3 spôsoby, ako osláviť štvrtý marec

Štvrtý marec možno neznie ako výnimočný dátum, ale v skutočnosti je to neoficiálny sviatok. Štvrtý marec – alebo „pochod vpred“ – je deň, ktorý je venovaný práci na dosiahnutí vašich cieľov, nech už sú akékoľvek. Je to deň, keď môžete „pochodovať vpred“ a niečo urobiť – niečo, čo ste vždy chceli urobiť, alebo niečo, o čom viete, že je potrebné urobiť.[1]
Preorientujte sa na svoje ciele, podniknite veľké (alebo malé) riziko a oslávte všetko, čo ste už dosiahli, aby ste čo najlepšie využili tento jedinečný sviatok.

Metóda 1 z 3: Plánovanie budúcnosti

Urobte krok späť a prehodnoťte svoj hlavné životné ciele. Štvrtý marec je skvelý čas na premýšľanie o veľkých snoch, ktoré máte v živote – o veciach, ktoré chcete „pochodovať“ a dosiahnuť. Vyhraďte si pokojný čas na to, aby ste si sadli a premýšľali o tom, ako chcete, aby váš život vyzeral o niekoľko mesiacov a o niekoľko rokov. Aké veľké ciele chcete dosiahnuť?[2]

  • Vaše veľké ciele môžu byť akékoľvek. Premýšľajte o širších snoch alebo ambíciách, ktoré máte, napríklad o presťahovaní sa do nového domu, kariérnej zmene, zlepšení vzťahu alebo o tom, že sa začnete vážne starať o svoje zdravie.
  • Napíšte si svoje veľké ciele jasným a cieleným jazykom, napríklad: „Tento rok si chcem vytvoriť vlastný blog“ alebo „Chcem sa na budúci rok o tomto čase odsťahovať“.“

Rozdeľte tieto ambiciózne ciele na menšie, dosiahnuteľné čiastkové ciele. Samotné dosahovanie vysokých cieľov môže byť ohromujúce a môže vás odradiť od toho, aby ste vôbec začali. Namiesto toho rozdeľte svoje veľké ambície na menšie, menej zastrašujúce ciele. Stanovte si tieto ciele veľmi konkrétne a pre každý z nich určte termín.[3]

  • Ak je napríklad vaším veľkým cieľom zabehnúť koncom roka maratón, krok č. 1 môže byť taký malý, ako nájsť tréningový plán. Krok 2 by mohol spočívať v tom, že začnete behať len 15 minút denne počas 3 dní v týždni, a krok 3 by mohol spočívať v tom, že po prvých 2 týždňoch zvýšite počet minút o 5.
  • Zakaždým, keď splníte menší cieľ, budete mať dvojitý pocit úspechu: dosiahnete míľnik a posuniete sa bližšie k svojmu veľkému snu.

Zistite, ako sledovať svoj výkon. Sledovanie vášho pokroku vám pomôže udržať si motiváciu a dodržiavať termíny. Nájsť spôsob, ako to urobiť, môže byť pri niektorých cieľoch ťažšie ako pri iných, ale hlavným cieľom je, aby ste mohli sledovať svoj pokrok, ako sa deje, byť na seba hrdí, že sa držíte na vrchole, a vedieť, kedy je čas pracovať trochu intenzívnejšie.[4]

  • Ak je napríklad vaším cieľom napísať román, môžete sledovať svoj pokrok sledovaním denného počtu slov. Ak si uvedomíte, že vaša produktivita klesá, budete schopní určiť, kedy sa to začalo diať, čo to spôsobilo a ako to napraviť.
  • Napíšte si presne, ako chcete sledovať svoj pokrok, a držte sa toho. Súčasťou dosiahnutia vášho cieľa je udržať si sústredenie a dodržať každý termín.

Pripomeňte si, prečo sú pre vás tieto ciele dôležité. Ak to s dosiahnutím svojich cieľov myslíte vážne, pravdepodobne máte na to vážne dôvody. Ujasnite si tieto dôvody, zapíšte si ich a nechajte sa nimi poháňať. Keď vaša motivácia začne zaostávať, ponorenie sa do tohto pocitu cieľa a túžby vám pomôže obnoviť váš elán.[5]

  • Ak je napríklad vaším cieľom nájsť si novú prácu, vašou hnacou motiváciou môže byť robiť niečo, čo vás baví, zarobiť viac peňazí alebo prevziať väčšiu zodpovednosť.

