3 spôsoby, ako nájsť svoju vnútornú krásu

Často sa hovorí, že „krása je v očiach pozorovateľa“, ale práca na vlastnej verzii vnútornej krásy prináša množstvo fyzických a duševných výhod. Zameranie sa na to, čo vás teší na vašej osobnosti, vašom živote a vašich individuálnych okolnostiach, a nie na vonkajšie faktory vrátane vášho vzhľadu, vám môže pomôcť vyžarovať pozitívnosť a chvályhodné osobnostné vlastnosti na ostatných.[1]
Aj keď väčšina spoločnosti zdôrazňuje hodnotu vonkajšieho vzhľadu, existujú kroky, ktoré môžete podniknúť, aby ste sa zamerali na vytváranie vnútornej krásy, ktorá vás osobne uspokojuje, ako aj inšpiruje ostatných.

Metóda 1 z 3: Definovanie vnútornej krásy


Uveďte vlastnosti, ktoré tvoria vašu osobnú definíciu vnútornej krásy. Vytvorte si zoznam ľudí, ktorých obdivujete, a napíšte si vlastnosti, ktoré majú a ktoré si na nich vážite a oceňujete. S najväčšou pravdepodobnosťou zistíte, že nikto z nich nie je navonok dokonalý, ale má obdivuhodné vlastnosti, ako je láskavosť, čestnosť alebo spoľahlivosť. Tieto vlastnosti môžete mať na pamäti, keď sa zameriavate na vlastnú cestu k rozvoju vnútornej krásy a učíte sa odmietať často nesplniteľné štandardy krásy, ktoré oceňuje väčšinová spoločnosť.[2]

  • Pripomeňte si, že vonkajšie štandardy krásy sa menia v závislosti od kultúrnych a spoločenských zvyklostí.[3]
  • Ženy majú denne v priemere 13 negatívnych myšlienok o svojom tele.[4]
  • Všimnite si spôsoby, akými masmédiá vytvárajú a udržiavajú často nedosiahnuteľné fyzické ideály krásy pre mužov aj ženy.[5]


Myslite pozitívne skôr na svoju osobnosť ako na svoj vonkajší vzhľad. Zamerajte sa na to, aké sú vaše pozitívne vlastnosti, a precvičujte si nahrádzanie negatívnych myšlienok pozitívnymi samomluvami. Pozitívne myslenie má množstvo zdravotných výhod vrátane predĺženia dĺžky života a nižšej miery depresie.[6]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Vyzvite sa, aby ste si napísali tri veci, ktoré sa vám na sebe páčia a ktoré nesúvisia s vaším fyzickým vzhľadom. Pozitívne myšlienky menia nervové dráhy v mozgu a môžu vám pomôcť zmeniť pohľad na seba samého.
  • Precvičte si pohľad do zrkadla, úsmev a pochválenie vnútornej vlastnosti, ako je napríklad vaša priateľskosť, láskavosť alebo umelecké schopnosti. Ľudský mozog nedokáže rozlíšiť skutočný a falošný úsmev a úsmev má preukázateľné psychologické výhody.[7]
  • Postavte sa vyššie. Práca na držaní tela vám pomôže vyvolať pocit sebavedomia vďaka „spätnej väzbe“, keď už len napodobňovanie niečoho môže mať skutočné, hmatateľné výsledky.[8]


Praktizujte autenticitu. Vnútorná krása je odrazom pravdivosti a úprimnosti o tom, kto ste. Odmietnite snahu byť „dokonalý.“ Hľadajte spôsoby, ako byť v pohode sám sebou a prítomný v danom okamihu.[9]

  • Zamerajte sa na budúcnosť namiesto minulosti. Súčasťou autentického života je tešiť sa na nové zážitky. Uviaznutie v minulosti bráni osobnému rastu.[10]
  • Buďte flexibilní. Spochybňujte časti svojej identity, ktoré potrebujú prácu a zmenu, a nebojte sa rásť. Dajte si povolenie cítiť rôzne emócie, keď pracujete na sebazdokonaľovaní.[11]


Rozšírte svoje sebapoznanie a uvedomenie. Sebapoznanie vám môže poskytnúť nástroje na vykonanie potrebných zmien vo vašom živote, ktoré vedú k pestovaniu vnútornej krásy. Vyhľadávajte nové skúsenosti, pýtajte si rady od iných a stanovte si dosiahnuteľné ciele pre svoj život a kariéru.

