3 spôsoby, ako niekoho konfrontovať

Keď sa rozhodnete niečo alebo niekoho riešiť priamo a aktívne, zapojíte sa do konfrontácie.[1]
Konfrontácia môže byť nesmierne náročná a mnohí ľudia sa jej snažia za každú cenu vyhnúť; niekedy však zistíte, že konfrontácia je nevyhnutná. Hoci to nemusí byť najpríjemnejšia sociálna interakcia, bolo konkrétne preukázané, že produktívna (a neagresívna) konfrontácia pomáha pri vytváraní zdravých hraníc v sociálnych vzťahoch, zlepšuje rozhodovanie a spochybňuje status quo.[2]

Metóda 1 z 3:Príprava na konfrontáciu


Identifikujte, prečo sa s danou osobou konfrontujete. Predtým, ako niekoho konfrontujete, je dôležité určiť, prečo danú osobu konfrontujete, a tiež zvážiť, či je konfrontácia najefektívnejším spôsobom riešenia problému. Pochopte, že cieľom konfrontácie nie je začať hádku, ale riešiť a vyriešiť problémy, ktoré spôsobujú napätie.[3]

  • Je dôležité identifikovať SKUTOČNÝ problém, ktorý podnecuje túto konfrontáciu. Ľudia majú tendenciu premietať emócie alebo nálady na iných ľudí alebo iné situácie. Predtým, ako sa rozhodnete niekoho konfrontovať, venujte čas rozboru toho, čo je problém, ku ktorému chcete pristúpiť, a prečo máte pocit, že osobná konfrontácia je najlepším spôsobom, ako tento problém vyriešiť.


Zhodnoťte, čo si myslíte a čo cítite. Pokúste sa oddeliť svoje pocity týkajúce sa problému, o ktorom chcete hovoriť, od iných mätúcich situácií alebo emócií, ktoré nie sú relevantné pre danú diskusiu.[4]
Keď konečne dôjde k vašej konfrontácii, mali by ste vysloviť len také výroky, ktoré sa priamo týkajú problému, ktorý podnietil vašu konfrontáciu.

  • Oddeľte problémy od emócií.[5]
    Ste napríklad nahnevaní, pretože váš spolupracovník zabudol odovzdať správu a spôsobil vám v piatok večer 6 hodín práce navyše? Alebo ste rozrušený, pretože ste uviazli s prácou navyše, za ktorú nedostanete zápočet?
  • Nevyťahujte žiadne problémy alebo pomsty z minulosti. Minulé činy alebo pocity, ktoré priamo nesúvisia s daným problémom, nemajú pri vašej konfrontácii miesto. Nezačínajte do toho hádzať ďalšie frustrácie, ktoré ste držali v sebe.


Rozhodnite sa, čo chcete povedať. Budete chcieť danej osobe vysvetliť, čo sa stalo, čo ste počuli, čo urobila atď. o ktorých chcete hovoriť. Budete tiež chcieť vysvetliť, prečo cítite potrebu o tom hovoriť a ako ste sa cítili. Tu je príklad toho, ako môžete svoju konfrontáciu sformulovať pomocou „ja-výrokov“: [6]

  • „Počul som od jedného z našich kolegov, že ste nášmu šéfovi povedali, že som do projektu nevložil svoj spravodlivý podiel práce.“ (Čo ste počuli)
  • „Mám pocit, že som pracoval naozaj tvrdo a som naozaj zmätený, prečo ste to povedali.“ (Prečo o tom chcete hovoriť)
  • „Zraňuje ma, že ste to povedali nadriadenému za mojimi chrbtami.“ (Ako ste sa pri tom cítili)


Napíšte si hlavné body na papier a nacvičte si ich. Chcete sa uistiť, že všetko, čo máte na mysli, poviete logicky a rozvážne, a to môže byť ťažké bez predchádzajúcej prípravy. Napísanie svojich myšlienok na papier pred konfrontáciou vám môže pomôcť uistiť sa, že druhej osobe poviete všetko, čo chcete povedať.

