3 spôsoby, ako obmedziť svoju závislosť od správ

Závislosť na správach sa rozšírila s nárastom počtu spravodajských kanálov a zdrojov. Neustále sledovanie správ vo vás môže vzbudiť pocit prepojenia so svetom, ale v skutočnosti ste menej zapojení do skutočného života. Najhoršie zo všetkého je, že spravodajské príbehy nemusia byť presným obrazom udalostí, majú za cieľ upútať divákov za doláre z reklamy a udržiavať katastrofické myslenie. Ak použijete niekoľko praktických rád a vyriešite základnú príčinu svojej závislosti, obnovíte rovnováhu vo svojom živote.

Metóda 1 z 3:Okamžité konanie


Vyhľadajte pomoc rodiny a priateľov. Ak si myslíte, že to nedokážete urobiť sami, požiadajte priateľa alebo člena rodiny, aby vás viedol k zodpovednosti za zníženie alebo zastavenie sledovania správ.[1]
Mať niekoho, kto vám pomôže dodržiavať vaše ciele, vám poskytne väčšiu šancu na úspech, najmä ak vás vaša posadnutosť otravovala alebo zasahovala do vášho vzťahu.

  • Upozornite svojich priateľov a rodinu na varovné signály, že ste sledovali príliš veľa káblových správ, ako napríklad, že sa ľahko rozrušíte, ste paranoidní, nedvíhate telefón, ste panikári a nepokojní.[2]
  • Dajte si záležať na tom, aby ste sa informovali o svojej rodine a priateľoch. Nečakajte, kým sa vás opýtajú, ako sa vám darí. Zvážte možnosť povedať niečo ako: „Ahoj, chcel som sa ti ozvať, aby si vedel, ako sa mi darí meniť svoj návyk na sledovanie správ.“ To im poskytne náskok, aby sa cítili pohodlne a mohli klásť otázky.


Naplánujte si určitý čas na sledovanie správ.[3]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Nastavte si maximálny čas, ktorý vám nebude prekážať pri iných činnostiach. Zvyčajne 30 minút správ vám môže poskytnúť dostatočné pokrytie; ak je to viac, začne sa to opakovať.

  • Vytvorte si rozvrh všetkých denných udalostí. Zaradiť čítanie, sledovanie alebo počúvanie správ ako malú časť každého dňa, a nie viac. Stanovenie obmedzení a sledovanie času v dennom rozvrhu alebo plánovači vám pomôže udržať si zodpovednosť za svoj cieľ.
  • Rovnaké pravidlá aplikujte aj na internetové spravodajstvo. Dajte si šancu zbaviť sa závislosti na správach tým, že obmedzíte čítanie online správ na určitý čas počas dňa. Ak vidíte titulky, neklikajte na ne, pokiaľ to nie je počas vášho prideleného času.


Uchovávajte si nádobu na peniaze pre prípad výpadkov. Ak si pozriete viac správ, ako je váš stanovený počet, vložte peniaze do zbierky. Peniaze budú poskytnuté vášmu priateľovi alebo členovi rodiny. Alebo ich môžete venovať neziskovej organizácii, ktorá pomáha ľuďom so závislosťou.

  • Tento princíp je podobný používaniu nádoby na nadávky, keď sa snažíte zabrániť členovi rodiny alebo sebe v nadávaní. Namiesto nadávania môže byť cieľom sledovanie správ. Vyberte si sumu peňazí, ktorú vložíte do zbierky za každé porušenie. Môžete tiež niekoho presvedčiť, aby súhlasil s pridaním peňazí do zbierky, keď celý deň nepozeráte správy. Všetky peniaze pôjdu na dobrú vec.


Odhláste sa zo zdrojov sociálnych médií, ktoré sú plné správ. Ak je naplnená správami o najnovšej senzačnej hroznej udalosti, budete počuť rovnaké informácie z 50 rôznych zdrojov vo viacerých elektronických zariadeniach.[4]

  • Odstráňte zdroje, ktoré nie sú na vrchole vášho zoznamu. Obmedzte sa na 1-2 zdroje.
  • Kontrolovať aktualizácie zriedka, pokiaľ sa práve nenachádzate v epicentre rozvíjajúceho sa problému a nepotrebujete pomoc v reálnom čase.


Používajte online zariadenia na odovzdávanie záväzkov.[5]
Existujú programy, ktoré vás upozornia, keď dosiahnete limit času sledovania. Tiež môžete použiť program na blokovanie stránok, ktoré vás rozptyľujú od vašich cieľov.

