3 spôsoby, ako niekomu slušne povedať, že vás niečo, čo povedal, urazilo

Všetci sa niekedy urazíme. Často sa urazíme, keď niekto povie niečo neslušné alebo necitlivé. Osoba vás možno nechcela uraziť, ale to neznamená, že by ste sa nemali zaoberať touto otázkou. Ak sa obávate, že sa situácia vyostrí, nebojte sa. Existuje veľa spôsobov, ako vyjadriť svoje pocity bez konfrontácie.

Metóda 1 z 3: Kladenie otázok


Požiadajte osobu, aby sa zopakovala.[1]
Odborný zdroj
Sheila A. Anderson
Certifikovaný imidžový poradca & Medzinárodná ikona značky
Odborný rozhovor. 19. júla 2021
Môže to byť skvelý spôsob, ako otvoriť konverzáciu. Mnohým ľuďom prejde, keď povedia urážlivé veci, pretože predpokladajú, že ich nikto nebude spochybňovať. Tým, že ich požiadate, aby sa zopakovali, ich prinútite, aby skutočne priznali, čo povedali a či si za tým stoja.[2]

  • Keď ich požiadate o zopakovanie, použite nenútený, nevinný tón. Môžete sa takmer tváriť, že ste jednoducho nerozumeli tomu, čo povedali. Môžete povedať: „Je mi to ľúto, mohol by si to zopakovať?“ alebo „Nie som si istý, či som vás počul. Môžete to zopakovať?“
  • Ak osoba odmietne zopakovať urážlivý výrok, pravdepodobne sa za to, čo povedala, hanbí. Môžete povedať niečo ako: „Aha, dobre. Práve som si myslela, že ste povedali niečo, čo sa mi zdalo zvláštne. Ale hádam nie.“ Tým im dáte najavo, že ich výrok v skutočnosti nebol prijateľný.


Objasnite si používanie jazyka. Ak osoba použila konkrétny jazyk, ktorý je urážlivý, požiadajte ju, aby presne vysvetlila, čo tým myslela.[3]
Odborný zdroj
Sheila A. Anderson
Certifikovaný poradca pre imidž & Medzinárodná ikona značky
Rozhovor s odborníkom. 19. júla 2021
Väčšina ľudí nebude ochotná obhajovať svoje používanie nadávok alebo urážlivých výrazov, keď ich k tomu niekto vyzve.[4]

  • Ak sa o osobe alebo skupine vyjadrili s použitím rasovej nadávky, môžete povedať niečo ako: „Viem, že táto osoba je príslušníkom tejto skupiny. Počul som, že ľudia používajú slovo, ktoré ste použili, len preto, aby vyjadrili predsudky voči ľuďom z tejto skupiny. Je to to, čo sa snažíte povedať?“
  • Môžete povedať niečo ako: „Slovo, ktoré ste použili, má špecifický význam. Ste si toho vedomý? Môžem vám povedať, odkiaľ to pochádza?“


Vyjadrite svoje pochopenie ich výroku. Osoba nemusela použiť jazyk, ktorý vás urazil. Mohol to byť ich tón alebo načasovanie. Vysvetlite, čo ste si z ich vyjadrenia odniesli. Môžu byť prekvapení, keď počujú, čo hovoríte. Mnohí ľudia si neuvedomujú, keď niečo, čo robia alebo hovoria, niekoho uráža.

  • Ak si myslíte, že sa vás nesnažili uraziť, povedzte to. Zníži sa tak pravdepodobnosť, že sa budú cítiť obranne. Môžete začať slovami: „Som si istý, že ste to nemysleli zle, ale…“ alebo „Viem, že sa vždy snažíte byť citlivý k pocitom druhých, preto som vám chcel povedať…“


Spýtajte sa ho, či je vaše chápanie presné. Možno budú chcieť vysvetliť nedorozumenie. Môžete povedať: „Je to to, čo ste chceli povedať?“ alebo „Znie to ako to, čo ste sa snažili povedať?“

  • Je možné, že vás chceli uraziť alebo šokovať. Buďte na to pripravení. Možno sa nenápadne snažili vyvolať konflikt.
  • Ak mali v úmysle ublížiť, zachovajte pokoj. Neznížte sa k tomu, aby ste sa ich sami pokúšali uraziť.


Vyjadrite svoje pocity o ich úmysle. Ak bolo ich úmyslom uraziť, dajte im najavo, čo si o tom myslíte. Môžete povedať, že sa cítite zranení, prekvapení alebo zarmútení.[5]
Odborný zdroj
Sheila A. Anderson
Certifikovaný imidžový poradca & Medzinárodná ikona značky
Rozhovor s odborníkom. 19. júla 2021
Ak vás nechceli uraziť, môžete povedať, že sa vám uľavilo, keď viete, že by nikdy nemali v úmysle ublížiť.

