3 spôsoby, ako opustiť narcistu

Odchod od narcistu môže byť náročný z rôznych dôvodov. Narcisti môžu spočiatku získať kontrolu nad inými ľuďmi pomocou svojho šarmu, ale často sa stávajú kritickými a kontrolujúcimi voči svojim blízkym.[1]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
Niektorí narcisti sa môžu stať dokonca fyzicky násilnými. Ak ste vo vzťahu s niekým, o kom sa domnievate, že je narcista, oslovte ho, aby ste získali čo najviac podpory pred odchodom. Potom si vybudujte zručnosti, ktoré vám umožnia odísť. Keď ste pripravení ukončiť vzťah raz a navždy, použite stratégie, ako to urobiť bezpečným a zdravým spôsobom.

Metóda 1 z 3: Získanie podpory pred odchodom


Vyhľadajte pomoc a podporu u členov rodiny a priateľov. Vybudovanie okruhu podporujúcich priateľov a členov rodiny vám pomôže uľahčiť odchod od narcistu, keď na to budete konečne pripravení. Buďte úprimní a povedzte svojim priateľom a rodine, čo sa dialo v zákulisí vášho vzťahu, ak to ešte nevedia. Dajte mu vedieť, že uvažujete o odchode a potrebujete všetku podporu, ktorú môžete dostať.[2]

  • Skúste povedať niečo ako: „Plánujem čoskoro odísť od Randyho. Som vo vzťahu veľmi nešťastná a unavená z toho, ako sa ku mne správa. Veľmi by sa mi hodila vaša podpora, keď s tým budem pokračovať.“


Nájdite si terapeuta, ktorý vám pomôže vybudovať si zručnosti potrebné na odchod.[3]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
Odchod od narcistického partnera si vyžaduje odvahu. Odísť môže byť ešte ťažšie, ak sa vaša sebaúcta za čas, ktorý ste strávili s narcistom, narušila. Nájsť si terapeuta, ktorý má skúsenosti s pomocou ľuďom vo vašej situácii. Pravidelné stretnutia s nimi vám môžu pomôcť vytvoriť si nástroje a zručnosti potrebné na odchod od partnera.[4]

  • Skúste si na internete vyhľadať terapeutov vo vašom okolí. Niektoré webové stránky dokonca poskytujú informácie o typoch terapie, s ktorými má odborník na duševné zdravie skúsenosti.
  • Môžete im tiež zavolať a opýtať sa, či už predtým pomohli ľuďom vo vašej situácii.


Vyhľadajte podporné skupiny vo vašom okolí. Podporná skupina je dobrou možnosťou, aby ste sa stretli s ľuďmi, ktorí si prešli niečím podobným. Mohlo by vám pomôcť porozprávať sa s inými ľuďmi, ktorí boli alebo sú v súčasnosti vo vzťahu s narcistom. Pozrite sa na program 12 krokov vo vašom okolí, napríklad Anonymní spoluzávislí.[5]

  • Ak navštevujete terapeuta, možno vás bude vedieť nasmerovať na miestnu podpornú skupinu.
  • Ak vo vašom okolí nie sú žiadne podporné skupiny, vyhľadajte si online podpornú skupinu alebo fórum, do ktorého sa môžete zapojiť.


Vyberte si skúseného právnika ak sa potrebujete rozviesť. Ak ste zosobášení s narcistom a potrebujete dosiahnuť rozvod, mediácia pravdepodobne nebude účinná. Naplánujte si najatie právnika, ktorý vám pomôže s týmto procesom. Nájdite si niekoho s bohatými skúsenosťami v oblasti rodinného práva a nezabudnite mu povedať všetko o svojej situácii, najmä o tom, že váš partner je narcistický.[6]

  • Kým sa rozvádzate, je najlepšie viesť všetku potrebnú komunikáciu s partnerom prostredníctvom e-mailu. Takto bude existovať záznam o všetkom, čo váš partner povie a čo je urážlivé.[7]


Rozhodnite sa, kam pôjdete, keď odídete. Ak máte priateľa alebo člena rodiny, u ktorého môžete po odchode zostať, môže to byť najlepšia možnosť. Ak však nemáte nikoho, u koho by ste mohli zostať, budete si musieť zabezpečiť iné bývanie, napríklad byt alebo dom.[8]

  • Pokúste sa zabezpečiť si nové bydlisko aspoň niekoľko týždňov pred tým, ako plánujete odísť. Zistite, čo budete potrebovať na nasťahovanie, napríklad kauciu, nájomné za prvý mesiac atď.
  • Ak je váš partner násilník, možno budete musieť čoskoro alebo nečakane odísť, ak sa stane násilníkom. Najlepšie je opustiť násilného partnera hneď, pretože domáce násilie nie je jednorazová udalosť. Násilie bude pokračovať.

