3 spôsoby, ako žiť so spolubývajúcim s ADHD na vysokej škole

Ste spolubývajúci s niekým, kto má ADHD? Hoci konflikty medzi spolubývajúcimi sú na vysokej škole bežné, mať spolubývajúceho s ADHD môže byť obzvlášť náročné. Bez ohľadu na to, s kým zdieľate priestor, je dôležité stanoviť si základné pravidlá. Porozprávajte sa so svojím spolubývajúcim o rozptýleniach alebo obavách, ktoré máte. Vyhľadajte radu, ak sa situácia zhorší. Poznajte príznaky ADHD, aby ste lepšie porozumeli svojmu spolubývajúcemu.

Metóda 1 z 3:Zdieľanie priestoru


Porozprávajte sa so spolubývajúcim o tom, ako sa podeliť o priestor. Keď s niekým bývate, je dôležité oddeliť spoločné priestory od súkromných. Spoločné priestory si vyžadujú údržbu zo strany vás aj vášho spolubývajúceho. Stanovte si pokyny, ako tieto priestory udržiavať.[1]

  • Prediskutujte pravidlá alebo zásady, ako udržiavať vaše oddelené priestory a spoločné priestory.
  • Zamerajte sa na to, ako vzájomne rešpektovať svoje súkromie. Každý z vás by mal požiadať o povolenie vstúpiť do osobného alebo študijného priestoru toho druhého.
  • Zvážte, či by ste mohli povedať: „Dúfam, že sa navzájom lepšie zoznámime so svojimi zvyklosťami. Čo si myslíte o vytvorení základných pravidiel spolubývania?“


Udržiavať poriadok v spoločných priestoroch. Zvážte vytvorenie tabuľky s pokynmi, ako udržiavať poriadok. Prediskutujte to hneď na začiatku, aby ste sa vyhli budúcim bolestiam hlavy. Pochopte, že obaja môžete mať odlišný prístup k organizácii.[2]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Odborný rozhovor. 3. septembra 2018.
Určite si, aké kompromisy môžete urobiť a čo sú vaše „deal-breakery“.“[3]

  • Zvážte vypracovanie zoznamu, ktoré práce bude každý z vás vykonávať v spoločných priestoroch. Rozhodnite sa, ako často a kedy sa tieto práce budú vykonávať.
  • Pravidlá organizácie si stanovte písomne. Vysielajte ich do spoločného priestoru, aby ste sa vyhli akýmkoľvek nedorozumeniam o tom, čo treba urobiť.
  • Ak ste sa napríklad so spolubývajúcim dohodli, že sa budete v upratovaní kuchyne striedať, potom by mohlo byť užitočné vytvoriť si rozvrh, kto to ktoré týždne bude robiť, a zahrnúť doň zoznam úloh, ktoré musí každý z vás pri upratovaní kuchyne urobiť, napríklad vyčistiť drez, umyť riad, vyčistiť chladničku atď.


Obmedzte vyrušovanie seba a svojho spolubývajúceho. Ak jeden z vás študuje alebo spí, dávajte pozor na vyrušovanie. Ak má váš spolubývajúci poruchu ADHD, môže si menej uvedomovať, ako vás ruší. Zvážte aj to, čo robíte ako možné rozptýlenie pre nich. Tu je niekoľko typov rušivých vplyvov, keď je niekto v strese, snaží sa relaxovať, spí alebo študuje:

  • Hlasitá hudba
  • Hlasná televízia alebo videohry
  • Mať veľa ľudí
  • Časté prerušovanie rozhovorov o malichernostiach
  • Hlasno rozpráva po telefóne
  • Dostať sa do sporu s niekým iným (po telefóne alebo osobne)
  • Často mať u seba svojho významného partnera alebo priateľa a preberať spoločné priestory


Buďte zdvorilí, keď diskutujete o obavách z ich správania. Buďte asertívni a zdvorilí, keď váš spolubývajúci robí niečo nepríjemné. Váš spolubývajúci môže mať na situáciu iný pohľad.[4]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.
Zmyslom nie je určiť, kto je „správny“ a kto „nesprávny.“ Namiesto toho ide o to, aby ste svoje obavy vyjadrili úctivým a otvoreným spôsobom.[5]

