3 spôsoby, ako čítať dlhú knihu alebo dokument

Niekedy je to nevyhnutné; musíte čítať niečo dlhé a možno všedné. Môže byť ťažké nezaspať alebo neísť do útlmu. Pomôcť môže rozdelenie na menšie časti, vypnutie rozptyľujúcich prvkov a prestávky. S trochou odhodlania sa môžete dostať až na zadnú stranu obálky, ak sa budete snažiť.

Metóda 1 z 3: Porozumenie textu


Predbežne si prečítajte. Pozrite si obsah a všetky nadpisy a zhrnutia. Ak budete vedieť, čo môžete očakávať v jednotlivých častiach alebo kapitolách, pomôže vám to pochopiť dlhší dokument ako celok. Skôr ako sa vrhnete do čítania celého textu, prečítajte si niektoré dôležitejšie časti, ako je úvod alebo niektoré z príloh.[1]

  • Možno by ste si dokonca mohli prečítať zhrnutie textu na internete predtým, ako začnete čítať, alebo stráviť nejaký čas brainstormingom, čo už o danej téme viete.


Robte si poznámky. Aby ste zvýšili svoje porozumenie a schopnosť udržať si informácie obsiahnuté v dlhom dokumente, ktorý čítate, mali by ste sa pokúsiť robiť si počas čítania poznámky. Zaznamenávajte si kľúčové slová, hlavné myšlienky a všetko, čo považujete za dôležité.

  • Robenie si poznámok vám tiež pomôže osviežiť si pamäť neskôr, keď to celé dočítate. Je oveľa jednoduchšie vrátiť sa k svojim poznámkam, než čítať celý text znova.
  • Poznámky si môžete robiť na samostatnej strane, na okrajoch samotného dokumentu (ak ho vlastníte) alebo sa jednoducho rozhodnete podčiarknuť či zvýrazniť dôležité pasáže. Vyberte si metódu, ktorá vám vyhovuje.


Rozprávajte sa s ľuďmi o tom, čo ste čítali. Diskutujte o obsahu dlhého dokumentu s ostatnými, keď ho čítate. Pomôže vám to utvrdiť si informácie v mysli v priebehu práce. Zvážte diskusiu s priateľmi, kolegami, učiteľmi alebo dokonca skúste založiť knižný klub, aby mohli ostatní čítať spolu s vami.

  • Nebojte sa klásť otázky, ak sa vám zdá, že je niečo ťažké pochopiť. Pochopenie textu je najdôležitejšia časť – inak si ho nezapamätáte, ak mu nebudete rozumieť.


V prípade potreby čítajte znova. Je normálne, že keď si niečo prečítate raz, nezostane vám to v hlave navždy. Možno si budete musieť z času na čas text (alebo aspoň dôležité časti) prečítať znova, aby ste sa uistili, že ste mu porozumeli a že si ho uchováte do budúcnosti.

  • Môžete si vybrať, ktoré časti si prečítate znova, na základe poznámok, ktoré ste si urobili a ktoré časti sú najdôležitejšie. Alebo si môžete znovu prečítať časti, ktoré sa vám ťažko pamätajú.


Vizualizujte si, čo čítate. Počas čítania si nájdite čas na mentálnu vizualizáciu všetkého, čo sa v čítanom texte deje. Ak ide o príbeh, predstavte si ho v mysli. Predvídajte, čo sa bude diať ďalej. Nechajte sa vtiahnuť do postáv a príbehu.[2]

  • Ak ide o text literatúry faktu, môže byť ťažšie vizualizovať obsah. Namiesto toho sa pokúste nájsť štýl čítania, ktorý vám najlepšie vyhovuje, a používajte ho.
  • Učíte sa informácie len čítaním a premýšľaním o nich?
  • Učíte sa lepšie tým, že robíte, skúšate príklady?
  • Učíte sa zvýrazňovaním hlavných bodov alebo si robíte poznámky?
  • Učíte sa tým, že o texte hovoríte?
  • Učíte sa tak, že si o prečítanom píšete?

