3 spôsoby, ako odolať pokušeniu

Pokušenie je, keď máte chuť urobiť niečo, čo je pre vás nejakým spôsobom zlé. Napríklad sa môžete cítiť v pokušení urobiť niečo, o čom viete, že je pre vaše telo nezdravé alebo že je to proti vašim osobným hodnotám. Keď sa to stane, môžete odolať pokušeniu tým, že odvediete pozornosť, budete myslieť na následky alebo použijete vizualizáciu. Ak sa chcete dlhodobo vyhnúť pokušeniu, posilnite svoju vôľu a zbavte sa pokušení.

Metóda 1 z 3: Zvládanie pokušenia v danom momente


Rozptýľte sa zdravšou činnosťou. Odvedenie pozornosti je skvelý spôsob, ako sa vyhnúť pokušeniu, pretože presúva vaše myšlienky na niečo iné. Ak na svoje pokušenie nemyslíte, je ľahšie povedať nie.“ Vyberte si rozptýlenie, ktoré vás baví, aby pokušenie stratilo svoju príťažlivosť.[1]

  • Povedzme napríklad, že vás láka zjesť druhý kúsok zákusku, hoci viete, že je nezdravý. Môžete sa rozptýliť tým, že sa budete venovať svojmu koníčku alebo zavoláte priateľovi.
  • Povedzme, že ste sa práve rozišli s partnerom a ste v pokušení napísať mu SMS, hoci viete, že je to zlý nápad. Namiesto toho môžete začať rozhovor s priateľom alebo odpútať svoju pozornosť obľúbeným koníčkom.


Povedzte si, že si túžbu doprajete za 15 minút, a potom ju odložte na neskôr. Pomôže vám to vyhnúť sa podľahnutiu pokušeniu, kým vás chuť neprejde. Je jednoduchšie počkať 15 minút, ako si myslieť, že nikdy nemôžete mať to, čo chcete, takže môžete použiť túto techniku na oklamanie svojho mozgu. Nakoniec by vaša túžba mala vymiznúť[2]

  • Povedzme napríklad, že sa snažíte schudnúť, ale stále máte chuť na sladkosti. Nastavte si časovač na 15 minút a potom začnite robiť inú úlohu. Pokračujte v odkladaní pochúťky o 15 minút, kým vás už nebude lákať.


Vymenujte dôsledky podľahnutia pokušeniu. Predstavte si, čo sa stane, ak podľahnete pokušeniu. Ako bude váš život vyzerať v dlhodobom horizonte? Ako sa budete cítiť zajtra? Čelenie dôsledkom vám môže pomôcť odolať vždy, keď sa objaví pokušenie.[3]

  • Povedzme, že ste v pokušení podviesť svojho partnera. Môžete si predstaviť, že to poviete svojmu partnerovi a stratíte svoj vzťah. Môžete tiež vymenovať ďalšie veci, o ktoré by ste prišli, ako je vaša dobrá povesť, priateľstvá a čas s vašimi deťmi, ak ich máte.
  • Možno ste na večierku, kde máte pokušenie užiť nelegálne drogy. Predstavte si, že vás prichytia rodičia alebo polícia. Zvážte, čo by sa mohlo stať, keby sa to dozvedela vaša škola alebo zamestnanie. Môžu vás vylúčiť zo školských aktivít a môže byť ťažšie dostať sa na vysokú školu, na ktorú dúfate, že sa dostanete.


Vizualizujte si Sami odolávajte pokušeniu, aby ste zvýšili svoje odhodlanie. Predstavte si, ako hovoríte „nie“ všetkému, čo vás láka. Predstavte si, že sa vám darí odolávať, a predstavte si, ako dosahujete svoje ciele. Pomáha vám to cítiť, že odpor je možný.

  • Povedzme napríklad, že sa snažíte ušetriť peniaze na výlet, ale cítite pokušenie kúpiť si drahý nový pár topánok. Mohli by ste si predstaviť, ako odchádzate z obchodu bez toho, aby ste si niečo kúpili. Potom si predstavte, že ste dosiahli svoj cieľ úspor a idete na výlet.
  • Udržujte svoje vizualizácie pozitívne. Ak sa vo vašej mysli objaví nová prekážka, predstavte si, ako prekonávate aj ju.
  • Používanie vizualizácie si vyžaduje prax, preto sa vám spočiatku nemusí zdať také užitočné. Predstavujte si, že ste úspešní, a začnete tomu veriť.


