3 spôsoby, ako žiť plnohodnotnejší život po dosiahnutí stredného veku

Žiť naplno znamená pre rôznych ľudí rôzne veci. Ak ste prešli zo stredného veku do veľkého veku za ním, možno sa pýtate, ako v tomto období svojho života žiť naďalej naplno. Môžete začať tým, že si usporiadate svoje priority. Dôležité je tiež udržiavať si spoločenskú angažovanosť a zdravie, aby ste aj vo vyššom veku mohli robiť veci, ktoré máte radi.

Metóda 1 z 3: Rozdelenie priorít


Rozhodnite sa, čo je pre vás najdôležitejšie. Teraz, keď ste prekročili stredný vek, už naozaj nemusíte strácať čas vecami, ktoré vás nebavia. To znamená, že musíte zistiť, na čom radi trávite svoj čas. Možno sa radi vrháte do práce, alebo je pre vás dôležitejší domáci život. Možno radi cestujete a zažívate dobrodružstvá. Nech je to akokoľvek, pracujte na tom, aby ste zistili, čo vás najviac baví.[1]

  • Strávte nejaký čas písaním o tom, kedy sa cítite najšťastnejší. Spýtajte sa sami seba: „Čo mi prináša najväčšiu radosť?“ Ďalšia dobrá otázka, ktorú si môžete položiť, znie: „Keby bol zajtra môj posledný deň na zemi, čo by som chcel urobiť??“

Stanovte si hranice. Zdravé hranice vám môžu pomôcť cítiť sa šťastnejšie, najmä ak vaše hranice nie sú také pevné, ako by ste chceli. Pracujte na nastavení dobrých hraníc vo svojich osobných a pracovných vzťahoch, napríklad tým, že ľuďom poviete, aké sú vaše hranice, a pripomeniete im, ak vaše hranice prekročia.

Buďte asertívni. Asertívnosť v komunikácii s inými ľuďmi vám môže pomôcť cítiť sa šťastnejšie aj po skončení stredného veku. Pracujte aj na rozvíjaní svojich asertívnych komunikačných zručností, napríklad tým, že budete priamo vyjadrovať, čo chcete, a hovoriť „nie“, keď niečo nemôžete alebo nechcete urobiť.


Na prvé miesto kladiete svoje priority. Keď si uvedomíte, čo je pre vás dôležité, musíte sa snažiť usporiadať svoj život tak, aby ste to mali na prvom mieste. Ak je rodina vašou prioritou, zvážte, či by ste nemali obmedziť svoj pracovný program, ak je to možné. Ak radi cestujete, zvážte obmedzenie iných výdavkov, aby ste mohli cestovať častejšie.[2]


Naučte sa stáť si za tým, čomu veríte. Teraz, keď ste prekročili stredný vek, ste si pravdepodobne utriedili svoje hodnoty. Možno ste sa však za tieto hodnoty vždy nepostavili. Teraz je čas začať to robiť. Máte na svojej strane vek a skúsenosti.[3]

  • Ak máte napríklad pocit, že je niečo v práci neetické, povedzte to. Samozrejme, že chcete byť zdvorilí, ale máte skúsenosti na to, aby ste sa vyjadrili sami za seba.
  • Keď vidíte nespravodlivosť, bojujte proti nej. Pracujte na prijatí miestnych zákonov, ktoré pomôžu vašej komunite, napr.
  • Ak vidíte, že sa niekto na verejnosti cíti nepríjemne, zastaňte sa ho. Ak napríklad vidíte, že niekoho, kto je moslim, šikanujú, môžete povedať: „Nechajte ho na pokoji! Vaše názory tu nie sú žiadané.“ Potom si choďte sadnúť alebo sa postavte k osobe, ktorá je šikanovaná, a povedzte: „Máš sa dobre?? Môžem urobiť niečo, aby som pomohol? Chcete, aby som vás odprevadil domov?“


