3 spôsoby, ako žiť

Život sa odohráva všade okolo vás, ale možno máte problém zistiť, ako skutočne žiť. To, ako budete žiť svoj život, je na vás a robiť rozhodnutia, ktoré sú pre vás správne, je najlepší spôsob, ako nájsť zmysel a šťastie. Ak chcete žiť, začnite tým, že spoznáte sami seba, napríklad svoje základné hodnoty, silné stránky a vášne. Potom zosúlaďte svoje každodenné kroky s osobnými hodnotami. Nakoniec sa spojte s inými ľuďmi a ukážte im, ako veľmi vám na nich záleží.

Metóda 1 z 3:Poznanie seba samého

Identifikujte svoje základné hodnoty aby ste podľa nich mohli žiť. Premýšľajte o tom, čo je pre vás v živote dôležité, ako aj o správaní, ktoré obdivujete u iných. Potom si skúste spomenúť na najlepšie dni svojho života a na to, čo ste v tie dni robili. Použite to na vytvorenie zoznamu svojich základných hodnôt, čo sú veci, na ktorých vám najviac záleží.[1]

  • Môžete si napríklad vážiť pomoc druhým, zachovanie otvorenej mysle a zdieľanie toho, čo máte.

Nájdite si zmysel svojho života zistením, čo vás poháňa. Premýšľajte o veciach vo svojom živote, ktoré vás nútia konať, napríklad o veciach, ktoré vás vzrušujú. Potom si predstavte sami seba o 5, 10, 15 a 20 rokov v budúcnosti a napíšte, čo dúfate, že ste dosiahli. Potom zvážte, čo ste ochotní obetovať, ako aj to, ako môžete najlepšie využiť schopnosti, ktoré máte, aby ste prispeli svetu.[2]
Odborný zdroj
Kirsten Parker, MFA
Mindset & Akčný kouč
Rozhovor s odborníkom. 22. júla 2020.
To vám môže pomôcť nájsť svoj cieľ.[3]

  • Možno máte pocit, že máte viac ako 1 cieľ, a to je v poriadku.
  • Váš cieľ sa môže zmeniť, keď budete starší a dozviete sa o sebe viac.
  • Vaším cieľom môže byť napríklad inšpirovať ostatných prostredníctvom hudby alebo pomáhať ľuďom získaním titulu zdravotnej sestry.

Identifikujte svoje silné stránky a talenty aby ste ich mohli využiť. Zvážte, čo vám ide najlepšie, ako aj to, čo vám ide ľahko. Vytvorte si zoznam týchto zručností a schopností, aby ste poznali svoje silné stránky. Potom si vyberte, ktoré silné stránky a talenty sú pre vás najdôležitejšie, aby ste ich mohli ďalej rozvíjať.[4]

  • Môžete napríklad zistiť, že ste dobrí v písaní, hraní futbalu a starostlivosti o mladších súrodencov. Môžete sa zúčastniť na seminári písania, aby ste sa v ňom zlepšili, alebo môžete ísť do futbalového tábora. Podobne, opatrovanie detí môže byť spôsob, ako si zarobiť peniaze navyše.

Venujte sa svojim vášňam a koníčky aby ste si priniesli šťastie. Urobte si zoznam vecí, ktoré priťahujú vašu pozornosť, vrátane činností a vecí. Potom zistite, ako môžete tieto záujmy začleniť do svojho života.[5]
Odborný zdroj
Kirsten Parker, MFA
Myslenie & Akčný kouč
Odborný rozhovor. 22 júla 2020.
Trávte čas svojimi vášňami alebo koníčkami tak často, ako môžete, ideálne každý deň.[6]

  • Medzi vaše záujmy môže patriť napríklad hudba, šperky a tetovanie. Môžete sa naučiť hrať na nejaký hudobný nástroj alebo si založiť zbierku vinylov, naučiť sa vyrábať šperky a dať si urobiť tetovanie.
  • Netrápte sa tým, čo hovoria ostatní ľudia. Je to váš život, tak sa riaďte vlastnými vášňami.

Rozhodnite sa, či ste ranné vtáča alebo nočná sova, aby ste boli produktívnejší. Zvážte, či sa cítite viac bdelí a plní energie ráno alebo večer. Potom sa pokúste naplánovať si najdôležitejšie činnosti na čas dňa, keď sa cítite najbdelejší. Okrem toho si upravte svoj plán tak, aby bol skôr alebo neskôr, ak je to možné.[7]

  • Ak ste ranné vtáča, môžete sa napríklad rozhodnúť študovať alebo robiť svoju najdôležitejšiu prácu v skorých ranných hodinách. Na druhej strane, nočná sova môže uprednostniť činnosť tesne pred spaním.