Označte si pokušenie, aby ste sa mu mohli postaviť. Popieranie túžby ju len zhorší, pretože na ňu nebudete môcť prestať myslieť. Namiesto toho si uvedomte, ako sa cítite. Premýšľajte o tom, prečo sa tak môžete cítiť, a potom si vymenujte iné, zdravšie spôsoby, ako môžete uspokojiť svoje potreby.[4]

  • Napríklad by ste mohli mať každé popoludnie chuť na sladké občerstvenie, keď pocítite pokles energie. Povedzte si: „Teraz mám naozaj chuť na sladkosti, pretože som unavený. Podobnú vzpruhu môžem získať, ak budem namiesto toho piť zelený čaj.“
  • Ako ďalší príklad uveďme, že vás láka mať známosť na jednu noc, hoci ste vo vzťahu. Môže sa stať, že si poviete: „Táto osoba je veľmi príťažlivá a ja sa v poslednom čase necítim spokojný, takže uvažujem o tom, že by som s ňou išiel domov. Keďže chcem zachrániť svoj vzťah, premyslím si niekoľko spôsobov, ako sa môžem cítiť bližšie k svojmu partnerovi.“

Metóda 2 z 3: Posilnenie sily vôle


Pripomínajte si, prečo je pre vás vyhýbanie sa pokušeniu dôležité. Silná vnútorná snaha vyhnúť sa pokušeniu vedie k väčšej sile vôle, keď čelíte pokušeniu. Na druhej strane, odolávanie pokušeniu preto, že to od vás očakávajú iní, vám sťažuje schopnosť povedať „nie“.“ Vedieť, prečo je to pre vás dôležité, a často si tieto dôvody pripomínať vám môže pomôcť vybudovať si pevnú vôľu, aby ste odolali pokušeniu, keď príde čas.[5]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Zamyslite sa nad svojimi dôvodmi, ktoré môžu zahŕňať veci ako zlepšenie svojho zdravia, dodržiavanie morálky alebo dosiahnutie cieľa, ktorý ste si stanovili.
  • Zapíšte si tieto dôvody alebo si ich uložte do telefónu. Pozrite sa na svoj zoznam vždy, keď pocítite pokušenie.


Použite stránku Všímavosť aby ste zlepšili svoju sebakontrolu.[6]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Všímavosť znamená byť v prítomnom okamihu. Keď ste v danom momente, môžete pozorovať svoje myšlienky a pocity a nechať ich byť. To vám umožní uvedomiť si svoje túžby a potom ich nechať odísť. Tu je niekoľko spôsobov, ako zvýšiť svoju všímavosť: [7]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Meditujte každý deň aspoň 10 minút.
  • Choďte na prechádzku do prírody.
  • Pozorujte, čo sa deje okolo vás.
  • Pomenujte emócie, ktoré práve prežívate.
  • Zapojte svojich 5 zmyslov a sústreďte sa na to, čo vidíte, počujete, cítite, ohmatávate a ochutnávate.[8]
    Odborný zdroj
    Sandra Possingová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.


Udržujte sa oddýchnutí, aby ste boli silní proti pokušeniu. Keď sú vaše zásoby energie vyčerpané, je ťažké odolať pokušeniu. Správny spánok a čas na oddych sú dôležité pre zachovanie pevnej vôle robiť správne rozhodnutia. Používajte správnu spánkovú hygienu, ktorá vám pomôže dobre sa vyspať, a každý deň si vyhraďte aspoň 15 minút pre seba.[9]

  • Správna hygiena spánku znamená, že si pred spaním vyhradíte hodinu alebo dve na upokojenie, hodinu pred spaním vypnete obrazovky, vychladíte spálňu, vyberiete si pohodlnú posteľnú bielizeň a každý večer chodíte spať v rovnakom čase.
  • Dospelí potrebujú 7 až 9 hodín spánku každú noc, tínedžeri 8 až 10 hodín a deti 10 až 11 hodín spánku každú noc.[10]