Zostaňte motivovaní tým, že o tom poviete priateľom a rodine a naplánujete odmeny. Stále ste vo fáze plánovania svojich cieľov, ale motiváciu zo Štvrtého marca môžete využiť na to, aby ste si naplánovali časy, keď sa možno nebudete cítiť takí odhodlaní. Pre každý krok svojho cieľa si stanovte malú odmenu, ktorá bude zahŕňať pozitívnu motiváciu.[6]

  • Na udržanie sa na ceste môžete využiť aj tlak rovesníkov. Povedzte priateľom a rodine, čo robíte, a požiadajte ich, aby vás podporili tým, že budú kontrolovať, ako sa vám darí plniť váš cieľ.

Metóda 2 z 3:Vystúpenie z vašej zóny komfortu

Vyzvite sa, aby ste urobili 1-2 malé veci, ktoré by ste bežne nerobili. Budete prekvapení, čo všetko dokážete, keď sa naučíte byť v pohode s nepohodlím, a štvrtý marec je ideálny deň na to, aby ste začali! Dnes urobte 1 – 2 malé aktivity, ktoré by vám za normálnych okolností boli nepríjemné. Potom sa vyzvite, aby ste to isté urobili aj na ďalší deň a potom aj na ďalší.[7]

  • Napríklad, ak ste plachý, skúste si povedať krátky rozhovor s každým, koho dnes uvidíte v práci alebo v škole. Vyskúšajte nový druh jedla na obed alebo prispejte komentárom počas vyučovania alebo stretnutia.
  • Aj keď sú to len malé akcie, pomôžu vám zvyknúť si na nepohodlie. Čoskoro sa budete menej báť skúšať väčšie veci, ktoré preveria vaše hranice, ako napríklad požiadať o zvýšenie platu alebo vyskúšať niečo fyzicky náročné, napríklad zoskok padákom.

Vizualizujte si, že ste uspeli a cítite sa skvele. Je normálne, že sa cítite nervózne, keď vystupujete mimo svojej komfortnej zóny. Ak sa chcete upokojiť, zhlboka sa nadýchnite a predstavte si pozitívny výsledok, ktorý by mohol vyplynúť z takejto výzvy. Predstavte si, ako dobre sa budete cítiť, a dovoľte, aby vás táto pozitívna nálada naplnila a dodala vám sebadôveru ísť do toho.[8]

  • Skúste si opakovať posilňujúcu frázu, napríklad „Dokážem to“, „Som v bezpečí“ alebo „Budem v poriadku bez ohľadu na to, čo sa stane“.“

Zamerajte sa na to, čo sa z tejto skúsenosti naučíte, namiesto na nepríjemné pocity. Nevystupujete zo svojej komfortnej zóny len preto, aby ste sa trápili – robíte to preto, aby ste sa učili a rástli. Keď sa začnete cítiť trápne, nervózne alebo nepríjemne, spomeňte si na svoj konečný cieľ. Pracujete na tom, aby ste sa stali odvážnymi a sebavedomými, a to bude viac než stáť za pár chvíľ nepohodlia.[9]

  • Môžete napríklad vystúpiť zo svojej komfortnej zóny tým, že namiesto telefonovania alebo posielania správ budete viesť náročný rozhovor tvárou v tvár. Zamerajte sa na to, ako sa vďaka tomu stávate lepším, empatickejším človekom a ako sa učíte vyrovnávať s negatívnymi pocitmi iných ľudí.

Predstavte si svoje alter ego, ak ste stále nervózni. Ak sa stále nedokážete dostať cez prekážky a vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, predstavte si alternatívnu verziu seba samého, ktorá je v tejto situácii sebavedomá. Vžite sa do tejto časti svojej osobnosti a zabydlite sa v nej, pričom predstierajte, že ste úplne v pohode a v pohodlí. Spočiatku sa možno budete cítiť zvláštne, ale časom sa vám to bude zdať pohodlnejšie a čoskoro toto alter ego ani nebudete potrebovať.[10]

  • Táto stratégia sa podobá na frázu „Fake it till you make it“ (Falošne sa snaž, kým sa ti to nepodarí).“ Ak sa stále bojíte vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, predstierajte, že sa nebojíte, a aj tak to urobte. Pokračujte v tom a nakoniec si uvedomíte, že to vôbec nepredstierate – že ste naozaj takí odvážni a sebavedomí.

