3 spôsoby, ako oklamať svoj mozog, aby prirodzene produkoval energiu

Pocit únavy, keď ste uprostred veľkého dňa, môže byť veľkou bolesťou. Hoci vaším prvým impulzom môže byť siahnuť po energetickom nápoji alebo kofeínovej tablete, možno neviete, že existuje množstvo iných prírodných možností. To, koľko energie máte, závisí od vášho duševného aj fyzického stavu, takže nájdenie spôsobu, ako zmeniť svoj duševný stav a zlepšiť to, ako sa cítite, môže urobiť zázraky s vašou hladinou energie. Ak však nič nepomáha alebo ste nadmerne unavení už 2 týždne alebo dlhšie, navštívte svojho lekára.

Metóda 1 z 3: Rýchle opravy


Vypite pohár ľadovej vody na prebudenie a doplnenie tekutín.[1]
Odborný zdroj
Sari Eitches, MBE, MD
Integratívny internista
Rozhovor s odborníkom. 3. apríla 2020.
Jednoduché vypitie pohára vody vám dodá prirodzenú dávku energie. Ľadová voda vás tiež trochu prebudí. Taktiež máte tendenciu byť unavení, keď ste dehydrovaní. Jednoduchý pohár ľadovej vody je skvelý spôsob, ako sa zdravo prebudiť.[2]

  • Farba vášho moču môže napovedať o tom, ako ste hydratovaní. Čím tmavší je váš moč, tým dôležitejšie je, aby ste pili vodu.


Počúvajte optimistickú hudbu, ktorá sa vám páči, aby ste si vytvorili pozitívne vibrácie. Hudba môže byť energizujúca, najmä ak má dobrý rytmus alebo melódiu. Môže tiež rozbiť monotónnosť niektorých zamestnaní alebo úloh. Ak sa cítite ospalí, zapnite si hudbu, ktorá prirodzene zvýši vašu energetickú hladinu. Pre ďalšie povzbudenie vstaňte a zatancujte si pri hudbe, aby ste si trochu zacvičili.[3]
Dôveryhodný zdroj
Harvardská lekárska fakulta
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Aký žáner hudby budete počúvať na povzbudenie, závisí od toho, akú úlohu práve vykonávate.[4]
    Klasická hudba pomáha pri sústredení a jasnosti mysle, zatiaľ čo popová hudba celkovo dodáva energiu. Záleží však na vašich osobných preferenciách.
  • Ak sa práve prebúdzate, nájdite si hudbu, ktorá má pozitívne posolstvo, pevný rytmus a vďaka ktorej sa vám ráno chce vstávať. Tieto vlastnosti pomáhajú vášmu mozgu prispôsobiť sa zo spánku na úplnú bdelosť.
  • Po zvyšok dňa počúvajte, čo sa vám zapáči. Ak sa snažíte udržať energiu, vyberte si niečo s pevným a rýchlym tempom. Pochmúrna folková balada vás nenakopne tak ako jasná popová melódia.


Choďte von a nasávajte slnečné svetlo. Príliš dlhý pobyt v interiéri predstavuje celý rad problémov, ako napríklad zníženie mozgových funkcií, nedostatok vitamínu D a celková ospalosť. Zdržiavanie sa vo vnútri má tiež tendenciu destabilizovať vašu náladu. Našťastie, každý deň aspoň na 30 minút vyjsť von pomôže potlačiť účinky pobytu v interiéri. Choďte von, opaľujte sa, prechádzajte sa a okamžite pocítite, že ste sa oživili.[5]

  • Ak môžete, prechádzajte sa v parku alebo lesnej rezervácii. Je dokázané, že príroda výrazne zlepšuje vašu náladu a duševný stav.
  • Bicyklovanie je skvelý spôsob, ako sa dostať von a zároveň si zacvičiť!
  • Aj keď je vonku zima, jednoducho si oblečte kabát a užívajte si svieži vzduch.


Cvičenie na zvýšenie hladiny vašej energie. Cvičenie sa môže pochváliť rôznymi zdravotnými výhodami a zvyšuje vašu energiu. Cvičenie zvyšuje srdcovú frekvenciu, čo zvyšuje prietok krvi a pomáha krvnému obehu. Zvýšené množstvo kyslíka v krvi tiež zrýchľuje metabolizmus a navádza mozog na produkciu energie. Cvičenie tiež uvoľňuje hormón kortizol, ktorý dodáva energiu.[6]

Ako si rýchlo zacvičiť:

Prejdite na mieste 100 krokov

Dve minúty behajte na mieste

Vyjdite niekoľko poschodí po schodoch

Naháňajte svoje deti alebo psy po dvore

Zapnite si hudbu a tancujte

Urobte 5 – 10 klikov alebo sedacích svalov


Nájdite si niečo dostatočne vtipné, čo vás rozosmeje, aby ste uvoľnili endorfíny. Endorfíny sú tie špeciálne chemické látky v mozgu, ktoré vás robia šťastnejšími. Smiech zvyšuje hladinu endorfínov a tieto endorfíny vám dodávajú energiu. Pozrite si vtipné video online, požiadajte niekoho, aby vám povedal vtip, alebo si prečítajte niekoľko vtipov online a zasmejte sa. Ak tak urobíte, pocítite okamžité povzbudenie![7]


