríklad hodnoty ako čestnosť, súcit a komunita. Tieto hodnoty potom môžete uviesť do praxe tým, že budete úprimní k priateľovi, budete dobrovoľnícky pracovať vo svojej komunite a podporíte príbuzného, ktorý prechádza ťažkým obdobím.

Žite so zámerom. Keď žijete so zámerom, môžete posilniť svoj vlastný proces sebapoznávania. Tento proces sebapoznávania vám môže pomôcť definovať, kto ste, na hlbšej a zmysluplnejšej úrovni. Môže vám tiež pomôcť určiť, čo pre vás znamená žiť zmysluplný život.

  • Buďte pozorní. Nájdite si čas na to, aby ste si všimli svoje okolie a spomalili.
  • Nájdite si čas pre seba. Každý deň si vyhraďte aspoň 15 minút, ktoré sú vaším časom na to, aby ste robili, čo chcete.
  • Dôverujte svojej intuícii. Vnútorné inštinkty vám môžu pomôcť pri správnych rozhodnutiach. Počúvajte svoje vnútro, keď k vám bude nabudúce prehovárať.
  • Buďte k sebe láskaví. Súcit so sebou samým vám tiež môže pomôcť žiť so zámerom. Buďte k sebe láskaví, najmä keď urobíte chybu.

Metóda 2 z 3:Vrátenie peňazí druhým


Dobrovoľníctvo váš čas. Vracanie peňazí druhým vám často pomôže nadobudnúť pocit, že žijete plnohodnotnejší život. Denne alebo týždenne venujte nejaký čas dobrovoľníctvu. Môže to byť dobrovoľnícka práca na niekoľko hodín v miestnom útulku pre bezdomovcov raz týždenne. Alebo možno budete dobrovoľne venovať svoj čas tým, že jeden deň v týždni pomôžete súrodencovi s učením na kurz.[8]

  • Skúste denne alebo týždenne venovať čo i len malú časť svojho času dobrovoľníctvu, aby ste mali pocit, že váš každodenný život má zmysel. Dokonca aj pomoc susedovi pri odhŕňaní chodníka alebo pomoc cudziemu človeku tým, že mu podržíte dvere, možno považovať za odplatu druhým.

ODBORNÁ RADA

Carmela Resuma, MPP

Špecialistka na cestovanie Carmela je výkonnou riaditeľkou neziskovej organizácie FLYTE so sídlom v Georgetowne v Texase, ktorá prostredníctvom transformatívnych cestovateľských zážitkov posilňuje postavenie študentov žijúcich v komunitách s nedostatočnou starostlivosťou. Carmela má magisterský titul z analýzy verejnej politiky na Newyorskej univerzite a jej vášňou je posilnenie postavenia mládeže, sociálny vplyv a cestovanie. Carmela Resuma, MPP
Špecialista na cestovanie

Zvážte prácu v neziskovej sfére pre každodenný vplyv. Carmela Resuma, výkonná riaditeľka spoločnosti FLYTE, prešla v roku 2015 do sveta neziskových organizácií. „Hovorím ľuďom, že je to najťažšia práca v mojom živote a za najmenej peňazí, ale Nikdy som nebol šťastnejší.“


Podporte nejaký záslužný čin. Vrátiť peniaze môžete aj očividnejšími spôsobmi, a to tak, že podporíte nejakú záslužnú vec vo svojom okolí alebo oblasti. Príčinu môžete podporiť tým, že organizácii darujete peniaze alebo jej venujete svoj čas. Príčinu môžete propagovať aj na sociálnych sieťach a povedať o nej ostatným ako prejav podpory.

  • Možno vám napríklad záleží na právach žien a chcete podporiť miestnu organizáciu, ktorá sa zameriava na poskytovanie vzdelávacích príležitostí pre mladé ženy. Môžete darovať peniaze organizácii alebo sa stať dobrovoľníkom v ich miestnych kanceláriách.


Buďte tu pre priateľov a rodinu. Ľudia, ktorými sa obklopujete, môžu pôsobiť ako podporná sieť a pomôcť vám motivovať sa prijať všetky výzvy, ktoré vám život pripraví. Pocit, že váš život má väčší zmysel, môžete nadobudnúť aj tým, že tu budete pre svojich blízkych a že druhí budú na vás závislí. Neustále ponúknite svoj čas, energiu a podporu svojim blízkym.[9]

  • Môžete napríklad skúsiť raz týždenne pozvať rodinu na večeru, aby ste všetci zostali v kontakte. Alebo môžete tráviť viac času s blízkymi priateľmi a rozvíjať svoje vzťahy s nimi tým, že budete dobrým poslucháčom, keď budú mať otázky alebo problémy, o ktorých potrebujú hovoriť.