  • Toto môže byť veľmi užitočné v prípade niekoho, kto si váži váš názor. Ak vás chce daná osoba potešiť, vedomie toho, ako sa cítite, môže ovplyvniť jej správanie.
  • Môžete vyjadriť pocity bez toho, aby ste vyjadrili odsúdenie. Môžete napríklad povedať: „Cítim sa naozaj prekvapený“, a nie: „Nemôžem uveriť, že by si niečo také povedal.“

Metóda 2 z 3: Vyjadrenie vašich hodnôt


Zdržte sa odpovede. Ide o bežný spôsob, ktorým ľudia vyjadrujú nesúhlas. Niekedy, keď ľudia povedia niečo urážlivé, dúfajú v reakciu. Keď im nedáte to, čo chcú, môžu zaregistrovať, že vás urazili.[6]

  • Je to niečo iné ako jednoducho predstierať, že niečo urážlivé nepovedali. Musíte sa aktívne zdržať odpovede, ktorú chcú.
  • Ak niekto povie urážlivý vtip, odmietnutím smiechu alebo úsmevu dáte najavo, že neschvaľujete jeho humor.
  • Ak vám niekto položí otázku a použije nadávku alebo urážlivý jazyk, môžete sa rozhodnúť neodpovedať.


Stanovte hranice. Namiesto toho, aby ste jednoducho nereagovali, môžete reagovať priamo na urážlivý komentár. Dajte osobe najavo, že ak sa s vami chce rozprávať, bude musieť rešpektovať vaše hranice.[7]

  • Môžete povedať: „Je mi ľúto, ale nemôžem pokračovať v tejto konverzácii, ak budete používať tento jazyk“ alebo „Potrebujem, aby ste použili iný tón, aby som počul, čo hovoríte, bez toho, aby ste sa urazili.“


Zachovajte pokoj. Je to dôležité, aby ste nevyhrotili situáciu. Pri vyjadrovaní svojich hraníc používajte odmeraný, nenútený tón. Nechcete pôsobiť ako hrozba. [8]

  • Nezabudnite, že im nehovoríte, čo majú robiť; hovoríte im, aké sú vaše potreby, aby rozhovor mohol pokračovať.
  • Aj keď niekto povedal niečo veľmi urážlivé, viditeľné rozčúlenie situácii nepomôže.
  • Venujte pozornosť reči svojho tela a udržiavajte očný kontakt. Tým, že budete mať trup otočený smerom k danej osobe, dáte tiež najavo, že máte záujem pokúsiť sa situáciu vyriešiť.[9]
    Odborný zdroj
    Sheila A. Anderson
    Certifikovaný imidžový poradca & Medzinárodná ikona značky
    Rozhovor s odborníkom. 19 júl 2021

Metóda 3 z 3: Vedenie rozhovoru


Rozhodnite sa, prečo je pre vás tento rozhovor dôležitý. Dúfate, že zmeníte ich názor na niečo? Je tu niekto iný, koho sa snažíte chrániť? Možno sa len chcete v ich blízkosti cítiť príjemnejšie. Pred začatím rozhovoru sa uistite, že viete, aké sú vaše ciele, keď upozorňujete na svoje obavy.[10]

  • Je možné, že sa vaše ciele nepodarí dosiahnuť. Môžete si napríklad želať, aby oveľa starší príbuzný prestal používať slovo, ktoré považujete za urážlivé. Môže sa však stať, že je natoľko zaseknutá vo svojom spôsobe správania, že rozhovor neprinesie vami požadovaný výsledok.
  • Ak váš cieľ nie je dosiahnuteľný, vyberte si taký, ktorý je. Možno nedokážete svojmu príbuznému zabrániť v používaní tohto slova, ale môžete mu aspoň dať najavo, čo si o tom myslíte.


Požiadajte osobu o rozhovor. Vyberte si čas a miesto, kedy sa obaja budete cítiť pohodlne. Mali by ste mať možnosť mať súkromie a necítiť sa uponáhľaní. Možno budete chcieť nechať ich, aby si vybrali čas a miesto.[11]

  • Dajte im najavo, prečo by ste s nimi chceli hovoriť. Môžete povedať: „Minule ste povedali niečo, o čom by som si s vami chcela pohovoriť. Ste na to pripravení?“
  • Dajte im najavo, že o nich predpokladáte to najlepšie. Môžete povedať: „Predtým ste povedali niečo, čo, priznávam, považujem za urážlivé. Určite ste to nemali v úmysle, ale rád by som sa o tom porozprával.“


Nezabudnite, s kým hovoríte. Ak ide o osobu, ktorú dobre poznáte a ktorej dôverujete, majte to na pamäti. Môžu sa cítiť hrozne, keď budú vedieť, že vás urazili. Ak ide o osobu, ktorú dobre nepoznáte alebo jej nedôverujete, majte na pamäti aj túto skutočnosť.[12]