Dajte si šálku zeleného alebo čierneho čaju na mierne zvýšenie hladiny kofeínu.[8]
Zdroj experta
Sari Eitches, MBE, MD
Integratívny internista
Rozhovor s odborníkom. 3. apríla 2020.
Zelený a čierny čaj obsahujú kofeín, takže sú prirodzenými povzbudzovačmi. Oba tieto čaje ponúkajú množstvo ďalších zdravotných výhod, napríklad antioxidanty, čo z nich robí skvelú voľbu na prirodzené zvýšenie energie. Na spestrenie si do čaju primiešajte trochu medu, ktorý je ďalším prirodzeným zdrojom energie.[9]

  • Kofeín môže u niektorých ľudí spôsobiť nervozitu. Ak sa chcete vyhnúť nervozite, občerstvite sa jedlom s vysokým obsahom bielkovín, napríklad syrom, alebo si do kávy pridajte mlieko a pripravte si latte. Bielkoviny ovplyvnia to, ako vaše telo metabolizuje kofeín, čím sa zníži prípadná nervozita.
  • Ak môžete, obmedzte dennú spotrebu kofeínu na 1 nápoj, pretože príliš veľa kofeínu môže spôsobiť, že si vybudujete toleranciu.[10]
    Odborný zdroj
    Sari Eitches, MBE, MD
    Integračný internista
    Rozhovor s odborníkom. 3. apríla 2020.

Tip: Káva môže byť fajn, ale je pravdepodobnejšie, že sa po jej vypití zrútite. Čaj má tendenciu spracovávať sa o niečo pomalšie ako káva, čo je lepšie, ak hľadáte trvalú vzpruhu.

Metóda 2 z 3: Správne zaobchádzanie s telom a mysľou


Sedieť rovno, aby ste zostali čulí a vyhli sa bolestiam svalov. Možno máte tendenciu hrbiť sa, najmä ak trávite značný čas pred počítačom alebo za stolom. Chúlenie môže viesť ku kŕčom, bolestiam svalov a spôsobovať, že sa budete cítiť ospalejší, než v skutočnosti ste. Rovné sedenie s chrbticou priamo pod krkom vás udrží bdelých a budete sa cítiť dobre.[11]

  • Nevyhýbajte sa zívaniu. Zívanie je pre telo spôsob, ako získať veľkú dávku kyslíka, keď začínate byť unavení. Zívanie vás skutočne prebudí, ak ho necháte odznieť!


Cvičenie štvorcového dýchania na zmiernenie stresu a zvýšenie energie. To, ako dýchate, ovplyvňuje, ako vaše telo spracováva kyslík, čo má vplyv na vašu energetickú hladinu a celkovú bdelosť. Jedným zo spôsobov, ako si udržať energiu, je praktizovať štvorcové dýchanie. Ak to chcete urobiť, nadýchnite sa, zadržte dych na 2 sekundy, vydýchnite a opäť zadržte dych na 2 sekundy. Stabilizuje to vaše dýchanie a zabezpečí, aby ste zostali bdelí.[12]

  • Je to tiež skvelý spôsob, ako sa uvoľniť, ak ste v strese alebo pod tlakom.


Vyberajte si občerstvenie, ktoré obsahuje sacharidy a bielkoviny pre vyrovnanú hladinu cukru v krvi.[13]
Odborný zdroj
Sari Eitches, MBE, MD
Integratívny internista
Rozhovor s odborníkom. 3. apríla 2020.
Kombinujte sacharidy s bielkovinami, aby ste si zvýšili hladinu cukru v krvi na dlhšiu dobu. Kombinácia sacharidov a bielkovín pôsobí spoločne na zvýšenie hladiny cukru v krvi: sacharidy vám poskytnú okamžitý príval, zatiaľ čo bielkoviny vám poskytnú trvalú podporu. Spoločné chrumkanie tejto kombinácie vám pomôže efektívne prežiť popoludnie.[14]

  • Dobrým spôsobom je zjesť polovicu jablka s arašidovým maslom, polovicu bagety s arašidovým maslom alebo krémovým syrom, misku celozrnných cereálií, jogurt, mlieko alebo čerstvé ovocie.


Meditujte na zmiernenie stresu a nepriame zvýšenie energie.[15]
Odborný zdroj
Sari Eitches, MBE, MD
Integratívny internista
Rozhovor s odborníkom. 3. apríla 2020.
Jednou z reakcií tela na stres je únava a celková ospalosť. Meditácia je známa ako upokojujúca, tichá činnosť, ale v skutočnosti dlhodobo zvyšuje vašu energiu, pretože učí vaše telo zvládať stres. Meditácia reguluje vašu náladu a pomáha zmierniť stres. Zníženie stresu vám prirodzene pomôže cítiť sa menej unavení a zvýši vašu energetickú hladinu.[16]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Ak chcete pomôcť s meditáciou, vyskúšajte video s riadenou meditáciou alebo si nájdite súbor inštrukcií z internetu.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Väčšie dobro v akcii
    Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na univerzite v Berkeley, ktorá propaguje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
    Prejsť na zdroj