  • Nácvik hlavných bodov, ktoré chcete počas konfrontácie povedať, vám môže pomôcť cítiť sa pohodlnejšie a pripraviť sa na samotnú konfrontačnú udalosť. Začnite nácvikom osamote v miestnosti pri pohľade do zrkadla. Ak máte niekoho, komu dôverujete, môžete si to nacvičiť aj pred ním.
  • Skúste si zapamätať hlavné body. Toto bude oveľa účinnejšie ako čítanie z papiera počas vašej konfrontácie.
  • Nenapíšte si všetko, čo chcete povedať, slovo za slovom. Ak je to príliš napísané v scenári, vaše slová nebudú počas rozhovoru plynúť prirodzene a je pravdepodobnejšie, že sa druhá osoba začne brániť.[7]
    Odborný zdroj
    Tracy Carver, PhD
    Licencovaný psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 7. januára 2021.


Pred konfrontáciou nechajte svoj hnev opadnúť. Aj keď sa niekedy na človeka vrhneme, keď cítime hnev, vo všeobecnosti sa vyhýbame plánovanej a kontrolovanej konfrontácii. Riadená konfrontácia však môže byť pozitívnym a účinným spôsobom riešenia problematického problému alebo osoby. Je však dôležité zabezpečiť, aby ste boli na konfrontáciu psychicky pripravení; chcete sa cítiť pokojne a pripravení na diskusiu.

  • Určite, či stále pociťujete hnev voči danej osobe alebo v súvislosti s problémom, o ktorom chcete diskutovať. Ak stále pociťujete hnev, pravdepodobne nie je najlepší čas na konštruktívnu konfrontáciu. Odložte konfrontáciu na neskôr, kým váš hnev opadne a budete môcť viesť racionálny, vecný rozhovor bez emócií.[8]
    Čím viac ste nahnevaní, tým je pravdepodobnejšie, že sa váš rozhovor zmení na hádku.
  • Pred rozhovorom si vyhraďte niekoľko minút na upokojenie – napríklad hlbokým dýchaním alebo počúvaním hudby. To vám pomôže regulovať vaše emócie vrátane hnevu.[9]
    Odborný zdroj
    Tracy Carver, PhD
    Licencovaný psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 7. januára 2021.


Pamätajte na pozitívne aspekty konfrontácie. Hoci je konfrontácia nepríjemná, nepríjemná a ťažká, môže byť aj obohacujúcou skúsenosťou. Výhody konfrontácie môžu zlepšiť váš vlastný emocionálny stav, ako aj vaše vzťahy s ostatnými.

  • Konfrontácia vás môže zbaviť záťaže alebo napätia vyplývajúceho zo situácie.[10]
    Ak vás niečo ťaží, konfrontovať sa s týmto problémom priamo je skvelý spôsob, ako sa zbaviť tohto zbytočného stresora.
  • Konfrontácia podporuje úprimnosť vo vzťahu. Dozviete sa o sebe viac, ako by ste sa dozvedeli inak, a získate sebadôveru vyjadriť to, čo úprimne cítite.[11]
    Okrem toho, že konfrontácia podporuje úprimnosť vo vzťahu, zvyčajne vzťah posilňuje.[12]


Vizualizujte si pozitívny a produktívny výsledok konfrontácie. [13]
Predstavte si, že ste dospeli k nejakej dohode alebo ste našli riešenie: to je cieľom vašej konfrontácie. Pamätajte, že konfrontácia má často pozitívne účinky.