  • Najefektívnejšie výsledky dosiahnete, ak si necháte určitú slobodu pri prehliadaní určitých stránok a potom sami určíte, čo chcete blokovať. Vyberte si teda čas na preskúmanie stránok, ktoré pravidelne navštevujete, a vyberte si tri najlepšie.


Začnite sa venovať novému koníčku alebo podnikaniu. Ak si uvoľníte čas tým, že obmedzíte sledovanie správ, bude na to čas. Ak je súčasťou problému to, že máte príliš veľa času, skúste niečo nové.Výskum naznačuje, že ak máte koníček, budete zdravší a menej depresívni.[6]

  • Napríklad absolvujte kurz na miestnej komunitnej vysokej škole, pustite sa do projektu, ktorý máte na zozname „na dokončenie“ už roky, alebo sa snažte častejšie stretávať s priateľmi a/alebo rodinnými príslušníkmi.


Vypnite ho. Jednou z možností je „studená morka“, čo je pre mnohých ľudí úspešná technika. Zdržať sa vyhľadávania správ bude pravdepodobne náročné kvôli neustálemu prílevu správ, ktoré zapĺňajú online, televízne a rozhlasové kanály. Odvráťte zrak a uši od zdrojov správ a sústreďte sa na svoju prácu alebo činnosť.

  • Človek si môže vytvoriť závislosť na mnohých veciach. Náhle zastavenie sledovania správ je platnou metódou na zotavenie, ale má obmedzený úspech. Hoci je napríklad fajčenie niečo iné ako nadmerné sledovanie správ, štúdie ukázali, že len 22 % fajčiarov, ktorí sa pokúsia prestať fajčiť, sa tohto zlozvyku zbaví.[7]

Metóda 2 z 3: Riešenie vašej závislosti


Zhodnoťte úroveň svojho problému. Určenie toho, ako veľmi ste postihnutí závislosťou od správ, vám pomôže usmerniť vašu cestu svojpomoci a potenciálnej terapie. Položte si sériu otázok a zapíšte si odpovede. Keď si pozriete zoznam, ktorý ste napísali, venujte čas premýšľaniu o tom, ako váš život obmedzuje vaše správanie. Introspekcia je proces, pri ktorom sa priamo pokúšate získať prístup k vlastným vnútorným procesom. [8]
. Keď zistíte, ako a prečo reagujete tak, ako reagujete, môžete vyriešiť mnohé osobné problémy. Úroveň vašej nepohody vás inšpiruje k zmene správania. Tu je niekoľko otázok, ktoré si môžete položiť v súvislosti so svojou závislosťou od správ:

  • Ovplyvnilo vaše správanie pri sledovaní správ negatívne niektorý z vašich vzťahov? Požiadajte svojich najbližších o vyjadrenie, pretože si nemusíte byť úplne vedomí toho, ako vaše konanie ovplyvňuje ostatných. To vám ukáže, že sledovanie správ neškodí len vám, ale aj ostatným.
  • Určujú ranné správy to, ako sa budete správať a cítiť počas celého dňa? Určuje posledné denné sledovanie správ to, ako budete v noci spať? Ak dovolíte, aby správy určovali váš deň a ovplyvňovali váš spánok, potom vás ovláda vaša závislosť.
  • Hrubo prerušujete rozhovory, aby ste si mohli vypočuť správy, keď ste na nákupoch, pri večeri alebo trávite čas s ostatnými?? Zraňovanie pocitov iných ľudí len preto, aby ste počuli správy, ukazuje, že správam pripisujete vyššiu prioritu ako ostatným vo vašom okolí.
  • Myslíte si, že 24-hodinové spravodajské stanice majú väčší význam ako iné televízne stanice? Zriekli by ste sa iných vecí v živote len preto, aby ste tento návyk uživili? Tento pohľad obmedzuje vaše vnímanie sveta, a tým obmedzuje aj vaše zážitky.
  • Cítite sa ochudobnení, ak neviete, čo sa práve deje vo svete? Trpíte FOMO, strachom zo zmeškania? Nedávne štúdie naznačujú, že ak trpíte FOMO, pravdepodobne sa cítite odlúčení a nespokojní so svojím životom.[9]
  • Ste človek, ktorý bojuje za to, aby sa ako prvý dozvedel o najčerstvejších správach? Naliehavá potreba byť stále v obraze je veľkým tlakom, ktorý na seba vyvíjate, a môže ovplyvňovať vaše správanie.