  • Zvážte, či má daná osoba nejakú motiváciu zmeniť svoje správanie. Ak je v hre napríklad ich práca, pravdepodobne budú tento rozhovor brať vážne. Ak je nepravdepodobné, že vás ešte niekedy uvidia, môžu vašu obavu jednoducho zmiesť zo stola.
  • Môžete využiť svoj vzťah k danej osobe, aby ste ju ovplyvnili. Poskytovateľovi služieb môžete napríklad povedať: „Rád by som vás naďalej zamestnával, ale cítim sa naozaj nepríjemne, keď počujem takéto vyjadrenia.“ Alebo príbuznému, napríklad svojmu dieťaťu, môžete povedať: „Necítim sa príjemne v blízkosti iných, keď takto hovoríš.“


Zabráňte druhému priestupku. Ak bola poznámka obzvlášť zraňujúca, povedzte osobe, že ak sa to bude opakovať, podniknete kroky. Toto je vo všeobecnosti vhodné, keď sa vedome používajú nenávistné slová alebo urážky.[13]

  • V pracovnom prostredí môžete povedať: „Ak ešte raz počujem toto slovo, budem si musieť pohovoriť s naším nadriadeným.“
  • V rodinnom kontexte môžete povedať: „Myslím, že budem musieť ísť domov, ak budeš pokračovať v takýchto rečiach.“
  • Jednoducho im to povedzte na rovinu. Zvyčajne nad vecami príliš premýšľame a robíme z nich to najhoršie. Byť priamy neznamená, že by ste im to mali vtierať do tváre. Stačí povedať, ako sa cítite, bez toho, aby ste si poškodzovali svoje aj ich ego. Ľudia sa vždy snažia rozprávať nejaké nepriame príbehy a nakoniec sa im to vypomstí.
  • Bohužiaľ, niekedy je jedinou cestou vpred obmedziť čas, ktorý v budúcnosti strávite s druhou osobou.[14]
    Odborný zdroj
    Sheila A. Anderson
    Certifikovaný imidžový poradca & Medzinárodná ikona značky
    Odborný rozhovor. 19. júla 2021

  • Hovorte o svojich pocitoch. Vedieť, ako sa cítite, môže pomôcť osobe pochopiť. Nemusí chápať, prečo je to, čo povedali, urážlivé, ale vedomie, že sa cítite zranení, by mohlo stačiť na to, aby zmenili svoje správanie.[15]

    • Používajte výroky „ja“. To znamená povedať: „Cítila som sa nahnevaná, keď si použil toto slovo na opis nášho spolupracovníka“ namiesto: „Bolo to od teba zlé, že si použil toto slovo na opis nášho spolupracovníka.“ Ďalším príkladom je povedať: „Cítil som sa trápne, keď ste povedali ten vtip“ namiesto: „Ten vtip nebol vtipný.“
    • Snažte sa vyjadriť svoje pocity bez toho, aby ste sa viditeľne rozrušili. Ak bola poznámka mimoriadne urážlivá, môžete sa cítiť panicky alebo dokonca začať plakať. Ak sa to stane, je to v poriadku. Možno si jednoducho budete potrebovať nájsť čas a priestor, kým budete môcť viesť pokojný rozhovor.
    • Ak zistíte, že sa počas rozhovoru rozčuľujete, ospravedlňte sa. Povedzte niečo v zmysle: „Prosím, dajte mi chvíľu, rád by som to prediskutoval s vyrovnanou hlavou.“
  • Odkazy

      Sheila A. Anderson. Certifikovaný imidžový konzultant & Medzinárodná ikona značky. Rozhovor s odborníkom. 19 júl 2021

      http://www.yesandyes.org/2013/10/what-to-do-when-someone-says-something.html

      Sheila A. Anderson. Certifikovaný imidžový poradca & Medzinárodná ikona značky. Rozhovor s odborníkom. 19 júl 2021

      http://www.yesandyes.org/2013/10/what-to-do-when-someone-says-something.html

      Sheila A. Anderson. Certifikovaný imidžový konzultant & Medzinárodná ikona značky. Odborný rozhovor. 19. júla 2021

      http://www.huffingtonpost.com/diane-gottsman/how-to-handle-an-offensive-remark_b_3763847.html

      http://www.huffingtonpost.com/diane-gottsman/how-to-handle-an-offensive-remark_b_3763847.html

      http://www.huffingtonpost.com/diane-gottsman/how-to-handle-an-offensive-remark_b_3763847.html

      Sheila A. Anderson. Certifikovaný imidžový konzultant & Medzinárodná ikona značky. Rozhovor s odborníkom. 19. júla 2021