3 spôsoby, ako jazdiť sebaisto

Šoférovanie môže byť nervydrásajúca záležitosť, najmä ak nemáte veľa skúseností, dlho ste neboli na cestách alebo máte strach z jazdy. Nemajte však obavy, sebadôveru ako vodič ľahko získate. Predtým, ako vyrazíte na cestu, uistite sa, že poznáte dopravné predpisy a ste oboznámení s vozidlom. S trochou času a praxe sa môžete stať sebavedomým vodičom!

Metóda 1 z 3:Robenie prvých krokov

Zistite, čo vás zneisťuje. Mali ste už predtým autonehodu? Máte klaustrofóbiu? Mýlia vás dopravné signály a značky? Venujte nejaký čas premýšľaniu o tom, čo vo vás vyvoláva pocit neistoty alebo nervozity za volantom. To vám môže pomôcť identifikovať, aké zručnosti potrebujete precvičiť alebo aké kroky podniknúť na prekonanie svojich obáv.[1]

  • Možno sa budete musieť zamyslieť napríklad nad traumatizujúcimi udalosťami spojenými s riadením vozidla a identifikovať falošné presvedčenia o jeho nebezpečenstve. Potom by ste sa mohli svojmu strachu venovať tak, že budete krátky čas šoférovať v oblasti, v ktorej sa cítite bezpečne. Postupne sa prepracujte k novým trasám a terénom.

Naučte sa dopravné predpisy. Venujte nejaký čas štúdiu dopravných predpisov v oblastiach, v ktorých sa pohybujete najčastejšie, aby ste sa nikdy neocitli v nevedomosti.[2]
Odborný zdroj
Simon Miyerov
Inštruktor šoférovania
Rozhovor s expertom. 4. decembra 2019.
Znalosť dopravných predpisov vás zbaví veľkej časti neistoty pri šoférovaní. Keď šoférujete, všímajte si obmedzenia rýchlosti a iné značky a nezabudnite signalizovať, keď je to vhodné. Je tiež dôležité, aby ste pochopili, čo znamenajú všetky signály, značky a symboly. V prípade potreby môžete ľahko nájsť schémy na internete.

  • Napríklad „daj prednosť v jazde“ znamená, že ostatní účastníci cestnej premávky vrátane chodcov, cyklistov a vodičov majú prednosť v jazde a vy musíte počkať na prestávku v premávke, aby ste mohli pokračovať.
  • Ďalším príkladom je značka s 2 šípkami smerujúcimi zvislo v opačných smeroch, ktorá signalizuje, že je tu obojsmerná premávka.

Zoznámte sa s ovládacími prvkami počas parkovania. Strávte nejaký čas sedením vo vozidle, keď stojí. Zapnite vozidlo a zistite, ako sa používajú všetky potrebné ovládacie prvky, ako sú ovládače teploty, blikače, stierače a svetlomety. Ak máte vozidlo so štandardnou prevodovkou, nacvičte si aj radenie rôznych prevodových stupňov. Keď budete vedieť, kde sa čo nachádza, budete sa cítiť pohodlne a sústrediť sa na cestu.[3]

Minimalizujte rozptýlenie. Vypnite si mobilný telefón alebo ho dajte na tichý režim, aby vás počas jazdy nerozptyľoval. Ak máte vo vozidle spolujazdcov, ktorí odpútavajú vašu pozornosť od cesty, zdvorilo ich požiadajte, aby sa utíšili a vy sa mohli sústrediť. Počas pobytu vo vozidle sa vyhýbajte jedeniu, hraniu sa so stereom alebo snahe dokončiť iné úlohy. Sústreďte sa výlučne na danú úlohu, aby ste sa za volantom cítili istejšie.[4]

Začnite s krátkymi cestami v blízkosti vášho domova. Získajte pohodlie za volantom jazdou po svojom okolí alebo rodnom meste. Začnite s krátkymi jazdami a postupne sa dopracujte k dlhším jazdám, keď získate istotu. Keď sa budete cítiť pripravení, môžete sa vydať na novú trasu. Jazdite v mriežke alebo slučke po meste alebo si nacvičte nastupovanie a vystupovanie na diaľnici.[5]
Zdroj experta
Simon Miyerov
Inštruktor šoférovania
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.