Prejavte empatiu smerom k ostatným. Empatia môže byť silným spôsobom, ako sa spojiť s ostatnými a cítiť, že váš život má zmysel. Prejavovať empatiu voči druhým znamená, že sa snažíte vžiť do pozície niekoho iného a spojiť sa s ním na úrovni človeka s človekom. Empatiu môžete prejaviť aj voči svojim najbližším, ako je rodina a priatelia, ale aj voči cudzím ľuďom na ulici alebo ľuďom, ktorých ste práve stretli. Empatia voči druhým vám môže pomôcť cítiť sa viac prepojení s ostatnými a umožní vám zmysluplne vracať iným.[10]

  • Napríklad môžete prejaviť empatiu voči spolužiakovi tým, že sa ho jednoducho opýtate na jeho deň. Môžete sa ich tiež opýtať, ako sa cítia, najmä ak viete, že zápasia s problémami doma alebo v škole.
  • Empatiu voči druhým môžete prejaviť aj tým, že budete vo svojom každodennom živote aktívne bojovať proti škodlivým veciam, ako sú nenávistné prejavy a rasizmus. Ak vidíte niekoho, kto sa správa škodlivo voči ostatným, či už online alebo osobne, povedzte niečo. Ozvite sa a využite svoju empatiu, aby ste pomohli nadviazať kontakt s každým, kto je diskriminovaný, šikanovaný alebo ponižovaný.

Metóda 3 z 3:Nájdenie rovnováhy vo vašom živote


Zjednodušte svoj denný režim. Ďalším spôsobom, ako môžete žiť cieľavedomý život, je pracovať na tom, aby ste mali zjednodušený prístup k svojim každodenným návykom. Zjednodušte si dennú rutinu, aby ste sa denne menej rozptyľovali alebo stresovali. Môže to znamenať, že sociálne médiá skontrolujete len jeden až dva razy denne namiesto desiatich. Alebo to môže znamenať, že sa vzdáte niekoľkých záväzkov vo svojom dni, aby ste mohli svoju energiu venovať veciam, ktoré vás zaujímajú.[11]

  • Môžete začať tým, že zo svojho dňa odstránite jednu rušivú vec. Možno napríklad kontrolujete svoje sociálne médiá len neskoro ráno namiesto toho, aby ste ich kontrolovali hneď v posteli. Alebo možno zrušíte pracovné stretnutie, pretože vám nakoniec zaberie príliš veľa produktívneho času v práci.
  • Postupne odstraňujte z každodennej rutiny čoraz viac rušivých vecí. Nakoniec by ste mali mať zjednodušenú dennú rutinu, ktorá vám pomôže cítiť, že žijete s cieľom a nie len prechádzate cez pohyby.


Zachovanie dobrej rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. Vyváženejší život môžete mať aj tak, že budete venovať rovnaký čas práci a životu mimo práce. Snažte sa, aby ste nemali nerovnováhu, keď pracujete dlhé hodiny a zanedbávate svoje osobné vzťahy alebo kontakty s inými ľuďmi. Takéto konanie môže viesť k stresu, úzkosti a pocitu bezcieľnosti alebo prázdnoty. Namiesto toho pracujte na zdravej rovnováhe, aby ste sa mohli viac realizovať.

  • Môžete sa napríklad pokúsiť rozdeliť svoj čas rovnomerne na svoju kariéru alebo školské vzdelávanie a na svoje vzťahy. Venujte kvalitný čas svojim romantickým vzťahom alebo vzťahom s rodinou, aby ste sa necítili nevyrovnaní alebo izolovaní od ostatných.
  • Nezabúdajte, že je dôležité tráviť čas s inými ľuďmi, ale je tiež dôležité nájsť si čas pre seba. Nezabudnite si naplánovať čas, aby ste mohli byť aj sami.

  • Žite v danom okamihu. Môže byť lákavé snažiť sa myslieť príliš ďaleko do budúcnosti alebo sa stresovať neznámym. Vyhnite sa tomu a snažte sa užívať si prítomný okamih. Zamerajte sa na vychutnávanie toho, čo robíte teraz, aby ste si to mohli vychutnať a neskôr si to zapamätať. To môže dať vášmu životu väčší zmysel, najmä v každodennom živote.[12]

    • Veľkou súčasťou života v prítomnosti je oceňovanie vecí, ktoré už máte. Hoci si možno želáte mať viac peňazí alebo väčší úspech, uznajte všetko, čo ste doteraz dosiahli, a buďte vďační za všetko, čo ste urobili. Môže vám to pomôcť cítiť, že váš život má zmysel už teraz a že tento zmysel bude len rásť, keď budete prijímať ďalšie výzvy alebo ciele.
  • Odkazy

      Michael Stern. Life Coach. Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.

      Sydney Axelrod. Certifikovaný životný kouč. Odborný rozhovor. 30. júna 2020.

      Michael Stern. Životný kouč. Odborný rozhovor. 1. júla 2020.

      Sydney Axelrod. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 30 júna 2020.

      Sydney Axelrod. Certifikovaný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

      Michael Stern. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.

      http://www.huffingtonpost.com/anne-loehr/how-to-live-with-purpose-_b_5187572.html

      http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-ways-to-live-a-meaningful-life.html

      http://www.franksonnenbergonline.com/blog/7-ways-to-live-life-with-a-purpose/