  • Buďte flexibilní, že diskutujúce správanie sa nemusí zmeniť zo dňa na deň. Niekedy si to môže vyžadovať aj kompromis.
  • Využite tento čas na diskusiu o rôznych prístupoch k súkromiu, organizácii, rozptyľovaniu a upratovaniu. Spoznajte perspektívu svojho spolubývajúceho.
  • Správajte sa k nim tak, ako by ste chceli, aby sa správali k vám.
  • Zvážte možnosť povedať: „Viem, že práca v škole môže byť stresujúca. Ale môžeme sa baviť o úrovni hluku, keď pracujete?“


Nájdite si súkromný priestor na štúdium a spanie. Uistite sa, že ste si našli súkromný priestor na prácu, ako aj na kvalitný odpočinok. Toto je kľúč k prežitiu na vysokej škole. Dajte spolubývajúcemu jasne najavo, že tieto súkromné priestory sú posvätné.

  • Vyhraďte si súkromný priestor, ktorý je len váš. Vyhnite sa zdieľaniu stola alebo počítača so spolubývajúcim, ktorý by mohol sťažovať prácu.
  • Vyhnite sa tomu, aby sa váš priestor na spanie stal obľúbeným miestom pre stretávanie sa vás a vašich spolubývajúcich.
  • Vyhýbajte sa využívaniu spoločných priestorov na štúdium alebo spanie. Keď máte spolubývajúcich, spoločné priestory nemusia byť ideálne, pretože súkromie je menej zaručené.
  • Ak priestor, v ktorom doma študujete, nie je súkromný, nájdite si priestory mimo domova, kde môžete študovať. Kaviarne. Knižnice. Študovňa na internáte. Miesto u priateľa.

Umiestnite pripomienku. Ak sú určité veci, na ktoré váš spolubývajúci často zabúda, potom môže byť užitočné vyvesenie pripomienok pre vášho spolubývajúceho. Ak napríklad váš spolubývajúci často zabúda zamknúť dvere, keď ráno odchádza na vyučovanie, môže byť užitočné vyvesiť pripomienku „zamkni dvere“.

  • Predtým, ako začnete rozmiestňovať poznámky po celom spoločnom priestore, by ste sa o tom mohli poradiť so svojím spolubývajúcim. Skúste povedať niečo ako: „Všimol som si, že niekedy zabúdate zamknúť dvere, keď ráno odchádzate. Pomohlo by vám, keby som na dvere vyvesil pripomienku?“

Metóda 2 z 3: Hľadanie podpory


Najskôr sa so spolubývajúcim porozprávajte o všetkých obavách, ktoré máte. Hoci hovoriť o obavách môže byť ťažké, je dôležité nenechať ich vyhnívať. Vyvarujte sa pasívnej agresivity alebo hrubosti voči spolubývajúcemu. Otvorene sa s ním porozprávajte skôr, ako o ňom začnete hovoriť s inými ľuďmi.

  • Sústreďte sa na jeden problém naraz. Vyhnite sa hádzaniu všetkých problémov naraz do jedného argumentu.
  • Vyhnite sa diskusii o každej maličkosti, ktorá vás trápi. Zistite, čo vás skutočne trápi, v porovnaní s vecami, ktoré si môžu len vyžiadať nejaký čas na prispôsobenie.
  • Porozprávajte sa so spolubývajúcim priamo. Nie prostredníctvom chatu, textových správ, telefónu alebo e-mailu. Nech za teba nehovorí niekto iný. Tento problém musíte riešiť vlastnými slovami. Tvárou v tvár vám umožní pochopiť reč ich tela, ako aj vyhnúť sa nedorozumeniam.
  • Zvážte, či by ste mohli povedať: „Môžeme si prebrať základné pravidlá, keď vstúpiš do mojej izby, keď sa učím??“


Konflikty riešte prostredníctvom RA alebo poradcu. Ak sa necítite pohodlne hovoriť priamo so spolubývajúcim, prediskutujte svoje obavy s RA alebo iným poradcom. Zamestnanci ubytovne sú vyškolení na riešenie konfliktov medzi spolubývajúcimi.[6]

  • Poradca alebo RA môže pôsobiť ako mediátor a v prípade potreby pomôcť deeskalovať situáciu.
  • Ak v mieste, kde bývate, nemáte RA, poraďte sa s poradenským centrom na vysokej škole. Môžu tiež pomôcť pri riešení konfliktov alebo ťažkých vzťahov.
  • Konflikty spolubývajúcich sú stresujúce. Na škole je veľa ľudí, ktorí majú odborné znalosti o tom, ako pomôcť. Využite tieto zdroje, ktoré sú pre študentov často bezplatné.