Zvládnite svoj stres úrovniach, aby ste zostali silní. Stres môže odčerpať všetku vašu vôľu, takže je ťažké povedať pokušeniu „nie“. Stres je, žiaľ, bežnou súčasťou života. Každý deň si nájdite čas na odbúranie stresu, aby ste neboli preťažení. Tu je návod, ako to urobiť: [11]

  • Stráviť čas nejakým koníčkom.
  • Vytvorte niečo, napríklad obraz alebo náhrdelník.
  • Hrajte sa so svojím domácim miláčikom.
  • Vydajte sa na prechádzku.
  • Namočte sa do horúceho kúpeľa.
  • Porozprávajte sa s priateľom.
  • Píšte si do denníka.


Získajte silu od svojho vyššieho cieľa, ak ho máte. Možno sa snažíte odolať pokušeniu urobiť niečo, čo považujete za morálne nesprávne. Dôvodom môže byť vaša náboženská viera alebo vaše blízke hodnoty. Posilnenie oddanosti svojmu vyššiemu cieľu premýšľaním o svojich hodnotách alebo rozhovormi s inými ľuďmi, ktorí zdieľajú vaše ideály, môže pomôcť posilniť vašu vôľu. Dobrým nápadom je tiež navštevovať stretnutia alebo bohoslužby vedené ľuďmi, ktorí zdieľajú vašu vieru alebo cieľ.[12]

  • Mohli by ste sa napríklad domnievať, že je nemorálne kupovať výrobky z neetických zdrojov. Keď pocítite pokušenie dopriať si, môžete sa zamyslieť nad dôvodmi, prečo je to pre vás dôležité, alebo napíšte priateľovi, ktorý verí rovnako.
  • Ak si myslíte, že jesť mäso je nesprávne, môžete myslieť na svojich chlpatých priateľov, dobrovoľnícky pomáhať zvieratám a rozprávať sa s inými ľuďmi, ktorí prestali jesť mäso.
  • Ak sa snažíte vyhnúť pokušeniu k hriechu, môžete sa modliť o pomoc, čítať Písmo o pokušení a navštevovať náboženské obrady.


Odpusťte si, keď podľahnete pokušeniu, pretože je to len ľudská prirodzenosť. Nikto nie je dokonalý po celý čas, takže je normálne, že si môžete dopriať pokušenia. Nedovoľte však, aby vás to odradilo. To, že z času na čas podľahneš, neznamená, že sa nemôžeš celkovo zdravo rozhodovať, keď príde na pokušenie.[13]
Dôveryhodný zdroj
Národný inštitút pre zneužívanie drog
Agentúra v U.S. Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych vecí sa venuje výskumu drog a zneužívania drog a vzdelávaniu verejnosti
Prejsť na zdroj

  • Povedzte si: „Každý niekedy podľahne. Z tejto skúsenosti sa poučím a pokúsim sa nabudúce urobiť niečo lepšie.“
  • Ak máte pocit viny, porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete a kto vám môže poradiť. Môžu vám dokonca povedať o chvíľach, keď podľahli pokušeniu.

Metóda 3 z 3: Zbavenie sa pokušení


Uvedomte si, čo vás pokúša a prečo sa chcete vyhnúť pokušeniu. Vždy, keď pocítite pokušenie, zaznamenajte si, čo sa dialo a ako ste sa cítili. Potom premýšľajte o iných situáciách, v ktorých by ste mohli zažiť toto pokušenie. Zvážte dôvody, prečo sa chcete vyhnúť tomuto pokušeniu, čo vám môže pomôcť vybudovať si pevnú vôľu, aby ste odolali. Bude ťažšie odolať pokušeniam, ak nebudete mať silnú vnútornú túžbu vyhnúť sa im.[14]

  • Povedzme napríklad, že chcete jesť menej zmrzliny, pretože obmedzujete sladkosti. Možno si všimnete, že každý večer pociťujete pokušenie zjesť zmrzlinu, keď máte doma kartón. Mohli by ste sa vyhnúť kúpe celého kartónu a namiesto toho si občas dopriať malé porcie zmrzliny.
  • Ďalším príkladom môže byť pokušenie piť alkohol, keď ste na večierkoch, hoci ste neplnoletí. Ak viete, že na večierku, na ktorom sa plánujete zúčastniť, sa bude piť, môžete namiesto toho usporiadať triezvy večierok u vás doma.