Metóda 2 z 3: Zvýšenie sebadôvery

Absolvujte lekcie autoškoly. Lekcie autoškoly nie sú len pre tínedžerov, ktorí nikdy nesedeli za volantom. Môžu byť užitočné aj pre dospelých, ktorí sa chcú stať sebavedomejšími vodičmi. Kvalifikovaný inštruktor vám môže poskytnúť nástroje, ktoré potrebujete na to, aby ste sa mohli ľahko pohybovať po cestách. Vyhľadajte si na internete lekcie autoškoly vo vašom okolí.[6]

Vyrazte na cestu v čase slabej premávky. Chodievajte na krátke jazdy počas obdobia so slabou premávkou, ktoré vám pomôžu získať sebadôveru. Budete sa cítiť uvoľnenejšie, ak bude na ceste menej áut. Napríklad v nedeľu ráno sú cesty zvyčajne menej vyťažené ako počas dopravnej špičky. Naplánujte si v tom čase nácvik jazdy alebo vybavovanie záležitostí.[7]

Požiadajte osobu, ktorá vás upokojí, aby vás sprevádzala. Možno vám pomôže, ak s vami bude jazdiť skúsený vodič. Vyberte si niekoho s pokojným, uvoľneným správaním, kto vás nebude stresovať. Požiadajte ich, aby jazdili spolu s vami a poskytli vám tipy alebo rady, ako jazdiť sebaisto.[8]

Počúvajte tichú, upokojujúcu hudbu. Hlučný heavy metal vás môže viac vyburcovať, ale počúvanie inštrumentálnych skladieb pri nízkej hlasitosti vám pomôže uvoľniť sa.[9]
Odborný zdroj
Simon Miyerov
Inštruktor autoškoly
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.
Vyberte si rozhlasovú stanicu, CD alebo zoznam skladieb, ktoré vám navodzujú pocit pokoja, a nastavte ich prehrávanie pred tým, ako vyrazíte na cestu.[10]

Sústreďte sa na svoje dýchanie. Ak začnete byť nervózni, pomaly a upokojujúco dýchajte. Skúste sa nadýchnuť na 7 sekúnd a vydýchnuť na 11 sekúnd alebo sa nadýchnuť na 5 sekúnd a vydýchnuť na 7 sekúnd. Pomalší výdych ako nádych automaticky uvoľňuje vaše telo. Keď ste uvoľnení, budete sa cítiť sebavedomejšie.[11]

Na dosiahnutie cieľa si vyhraďte viac času. Ak sa ponáhľate, pravdepodobne budete cítiť väčšiu úzkosť. Na každú cestu si vyhraďte viac času, aby ste sa mohli uvoľniť a nemuseli sa obávať, že prídete neskoro.[12]
Zdroj experta
Simon Miyerov
Inštruktor šoférovania
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.
Vezmite si knihu na čítanie alebo doháňajte emaily, ak prídete do cieľa s časovou rezervou.[13]

Metóda 3 z 3:Zvládnutie jazdy s istotou

Sledujte, čo sa deje pred vami a okolo vás. Sústreďte sa na cestu a vodičov, cyklistov a chodcov pred vami aj okolo vás. Často si kontrolujte zrkadlá, aby ste mali prehľad o situácii na všetkých stranách vozidla. Spomaľte, ak pred sebou vidíte nebezpečenstvo alebo problém, aby ste mali čas určiť najlepší postup.[14]

Trénujte vo všetkých typoch terénu a počasia. Nepriaznivé počasie alebo kamenisté cesty môžu vyvolať vašu úzkosť, ak ste sa s týmito situáciami nikdy predtým nestretli. Nájdite si čas na nácvik jazdy pri vetre, daždi a snežení. Navigujte sa aj v oblastiach s rôznymi druhmi terénu, ako sú veterné vedľajšie cesty a rovné úseky diaľnice.

Naučte sa parkovať. Parkovanie môže byť stresujúce, najmä ak sa musíte zmestiť s vozidlom do malého priestoru. Vycestujte na prázdne parkovisko a riešte túto úlohu z viacerých uhlov pohľadu. Precvičte si napríklad odbočovanie doľava aj doprava na parkovacie miesto. Precvičujte si aj paralelné parkovanie, aby ste boli pripravení na akékoľvek okolnosti pri parkovaní. Nezabudnite používať zrkadlá!

  • Nedovoľte, aby na vás ostatní vodiči vyvíjali nátlak. Nedovoľte, aby na vás okoloidúce autá alebo vodiči jazdiaci za vami tlačili, aby ste zvýšili rýchlosť, ale snažte sa ich ignorovať. Ak máte pocit, že vás iný vodič alebo vozidlo zastrašuje, alebo ak je niekto agresívny, môžete odbočiť, zmeniť jazdný pruh alebo na chvíľu zastaviť, keď je to bezpečné. Sústreďte sa na dodržiavanie dopravných predpisov a dodržiavajte povolenú rýchlosť.

    • Nemajte pocit, že musíte držať krok s prúdom premávky, ak ostatné vozidlá prekračujú rýchlosť alebo ak je zlé počasie. Nezabudnite, že bezpečnosť je na prvom mieste!
  • Odkazy