Určite, či ste extrovert, introvert, alebo ambiverta, podľa ktorých sa bude riadiť váš spoločenský život. Extroverti čerpajú energiu z toho, že sú v spoločnosti iných ľudí, zatiaľ čo introverti sa dobíjajú tým, že trávia čas osamote. Ambiverti sa nachádzajú niekde uprostred, takže sa často cítia dobre s ostatnými alebo sami. Poznanie, v ktorej skupine sa nachádzate, vám pomôže zistiť, ktoré sociálne situácie sú pre vás najlepšie. Najjednoduchší spôsob, ako zistiť, či ste extrovert, introvert alebo ambivert, je urobiť si online kvíz.[8]

  • Extroverti sú zvyčajne zameraní smerom von, kým introverti dovnútra.
  • Introvert môže napríklad rád zostať v sobotu večer doma, zatiaľ čo extrovert môže radšej ísť von. Obe tieto možnosti sú skvelým spôsobom, ako tráviť čas, ak ste šťastní.

Metóda 2 z 3: Zosúladenie vášho konania s vašimi hodnotami

Žite podľa svojho duchovného presvedčenia, ak nejaké máte. Môžete nasledovať náboženskú cestu alebo môžete mať súbor osobných duchovných presvedčení. Ak tieto názory začleníte do svojho každodenného života, budete sa cítiť oveľa šťastnejší a prepojení so svetom. Robte rozhodnutia, ktoré sú v súlade s vašimi presvedčeniami, a každý deň trávte čas v spojení so svojou vyššou mocou.[9]

  • Meditujte alebo sa denne modlite.
  • Ak môžete, pripojte sa ku komunite ľudí, ktorí zdieľajú vaše presvedčenie. Pomôže vám to prehĺbiť vašu vieru.
  • Ak sa pristihnete, že robíte rozhodnutia, ktoré nie sú v súlade s vaším presvedčením, zastavte sa a zamyslite sa nad tým, prečo to robíte. Potom urobte všetko pre to, aby ste uskutočnili zmeny.

Upravte svoje každodenné návyky aby boli v súlade s vašimi hodnotami. Malé rozhodnutia, ktoré robíte každý deň, môžu mať veľký vplyv na váš život. Uistite sa, že robíte veci, ktoré podporujú vaše hodnoty a zmysel života.[10]
Odborný zdroj
Kirsten Parkerová, MFA
Myslenie & Akčný kouč
Rozhovor s odborníkom. 22. júla 2020.
Tu je niekoľko zmien, ktoré by ste mohli urobiť: [11]

  • Používajte recyklované výrobky, ak veríte v ekológiu.
  • Ak si myslíte, že pesticídy sú zlé, vyberajte si biopotraviny.
  • Vyberajte si prírodné produkty, ak si myslíte, že chemikálie ľuďom škodia.
  • Stravovať sa vegetariánsky alebo vegánsky, aby ste pomohli zvieratám alebo životnému prostrediu.
  • Choďte pešo alebo bicyklujte, aby ste spotrebovali menej fosílnych palív.
  • Darujte peniaze alebo jedlo ľuďom v núdzi, aby ste pomohli iným.
  • Nechajte ľudí spájať sa v premávke, aby ste šírili dobrú vôľu.
  • Zaplaťte to niekomu tým, že mu kúpite kávu.

Stanovte si osobné ciele ktorý vám pomôže pracovať na dosiahnutí vášho životného cieľa. Nájsť svoj cieľ je oveľa jednoduchšie ako ho žiť. Najlepší spôsob, ako sa dostať na správnu cestu, je vytvoriť si ciele, ktoré vám pomôžu žiť život, aký chcete. Premýšľajte o veciach, ktoré sú pre vás najdôležitejšie, a potom ich rozdeľte na jednotlivé kroky. Vytvorte si časový harmonogram plnenia jednotlivých krokov, aby ste mohli dosiahnuť svoje ciele.[12]

  • Môžete si napríklad stanoviť cieľ stať sa zdravotnou sestrou. Vašimi krokmi môžu byť dobré výsledky na hodinách prírodovedných predmetov a matematiky, dobrovoľnícka práca v domove dôchodcov alebo v nemocnici, získanie bakalárskeho titulu v odbore ošetrovateľstvo, dosiahnutie magisterského titulu v odbore ošetrovateľstvo a získanie práce v nemocnici.
  • Ďalším príkladom môže byť váš cieľ vystavovať svoje umelecké diela na verejnosti. Medzi vaše kroky môže patriť absolvovanie kurzov umenia na zlepšenie vašich zručností, vytvorenie diela, účasť na miestnych umeleckých výstavách a požiadanie miestnych kaviarní, či by ste tam mohli vystaviť svoje diela.