Zhodnoťte svoju náladu po čase strávenom sledovaním spravodajských programov. Vaše pocity sú skutočným ukazovateľom toho, že ste dovolili, aby váš život ovládla závislosť od správ. Ak sa cítite vystresovaní, plní úzkosti a ste presvedčení, že svet sa vám vymkol spod kontroly, ste príliš závislí od správ. Ak ste v jednej chvíli pozitívne naladení a optimistickí a potom sa zrazu rozčúlite, keď počujete správy, je to príznak závislosti.[10]

  • Zmenilo sa vaše zvyčajné optimistické ja na pesimistické a neradostné ja, ktoré vidí len nebezpečenstvo, paniku, strach a hroznú budúcnosť, ktorá vás čaká? Príliš veľa správ to urobí.
  • Nie ste schopní racionálne reagovať na stresové situácie? Vytŕčate na členov rodiny alebo sa rozčuľujete, ak sa niekto opováži naznačiť, že veci v skutočnosti nie sú také zlé, ako si ich predstavujete?
  • Začali ste byť na verejnosti viac paranoidní alebo nepokojní. Neustále vystavovanie sa množstvu správ môže aj u toho najvyrovnanejšieho jedinca vyvolať pocit paranoje alebo obavy, že sa stane niečo hrozné.


Určite základné príčiny. Skutočná zmena nenastane bez identifikácie emocionálnych základov vášho správania. Bojujete s úzkosťou, stresom alebo depresiou? Možno používate správy na rozptýlenie. Bohužiaľ, môže to spôsobiť viac škody ako úžitku. Väčšina príbehov v správach je plná tragédií, kríz a zanecháva vo vás pocit bezmocnosti.

  • Zvládnite svoju úzkosť, stres alebo depresiu zdravým spôsobom, ktorý zahŕňa relaxačné techniky, fyzické cvičenie alebo jogu.[11]
  • Keď ste uvoľnení, vaše svaly sa uvoľnia, krvný tlak a tep klesnú a vaše dýchanie sa spomalí a prehĺbi. Aby ste sa vyhli emóciám, venujte čas radšej relaxácii než sledovaniu správ. Aj v prípade, že sledujete znepokojujúci príbeh, môžete použiť relaxačné techniky na upokojenie.


Sformulujte si plán na vybudovanie zručností na zvládanie situácie. Dodržiavanie modelu riešenia problémov vám poskytne štruktúru na vytvorenie zmeny. Identifikovali ste svoje návykové správanie a teraz si musíte určiť jasné ciele, realizovať ich, podľa potreby ich upravovať a sledovať svoj pokrok.[12]

  • Stanovte si jasné ciele. Jedným z cieľov môže byť, že si stanovíte rozvrh a budete si viesť denník, koľko času strávite sledovaním správ. Sebamonitorovanie vedie k skutočnej zmene.[13]
  • Vyberte si dátum začiatku plánu a začnite. Neodkladajte nevyhnutné. Začnite čo najskôr.
  • Uznajte svoj rast a odmeňte sa. Ak úspešne splníte svoje denné, týždenné alebo mesačné ciele, oslávte svoje úspechy. Možno by ste mohli ísť do kina, navštíviť športové podujatie alebo zasadiť strom na počesť niekoho, koho obdivujete. Pozitívne posilnenie vás bude motivovať pokračovať v plnení plánu.
  • Ak vám nejaká stratégia jednoducho nefunguje, prestaňte ju používať. Nájdite alternatívu a zapojte ju do svojho plánu. Nepozerajte sa na to ako na zlyhanie, ale ako na korekciu na ceste k cieľu.
  • Vaše nové správanie sa časom vybuduje a stane sa pre vás druhou prirodzenosťou. Môžete zmierniť alebo zmierniť prísne dodržiavanie krokov svojho plánu a udržať si pozitívne výsledky.[14]


Vyhľadajte odbornú pomoc. Ak máte problém zvládnuť svoju závislosť od správ, vyhľadajte odborníka vyškoleného na riešenie závislosti. Obráťte sa na svojho lekára alebo dôveryhodného priateľa či člena rodiny a požiadajte o odporúčanie vo svojom okolí.

  • Kognitívno-behaviorálna terapia je jedným z mnohých typov terapií, ktoré sú účinné pri závislostiach, depresii a úzkostných poruchách.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Skupinová terapia je účinná aj v spojení s prístupom riešenia problémov.[16]
    Skupiny môžu byť zamerané konkrétne na závislosť od správ, alebo môžu byť vytvorené na pomoc so sociálnymi a zvládacími zručnosťami.