Porozprávajte sa s priateľmi a rodinou. Prediskutujte svoju situáciu so spolubývajúcim s rodinou. Môže vám poradiť, čo robiť. Môže byť ťažké jednať so spolubývajúcim, s ktorým si nerozumiete. Získanie podpory pre seba vám pomôže vyhnúť sa hnevu alebo nevraživosti voči spolubývajúcemu.

  • Vaši rodičia môžu ponúknuť rady, ako efektívne zvládnuť zdieľanie priestoru.
  • Podpora počas stresujúceho vzťahu so spolubývajúcim vám pomôže zostať pokojnejší a sústrediť sa na dobré veci.


Riešte problémy s liekmi. Ak má váš spolubývajúci ADHD, môže v súčasnosti užívať lieky, ktoré mu pomáhajú zvládať túto poruchu. Lieky sa musia užívať pravidelne, aby boli účinné. Nemalo by sa to zneužívať v prospech niekoho iného. Ak ide o predpísané lieky, lieky by mal užívať len váš spolubývajúci.

  • Zabezpečte všetky lieky v súkromnom priestore bez prístupu iných ľudí.
  • Všimnite si, či váš spolubývajúci dôsledne užíva lieky.
  • Ak vám váš spolubývajúci dôveruje, zistite, či by chcel pripomienku o užívaní liekov. Zvážte, či by ste nemali povedať: „Viem, že obaja ráno užívame lieky. Chceš, aby som ti to pripomenul v rovnakom čase, ako si beriem svoje?“
  • zistite, či váš spolubývajúci nepotrebuje pomoc pri dodržiavaní rozvrhu užívania liekov. Ak sa zdá, že spolubývajúci neužíva lieky dôsledne, porozprávajte sa o tom s RŠ, personálom na chodbe alebo s poradcom, ktorý vám poradí.


Stanovte si hranice sami od seba. ADHD vášho spolubývajúceho vám môže sťažovať každodenný život, prácu a zároveň byť s ním priateľom. Preto je dôležité stanoviť hranice, či už chcete v priateľstve pokračovať, alebo nie.[7]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

  • Váš spolubývajúci nemusí byť váš najlepší priateľ. Je v poriadku, ak sú jednoducho niekým, s kým s úctou zdieľate svoj priestor.
  • Ak sa vám nedarí vyriešiť pretrvávajúce konflikty so spolubývajúcim, zvážte, či nie je možné sa odsťahovať.
  • Niektoré problémy nie sú tvoje. Správanie svojho spolubývajúceho možno nebudete môcť zmeniť bez ohľadu na to, či má ADHD alebo nie. Bohužiaľ, ADHD môže jednoducho spôsobiť, že typické konflikty spolubývajúcich sú niekedy ešte podráždenejšie.
  • Naučte sa, ako sa zbaviť stresu. Čo najviac sa oddeľte od akýchkoľvek stresorov zo spolubývania.

Metóda 3 z 3: Rozpoznanie príznakov ADHD


Skúmajte, či sa u nich prejavuje nedostatok sústredenia alebo nepozornosť. Ak má váš spolubývajúci ADHD, môže sa u neho vyskytovať nesústredenosť častejšie ako u iných ľudí. Môžete pocítiť, že vás rozčuľuje, že sa nedokážu sústrediť na to, čo hovoríte.[8]
Odborný zdroj
Lauren Urban, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Odborný rozhovor. 3. septembra 2018.
Po krátkom čase môžu byť veľmi roztržité. Majte na pamäti ich stav. Zvážte tieto príznaky nepozornosti: [9]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Nedostatok pozornosti alebo ľahká roztržitosť aj uprostred rozhovoru
  • Ťažkosti so štúdiom alebo dokončením projektu
  • Prehliadanie detailov alebo problémy s organizáciou myšlienok na dokončenie úloh
  • „Zoning out“ alebo zdanlivé blúdenie od jednej myšlienky alebo témy k druhej bez sústredenia