Vyberte si vzdelávaciu a kariérnu dráhu, ktorá rešpektuje váš cieľ. Zvážte, čo chcete vo svojom živote robiť, ako aj to, aké typy kariéry súvisia s vaším cieľom. Potom si vyberte program alebo prácu, ktorá vám dodá energiu. Pokračujte v tejto ceste, keď budete napredovať.[13]

  • Je pravdepodobné, že ostatní ľudia, najmä vaša rodina, budú mať na vaše rozhodnutia vyhranený názor. Snažte sa ignorovať, čo hovoria, a robte to, čo cítite, že je pre vás najlepšie. Život máš len jeden, tak rob to, čo ťa baví.

Tip: Neexistuje žiadna záruka, že bezpečná cesta v živote vám prinesie úspech. Ľudia vám ľahko povedia, že určitá práca alebo titul vám prinesú úspech, ale to neznamená, že je to pravda. Rozhodujte sa na základe toho, čo od života chcete, nie na základe sľubov o „úspechu“.“

Užívajte si s mierou to, čo máte radi, aby bol váš život vyvážený. Jesť svoje obľúbené jedlá, venovať sa svojim záujmom a baviť sa s priateľmi. Tieto pôžitky však vyvážte tým, že sa o seba budete starať a tvrdo pracovať, aby ste dosiahli svoje ciele.[14]
Odborný zdroj
Kirsten Parkerová, MFA
Myslenie & Akčný kouč
Rozhovor s expertom. 22. júla 2020.
Striedmosť vám pomôže žiť čo najlepší život, takže to nepreháňajte ani s prácou, ani s pôžitkami.[15]

  • Vytvorte si napríklad rutinu, aby ste mali čas na prácu, upratovanie po sebe, udržiavanie hygieny, svoje koníčky a trávenie času s ľuďmi, na ktorých vám záleží.

Dovoľte si naučiť sa a rásť, keď získate viac múdrosti. Ako budete prechádzať životom, budete pravdepodobne vidieť veci z inej perspektívy, ako keď ste boli mladí. Užívajte si múdrosť a vedomosti, ktoré prichádzajú s vekom. Nasávajte nové informácie a učte sa od ľudí, ktorých stretávate. Buďte otvorení tomu, aby ste rástli a menili sa ako osobnosť, keď sa dozviete viac o živote.[16]

  • Počúvajte príbehy ľudí, ktorých stretávate. Snažte sa nájsť ponaučenie z ich skúseností, najmä ak žili úplne iný život ako vy.
  • Čítajte knihy a články alebo pozerajte dokumentárne filmy, aby ste sa dozvedeli viac o svete.
  • Ak môžete, vycestujte na iné miesta, aby ste sa dozvedeli, ako tam ľudia žijú.

Metóda 3 z 3: Spojenie s druhými a starostlivosť o nich

Nájdite si priateľov tým, že sa zúčastníte vyučovania, dobrovoľníctvo alebo sa pripojíte k nejakému klubu. Najlepší spôsob, ako sa zoznámiť s ľuďmi a nadviazať nové kontakty, je ísť von. Ak vám vyhovuje spoznávať nových ľudí, rozprávajte sa s ľuďmi, ktorých stretnete pri nakupovaní alebo pri večernom posedení. V opačnom prípade sa zapíš na kurz, ktorý ťa zaujíma, alebo sa prihlás do klubu, ktorý sa zameriava na tvoje záujmy. Ďalšou možnosťou je dobrovoľnícka práca pre dobrú vec.[17]

  • Vyhľadajte kluby vo svojom okolí na Facebooku v skupinách alebo na Meetup.com. Ak ešte chodíte do školy, vyhľadajte mimoškolský klub.
  • Príspevky o kluboch môže mať aj vaša miestna knižnica.

Denne komunikujte so svojimi najbližšími priateľmi a príbuznými. Posielajte ľuďom, ktorých máte radi, každý deň textovú správu. Keď môžete, zavolajte im alebo ich navštívte osobne. Pomôže vám to udržať si silné a zdravé vzťahy.[18]

  • Napríklad pošlite partnerovi správu na dobré ráno, skontrolujte svojich rodičov a pošlite meme svojim priateľom.
  • Dohodnite si s priateľom rande pri káve alebo ho pozvite na sledovanie Netflixu.
  • Každý týždeň si sadnite k rodinnej večeri alebo sa s rodinou spojte cez Skype, ak žijete ďaleko od nich.