Pripomínajte si výhody opustenia svojej komfortnej zóny. Ľudia často hovoria, že najlepšie veci vo vašom živote ležia priamo mimo vašej komfortnej zóny. Aby ste sa dostali na miesto, kde ste nikdy neboli, musíte urobiť niečo, čo ste nikdy predtým nerobili, a je pravdepodobné, že sa budete cítiť nepríjemne. Buďte v pohode s nepohodlím a vyzvite sa, aby ste prijali strach. Zistite, čoho ste naozaj schopní a ako ďaleko môžete zájsť, keď sa nebudete brzdiť.[11]

  • Pamätajte, že bez ohľadu na výsledok vám podstúpenie rizika pomôže rásť. Chyby sa stávajú skúsenosťami, nad ktorými sa môžete zamyslieť a poučiť sa z nich v budúcnosti.

Metóda 3 z 3:Oslava vašich úspechov v tomto roku

Vyhraďte si čas na oslavu akýmkoľvek spôsobom. Štvrtý marec nie je len o tom, aby ste si kládli výzvy a stanovovali nové ciele – je aj o tom, aby ste si vážili veci, ktoré ste už dosiahli. Na konci dňa si doprajte čas na oslavu toho, čo sa vám tento rok podarilo, a to akýmkoľvek spôsobom, ktorý vám pripadá výnimočný. Takéto odmeňovanie vás osvieži a motivuje k hľadaniu nových výziev.[12]

  • Ak si myslíte, že nemáte čo oslavovať, pozrite sa znova. Môže to byť aj taká maličkosť ako uvarenie nového jedla minulý týždeň alebo vykonanie niečoho, čo ste odkladali. Každý má niečo vzrušujúce, čo čaká na ocenenie.
  • Môžete usporiadať večierok s priateľmi, dopriať si dobrú večeru alebo jednoducho stráviť čas oddychom pri knihe alebo obľúbenom seriáli. Urobte čokoľvek, vďaka čomu sa budete cítiť najviac ocenení.

Uznajte a poďakujte sa všetkým, ktorí vám na tejto ceste pomohli. Je pravdepodobné, že by ste nedokázali dosiahnuť to, čo ste dosiahli, bez pomoci na ceste. Pozvite ľudí, ktorí vám pomohli, na spoločnú oslavu, zavolajte im a poďakujte sa, alebo im jednoducho pošlite úprimnú esemesku. Dajte im najavo, že si ceníte ich pomoc a že by ste to bez nich nezvládli.[13]

Podeľte sa o svoje úspechy s priateľmi a rodinou. Zdieľanie toho, čo ste dokázali, s ľuďmi, ktorých máte radi, vám môže dať pocit ešte väčšieho ocenenia a môže ich dokonca inšpirovať k tomu, aby išli za svojimi vlastnými cieľmi. Nechváľte sa – jednoducho sa podeľte o svoj úspech pozitívnym, nadšeným spôsobom a nechajte ich, aby vás hrdosť na vás ešte viac pozdvihla.[14]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Pamätáte si, ako som sa snažil navrhnúť tú webovú stránku pre firmu? No, konečne som to dokončil! Chcete sa pozrieť? Myslím, že to dopadlo naozaj dobre.“

Zamyslite sa nad tým, čo ste urobili a čo ste sa naučili. Zo všetkého, čo ste vyskúšali, dosiahli alebo aj zlyhali, si môžete niečo odniesť. Spýtajte sa sami seba, čo ste sa o sebe naučili vďaka tomuto úspechu, bez ohľadu na to, aký malý môže byť. Ako sa cítite teraz, keď ste dosiahli? Ako môžete využiť to, čo ste sa naučili, aby ste sa posunuli vpred?[15]

  • Ak napríklad oslavujete, že idete po prvýkrát po dlhšom čase do posilňovne, premýšľajte o tom, čo vás konečne motivovalo ísť a ako ste sa cítili, keď ste tam boli a potom. Rovnaké motivačné taktiky môžete použiť aj na to, aby ste sa do posilňovne dostali aj nabudúce, a vychádzať zo svojich skúseností, aby ste sa tam cítili istejšie.
  • Načerpajte novú energiu a pripravte sa na ďalší cieľ. Možno najdôležitejšou súčasťou oslavy cieľa je motivácia ísť za ďalším! Poskytnutie času na oddych a pocit hrdosti slúži ako veľmi potrebná prestávka a zároveň vám pripomína, že na konci každého míľnika vás čaká odmena.[16]
  • Odkazy