Buďte otvorení novým skúsenostiam a spôsobom myslenia. Keď dosiahnete tento vek, určite máte za sebou skúsenosti. To však môže znamenať aj to, že sa môžete usadiť v určitých spôsoboch myslenia a bytia. Ustálili ste sa v určitých rutinných postupoch a len zriedka sa vymaníte z nich. Skúste sa vymaniť z tejto rutiny tým, že budete skúšať nové veci a nadväzovať kontakty s ľuďmi, ktorých stretnete.[4]

  • Nájdite si napríklad čas na počúvanie mladších generácií a zistite, ako vidia svet oni.
  • Majte tiež otvorené možnosti, čo môžete robiť. Môžete napríklad menej skúšať nové veci, ale nikdy nie je neskoro naučiť sa niečo nové. Vyskúšajte potápanie. Navštívte krajinu, ktorú ste nikdy nevideli. Vyskúšajte nové jedlo. Urobte čokoľvek, čo vás vytrhne z rutiny.
  • Uvedomte si, že skúšanie nových vecí prináša výhody. Dáva vám šancu užiť si niečo, o čom ste nikdy nevedeli, že máte radi, zabraňuje nude a ponúka vám možnosť rásť.[5]

Metóda 2 z 3: Zostaňte spoločensky angažovaní


Vyjadrite svoju lásku a vďačnosť. Po mnohých rokoch, keď sa s niekým priatelíme alebo s niekým tvoríme rodinu, máme tendenciu zabúdať vyjadrovať svoju lásku a náklonnosť v takej miere. Vyjadrenie lásky a vďačnosti však povznáša aj ostatných ľudí vo vašom živote. Navyše to prehĺbi vaše vzťahy s týmito ľuďmi, čo vám pomôže byť celkovo šťastnejšími.[6]

  • Snažte sa povedať: „Milujem ťa“, keď pociťujete náklonnosť k niekomu, koho máte radi a na kom vám záleží.
  • Ukážte osobe, že vám na nej záleží, tým, že pre ňu urobíte malé veci. Urobte nejakú povinnosť skôr, ako ju stihnú urobiť, alebo sa z ničoho nič objavte s ich obľúbenou desiatou.


Stretnutie s priateľmi. Keď dosiahnete stredný vek, môžete mať tendenciu usadiť sa v rutine len s rodinou. Rovnako dôležité je však udržiavať priateľstvá aj mimo rodiny. Po prvé, ak máte deti, časom sa odsťahujú a vy budete radi, že máte sociálnu sieť, o ktorú sa môžete oprieť. Navyše je zdravé mať vzťahy v rodine aj mimo nej, ktoré vám pomôžu udržať si vlastnú nezávislosť.


Dobrovoľníctvo. Dobrovoľníctvo je skvelý spôsob, ako sa angažovať v komunite a zároveň jej niečo vrátiť. Už roky rozvíjate svoje zručnosti, ktoré sa dajú dobre využiť pri pomoci komunite. Okrem toho vás dobrovoľníctvo udrží fyzicky aktívnejšie, čo vám pomôže udržať si zdravie.[7]

  • Premýšľajte o tom, čo môžete ponúknuť, a potom sa pokúste tieto zručnosti prepojiť s miestnou neziskovou, charitatívnou organizáciou, knižnicou alebo školou.
  • Možno máte napríklad kuchárske zručnosti. Ponúknite prácu v miestnej vývarovni a pomôžte pri príprave jedla. Alebo ste väčšinu svojho života pracovali s deťmi. Zvážte čítanie deťom v miestnej knižnici, keď budete mať čas.


Navštevujte kurzy. Ďalším spôsobom, ako sa dostať do spoločnosti, je navštevovať kurzy. Ak navštevujete kurzy, môžete sa naučiť nové zručnosti, napríklad automechaniku alebo tvorbu webových stránok. Môžete sa tiež naučiť nejaký jazyk alebo navštevovať kurzy literatúry. Navyše spoznáte nových ľudí, ktorí majú podobné záujmy ako vy.[8]

  • Vyhľadajte si širokú ponuku kurzov na miestnej komunitnej vysokej škole.