Metóda 3 z 3: Obnovenie rovnováhy vo vašom živote


Posilnite svoj systém podpory. Vzťahy treba pestovať, aby prežili. Sociálna podpora je nevyhnutná pre vaše fyzické a psychické zdravie.[17]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Ak ste boli nejaký čas pripútaní k správam, vaše vzťahy pravdepodobne utrpeli. Oslovte ostatných, aby ste si vybudovali alebo napravili svoje vzťahy. Kým si nebudete stopercentne istí zmenami, ktoré ste urobili, budete potrebovať podporu druhých.

  • Zapájajte sa do reálnych a online sociálnych situácií, ktoré rozširujú vaše záujmy nad rámec spravodajských článkov. Napríklad navštevujte hodiny hudby, zúčastnite sa dobrovoľníckeho projektu na pomoc zvieratám alebo deťom v núdzi. Obnoví myšlienku, že v živote ide o viac ako o správy.
  • Spoločné záujmy spájajú ľudí. Preskúmajte skupinu, ktorá by vás mohla zaujímať, a pridajte sa k nej. Možno existujú komediálne skupiny alebo mestská rekreačná liga, ktoré poskytnú príležitosť stretnúť sa s novými ľuďmi.


Buďte dobrým vzorom pre ostatných. Ak stretnete niekoho, u koho máte podozrenie, že je závislý od správ, zdržte sa rozhovoru o správach. Nadhadzujte rôzne témy, aby ste odklonili konverzáciu pozitívnejším smerom. Vždy sa môžete z rozhovoru ospravedlniť, ak sa stane ťažkým alebo nepríjemným.

  • Bez toho, aby ste boli dotieraví alebo panovační, podeľte sa s danou osobou o svoje skúsenosti a ponúknite jej pomoc. Môžete navrhnúť všetky stratégie, ktoré vám pomohli zvládnuť vašu závislosť od správ.
  • Učenie druhých tomu, čo ste sa naučili, vám poskytne pocit naplnenia a vnútornú odmenu, ktorá je oveľa väčšia ako to, čo vám poskytne sledovanie správ.
  • Ak sa naučíte prekonávať a zvládať závislosť od správ, zvýši sa vaše sebavedomie.


Udržujte si život v perspektíve. Je dôležité, aby sme informácie, ktoré počúvame, vnímali z nadhľadu. Množstvo správ zužuje informácie na konkrétnu, hroznú situáciu. Zvyčajne sú časovo obmedzené, takže do nich nabalia čo najviac smrti a ničenia. Ak sa budete zaplavovať týmito informáciami, skreslí to vaše vnímanie reality.

  • Zastavte sa a jasne sa zamyslite a uvedomíte si, že šanca, že sa rovnaká katastrofa zopakuje alebo dokonca vôbec stane, je mizivá. Chrípka je veľmi dobrým príkladom úzkeho spravodajstva. Určité množstvo ľudí zomrie, ale v krajine s 350 miliónmi obyvateľov je 50 úmrtí na chrípku málo. Nepredpokladajte, že ide o pandémiu bez dobrých dôkazov.
  • Keď ste v pokušení uveriť, že sa veci zhoršujú kvôli správam, zastavte sa a položte si otázku, ako napr: Sú naozaj? A prečo si myslím, že? Sú tieto fakty dôveryhodné? Ak si nájdete čas na spochybňovanie správ vyvolávajúcich strach, môžete prerušiť cyklus posadnutosti nimi.


odľahčite si výber sledovania. Pozerajte filmy alebo televízne programy, ktoré sa netýkajú správ alebo katastrof. Môžete napríklad sledovať relácie o domácich majstroch alebo životopisy historických osobností. Pridajte do svojho života trochu humoru, aby ste vyvážili negativitu sledovania správ. Môže byť liečivá.[18]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Pravidelne sa pýtajte sami seba, či ste sa za posledný týždeň alebo mesiac veľmi smiali. Ak si nepamätáte, kedy ste sa naposledy smiali, nájdite si spôsob, ako si dopriať poriadnu dávku smiechu. Zavolajte priateľovi, ktorý vás rozosmeje, alebo choďte do komediálneho klubu a podporte komikov. Keď pocítite výhody smiechu, stane sa súčasťou vašej rutiny.

  • Očakávajte vzostupy a pády. Život je plný vecí, ktoré sú pre vás výzvou a zároveň vás nútia oslavovať. Veľká časť života sa odohráva medzi týmito dvoma bodmi. Dokážete oceniť slávnostné chvíle, pretože viete, aké to je bojovať. Ak sa cítite na dne, môžete si byť istí, že dobro nakoniec príde.
  • Odkazy