  • Rozhodnutie o výsledku, ktorý od konfrontácie chcete, vám môže pomôcť posunúť rozhovor do produktívnej roviny.[14]

Metóda 2 z 3: Zapojenie sa do konfrontácie


Navrhnite čas a miesto na osobný rozhovor. Hoci môže byť lákavé konfrontovať niekoho prostredníctvom telefonátu, textovej správy alebo e-mailu, ak je to možné, mali by ste sa tomu vyhnúť.[15]
Rozhovor tvárou v tvár je oveľa účinnejší spôsob, ako problém vyriešiť efektívne a účinne. Vyskúšajte nasledujúce prístupy, ako navrhnúť stretnutie, aby ste sa zapojili do konštruktívnej konfrontácie:

  • „Elise, všimol som si, že keď sa stretávame ako skupina pri našom školskom projekte, zdá sa, že sa často hádame. Môžeme si sadnúť a porozprávať sa o našich rozdielnych názoroch a zistiť, či môžeme nájsť spôsob spolupráce, aby sa tento projekt dokončil?“
  • „Paul, bolo by skvelé mať príležitosť porozprávať sa o tom, ako medzi sebou komunikujeme. Dokázali by ste si nájsť čas dnes popoludní, aby ste si sadli a uskutočnili tento rozhovor?“


Svoj názor vyslovte pokojne. Pri konfrontácii zachovajte pokoj, rozvahu a rozvahu. Zvyčajne je najlepšie konfrontovať niekoho niekoľkými krátkymi, vecnými a výstižnými vyjadreniami.

  • Povedzte, čo potrebujete povedať, ale snažte sa neobviňovať druhú osobu. Majte na pamäti, že to nemusí byť len ich vina.[16]
    Napríklad: „Bol som rozrušený, keď si predniesol prezentáciu nášmu šéfovi a nespomenul si môj prínos,“ namiesto: „Nikdy si mi nedal uznanie za žiadnu moju prácu.“


Buďte čo najotvorenejší, najúprimnejší a najpriamejší.[17]
Aj keď s niekým nesúhlasíte v určitej otázke, je dôležité, aby ste sa dokázali pokúsiť o zrelý rozhovor týkajúci sa vášho problému. Odrecitovanie toho, čo ste si pripravili, vám pomôže čo najlepšie prezentovať váš problém.

  • Nehádžte urážky ani nenadávajte a vyhýbajte sa podnetným komentárom.[18]
    Je to spoľahlivý spôsob, ako zaručiť, že váš názor nebude vypočutý alebo rešpektovaný. Zachovanie čo najväčšej profesionality počas konfrontácie povedie k pozitívnejšiemu výsledku.


Vypočujte si druhú osobu. Produktívny rozhovor závisí od toho, či obe strany striedavo prispievajú a počúvajú. Vypočutie druhej osoby jej pomôže cítiť sa rešpektovaná a vypočutá. Aj keď nesúhlasíte s tým, čo sa hovorí, dajte danej osobe príležitosť podeliť sa o svoje myšlienky – nepredpokladajte, že vopred presne viete, čo sa chystá povedať.[19]
Zdroj experta
Tracy Carver, PhD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 7. januára 2021.

  • Ak chcete ukázať, že aktívne počúvate, pozerajte sa druhej osobe do očí, kým hovorí. Používajte otvorený postoj, občas prikývnite a odrážajte reč tela hovoriaceho. Neprerušujte ich a nehovorte cez ne.
  • Platí to pre každý typ rozhovoru, ale je to obzvlášť dôležité v zložitej sociálnej interakcii, ako je konfrontácia.
  • Snažte sa byť emocionálne neohrozujúci.[20]
    Pri konfrontácii sa držte faktov, ktoré podporujú vašu stranu, a nedovoľte, aby sa do nej zapojili emócie.


Očakávajte, že druhá osoba sa bude brániť. Ľudia sa často bránia, keď sú konfrontovaní, pretože nie je príjemné byť napadnutý.[21]
Aj keď máte pocit, že body, ktoré uvádzate, sú dobre podložené a prezentujete ich logickým a neurážlivým spôsobom, je veľmi pravdepodobné, že osoba, ktorú konfrontujete, sa bude brániť a dostane sa do defenzívy.