Venujte ľuďom svoju plnú pozornosť, keď s nimi trávite čas. Vytvorte si zvyk nekontrolovať si telefón ani nepísať SMS správy, keď ste s priateľmi, príbuznými alebo partnerom. Sústreďte sa na čas, ktorý s nimi trávite, a počúvajte, čo vám chcú povedať. Ak to budete robiť, udržíte si silné vzťahy a pomôže vám to nadviazať kontakt s ostatnými.[19]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejdite na zdroj

  • Keď sa stretávate s priateľmi, vyhraďte si čas na individuálny kontakt. Môžete sa napríklad stretnúť pri sledovaní filmov, ale predtým, ako zapnete obrazovku, môžete stráviť 15 minút rozhovorom.
  • Ak je druhá osoba na telefóne, dajte jej najavo, že by ste chceli mať jej plnú pozornosť. Povedzte: „Som veľmi rád, že sme to dnes mohli urobiť. Nevadilo by ti, keby sme si počas večere odložili telefóny??“

Vyberajte si priateľov, vďaka ktorým sa budete cítiť dobre. Namiesto toho, aby ste si vyberali priateľov, ktorí sa zdajú byť v pohode, hľadajte priateľov, ktorí vám venujú pozornosť, ponúkajú vám rady a podporujú vás. Toto sú priatelia, vďaka ktorým bude váš život úžasný! Trávte viac času s ľuďmi, s ktorými ste radi.[20]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Správajte sa k svojim priateľom tak, ako chcete, aby sa správali k vám. Buďte tu pre nich, keď vás potrebujú, a neustále ich povzbudzujte.
  • Netrápte sa tým, že aktívne vyradíte negatívnych ľudí. Zamerajte sa viac na vnášanie pozitív a títo ľudia sa prirodzene vytratia z vášho života.

Dávajte toľko, koľko zo svojich vzťahov beriete. Dobré vzťahy zahŕňajú dávanie a prijímanie, preto sa nestaňte prijímateľom. Snažte sa oplatiť, keď pre vás vaši priatelia, rodina alebo partner robia pekné veci. Udržiavanie rovnováhy vám pomôže udržať si silný vzťah.[21]

  • Ak napríklad váš priateľ pre vás urobí láskavosť, urobte niečo na oplátku pre neho. Môže to byť láskavosť alebo gesto dobrej vôle, napríklad kúpiť im kávu.
  • Podobne, ak váš partner vždy robí veci, ktoré chcete robiť vy, navrhnite mu, aby vybral vašu ďalšiu aktivitu.

Tip: Ak máte vzťah s prijímateľom, dajte mu výhodu a predpokladajte, že si neuvedomuje, čo robí. Potom sa s nimi skúste o tom porozprávať. Povedzte: „V poslednom čase mám pocit, že do tohto vzťahu viac dávam, ako dostávam. Ako to vidíte medzi nami?“

Nájdite to dobré v iných ľuďoch. Váš pohľad na svet bude oveľa lepší, ak budete predpokladať, že ľudia sú dobrí. Okrem toho budete na sebe s väčšou pravdepodobnosťou vidieť dobro, čo vám zlepší náladu. Snažte sa o druhých zmýšľať vysoko. Tu je niekoľko spôsobov, ako to urobiť: [22]

  • Dajte ľuďom výhodu pochybností.
  • Predpokladajte, že na každú činnosť existuje dobrý dôvod.
  • Hľadajte talenty ľudí namiesto ich chýb.
  • Zamerajte sa na ich najlepšie vlastnosti namiesto ich najhorších.
  • Pamätajte, že nie každý je na rovnakej ceste ako vy.
  • Otvorte sa zamilovanosť Keď ste pripravení. Predtým, ako budete hľadať lásku, uistite sa, že sa dobre poznáte. Potom zvážte, čo chcete od partnera najviac. Keď stretnete niekoho, kto vás romanticky zaujíma, zoznámte sa s ním, aby ste zistili, či ste kompatibilní. Nechajte vzťah prerásť do lásky, keď si s ním vybudujete hlbšie spojenie.[23]

    • V živote sa pravdepodobne niekoľkokrát zamilujete a rozídete. Je to bolestivý proces, ale pomôže vám nájsť toho najlepšieho partnera pre vás.
    • Nesnažte sa vynútiť si lásku. Najlepšie vzťahy potrebujú čas na to, aby rástli a rozvíjali sa do skutočného spojenia.
  • Referencie