  • Urobte si osobnostný test. Tie vám pomôžu určiť váš typ osobnosti, povolania, v ktorých ste najlepší, a vlastnosti, ktorým by ste mali venovať čas na rozvoj.[12]
  • Vyzývajte sa na nové zážitky a nápady. Navštevujte kurzy, vyskúšajte nový šport alebo nový koníček. Rozšírenie vášho myšlienkového procesu môže podnietiť kreativitu a posunúť vaše hranice k lepšiemu.[13]


Využívajte svoj osobný potenciál. Zhodnoťte, čo od svojho života chcete a čo nie. Žiť život podľa svojich predstáv mu dodáva zmysel, vedie k celkovej životnej spokojnosti a rozvíja vlastnosti, ktoré ostatní považujú za cenné, ako napríklad odhodlanie a vytrvalosť.[14]

  • Na konci každého dňa sa zamyslite nad tým, čo sa vám podarilo, čo nie a čomu by ste sa chceli venovať zajtra. Vykonávanie takýchto hodnotení môže zvýšiť vašu výkonnosť a morálku a pomôcť vám cítiť, že vytvárate cestu k svojmu plnému potenciálu.[15]
  • Prevezmite zodpovednosť za svoje šťastie a životné rozhodnutia namiesto hľadania potvrdenia z vonkajších zdrojov. Vnútorná krása je proces, ktorý sa začína vo vnútri.[16]

Metóda 2 z 3:Prijatie zdravého životného štýlu


Udržujte si zdravie navonok. Súčasťou vytvárania a udržiavania vnútornej krásy je aj zabezpečenie pravidelného dodržiavania zdravotného režimu a venovanie pozornosti potrebám svojho tela, aby ste sa mohli čo najlepšie prezentovať pred ostatnými.

  • Vyberajte si zdravé potraviny, ktoré majú nielen reálny vplyv na vaše fyzické zdravie, ale zlepšujú aj vašu náladu a pocit, že vaše telo funguje na najvyššej úrovni.
  • Spánok je tiež veľmi dôležitý pre emocionálnu pohodu a dostatok spánku zabezpečuje menej podráždenosti, hnevu, smútku alebo iných pocitov, ktoré vám bránia v plnom využití vášho potenciálu vnútornej krásy.[17]
  • Cvičenie je tiež kľúčom k zlepšeniu nálady. Zmierňuje dlhodobú depresiu a poskytuje krátkodobé emocionálne výhody, pretože produkuje endorfíny.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
    Ďalšou výhodou je, že pravidelné cvičenie revitalizuje pokožku, zvracia starnutie a znižuje celulitídu, čo všetko môže viesť k zvýšeniu sebavedomia a pocitu pohody.[19]


Cvičte sa v starostlivosti o seba. Rituály starostlivosti o seba sú dôležitou súčasťou práce na vytvorení pocitu individuálnej vnútornej krásy. Pomáhajú vám udržať si vnútorné šťastie a duševnú rovnováhu.[20]
Vedome podniknite kroky na zlepšenie svojho emocionálneho, fyzického a duševného zdravia.

  • Zahrňte do programu príjemné aktivity, ktoré vám pomôžu cítiť sa zregenerovaní a duševne oddýchnutí, napríklad návštevu obľúbenej reštaurácie, kúpeľnú liečbu, čítanie obľúbeného časopisu alebo knihy alebo prechádzku.


Vyhnite sa rýchlym fyzickým nápravám. Vytvorenie vnútornej krásy a pocitu sebadôvery si vyžaduje čas a emocionálnu prácu. Mnohí ľudia vyhľadávajú plastické operácie v domnení, že im pomôžu cítiť sa lepšie, že napravia svoje domnelé fyzické nedostatky, ale tieto operácie sú spojené so zvýšeným rizikom samovrážd, dysmorfickej poruchy tela a iných psychiatrických problémov.[21]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak sa rozhodnete pre plastickú operáciu, aby vaše vnútorné vnímanie zodpovedalo vonkajšiemu, uistite sa, že ste preskúmali postup, chirurgov a riziká s tým spojené.[22]


Oblečte sa tak, aby ste dosiahli úspech. Zabezpečenie toho, aby váš vonkajší vzhľad zodpovedal vášmu pozitívnemu vnútornému vnímaniu seba samého, priťahuje ľudí a robí vás atraktívnymi zvonka aj zvnútra.

  • To, čo máte oblečené, môže ovplyvniť vaše myslenie, ako aj hladinu hormónov a srdcovú frekvenciu.[23]
  • Výber správneho oblečenia vám tiež môže pomôcť rozvíjať vodcovské schopnosti a spôsobiť, že budete na ostatných pôsobiť dôveryhodne a schopne.[24]


Obmedzte stres. Identifikovaním a riadením zdrojov stresu vo svojom živote môžete odstrániť zlé návyky, ktoré ste si možno osvojili, aby ste sa s nimi vyrovnali. Fajčenie, konzumácia nezdravého jedla, pitie alkoholu alebo užívanie drog, či vysedávanie pred počítačom alebo televízorom sú emocionálne nezdravé metódy zvládania chronického stresu, ktoré majú negatívne fyzické aj emocionálne dôsledky.