Zaradiť do svojho dňa zdravé alternatívy, aby ste minimalizovali pokušenie. Nebudete mať čas myslieť na pokušenie, ak už budete robiť niečo zábavné. Medzi dobré možnosti môžu patriť zábavné koníčky, chutné pochúťky, ktoré sú dobré pre vaše telo, a lepšie spôsoby trávenia času s priateľmi. Tieto zdravé aktivity budú pôsobiť ako každodenné rozptýlenie, aby ste neboli v pokušení.[15]
Dôveryhodný zdroj
Národný inštitút pre zneužívanie drog
Agentúra v U.S. Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych služieb sa venuje výskumu drog a zneužívania drog a vzdelávaniu verejnosti
Prejsť na zdroj

  • Môžete sa napríklad vyhnúť tomu, aby ste trávili príliš veľa času na telefóne tým, že si s priateľmi naplánujete víkend alebo sa prihlásite na školskú aktivitu.
  • Ak sa snažíte vytvoriť si lepšie stravovacie návyky, môžete si vytvoriť zvyk zjesť zdravé občerstvenie v určenom čase.
  • Ak sa cítite v pokušení flirtovať s atraktívnym spolupracovníkom, majte na stole niekoľko obľúbených fotografií svojho partnera a niekoľkokrát denne mu pošlite koketnú správu.


Obmedzte svoj prístup k veciam, ktoré vás pokúšajú. Vyhýbanie sa pokušeniu nie je ani tak o sile vôle, ako skôr o tom, aby ste sa držali ďalej od vecí, ktoré vás lákajú. Nevpúšťajte pokušenia do svojho domova, ak ich môžete udržať mimo neho. Okrem toho sa vyhýbajte miestam, kde budete v pokušení. Tu je niekoľko spôsobov, ako si udržať pokušenie mimo dosahu: [16]

  • Držte sa ďalej od osoby, ktorá vás zvádza k tomu, aby ste podviedli svojho partnera.
  • Požiadajte učiteľa, aby si vymenil miesto, ak vás láka podvádzať pri testoch.
  • Nekupujte nezdravé potraviny, ak viete, že sa nimi prejedáte.
  • Ak sa chcete vyhnúť zábave s tematikou pre dospelých, nainštalujte si do počítača a televízora rodičovské blokátory.
  • Používajte aplikácie ako Freedom a In Moment na dočasné zablokovanie účtov na sociálnych sieťach, ak trávite príliš veľa času online.
  • Vyhýbaj sa tomu, aby si bol s niekým sám, ak sa obávaš nechceného sexuálneho pokušenia.
  • Nechoďte do barov alebo klubov, ak vás to zvádza k zneužívaniu návykových látok.
  • Nenakupujte vo výkladoch, ak viete, že by ste mohli príliš veľa minúť.

  • Vyberte si priateľov, ktorí podporujú váš cieľ vyhnúť sa pokušeniu. Priatelia, ktorí vás neustále uvádzajú do pokušenia, si vás nevážia. Minimalizujte čas strávený s ľuďmi, ktorí vás podkopávajú. Namiesto toho sa stretávajte s ľuďmi, ktorí zdieľajú alebo rešpektujú vaše ciele.[17]

    • Je dobré mať priateľov, ktorí sú iní ako ty. Obaja by ste však mali rešpektovať odlišnosti toho druhého a nesnažiť sa navzájom meniť. Ak vás priateľ neustále vystavuje pokušeniu, možno pre vás nie je ten pravý.
    • Nových priateľov si môžete nájsť tak, že sa zapojíte do klubov a organizácií pre ľudí, ktorí majú rovnaké ciele ako vy. Môžete hľadať kluby v škole, prostredníctvom náboženskej inštitúcie, ak ju máte, alebo online prostredníctvom stránok, ako je Meetup.
  • Odkazy