Vyberte si novú záľubu alebo zručnosť. Ďalšou možnosťou je venovať sa novému koníčku alebo sa chopiť starého. Koníčky vám môžu spríjemniť život, ak si vyberiete niečo, čo vás baví. Zvážte, čo ste radi robili v minulosti, a využite to ako odrazový mostík.[9]

  • Môžete sa napríklad naučiť variť nový druh jedla, skúsiť háčkovať, naučiť sa hrať na gitare alebo sa venovať záhradkárčeniu.
  • Vyhľadajte si v miestnej knižnici knihy o svojom koníčku.
  • Zvážte možnosť pripojiť sa k miestnej skupine, ktorá sa zameriava na vaše hobby.
  • Vyhľadajte si kurzy v miestnej knižnici, v miestnom múzeu umenia alebo prostredníctvom oddelenia parkov a rekreácie.

Metóda 3 z 3:Zostaňte zdraví


Pravidelne cvičte. Už ste to počuli: cvičenie je dobré pre vaše zdravie. Po strednom veku je to ešte dôležitejšie, pretože vaše telo sa začína trochu spomaľovať. Usilujte sa o to, aby ste väčšinu dní v týždni cvičili približne 30 minút.

  • Nájdite si cvičenie, ktoré máte radi. Ak beh nie je vaša parketa, skúste jogu alebo plávanie. Nebojte sa rozvetvovať, najmä preto, že vaše telo môže časom vylúčiť niektoré cvičenia.
  • Pridajte do svojho každodenného života viac aktivity. Na návštevu posilňovne si nemusíte vyhradiť špeciálny čas. Skôr môžete jednoducho pridať viac aktivity počas celého dňa. Prejdite sa počas obeda. Keď idete na toaletu, niekoľkokrát sa zhúpnite v kancelárii. Choďte po schodoch namiesto výťahu. Zaparkujte v obchode ďalej.
  • Všetky tieto aktivity sa sčítajú. V skutočnosti si môžete 30 minút aktivity rozdeliť podľa vlastného uváženia. Môžete mať tri sady po 10 minútach alebo dokonca šesť sérií po 5 minútach.


Jedzte zdravé potraviny. S pribúdajúcim vekom sa váš metabolizmus začína spomaľovať a hrozí vám vyššie riziko srdcových ochorení. Dodržiavanie zdravej stravy môže pomôcť v oboch týchto prípadoch, pretože môže udržať vaše srdce zdravšie a znížiť príjem kalórií pre váš pomalší metabolizmus.[10]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Dbajte na to, aby vaše bielkoviny boli chudobné, napríklad kuracie mäso, ryby, fazuľa a šošovica.
  • Jedzte celozrnné obilniny namiesto rafinovaných. Ako sacharidy jedzte ovsené vločky, celozrnný chlieb, celozrnné cestoviny, quinou, jačmeň a iné celozrnné obilniny.
  • Jedzte ovocie a zeleninu. Dbajte na to, aby ste čo najčastejšie jedli „dúhu“, čo znamená, že do svojho jedálnička zaraďujete rôzne druhy ovocia a zeleniny.
  • vynechajte potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov a sodíka.


Dobrý spánok. Dostatok spánku je v strednom veku rovnako dôležitý ako v mladosti. Hoci nie každý potrebuje rovnaké množstvo spánku, mali by ste sa snažiť spať približne 7 až 8 hodín každú noc. Dostatok spánku vás celkovo udržiava zdravšími, ale pomáha vám aj cítiť sa oddýchnutejší a šťastnejší.[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Skúste si vytvoriť spánkový režim, chodiť spať a vstávať každý deň v rovnakom čase. Začnite chodiť spať hodinu pred tým, ako potrebujete ísť spať. V tomto čase je dôležité vypnúť elektronické zariadenia, pretože tie môžu ovplyvniť váš spánok. Ak máte problém zapamätať si, kedy máte ísť spať, nastavte si budík, ktorý vám pripomenie, že sa máte začať pripravovať na spánok.
  • Zablokujte čo najviac svetla. Ak k vám počas spánku preniká svetlo zvonku, skúste zatiahnuť závesy, aby bola vaša izba tmavá. Lepšie spíte, keď si zablokujete svetlo.
  • Používajte biely šum alebo štuple do uší, aby ste zablokovali akýkoľvek hluk.
  • Ak máte problémy so spánkom, poraďte sa so svojím lekárom. Možno budete musieť podstúpiť vyšetrenie spánku, aby ste zistili, či máte poruchu spánku.