  • Vyskúšajte meditáciu. Ak si každý deň vyhradíte niekoľko minút na to, aby ste si sadli, zavreli oči a vyčistili si myseľ, môže vás to povzbudiť k tomu, aby ste dodržiavali svoje zdravotné a kozmetické návyky a sústredili sa na pozitívne veci vo svojom živote.[25]
  • Pite čaj. Konzumácia čaju sa spája so zvýšenou bdelosťou, uvoľnením a koncentráciou a môže pomôcť zmierniť negatívne fyzické účinky stresu.[26]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj

Metóda 3 z 3: Posilnenie vnútornej krásy holistickým spôsobom


Dobrovoľnícka činnosť pre prospešné ciele. Darovanie svojho času iným ľuďom v núdzi nielenže zlepšuje duševné zdravie, ale pomáha vám aj rozvíjať vlastnosti dôležité pre rozvoj vnútornej krásy, ako je nezištnosť, svedomitosť a empatia.[27]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Vedomie, že máte spoločenský vplyv na svoju komunitu, môže pomôcť naplniť potrebu patriť a pozitívne ovplyvňovať ostatných.

  • Vyberte si organizácie a ciele, ktoré sú pre vás osobne významné. Vďaka spojeniu s týmto zážitkom si ho budete užívať a budete ochotnejší vyhradiť si čas vo svojom rozvrhu.


Venujte sa intelektuálnym a tvorivým činnostiam. Prečítajte si novú knihu, navštívte kurz umenia, múzeum alebo počúvajte hudbu. Vidieť alebo zažívať umenie alebo prírodné krásy vám môže pomôcť rozvinúť krásne vnútorné vlastnosti, ako je vášeň a odhodlanie.[28]
Vášeň pre tieto činnosti nielenže podporuje vašu vlastnú vnútornú pohodu, ale vedie aj k lepším vzťahom s ostatnými.[29]


Pestujte svoje priateľstvá. Budovanie blízkych priateľstiev je kľúčovým zdrojom rozvoja vnútornej krásy a zdravia. Priateľské aktivity znižujú prítomnosť kortizolu, stresového hormónu, v krvi.[30]
Trávenie času s ľuďmi, ktorých máte radi, posilňuje váš pocit šťastia, zmysel života a pocit spolupatričnosti.[31]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Vyhľadávajte aktivity, ktoré vás bavia s priateľmi. Skúste ísť na výlet, na kávu alebo sa pridajte k spoločnému knižnému klubu.
  • Medzi ďalšie formy sociálnej podpory patria ponuky pomoci, rady alebo prejavy náklonnosti. Ak chcete využiť tieto výhody, pošlite priateľovi milý odkaz, zavolajte mu alebo mu pošlite vtipnú správu, prípadne mu opätujte, keď urobí to isté.[32]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj


Bavte sa viac! Ľudia sú radi v blízkosti niekoho, kto sa vie dobre baviť. Trávenie príjemného času s priateľmi a rodinou pri zábavných činnostiach je dokonalým spôsobom, ako zvýšiť svoj kvocient vnútornej príťažlivosti.[33]

  • Smejte sa a buďte hlúpi. Smiech nám pomáha relaxovať, posilňuje náš imunitný systém a chráni naše srdce.[34]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
    Navštevujte komediálne predstavenia, choďte na zábavné filmy s priateľmi a rodinou alebo spoločne sledujte komédie v televízii, aby ste do svojho dňa vniesli viac smiechu.
  • Prebuďte v sebe dieťa. Hľadajte výhody detstva tým, že budete zvedaví, radostní a tvoriví.[35]


Poďakujte. Pocit vďačnosti za životné okolnosti zvyšuje pocit optimizmu, zvyšuje výkonnosť v škole a v práci a pestuje nadšenie pre život – to všetko sú nevyhnutné predpoklady na vytvorenie pocitu vnútornej krásy a pohody.[36]
Všimnite si, za čo ste vďační, a nezabudnite povedať druhým, že ste im vďační za ich pomoc a priateľstvo.

  • Veďte si denník vďačnosti a denne si zapisujte tri až päť vecí, ktoré vás robia šťastnými, zvyšujú vašu radosť zo života a za ktoré ste vďační.[37]

  • Pestujte svoju sociálnu inteligenciu. Sociálna inteligencia zahŕňa osvojenie si vedomostí, kognitívnych schopností a citov na úspešnú orientáciu vo svete.[38]
    Pocit sebadôvery vo svoje sociálne schopnosti zvyšuje kvalitu vašich každodenných interakcií a odráža, ako sa vaša vnútorná krása a s ňou spojené vlastnosti pozitívne premietajú na ostatných. Zlepšenie vašich konverzačných zručností, lepšia interpretácia sociálnych náznakov a pozorné počúvanie posilňuje vaše sociálne väzby medzi priateľmi, rodinou a kolegami.
  • Odkazy