Zistite, či sú nervózni alebo hyperaktívni. Zdá sa vám, že váš spolubývajúci sa vrtí alebo veľa rozpráva? Či ich správanie sťažuje prácu alebo spánok? Zvážte tieto príznaky hyperaktivity:[10]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, ktorý riadi odd. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj

  • Hovoriť nonstop
  • Neustále manipulovanie so stoličkou, perom alebo iným predmetom z dôvodu nepohodlia a úzkosti
  • Zdá sa, že ste neustále „v pohybe“ alebo veľmi nepokojní
  • Ťukanie ceruzkou, nohami alebo niečím iným na uvoľnenie nervovej energie


Všimnite si príznaky impulzívnosti. Impulzívnosť môže byť o riskovaní alebo túžbe po vzrušení.[11]
Odborný zdroj
Lauren Urbanová, LCSW
Licencovaný psychoterapeut
Odborný rozhovor. 3. septembra 2018.
Môže ísť aj o nedostatok ohľaduplnosti voči ostatným. Ľuďom s ADHD môžu chýbať niektoré sociálne signály, aby si všimli veci, ako napríklad:[12]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • prerušovanie alebo vyrušovanie ostatných, ktorí pracujú alebo vedú súkromné rozhovory
  • Rozmazávanie odpovedí alebo dokončovanie viet iných ľudí bez toho, aby ste mysleli dopredu
  • Neschopnosť počkať, kým na nich príde rad, kvôli netrpezlivosti
  • Ľahko sa frustrujú, keď veci idú príliš pomaly

  • Uvedomte si, ako môžu súvisieť iné zdravotné alebo duševné stavy. Mnohí ľudia s ADHD majú sprievodné ochorenia, ako je depresia alebo úzkosť. ADHD je zdravotný stav, ktorý musí byť sledovaný poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. Ak má váš spolubývajúci ADHD, môže mať aj iné duševné alebo zdravotné ťažkosti. Poruchy učenia sú častejšie u ľudí s ADHD.[13]

    • Ľuďom s ADHD môžu pomôcť lieky, ako aj iné ochorenia, ktoré môžu mať.
    • Poradenstvo môže byť prospešné. Poradenstvo často učí zručnosti zvládania reálneho života, aby sa stresory stali zvládnuteľnejšími.
    • Vyhnite sa odsudzovaniu alebo stigmatizácii osoby s duševným ochorením. Ak sa liečia prostredníctvom liekov a/alebo poradenstva, buďte ohľaduplní. Aktívne sa snaží získať pomoc.
  • Referencie

      http://www.forbes.com/sites/houzz/2015/02/26/living-with-a-roommate-how-to-make-it-work/#3544276c371f

      Lauren Urbanová, LCSW. Licencovaná psychoterapeutka. Rozhovor s odborníkom. 3 September 2018.

      https://www.washingtonpost.com/express/wp/2014/12/15/be-clear-on-cleanliness-to-conflict-with-your-roommate/

      Lauren Urbanová, LCSW. Licencovaný psychoterapeut. Rozhovor s odborníkom. 3. septembra 2018.

      https://u.osu.edu/uofye/2014/09/10/4-spôsoby-riešenia-konfliktov-spolubývajúcich/

      https://my.westminster.edu/ics/Campus_Life/Campus_Groups/Residence_Life/Roommate_Conflict_for_Students_and_Families.jnz

      Lauren Urban, LCSW. Licencovaný psychoterapeut. Rozhovor s expertom. 3. septembra 2018.

      Lauren Urbanová, LCSW. Licencovaný psychoterapeut. Odborný rozhovor. 3. septembra 2018.

      http://www.Pomocník-príručka.org/articles/add-adhd/adult-adhd-attention-deficit-disorder.htm