3 spôsoby, ako žiť jednoduchý a pokojný život

Život môže byť chaotický a rýchly a niekedy máte pocit, že sotva máte možnosť zastaviť sa a byť prítomní. Našťastie, život nemusí byť takýto. Je možné spomaliť, zbaviť sa neustáleho stresu a nájsť si čas na malé, jednoduché radosti v živote. Pripravili sme pre vás niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu zjednodušiť si život a nájsť viac pokoja. Pozrite si nasledujúce kroky, aby ste mohli začať!

Metóda 1 z 3: Úprava vášho rozvrhu

Spomaľte. Niekedy ste takí zvyknutí robiť všetko v rýchlosti, že si ani nevšimnete, ako sa váš život zrýchlil. Jednoduché čítanie slov „Spomaľte“ vám umožní na chvíľu sa zastaviť a všimnúť si. Tento krok je uvedený ako prvý, aby ste si túto myšlienku niesli so sebou počas celého článku a aj po ňom.

  • Vyhnite sa multitaskingu. Stalo sa populárnym, ak nie klišé, vykonávať viacero úloh. Výskum však naznačuje, že existuje bod, kedy kvalita toho, čo robíte, klesá, keď sa snažíte sústrediť na príliš veľa úloh naraz.[1]
    To, že to robia všetci, neznamená, že to musíte robiť aj vy.
  • Nájdite si svoj prah klesajúcej návratnosti počtu úloh, na ktorých môžete pracovať. Vaším cieľom je robiť veci dobre, aby ste mali dobrý pocit zo svojich úspechov.
  • Urobte nič akoby to bolo niečo. Je umenie nerobiť nič. Mnohí ľudia majú problém s tým, aby si našli čas na zastavenie a preskupenie. Aj keby to mala byť päťminútová prestávka na to, aby ste nič, robiť to.

Zredukujte svoje záväzky. Ak máte aktuálne záväzky niečo urobiť, dodržujte ich, kým úlohy alebo udalosti nedokončíte. Od tohto momentu si však berte menej záväzkov. Zo začiatku môžete mať problémy, ale zamerajte svoj zámer na zjednodušenie svojho života, a to vo vás vyvolá väčší pokoj. Dovoľte svojmu konečnému cieľu, aby vás motivoval a utíšil vaše pocity viny.

  • Obmedzte počet prípadov, keď poviete „áno“ tým, že si budete zapisovať do kalendára. Najprv si určte svoju „úroveň pohodlia“ pre to, koľko udalostí dokážete pokojne zvládnuť. Po druhé, držte sa tohto čísla. Nebuďte vždy tým dobrým človekom, ktorý hovorí: „Áno.“ Namiesto toho si vyberte svoje miesta.
  • Keď vás požiadajú o účasť na podujatí, snažte sa rýchlo neodpovedať. Namiesto toho sa na chvíľu zastavte a zistite, či daná udalosť skutočne obohatí váš život. Ak sa to nepodarí, pravdepodobne bude najlepšie povedať: „Ďakujem za pozvanie, ale musím to vynechať.“
  • Rozvíjajte schopnosť povedať „nie“ tým, že oznámite svoj zámer. Sú chvíle, keď niektorí ľudia neprijmú „nie“ ako odpoveď. To je váš signál, aby ste sa s danou osobou podelili o viac informácií a stanovili si hranice.[2]
    Zvážte posilnenie svojho „nie“ niečím takýmto: „Ste takí milí, že na mňa myslíte, ale robím vo svojom živote niektoré zmeny, ktoré sú pre mňa, moju rodinu a moje zdravie naozaj dôležité, takže budem musieť odmietnuť.“ Osoba bude pravdepodobne podporovať vaše rozhodnutie.

Eliminujte doplnky. Nápadná spotreba môže opisovať váš život, alebo aspoň môžete praktizovať nadmernú spotrebu. Nápadná spotreba zahŕňa okázalé alebo márnotratné míňanie v snahe ukázať ostatným svoju úroveň spoločenskej prestíže[3]
zatiaľ čo nadmerná spotreba je používanie väčšieho množstva energie, než je nevyhnutne potrebné. Zjednodušenie vášho života drasticky zníži množstvo „doplnkov“, na ktoré ste si zvykli. Cieľom je znížiť dodatočné výdavky, aby ste neboli tak zviazaní finančnými záväzkami.

  • Položte si otázku, či naozaj potrebujete ten druhý iPad alebo najnovší elektronický gadget, alebo tú cestu dvakrát denne cez predajňu kávy. Stačí povedať „nie“ svojmu nadmernému rozmaznávaniu a „áno“ svojej túžbe žiť jednoduchší, pokojnejší a spokojnejší život. Vždy, keď budete stáť pred rozhodnutím, snažte sa vedome prijať rozhodnutie, ktoré bude v súlade s dlhodobými vlastnými záujmami, ktoré ste si vypracovali.
  • Nájsť naplnenie v jednoduchých veciach života – tráviť čas s priateľmi, v prírode alebo niečo vytvoriť vlastnými rukami. Zistíte, že vnútorné odmeny zlepšia vašu motiváciu a celkovú spokojnosť so životom.[4]

Vyčistite svoj životný priestor. Ľudia si vytvárajú svoj svet okolo seba a napĺňajú ho predmetmi. Ak si chcete zjednodušiť život, preskúmajte svoje okolie a usporiadajte si ho. Dobre usporiadaný domov je zdravý domov. Odstránenie prebytočných predmetov, ktoré už nepoužívate, pomôže odľahčiť váš domov, vaše emócie a myšlienky.[5]
Keď je váš vonkajší svet bez neporiadku, bude taký aj váš vnútorný svet.

  • Venujte minimálne 10 minút denne usporiadaniu svojho okolia.
  • Využite víkend alebo voľné dni na to, aby ste sa pustili do väčších projektov, ako je upratovanie skríň, zásuviek a garáží.
  • Roztrieďte svoje položky do troch kategórií: Nechajte si ich, darujte ich a vyhoďte ich. Darovanie málo používaných vecí charitatívnym organizáciám dáva ostatným príležitosť tešiť sa z týchto vecí a poskytuje prácu pracovníkom, ktorí dary spracúvajú. Každým darom, ktorý venujete, pomáhate spoločnosti, čo zvyšuje vaše sebavedomie.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3: Zmena priorít vášho života

Identifikujte svoje hodnoty.[7]
Premýšľajte o veciach, ktoré sú pre vás dôležité a ktoré ovplyvňujú vaše konanie a v konečnom dôsledku aj to, akým ste človekom. Toto sú hodnoty. Sú vedúcou silou pri rozhodovaní. Identifikácia vašich hodnôt môže byť výzvou, ale stojí to za námahu.

  • Ak chcete určiť svoje hodnoty, zamyslite sa nad obdobiami vo svojom živote, keď ste boli najšťastnejší, najpyšnejší, najspokojnejší a najuspokojivejší. Urobte si zoznam a určte, čo si na týchto situáciách ceníte. Možno si ceníte kreativitu, dobrodružstvo, lojalitu a tvrdú prácu, ktoré vám každá z týchto situácií poskytla. Možno si uvedomíte, že si najviac ceníte svoju rodinu. Tie budú hnacou silou vo všetkom, čo robíte.
  • Ak chcete žiť jednoduchý pokojný život, potom si možno ceníte pokoj, vynaliezavosť, stabilitu a zdravie.

Zosúlaďte svoje aktivity so svojimi hodnotami. Zúčastňujte sa aktivít, ktoré sú v súlade s vašimi hodnotami a túžbou zjednodušiť si život. Podľa toho, ako sa cítite, spoznáte, či sú vaše aktivity v súlade s vašimi hodnotami. sa budete cítiť spokojní a uspokojení. Pokiaľ ide o činnosti, ktoré sú v rozpore s vašimi hodnotami, platí opak. Budete mať silný pocit, že niečo nie je v poriadku a ste nešťastní.

  • Odmietnite ponuky na podujatia, ktoré sú v rozpore s vaším zámerom žiť pokojne.
  • Rozhodnite sa žiť život založený na hodnotách. Vyžiada si to disciplínu a sústredenie, ktoré možno posilniť napríklad jogou a fyzickým cvičením.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj

Sformulujte si plán a zaviažte sa k nemu. Dodržiavanie modelu riešenia problémov vám poskytne štruktúru na vytvorenie zmeny. Identifikovali ste svoju túžbu žiť jednoduchý a pokojný život a teraz si musíte určiť jasné ciele, realizovať ich, podľa potreby ich upravovať a sledovať svoj pokrok.[9]

  • Stanovte si jasné ciele. Jedným z cieľov môže byť, aby ste si stanovili harmonogram a viedli si denník o svojom úsilí v oblasti dekolturovania. Sebakontrola vedie k skutočnej zmene.[10]
  • Zvoľte si dátum začiatku svojho plánu a začnite. Neodkladajte nevyhnutné. Začnite čo najskôr.
  • Uznajte svoj rast a odmeňte sa. Ak úspešne splníte svoje denné, týždenné alebo mesačné ciele, oslávte svoje úspechy. Možno by ste mohli ísť do kina, navštíviť športové podujatie alebo zasadiť strom na počesť niekoho, koho obdivujete. Pozitívne posilnenie vás bude motivovať, aby ste pokračovali vo svojom pláne.
  • Ak vám nejaká stratégia nefunguje, prestaňte ju používať. Nájdite alternatívu a zapojte ju do svojho plánu. Nepozerajte sa na to ako na zlyhanie; namiesto toho sa na to pozerajte ako na korekciu na ceste k vášmu cieľu.
  • Vaše nové správanie sa časom vybuduje a stane sa pre vás druhou prirodzenosťou. Keď sa vaše správanie stane prirodzenejším, môžete zmierniť prísne dodržiavanie plánu a stále si udržať pozitívne výsledky.[11]

Cvičiť sa v žití v prítomnom okamihu. Nezaoberajte svoje myšlienky príliš minulosťou ani príliš budúcnosťou. Bludná myseľ je nešťastná myseľ.[12]
Zjednodušenie myšlienok zahŕňa upokojenie mysle a sústredenie sa na to, čo práve robíte.

  • Používajte vizualizačné cvičenia, aby ste si predstavili seba v jednoduchom, pokojnom prostredí bez stresu. Pomôže vám to upokojiť myseľ.
  • Zapojte sa do rozhovoru alebo cvičenia. Toto sú dva najúčinnejšie spôsoby, ako zostať v prítomnom okamihu.[13]

Píšte si denník vďačnosti. Medzi výhody vedenia denníka vďačnosti patrí zlepšenie spánku, zlepšenie zdravia a zvýšenie šťastia – všetky tieto faktory vytvárajú vo vašom živote pokoj. Sú veci, ktoré treba zvážiť, aby ste dosiahli čo najväčší úžitok:[14]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Začnite tým, že sa rozhodnete byť šťastnejší a vďačnejší.
  • Uveďte podrobnosti o veciach, za ktoré ste vďační, namiesto vyslovovania jednoduchých fráz.
  • Zamerajte svoju vďačnosť skôr na ľudí než na veci.
  • Uvažujte, ako by sa váš život zmenil, keby ste odstránili niečo, na čom vám záleží. To vás bude inšpirovať k tomu, aby ste premýšľali o ďalších aspektoch vašej vďačnosti.
  • Nezabudnite zahrnúť neočakávané prekvapenia.
  • Nestrácajte chuť do písania tým, že sa budete nútiť písať každý deň. Možno raz alebo dvakrát týždenne by to bola pohodlná rutina.

Praktizujte empatiu a súcit s cieľom vytvoriť mier.[15]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Schopnosť oceniť boj niekoho iného je dôležitá zručnosť, ktorú treba rozvíjať. Niektorým ľuďom to ide ľahko, iným nie. Viete, ako by ste chceli, aby sa k vám správali, tak to použite ako vodítko, keď sa snažíte niekomu odpustiť.

  • Ak si chcete precvičiť empatiu a súcit, začnite tým, že oslovíte člena rodiny alebo priateľa a ponúknete mu nejakú pomoc. Možno by ste pre ňu mohli niečo vybaviť alebo urobiť niečo jednoduché, napríklad vyložiť nákup alebo zaliať jej rastliny. Zmyslom tohto cvičenia je poskytnúť druhým pocity a činy, ktoré oceníte, keď niekto urobí to isté pre vás.

Prepnite sa z nevraživosti na vďačnosť, aby ste zlepšili vzťahy. Veľká časť vnútorného a vonkajšieho nepokoja človeka pramení z konfliktov s inými ľuďmi. Ako sa hovorí, prechovávať voči niekomu nevraživosť je ako piť jed a očakávať, že to druhému človeku ublíži. Myšlienky vďačnosti vám pomôžu zlepšiť náladu, a tým zmierniť pocity nevôle.[16]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Keď pociťujete nevraživosť, zastavte sa a položte si nasledujúce otázky:

  • Cítim sa dobre, keď myslím na túto osobu?
  • Pomáhajú mi moje negatívne pocity alebo mi škodia?
  • Majú moje myšlienky zamerané na odplatu voči tejto osobe nejaký skutočný vplyv na druhú osobu?
  • Zrejmé odpovede na otázky sú nie, nie a nie. Ďalej reagujte výrokmi naplnenými vďačnosťou: Mám dobrý pocit z toho, že sa vzdávam svojej nevraživosti voči tejto osobe; Moje zameranie na napredovanie mi pomáha cítiť sa lepšie; Zameriavam sa na zlepšenie svojho života, a nie na ničenie života niekoho iného.