Metóda 2 z 3: Urobte úlohu zvládnuteľnou


Dajte si na čítanie dostatok času. Jednoducho nemôžete prečítať celú 400-stranovú knihu za hodinu pred vyučovaním, preto začnite riešiť úlohu na čítanie hneď, ako budete vedieť, o čo ide. Väčšina ľudí vo vysokoškolskom veku dokáže prečítať v priemere 300 slov za minútu, takže si to naplánujte podľa toho.[3]

  • Ak budete čakať do poslednej chvíle, okrem toho, že nebudete schopní dokončiť čítanie včas, budete sa stresovať.
  • Priemerný dokument má 250 až 400 slov na stranu.


Rozdeľte si úlohu na menšie časti. Na každom sedení budete stále potrebovať dostatok času na určitú kontinuitu a porozumenie, ale nemusíte prečítať celý text počas maratónu. Namiesto toho si stanovte, že budete čítať hodinu alebo dokonca pol hodiny v kuse. Každú polhodinu alebo hodinu si robte prestávky, aby ste obnovili krvný obeh v nohách a udržali si bdelosť.[4]

  • Prípadne sa rozhodnite, že pri každom sedení dokončíte určitý počet strán. Je ľahšie začať, ak viete, kedy skončíte.
  • Skúste si zostaviť plán čítania, aby ste počet strán, ktoré musíte prečítať, rozdelili do času, ktorý máte na ich prečítanie. Ak máte napríklad prečítať 300-stranovú knihu za týždeň, potom by ste mali denne prečítať približne 43 strán, aby ste knihu dokončili včas.


Určite, či môžete bezpečne preskočiť niektoré časti. Vaše predbežné čítanie a váš cieľ vám pomôžu určiť, či si môžete skrátiť čas. V závislosti od toho, aký je účel vášho čítania, môžete niektoré strany prelistovať. Ak napríklad čítate dlhý dokument na prezentáciu v práci, možno ho budete musieť prečítať celý. Ak však čítate učebnicu na hodinu, môžete si vybrať niektoré časti namiesto toho, aby ste čítali všetky.[5]

  • Namiesto toho, aby ste tento semester prečítali celú 400-stranovú učebnicu, mohli by ste si vyhľadať, čo potrebujete, a prečítať si len kapitoly a časti, ktoré nasledujú po diskusiách na hodine?
  • Prečítanie titulkov a niekoľkých úvodných odsekov by vám povedalo dosť na to, aby ste mohli vynechať čítanie celej kapitoly?
  • Ak je to možné, snažte sa pracovať inteligentnejšie, nie usilovnejšie.


Vezmite si so sebou dokument. Často sa stane, že sa počas dňa vyskytnú voľné chvíle, keď ste nútení zabiť čas. Tieto časy sú ideálnou príležitosťou na to, aby ste si ukradli trochu času na čítanie. Ak si budete každý deň nosiť knihu so sebou, v týchto prestávkach nájdete viac času na čítanie.

  • Dbajte na to, aby ste to nevyužívali na odpútavanie pozornosti od iných vecí, ktoré by ste mali robiť (napríklad čítanie, keď máte pracovať). Na čítanie si vyhraďte len chvíle, keď máte vyhradený čas, keď sa môžete dostatočne sústrediť.


Vyskúšajte audioknihy. Ak je váš dokument populárnym textom, je možné, že vám bude k dispozícii vo formáte audioknihy. To znamená, že si súbor môžete nahrať do telefónu alebo iného prehrávacieho zariadenia a počúvať ho, kým robíte iné veci.

  • Ak napríklad dochádzate do práce, mohli by ste audioknihu počúvať počas jazdy. Alebo ho môžete počúvať počas jazdy na bicykli alebo pri cvičení v posilňovni.


Buďte vytrvalí. Keď máte zvládnuť rozsiahlu úlohu na čítanie, budete sa jej musieť venovať dlhší čas. Vytvorte si plán čítania a dodržiavajte ho. Čítajte trochu ráno a trochu popoludní. Čítajte niečo dnes a niečo zajtra.[6]

  • Priemerný človek dokáže prečítať približne jednu stranu za minútu (v závislosti od toho, koľko slov sa nachádza na každej strane), takže si to naplánujte dopredu a uistite sa, že pokračujete v rozvrhu čítania, aby ste mohli splniť rozsiahlu čitateľskú úlohu.