  • Najlepší spôsob, ako zvládnuť brániacu sa osobu, je vypočuť si ju. Aj keď nemusíte súhlasiť s ich názorom, mali by ste im dať možnosť vyjadriť svoj názor.
  • Snažte sa vyhnúť hádkam. Je ľahké argumentovať s niekým, kto sa dostáva do defenzívy; je to však nepochybne neproduktívne. Namiesto toho sa snažte zachovať pokojné a vyrovnané správanie.
  • Ak dáte druhej osobe najavo, že počúvate, čo chce povedať, môže jej to pomôcť, aby sa príliš nebránila.[22]
    Odborný zdroj
    Tracy Carver, PhD
    Licencovaný psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 7. januára 2021.


Stojte si za svojím názorom. Konfrontáciu ste uskutočnili z nejakého dôvodu a je dôležité, aby ste si stáli za svojím, aj keď s vami nesúhlasí alebo sa správa defenzívne. Zdôraznite, že cieľom nie je začať hádku, ale že ide o problém, ktorý je podľa vás potrebné riešiť priamo. Ak ste vyzbrojení faktami a príkladmi a prezentujete ich pokojne a jasne, váš názor by mal byť vypočutý.

  • Majte na pamäti, že na vašom názore záleží a možnosť úprimne sa vyjadriť stojí za to, aby ste sa zapojili do nepríjemnej sociálnej interakcie.[23]

Metóda 3 z 3:Vedieť, kedy niekoho konfrontovať


Konfrontujte niekoho, ak sa problém opakuje. Zvážte „pravidlo 3“ – ak niekto vykonáva určité správanie (napríklad si „zabudne“ peňaženku, neodpovedá na e-mail atď.) 3 krát, pravdepodobne ide o trend správania a pravdepodobne stojí za konfrontáciu.[24]
[25]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj


Oslovte niekoho, ak spôsobuje širšie problémy. Ak osoba, ktorú zvažujete konfrontovať, spôsobuje problémy v širšej oblasti (napríklad na pracovisku, v rodine atď.), situácia sa môže vyriešiť len prostredníctvom konfrontácie. Zvlášť ťažké môžu byť konfrontácie na pracovisku.

  • Ak máte pocit, že vás niekto využíva alebo úmyselne podkopáva, môže byť vhodné konfrontovať danú osobu. Ak sa obávate konfrontovať osobu medzi štyrmi očami zo strachu, že sa problém vystupňuje, môžete sa obrátiť na oddelenie ľudských zdrojov (HR) a vysvetliť im problém.
  • Pri konfrontácii so spolupracovníkom je obzvlášť dôležité byť vyzbrojený faktami. Tieto fakty by mali podporiť vašu stranu v otázke, o ktorej chcete diskutovať. Môžete napríklad spomenúť konkrétne dni, keď váš kolega prišiel do práce neskoro, alebo konkrétne prezentácie, ku ktorým podľa vás dostatočne neprispel.


Dávajte si pozor na akékoľvek správanie, ktoré predstavuje hrozbu. Ak správanie osoby predstavuje hrozbu pre ňu samotnú a/alebo pre kohokoľvek v jej okolí, odporúča sa konfrontovať osobu, aby sa jej správanie neopakovalo alebo nestupňovalo.

  • Posúďte jedinečnú situáciu. Ak sa necítite bezpečne, keď niekoho konfrontujete sami, možno budete musieť so sebou vziať dôveryhodného priateľa alebo konfrontáciu uskutočniť na verejnom mieste. Dajte prednosť vlastnej bezpečnosti (a bezpečnosti ostatných).

  • Vyberte si svoje bitky. Určite existujú situácie, ktorým priama konfrontácia prospeje; neplatí to však všeobecne. Nie je potrebné konfrontovať každého a zakaždým. Niekedy je úsmev a základné „okej“ alebo jednoducho odchod od problému lepším spôsobom riešenia napätia ako zinscenovanie konfrontácie.

    • Keďže každá situácia a každý jednotlivec je iný, je dôležité určiť, či je konfrontácia správnym spôsobom riešenia situácie v každom jednotlivom prípade.
  • Odkazy