Metóda 3 z 3:Zmena vášho sveta

Presuňte svoje bydlisko. Ak bývate v husto obývanej oblasti, môže vám to spôsobovať zbytočný stres. Zmena prostredia na pokojné a tiché miesto posilní vaše úsilie žiť jednoduchý život. Váš dom je vaše útočisko.

  • Ak musíte zostať v blízkosti miesta, kde v súčasnosti žijete, preskúmajte perspektívne nehnuteľnosti na prenájom alebo kúpu. Využívanie služieb správcu nehnuteľností môže byť veľmi užitočné.
  • Ak máte záujem urobiť veľký skok, preskúmajte vzdialenejšie oblasti, ktoré ponúkajú to, po čom túžite. Možno sa budete cítiť lepšie a pozitívnejšie, ak budete žiť v blízkosti oceánu, v horách alebo na najvyššom poschodí krásneho mrakodrapu.
  • Zvážte kúpu „malého domu.“ Táto malá verzia domu má všetko, čo si môžete priať. Určený pre minimalistov, ktorí majú radi všetko pohodlie domova na extrémne malom priestore. Dom môže byť umiestnený na pozemku, napojený na vodu a kanalizáciu a vy ho nazývate domovom.
    • Môžete sa vzdať veľkej hypotéky výmenou za kreatívne navrhnutý malý, pokojný a ekologický domov.[17]

Zjednodušte si dopravu. Existuje veľa ľudí, ktorí vlastnia auto vysokej triedy so splátkou, ktorá sa rovná splátke za dom. Toto je ďalší prípad, keď by sa dodatočný príjem, ktorý je potrebný na zaplatenie tejto položky, mohol znovu použiť na to, aby ste sa oslobodili od finančných záväzkov.

  • Malé ekologické autá vás dostanú tam, kam chcete, a znížia vašu uhlíkovú stopu. Menej znečistenia znamená jednoduchšiu a čistejšiu existenciu.
  • Kúpte si bicykel a jazdite na ňom do práce. Je to skvelý pohyb a vždy budete mať skvelé miesto na parkovanie.

Zmena povolania. Nie je nič horšie ako chodiť každý deň do práce, ktorú nenávidíte. Ak boli všetky vaše pokusy o jeho spríjemnenie neúspešné, prospela by vám zmena zamestnania a/alebo povolania. Ak trávite 80 hodín týždenne plnením predajných kvót, ktoré vás vyčerpávajú a stresujú, je čas na zmenu smerom k jednoduchšiemu životu.

  • Keď budete postupovať podľa svojho plánu, možno zistíte, že nemusíte zarábať toľko peňazí, aby ste podporili svoj nový životný štýl. To vám umožní slobodne preskúmať možnosti, ktoré môžu byť viac v súlade s vašimi cieľmi, hodnotami a záujmami.
  • Kontaktujte kariérneho poradcu na miestnej vysokej škole alebo v súkromnej praxi, aby ste preskúmali svoje možnosti a zistili, čo by ste naozaj chceli robiť za prácu.

Osvojte si prax pre pohodu. Urobiť zo seba a svojho zdravia prioritu je základom pre jednoduchý a pokojný život. Vytvorte si životný štýl, ktorý budete nasledovať. Používajte rozvrhy a rutinné postupy na udržanie zdravej rovnováhy medzi prácou, zábavou a oddychom.

  • Patrí sem plán zdravého stravovania, ktorý dodá vášmu telu energiu a zabezpečí vám energiu na udržanie cvičebného režimu. Možno budete musieť zmeniť pohľad na cvičenie, ale bude vám to nesmierne prospešné.[18]
  • Meditujte a omladzujte sa a život si budete užívať oveľa viac.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Buďte zodpovední za svoje vlastné šťastie. Buďte sebestační. Šťastie je vnútorná práca a vy ste zodpovední za jeho vytvorenie. Viete, čo vás robí šťastnými, preto sa zúčastňujte na činnostiach, ktoré vám vytvoria zásobáreň pozitívnych pocitov. Je ľahšie čeliť ťažkým situáciám, ak ste naplnení dobrými vibráciami. Spokojnejší človek vždy zlepší akúkoľvek situáciu a vzťah.
  • Odkazy