Tip: Môžete sa tiež pozrieť na miestny útulok, v ktorom môžete zostať, ak si nemôžete dovoliť bývať sami. Toto môže byť tiež dobrá možnosť, ak vzťah prerástol do fyzického násilia a vy potrebujete niekam okamžite ísť.

Metóda 2 z 3:Rozvoj zručností, ktoré vám pomôžu odísť


Stanovte si hranice so svojím partnerom a Buďte asertívnejší. Pobyt vo vzťahu s narcistom môže rozostriť vaše hranice a spôsobiť, že sa časom stanete menej asertívnymi.[9]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
Začnite si s partnerom stanovovať pevné hranice ešte predtým, ako ho opustíte, a trénujte asertívne správanie vždy, keď hranicu prekročí. Povedzte „nie“, ak od vás partner chce, aby ste robili niečo, čo nechcete.[10]
Medzi ďalšie spôsoby, ako môžete presadiť svoje hranice, patria:

  • Identifikácia toho, čo ste a čo nie ste ochotní robiť. Môžete sa napríklad rozhodnúť, že už nebudete znášať, keď váš partner kritizuje váš vzhľad, a ak to urobí, budete očakávať úprimné ospravedlnenie alebo odídete.
  • Vyjadrite partnerovi svoje hranice. Napríklad by ste mohli svojmu partnerovi povedať: „Ak budeš mať hrubé poznámky o mojom výbere oblečenia, očakávam, že sa mi ospravedlníš, inak odídem.“
  • Opätovné potvrdenie hranice, ak ju váš partner nerešpektuje. Ak napríklad váš partner povie niečo hrubé o vašom oblečení, môžete povedať: „Hneď sa mi ospravedlň, inak odídem.“ Ak sa vám partner ospravedlní, môžete mu povedať: „Ospravedlň sa mi, lebo odídem.“


Pestujte si život mimo vášho vzťahu. Po odchode od danej osoby si môžete všimnúť, že máte oveľa viac voľného času, ak si ho vopred neplánujete. Začnite sa pripravovať na odchod už teraz tým, že budete robiť viac vecí s priateľmi, venovať sa svojim koníčkom a nájdete si iné spôsoby, ako vyplniť svoj čas vecami, ktoré vás bavia.[11]

  • Môžete si napríklad dohodnúť týždenné rande na kávu alebo obed so svojím najlepším priateľom alebo členom rodiny.
  • Skúste sa vrátiť k svojmu starému koníčku alebo sa naučiť nový koníček, ktorý môžete robiť vo voľnom čase.
  • Dbajte o seba, napríklad tým, že si dáte dlhý kúpeľ, upravíte si nechty a vlasy.

Tip: Pozrite sa na miestne kluby a iné skupiny, do ktorých by ste sa mohli pridať, aby ste spoznali nových ľudí, napríklad bežecký klub, dobrovoľnícku organizáciu alebo krúžok pletenia.


Pracujte na Budovanie vašej sebaúcty pred odchodom. Narcisti môžu byť k svojim partnerom veľmi kritickí, čo môže mať negatívny vplyv na ich sebaúctu.[12]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Odborný rozhovor. 6. septembra 2018.
Ak sa vzťah podpísal na vašom sebavedomí, hľadajte spôsoby, ako si ho opäť vybudovať. Medzi aktivity, ktoré môžete vyskúšať, patria: [13]

  • Spochybňovanie nepresných myšlienok, keď sa objavia. Napríklad, ak urobíte chybu a pomyslíte si: „Som taký hlúpy,“ potom sa môžete zastaviť a spýtať sa sami seba: „Je to naozaj pravda?“ Ak sa vám podarí urobiť chybu, môžete sa? Alebo sa len cítim frustrovaný?“ Potom nahraďte nepresnú myšlienku presnou myšlienkou, napríklad: „Urobil som hlúpu chybu, ale to sa stáva každému.“
  • Zameranie pozornosti na pozitíva v každej situácii. Ak napríklad prídete o prácu, môžete povedať: „No, v poslednom čase ma moja práca aj tak nudí.“ Ak by ste sa rozhodli, že sa. Je to pre mňa dobrá príležitosť začať odznova s niečím, čo sa mi nakoniec môže páčiť oveľa viac.“
  • Povzbudzovanie seba samého. Ak sa napríklad snažíte dosiahnuť nejaký cieľ, môžete si povedať: „Dosiahneš ho! Pokračujte v snahe. Môžete to urobiť vy!“[14]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj


Ignorujte partnerove pokusy o to, aby ste žiarlili. Je bežné, že narcisti hovoria a robia veci, ktorými sa snažia vyvolať žiarlivosť svojho partnera. Ide o zámerné správanie, ktoré vás má rozrušiť a slúži nejakému inému cieľu, ktorý má narcistická osoba. Možno sa vás snažia rozrušiť pre vlastné pobavenie, aby sa cítili bezpečnejšie, alebo z iného dôvodu. Najlepšia vec, ktorú môžete urobiť, je naučiť sa nereagovať na ich komentáre a činy.[15]

  • Napríklad, ak váš partner flirtuje so servírkou v reštaurácii, predstierajte, že si to nevšímate.
  • Ak na vás partner tlačí tým, že povie niečo ako: „Je naozaj pekná,“ skúste odpovedať, akoby vás to netrápilo, a povedzte: „Áno, je!“ a potom náhodne zmeniť tému.

Metóda 3 z 3:Utvrdiť sa a ísť ďalej


Povedzte, že odchádzate a kedy odídete. Dôležitým krokom je definitívne vyhlásenie partnerovi o tom, kedy ho opúšťate. Tým sa uistíte, že vedia, že o tom len nerozmýšľate. Dajte partnerovi konkrétny dátum alebo časový rámec, kedy sa budete sťahovať.[16]

  • Povedzte napríklad niečo také: „Koncom mesiaca, čo je v piatok, sa odsťahujem. Mám už pripravené nové bývanie. Chcel som vám to len oznámiť, aby ste si mohli začať hľadať spolubývajúceho alebo nové bývanie, ak to bude potrebné.“
  • Vyhýbajte sa vyhrážkam, že osobu opustíte. Môže to na krátky čas urovnať situáciu, ak si myslí, že to myslíte vážne, ale nebude to trvať dlho. Povedzte, že odchádzate, len ak skutočne odchádzate.


Očakávajte prosby a žiadosti, ale nepodľahnite im. Narcistický partner nebude chcieť, aby ste odišli, pretože mu poskytujete niečo, čo potrebuje, takže sa vám v tom pravdepodobne bude snažiť zabrániť. Váš partner vás bude pravdepodobne prosiť, aby ste neodchádzali, tvrdiť, že sa zmení, sľubovať vám a robiť alebo hovoriť čokoľvek iné, o čom si myslí, že by vás mohlo prinútiť zostať. Buďte na to pripravení a nacvičte si, ako budete reagovať.[17]

  • Skúste si zahrať rolu s priateľom alebo členom rodiny, aby ste si vypracovali svoje reakcie na to, čo by mohli povedať.
  • Ak bude naďalej prosiť, žiadať a používať emocionálnu manipuláciu v snahe prinútiť vás zostať, možno budete musieť jednoducho odísť.

Tip: Mohlo by vám pomôcť, keby vás po odchode do nového bydliska sprevádzal priateľ alebo člen rodiny. Pomôže to zabezpečiť, aby ste skutočne mohli odísť a aby vás partner nesledoval.


Dajte si čas na smútok po ukončení vzťahu. Aj keď ste boli vo vzťahu veľmi nešťastní, je normálne, že sa cítite smutní a potrebujete nejaký čas na spracovanie svojich emócií po jeho skončení. Dovoľte si smútiť nad stratou vzťahu akýmkoľvek spôsobom, ktorý je pre vás prirodzený, napríklad plačom, počúvaním smutných piesní alebo písaním o svojich pocitoch.[18]

  • Môže trvať niekoľko týždňov alebo aj dlhšie, kým sa začnete opäť cítiť ako vy, preto sa snažte byť trpezliví a dajte si toľko času, koľko potrebujete.

  • Vyhýbajte sa komunikácii s danou osobou po tom, čo ju opustíte. Prerušte všetku komunikáciu so svojím bývalým po tom, ako ho opustíte. Rozhovory s nimi im dajú len viac šancí, aby vás prosili a snažili sa vami manipulovať. Nevolajte im, nepíšte im textové správy ani sa s nimi nerozprávajte online. Vyhýbajte sa aj miestam, ktoré často navštevujú.[19]

    • Technológiu môžete využiť vo svoj prospech, aby ste zabránili komunikácii s bývalým partnerom. Napríklad si ho zablokujte v telefóne, e-maily od neho si nasmerujte do priečinka so spamom a zrušte si priateľov alebo ho odfajknite na sociálnych sieťach.[20]
    • Ak máte s partnerom spoločné deti, možno budete musieť komunikovať dostatočne, aby ste mohli spoločne vychovávať deti alebo si dohodnúť návštevy. Komunikáciu však obmedzte na minimum. Správy posielajte prostredníctvom SMS alebo e-mailu len v prípade potreby, aby ste mali záznam o rozhovore.[21]
  • Referencie