Tip: Pokiaľ ide o meditáciu, neexistuje žiadny trik. Pohodlne si sadnite na stoličku alebo na zem a zavrite oči. Sústreďte sa na svoje dýchanie a dovoľte si premýšľať o všetkom, čo máte na mysli.[17]


Urobte si pred zrkadlom silové pózy, aby ste si zvýšili sebavedomie. Choďte do kúpeľne a postavte sa pred zrkadlo. Napnite bicepsy, akoby ste sa chceli predviesť, zaujmite bojový postoj alebo dajte do vzduchu jednu päsť. Môže sa to zdať hlúpe, ale pózovanie pred zrkadlom môže oklamať vašu myseľ a uvoľniť malú dávku endorfínov a adrenalínu. Toto je skvelý spôsob, ako si dodať energiu pred dôležitým stretnutím alebo prezentáciou.[19]


Spite približne 8 hodín denne, aby ste boli počas dňa čulí. Ak sa vám zdá, že ste počas dňa unavení, je veľká pravdepodobnosť, že potrebujete viac spánku. Snažte sa spať 7-9 hodín denne na základe toho, čo viete o svojom tele. Majte na pamäti, že príliš dlhý spánok môže spôsobiť, že sa budete cítiť unavenejší ako predtým.[20]

  • Ak ste tínedžer, snažte sa spať 8-10 hodín každú noc. Váš vyvíjajúci sa mozog potrebuje trochu viac odpočinku pri všetkom tom raste, ktorým prechádzate!


Obmedzte konzumáciu alkoholu a prestaňte fajčiť. Alkohol sťažuje dobrý nočný odpočinok – aj keď si myslíte, že spíte dobre. Alkohol je tiež sedatívum, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že budete unavení. Nikotín je stimulant, ktorý po odznení účinkov spôsobuje kolaps. Tabak aj tak nie je dobrý pre vaše zdravie, preto je najlepšie prestať fajčiť, ak ste fajčiar.[21]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Nikdy nepite viac ako 1-2 alkoholické nápoje za noc.\

Metóda 3 z 3:Kedy vyhľadať lekársku starostlivosť


Ak urobíte zmeny, ale stále sa budete cítiť unavení, poraďte sa so svojím lekárom. Po zmene životného štýlu a stravovania by ste sa mali začať cítiť energickejšie. Tento postup však nemusí fungovať u každého, najmä ak máte nejaké základné ochorenie. Ak sa stále cítite unavení, navštívte svojho lekára, aby ste zistili príčinu a dozvedeli sa o ďalších možnostiach liečby.[22]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Povedzte lekárovi, ako dlho sa cítite unavený a čo ste doteraz vyskúšali na zvýšenie energie. Potom sa ho opýtajte, čo vám odporučí na zvýšenie hladiny energie.


Navštívte svojho lekára, ak ste extrémne unavení 2 týždne alebo dlhšie. Aj keď sa pravdepodobne nemusíte znepokojovať, ak sa cítite unavení aspoň 2 týždne, môžete mať skryté ochorenie. Navštívte svojho lekára, aby ste prediskutovali svoje príznaky a zistili, prečo sa cítite takí unavení. Potom sa s ním porozprávajte o možnostiach liečby, aby ste sa mohli cítiť lepšie.[23]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Možno budete môcť pokračovať v používaní prírodných liečebných postupov a váš lekár vám môže dať ďalšie odporúčania. Lekár vám však môže diagnostikovať základné ochorenie, ktoré si vyžaduje lekársku liečbu.


Ak začnete mať myšlienky na sebapoškodenie, okamžite vyhľadajte lekársku starostlivosť. Niekedy sú únava a vyčerpanosť spôsobené duševným ochorením. Kvôli svojmu duševnému ochoreniu môžete začať mať aj myšlienky na to, že si ublížite. Ak sa tak stane, poraďte sa s niekým, komu dôverujete, a okamžite navštívte svojho lekára. Prípadne choďte na pohotovosť a vyhľadajte pomoc.[24]

  • Váš život je cenný a veci sa začnú zlepšovať. Porozprávajte sa s niekým, kto vám môže pomôcť získať pomoc, ktorú potrebujete.
  • Môžete tiež zavolať na Národnú linku prevencie samovrážd na číslo 1-800-273-8255.

  • Pred zmenou stravy a cvičenia sa poraďte so svojím lekárom. Hoci zmeny v stravovaní a cvičení sú často bezpečné, najlepšie je uistiť sa, že sú pre vás vhodné. Je možné, že niektoré potraviny alebo cvičenia pre vás nebudú bezpečné kvôli zdravotným ťažkostiam, ktoré máte, alebo liekom, ktoré užívate. Pred vykonaním týchto zmien sa poraďte so svojím lekárom, aby ste to robili bezpečne.[25]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj

    • Povedzte svojmu lekárovi o zmenách, ktoré chcete urobiť. Okrem toho im dajte vedieť, že dúfate, že sa vám zlepší energetická úroveň.
  • Odkazy