Metóda 3 z 3:Udržiavanie sústredenia


Urobte si pohodlie. Nájdite si miesto, kde môžete pohodlne sedieť (alebo v akejkoľvek polohe, ktorú považujete za produktívnu na čítanie) počas dlhého času. Nebudete môcť čítať veľmi dlho, ak budete sedieť na tvrdej stoličke, z ktorej vás po pár minútach začne bolieť chrbát. Majte však na pamäti, že sa nechcete príliš pohodlne usadiť, pretože by vás to mohlo nabádať k zaspávaniu alebo k lenivosti a roztržitosti.

  • Skúste si vybrať pohodlnú stoličku, ktorá vás udrží vo vzpriamenej polohe, ale umožní vášmu telu cítiť sa uvoľnene a pohodlne.
  • Uistite sa, že máte dostatočné osvetlenie, aby ste mohli čítať. Snaha čítať pri slabom osvetlení môže časom spôsobiť namáhanie očí.


Odstráňte rozptyľovanie. Jednou z najdôležitejších súčastí toho, aby ste sa dokázali sústrediť na čítanie dlhého dokumentu, je zbaviť sa rozptýlenia. Vypnite televíziu, počítač a telefón. Zatvorte dvere. Povedzte svojim spolubývajúcim, že potrebujete byť sami, aby ste sa mohli sústrediť. Poskytnite si každú príležitosť na sústredenie.[7]

  • Pokúste sa nájsť alebo si vytvoriť tiché miesto na čítanie. Odstúpte do kancelárie, knižnice alebo zadnej miestnosti.
  • Ak zistíte, že čítate ten istý odsek niekoľkokrát, spýtajte sa sami seba prečo. Vynechali ste po ceste nejaké slovo alebo pojem? Venujete pozornosť niečomu inému ako čítaniu? Je čas na prestávku?


Buďte oddýchnutí. Ak je to možné, pred začatím sa dostatočne vyspite, aby ste neboli v pokušení zaspať, keď by ste mali pokračovať v čítaní. Čítanie, keď ste unavení, môže byť zbytočným cvičením, pretože čítanie často spôsobuje väčšiu únavu alebo väčšiu náchylnosť podľahnúť vyčerpaniu.[8]

  • Skúste ísť spať skôr večer pred tým, ako viete, že začnete čítať dlhý dokument.
  • Ak začnete čítať a zistíte, že ste si zdriemli, dajte si krátky šlofík. Aj dvadsaťminútové zdriemnutie vám môže pomôcť udržať si bdelosť počas čítania.


Vypite si trochu kávy. Je všeobecne známe, že kofeín pomáha zmierniť ospalosť, a jedným z najbežnejších zdrojov kofeínu je káva. Ľudia často pijú kávu, aby sa ráno ľahšie prebudili alebo aby sa povzbudili, keď sa cítia príliš unavení. Ak potrebujete pomoc, aby ste zostali bdelí a sústredení na dokončenie čítania, a ste dosť starí na to, aby ste mohli piť kávu, skúste vypiť šálku kávy.[9]

  • Môžete tiež skúsiť vypiť čaj, limonádu alebo iný nápoj s obsahom kofeínu.
  • Nepite príliš veľa kávy alebo iných nápojov s obsahom kofeínu, pretože to môže mať opačný účinok. Držte sa 1 alebo 2 šálok.

  • Rozprúdite si krv. Ak sa cítite príliš unavení na to, aby ste sa sústredili, môže vám pomôcť rýchle cvičenie alebo iná aktivita, ktorá vám rozprúdi krv. Zvýšený prietok krvi do tela vám pomôže zostať bdelý a udržať si pozornosť.[10]

    • Skúste urobiť niečo kardio – napríklad rýchly beh okolo bloku alebo niekoľko desiatok drepov.
  • Odkazy