3 spôsoby, ako mať situáciu pod kontrolou

Mať pod kontrolou svoje správanie neznamená stratiť všetku spontánnosť. Namiesto toho to znamená vždy si uvedomovať, ako si počínate, a presmerovať sa, keď sa uberáte zlým smerom. Ak sa naučíte mať kontrolu nad tým, kto ste a ako sa správate k životu ako osoba, môžete si pomôcť nielen s vlastným sebavedomím, ale aj budovať lepšie vzťahy s ostatnými vo všeobecnosti. Naučte sa prevziať kontrolu nad situáciou, ovládať svoje emócie a žiť život, aký chcete žiť.

Metóda 1 z 3: Ovládanie bezprostrednej situácie


Upokojte sa v danom okamihu. Ak ste rozrušení a začnete strácať kontrolu nad svojím správaním, rýchlo prijmite opatrenia, aby ste sa ovládli. Vyberte si niekoľko spôsobov, ako sa upokojiť, a praktizujte ich, keď ste sami. Takto budete presne vedieť, čo máte v kritickej chvíli urobiť.

  • Zhlboka sa nadýchnite a pomaly vydýchnite.
  • Počkajte, kým prehovoríte alebo sa pohnete – zvážte, či nepočítate do desať.
  • Vyslovte svoje vlastné meno, nahlas alebo v duchu.[1]
  • Ak sa voláte Sean, môžete povedať: „Sean, upokoj sa.“


Urobte si prehľad o tom, čo je potrebné urobiť. Vytvorte si rýchly plán na riešenie. Nenechajte sa rozptyľovať detailmi alebo svojou emocionálnou reakciou. Premyslite si, čo je potrebné urobiť, a načrtnite okamžitý plán hry. Sami sebe vám to pomôže cítiť sa pod kontrolou a schopným čeliť situácii. V skupinovej situácii, ak ste prvý, kto navrhne plán, všetci ostatní budú spravidla nasledovať vaše vedenie.

  • Napríklad povedzme, že váš tím plánuje pracovný piknik pod holým nebom a všetci predpokladajú, že jediná členka tímu, žena, bude robiť všetko plánovanie podujatia, hoci to naposledy robila ona.
  • Upokojte sa a potom si pomyslite: „Musím zasiahnuť skôr, než Sarah uviazne pri všetkej práci. Musím tiež neurážať svojich spolupracovníkov, ktorí majú tendenciu odplácať sa, keď ich niekto upozorní na sexizmus. Môžem začať tým, že sa prihlásim sám, a potom sa pokúsim presvedčiť ostatných, aby sa prihlásili na úlohy.“


Veď ostatných. Keď je potrebné niečo naplánovať alebo keď je potrebná okamžitá akcia, zakročte. Povedzte si: „Môžem to urobiť.“ Premýšľajte o veciach, ktoré môžete okamžite kontrolovať. Ak napríklad potrebujete naplánovať podujatie vonku, nemôžete ovplyvniť počasie, ale môžete kontrolovať miesto a dátum.[2]

  • Ak ste osobou, ktorá je najviac schopná viesť ostatných k riešeniu situácie, ozvite sa. Potvrdzujte svoju autoritu. Hovorte zrozumiteľne a jasne a vysvetlite, prečo ste práve vy tou osobou, ktorá dokáže situáciu najlepšie zvládnuť. Môžete povedať: „Rád by som dohliadol na plánovanie tejto udalosti. Dva roky som pracovala pre organizátora podujatí a naučila som sa základy. Túto oblasť tiež dobre poznám.“
  • Delegujte. Požiadajte ostatných, aby sa ujali úloh, na ktoré majú dobré predpoklady. Ak napríklad Andrej vie najviac o miestnych reštauráciách, požiadajte ho, aby zabezpečil catering.
  • Ak ste sa ocitli v spoločnej situácii a neveríte, že ste ten, kto ju dokáže najlepšie zvládnuť, obráťte sa na osobu, o ktorej si myslíte, že je najschopnejšia.

Metóda 2 z 3: Ovládanie svojich emócií


Cíťte, čo cítite. Privítajte svoje emócie a naučte sa ich rozpoznať a prijať. Ak sa budete snažiť potlačiť svoje pocity, nebudete ich ovládať. Budú vás ovládať.[3]

  • Zvyknite si zapisovať svoje pocity do denníka. Môžete analyzovať, čo vedie k akému pocitu, a môžete si tiež viesť denník, aby ste sledovali spúšťače.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
    Ak viete, aké sú vaše spúšťače konkrétnych emócií, môžete urobiť veci, aby ste spúšťače obmedzili alebo sa im vyhli.
  • Potláčanie svojich pocitov vám môže spôsobiť zdravotné problémy, ako je nespavosť, chronická bolesť a srdcové ochorenia.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj


Pomenujte svoje opakujúce sa zlé myšlienky. Ak máte neistotu, bolestivé spomienky alebo nahnevané reakcie, ktoré sa vám často vynárajú, môže vám pomôcť pomenovať ich. Ak sa napríklad vždy cítite nahnevaní, keď vám niekto preruší cestu v premávke, pomenujte tento pocit „Pocit prerušení v premávke“.“[6]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Keď sa spustí pocit alebo myšlienka, pozdravte ich menom. „Aha, to je zase ten pocit, že som sa dostal do protismeru.“
  • Pomôže vám to získať určitý odstup a zabrániť tomu, aby vás zlé myšlienky ovládli.


