3 spôsoby, ako čítať v noci

Čítanie v noci je príjemná a upokojujúca činnosť, ktorú má mnoho ľudí rado. Môže sa však vyskytnúť niekoľko jedinečných problémov, medzi ktoré patrí riziko nedostatočného pohodlia a svetla, potenciálne nespanie a rušenie spiaceho partnera. Nezabudnite si rozumne vybrať materiál na čítanie a podoprite sa vankúšmi, aby ste si zabezpečili pohodlie a oporu chrbta. Ak čítate na digitálnom zariadení, mali by ste ho približne hodinu pred spaním vypnúť alebo vypnúť modré svetlo zariadenia.

Metóda 1 z 3: Pohodlné čítanie v noci


Posaďte sa alebo si ľahnite v tichom, pokojnom prostredí. Čítanie pred spaním upokojuje a pomáha pripraviť myseľ a telo na pokojný spánok. Ak chcete z čítania do postele vyťažiť čo najviac, nájdite si tiché miesto na čítanie.[1]
Ak máte doma hostí alebo priateľov, požiadajte ich, aby obmedzili hluk na minimum.

  • Mozog nie je stvorený na vykonávanie viacerých úloh, a ak sa pokúsite sledovať televíziu a čítať súčasne, zistíte, že je to neefektívne a frustrujúce. Vypnite hlučnú televíziu a sústreďte sa na čítanie.
  • Zapáľte si sviečku, ktorá vám pomôže uvoľniť sa alebo navodiť atmosféru počas čítania.


Podložte si za seba vankúše, aby ste si podopreli krk a chrbát. Čítanie v posteli môže byť škodlivé pre vaše držanie tela, ak si dovolíte hrbiť sa. Je teda dôležité sedieť alebo ležať so správnym držaním tela, aby ste si nespôsobili bolesť krku alebo chrbta. Zabezpečte si vhodné opory pomocou vankúšov alebo opierky na krk, aby ste mali chrbát a krk čo najviac vo zvislej polohe.

  • Ak ležíte alebo sedíte na pohovke, pridajte si niečo užitočné, napríklad podkovovitý vankúš alebo veľký šikmý vankúš. Pomôcť môžu aj malé vankúše na krk.
  • Zmena polohy každých 30-45 minút vám tiež pomôže vyhnúť sa zlému držaniu tela a môže zabrániť tomu, aby ste pociťovali nepohodlie v krku alebo chrbte.
  • Priblížte si knihu k tvári, aby ste si pomohli mierne narovnať chrbát.


V noci čítajte ľahkú beletriu, aby ste sa pripravili na spánok. Ak máte tendenciu cítiť sa ospalí pri čítaní v noci, vyhnite sa čítaniu odbornej literatúry faktu, hutnej poézie alebo ťažkej beletrie, ktorá od vás vyžaduje príliš veľa intelektuálnych nárokov. Tieto žánre sa vám budú ťažko sledovať, ak ste ospalí. Tak si v noci prečítajte ľahký román alebo poviedku. Uvoľníte tak svoju myseľ a pripravíte ju na spánok a snívanie.[2]

  • Ak sa učíte alebo dokončujete prácu, zvážte, či sa náročnému čítaniu nebudete venovať skôr v noci. Takto si môžete nechať ľahšie čítanie na čas pred spaním.


Ak nechcete mať v izbe zapnuté jasné svetlo, pripnite si na knihu svetlo. Existuje mnoho rôznych verzií klipového svetla na knihy, ale všetky fungujú v podstate rovnako. Pripevnite svorku na zadnú stranu obalu knihy, nakloňte žiarovku smerom k strane, ktorú práve čítate, a zapnite svetlo. Niektoré lampičky na knihy sú navrhnuté tak, aby sa dali pripnúť na okraj okuliarov na čítanie.[3]
Každý z týchto typov svietidiel na knihy udrží zdroj svetla priamo nad knihou a nezobudí nikoho iného, kto spí v tej istej miestnosti.

  • V obchodných domoch, kníhkupectvách alebo prostredníctvom internetových obchodov si môžete zakúpiť klipové svetlá na knihy.
  • Väčšina knižných svetiel vyžaduje 1 alebo 2 batérie AA.


Umiestnite sa pod prikrývku s baterkou, aby ste mohli nepozorovane čítať. Ak sa snažíte čítať potichu a nenápadne (napr.g., bez toho, aby ste zobudili rodičov), zaliezť pod prikrývku a vrchnú časť prikrývky si stiahnuť cez hlavu. Potom zapnite baterku a nasmerujte ju na knihu. Prikrývky zabránia úniku svetla, takže môžete pohodlne čítať tak dlho, ako chcete.[4]

  • Tento prístup môže byť nepraktický pre dospelého človeka, ktorý sa snaží nezobudiť svojho partnera v tej istej posteli. Vášho partnera môže šuchot pod prikrývkou rozptyľovať ešte viac ako spánok pri zapnutom svetle.


Vyhnite sa čítaniu v tme, aby ste si nenamáhali oči. Pri čítaní v noci sa vám môže stať, že budete sedieť v tmavej miestnosti, napínať sa a žmurkať, aby ste prečítali slová na stránke alebo na obrazovke. To môže vyčerpať a potenciálne poškodiť vaše oči. Ak chcete predísť namáhaniu očí pri čítaní v noci, sadnite si alebo ľahnite si blízko zdroja dobrého osvetlenia. Mohli by ste čítať pri svetle lampy alebo stropného svetla.

  • Ak potrebujete okuliare na čítanie, noste ich. Zníži sa tým napätie, ktoré spôsobuje pocit únavy očí.


namiesto čítania počúvať audioknihu. Namiesto listovania v tlačenej knihe skúste načítať elektronickú knihu na tablete alebo smartfóne. Takto si môžete nasadiť slúchadlá, skryť akýkoľvek zdroj svetla a počúvať knihu v tme bez toho, aby ste zobudili spiaceho.[5]
Snažte sa vyhnúť tomu, aby ste sa počas čítania knihy unášali, inak sa môžete stratiť z miesta.

  • Audioknihy si môžete stiahnuť prostredníctvom online obchodov Kindle, Amazon, Google alebo Apple. Mnohé verejné knižnice majú k dispozícii aj zvukové knihy, buď na CD, alebo v digitálnej podobe.

Metóda 2 z 3: Zostaňte pri čítaní v bdelom stave


Pri čítaní v posteli si sadnite, aby ste nezaspali. Vaša myseľ si pravdepodobne spája ležanie v posteli so spánkom, čo môže spôsobiť, že počas čítania zaspíte. Ak sa ocitnete v takejto situácii, nečítajte v noci v ľahu. Namiesto toho sa pri čítaní podoprite a pohodlne si sadnite do postele. Alebo čítajte v sede alebo ležmo na pohovke.[6]

  • Experimentujte s rôznymi polohami sedenia, aby ste zistili, či vám niektoré z nich pomáhajú zostať pri čítaní bdelý.


Počas čítania zjedzte ľahké občerstvenie. Ľahké občerstvenie vám poskytne niečo, čo môžete počas čítania chrumkať, a môže vám pomôcť zostať hore tým, že dodá vášmu telu niekoľko nočných kalórií. Vyhľadajte si relatívne zdravú možnosť, aby ste sa nenapĺňali len prázdnymi kalóriami, sacharidmi a spracovanými potravinami.[7]

  • Skúste si dať na desiatu praclíky, zelerové tyčinky, čučoriedky alebo popcorn.


Pite studený nápoj bez kofeínu, aby ste sa udržali v bdelom stave. Keď si dáte pohár ľadovej vody alebo limonády, pomôže vám to zostať počas nočného čítania bdelý. Počas čítania pomaly popíjajte nápoj. Vyhnite sa nápojom s obsahom kofeínu, ako je káva, ľadový čaj alebo čierny čaj. Tieto nápoje vás udržia v bdelom stave aj po tom, ako ste pripravení zaspať.[8]

  • Myslite aj na to, že ak pred spaním vypijete príliš veľa tekutín, môžete sa uprostred noci zobudiť a potrebovať ísť na záchod.


Každú noc spite 7 až 9 hodín, aby ste boli pri čítaní menej unavení. Čítanie v noci, keď ste nevyspatí, vašu únavu ešte zhorší. Počas čítania môžete dokonca zaspať. Ak máte viac ako 18 rokov, mali by ste každú noc spať aspoň 7 až 9 hodín.[9]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Ak zistíte, že spíte menej ako takto, skúste skrátiť čas čítania a venovať viac času spánku.

  • Ak máte od 6 do 13 rokov, mali by ste každú noc spať 9 až 11 hodín.
  • Ak máte 14 až 17 rokov, zamerajte sa na 8 až 10 hodín spánku.

Metóda 3 z 3:Čítanie na digitálnom zariadení


Vyberte si digitálne zariadenie na čítanie. V závislosti od osobných preferencií a dostupných možností to môže znamenať elektronickú čítačku, notebook, smartfón alebo tablet. Vyberte si zariadenie, z ktorého sa vám bude ľahko čítať (vyhnite sa žmurkaniu alebo namáhaniu pri čítaní). Ak chcete zariadenie držať pri čítaní v posteli, vyberte si zariadenie, ktoré je relatívne ľahké a ktoré môžete ľahko držať.[10]

  • Niektoré digitálne zariadenia vhodné na čítanie sa dodávajú so stojanom alebo si ho môžete kúpiť samostatne, aby ste mohli čítať bez použitia rúk.


Digitálne čítanie si nechajte len na večer a skoro v noci. Vyhnite sa čítaniu na digitálnom zariadení pred spaním alebo ak čítate neskoro večer. Jasné modré svetlo z digitálnej obrazovky môže oddialiť alebo potlačiť uvoľňovanie melatonínu, hormónu, ktorý reguluje vaše cirkadiánne hodiny a pomáha vám cítiť sa ospalý.[11]

  • Je dobré znížiť úroveň jasu obrazovky na čítanie a prestať čítať na zariadení približne 2 hodiny pred plánovaným časom spánku.

  • Pri neskorom čítaní vypnite modré svetlo zariadenia. Mnohé zariadenia majú zabudované nastavenie, ktoré umožňuje vypnúť rušivé modré svetlo. Prezrite si nastavenia svojho zariadenia a zapnite blokovanie modrého svetla, ak čítate po zotmení vonku. So zapnutým týmto nastavením môžete čítať do neskorých hodín bez toho, aby ste si narušili spánkový režim.[12]

    • Ak váš smartfón alebo tablet nemá funkciu na vypnutie modrého svetla, vyhľadajte v obchode s aplikáciami aplikáciu, ktorá túto funkciu vykonáva. Stačí vyhľadať „modré svetlo“ a prezrieť si výsledky.
  • Odkazy