Prestaňte fajčiť. Ak chcete zostať zdraví aj vo vyššom veku, mali by ste vynechať fajčenie. Fajčenie môže viesť k rôznym zdravotným problémom, od rakoviny pľúc až po srdcové ochorenia. Navyše zvyšuje váš krvný tlak. Ak hľadáte dôvod, prečo prestať fajčiť, nech je jedným z nich aj zachovanie vášho zdravia.[12]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Aby ste si pomohli prestať fajčiť, vymenujte si všetky dôvody, prečo chcete prestať fajčiť, ako je vaše zdravie, zachovanie života pre vašu rodinu a vaše financie.[13]
  • Požiadajte o podporu svojich priateľov a rodinu. Môžu vám ponúknuť podporu pri snahe prestať.
  • Môžete tiež vyskúšať pomoc, napríklad náplasť alebo žuvačku. Môžu vám pomôcť odvyknúť si od nikotínu.


Podporte zdravie kostí, kĺbov a svalov. S pribúdajúcim vekom sa vaše svaly a kosti začínajú trochu opotrebovávať. Jednou z vecí, ktoré vám môžu pomôcť, je užívanie doplnkov vitamínu D aj vápnika, ktoré môžu pomôcť so zdravím kostí. Každý deň by ste mali prijímať 1 000 až 1 200 miligramov vápnika, buď z potravín, alebo z doplnkov stravy, a 600 až 800 medzinárodných jednotiek vitamínu D každý deň, v závislosti od vášho veku. Poraďte sa so svojím lekárom o tom, či je pre vás doplnok vhodný.[14]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Pomôcť vám môže aj to, že nebudete príliš veľa piť. Vo všeobecnosti platí, že ženy by mali vypiť maximálne jeden nápoj denne a muži dva nápoje denne.


Pracujte na svojej pamäti. Váš mozog môže po strednom veku tiež začať slabnúť, ak nerobíte nič pre to, aby ste si ho udržali bystrý. Jedným z krokov, ktoré môžete urobiť, je riešiť mentálne hádanky, ako sú krížovky alebo sudoku. Môžete tiež urobiť niečo, ako napríklad zmeniť svoj režim jazdy. Pomôcť vám môže aj učenie sa novým zručnostiam, napríklad ako hádzať hlineným hrncom alebo ako hrať na husliach, pretože učenie sa novým veciam udržiava váš mozog bystrý.[15]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


  • Pravidelne navštevujte svojho lekára. Ďalším spôsobom, ako si udržať zdravie, je zabezpečiť si pravidelné preventívne prehliadky. Váš lekár môže dohliadať na také veci, ako sú vaše krvné testy, ako aj na veci, ako sú vaše oči a uši a celkový zdravotný stav. Lekár môže zachytiť veci, ktoré ste možno prehliadli, najmä ak ide o niečo, čo sa objaví vo vašom krvnom obraze.[16]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Ak máte problémy so spánkom, mohli by ste povedať: „V noci spím 8 hodín, ale aj tak sa budím vyčerpaný. Myslíte si, že by ste mi mohli pomôcť zistiť, čo sa deje??“
    • Môžete si tiež povedať: „Keďže trochu starnem, je niečo, čo môžem urobiť, aby som si udržal energiu a zdravie?“
  • Odkazy