Zbavte sa hnevu, zášti a nevraživosti. Odpusťte tým, ktorí vám ublížili. Odpustenie môže viesť k empatii a súcitu s tými, ktorí vás zradili. Vďaka tomu budete pokojní a budete sa ovládať.[7]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak chcete, kontaktujte ľudí, s ktorými ste stále v kontakte, a oznámte im, že ste sa zbavili hnevu.
  • Odpustenie neznamená, že schvaľujete zlé činy – znamená to len, že sa zbavíte negatívnych pocitov spojených s týmito činmi.


Porozprávajte sa s terapeutom. Ak sa chcete naučiť ovládať svoje emócie, vyhľadajte dobrého terapeuta. Rozprávajte sa o tom, ako sa cítite raz za týždeň alebo dva mesiace. Terapia vám pomôže rozpoznať vaše emocionálne vzorce a naučiť sa múdro reagovať.[8]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Ak máte problémy s hnevom, zvážte absolvovanie kurzov zvládania hnevu alebo sa prihláste do skupiny na zvládanie hnevu.

Metóda 3 z 3: Usmerňovanie svojho života


Zhodnoťte, čo je zlé. Čo spôsobuje, že sa cítite bezmocní alebo mimo kontroly? Sú to problémy s peniazmi, závislosti, rodinné vzťahy alebo problémy v práci? Napíšte si zoznam všetkého, čo vám uberá energiu alebo vás znepokojuje.

  • Ak máte problémy, skúste písať voľným písmom. Nastavte si časovač a píšte rýchlo bez zastavenia.
  • Vytiahnite si veci zo svojho voľného textu a vytvorte si zoznam.
  • Buďte úprimní a konkrétni. Ak napríklad píšete o veciach, ktoré vám spôsobujú zlé pocity, a píšete o niečom vo vašom vzťahu, aj keď ste vo všeobecnosti so svojím vzťahom spokojní, dajte túto vec na zoznam.
  • Ak máte stále problémy so zhodnotením toho, čo je zlé, môže vám pomôcť aj rozhovor o tom s niekým, komu dôverujete. Niekto, kto vás dobre pozná, vám môže ponúknuť cenné poznatky, ktoré by ste možno nezohľadnili.


Stanovte si ciele. Premýšľajte o veciach, ktoré by ste chceli dosiahnuť, o veciach, ktoré by vyriešili vaše problémy alebo vám priniesli väčší úspech. Premyslite si, ako môžete dosiahnuť každý cieľ a koľko času vám každý z nich zaberie. Rozdeľte si proces dosahovania svojich cieľov na jednotlivé kroky a stanovte si harmonogram, podľa ktorého sa každý z nich dosiahne.

  • Prejdite si zoznam vecí, kvôli ktorým sa cítite mimo kontroly. V prípade všetkého, čo vás skutočne trápi, si dajte za cieľ to napraviť.


Nastavte sa na úspech pomocou mentálnych kontrastov. Ak chcete mentálne kontrastovať, predvídať prekážky a plánovať spôsoby, ako ich obísť. Urobte zoznam toho, čo by sa mohlo pokaziť, a potom si na niekoľko minút naplánujte možnú reakciu, ktorá vám pomôže vyriešiť každý problém.


Nastavenie hraníc s ostatnými. Obhajujte svoje potreby a neprijímajte zneužívanie od druhých. Rešpektujte hranice, ktoré vám stanovili ostatní. Dokonca aj vzájomne sa podporujúce vzťahy potrebujú dobré hranice.


Dávajte si pozor na emocionálnu manipuláciu. Ak s vami niekto manipuluje, môže hovoriť a robiť určité veci, aby získal výhodu. Môže to zahŕňať umožnenie vám hovoriť ako prvému a následné využitie týchto informácií na zistenie vašich silných a slabých stránok, chrlenie množstva faktov a štatistík na prekonanie vašich názorov, zvyšovanie hlasu na vás, vyžadovanie čiastkového rozhodnutia, posudzovanie alebo kritizovanie vás, odmietanie hovoriť vôbec, predstieranie nevedomosti a hranie sa na obeť.[9]


  • Starajte sa o svoje fyzické zdravie. Spite približne osem hodín denne, jedzte aspoň trikrát denne a každý deň sa trochu hýbte. Ak sa nestaráte o svoje telo, nemôžete mať svoj život pod kontrolou.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy