3 spôsoby, ako ozvláštniť svoj každodenný život

Dokonca aj ten najspokojnejší človek môže dostať prípad útlmu, keď zistí, že ho nudí rutina každodenného života a hľadá od nej úľavu. Dobrou správou je, že náš moderný svet ponúka nespočetné množstvo spôsobov, ako si spestriť každodennú rutinu. Či už nájdete nové spôsoby, ako sa pozerať na staré zvyky, alebo začnete do svojho starého života vnášať nové aktivity a záujmy, stačí len trochu času a úsilia, aby ste sa cítili sviežo a oživili svoju rutinu.

Metóda 1 z 3: Nové zvraty v starých zvykoch


Oživte svoj bežný vzhľad. Hoci si možno myslíte, že výber oblečenia a účesov sú prísne povrchné úvahy, štúdie ukázali, že tieto malé rozhodnutia môžu mať veľký vplyv na váš emocionálny stav a pocit pohody.[1]
Nový, drzý účes alebo generálna oprava šatníka môžu celý váš život osviežiť a obnoviť, preto pri snahe zmeniť svoj život nezanedbávajte význam osobného štýlu. Aj nový žiarivý doplnok môže zmeniť situáciu.

  • Zvážte farbenie vlasov na zábavnú, netradičnú farbu, ak chcete naozaj otriasť svojím vzhľadom a tým, ako vás vnímajú ostatní. Stigma punkových, svetlých vlasov už do značnej miery vymizla, ale jasná farba vám stále môže dodať pocit odvahy a jedinečnosti.[2]
    Ak váhate, začnite s demi-permanentným farbením a nemusíte sa obávať, ak sa vám nebude páčiť.


Oživte ne-nezabudnuteľné. Niektoré aspekty vašej každodennej rutiny sú neoddiskutovateľné: len preto, že sa cítite znudení, nemôžete si prestať čistiť zuby, platiť účty alebo upratovať dom. To však neznamená, že ste odsúdení na nudný život. Svoj život si môžete spestriť zmenou spôsobu vykonávania týchto každodenných úloh.

  • Skúste napríklad počúvať hudbu pri čistení zubov, rannej príprave alebo pri sedení v dopravnej zápche počas cesty do práce. Táto malá zmena môže výrazne zmeniť váš deň, dodať vám energiu na všetky výzvy, ktorým môžete čeliť, ako aj odbúrať stres a odpútať pozornosť od každodennej rutiny.
  • Nadchnite sa pre domáce práce počúvaním audioknihy alebo podcastu, prípadne si po ich skončení dohodnite motiváciu, ako je napríklad chutný dezert alebo výlet na nákupy.


Nájdite si čas na veci, ktoré máte radi. Možno sa cítite vo svojom živote blažení, pretože nevenujete dostatok času voľnočasovým aktivitám. Samá práca a žiadna zábava robí z každého nudného chlapca, preto si každý deň vyhraďte nejaký čas – aj polhodina je rozdiel!-na veci, ktoré máte radi. Nielenže sa vďaka tomu budete cítiť spokojnejší so životom, ale je tiež dokázané, že to má početné výhody pre duševné a fyzické zdravie.[3]

  • Príjemné koníčky nemusia byť drahé ani náročné. Drobnosti, ako je čítanie kníh, kúpanie, prechádzka po okolí, sledovanie obľúbeného televízneho programu alebo rozhovory s priateľmi, vám môžu výrazne odľahčiť deň.


Zmiešajte sa pri jedle. Experimentovanie s novými receptami a skúšanie nových kuchýň vám môže priniesť pocit, že cestujete po svete a ste dobrodružní bez toho, aby ste vyšli z mesta.[4]
Vezmite si kuchársku knihu o svetovej kuchyni a každý týždeň si určte novú krajinu, ktorú chcete „navštíviť“, alebo si spíšte zoznam všetkých reštaurácií s medzinárodnou kuchyňou vo vašom okolí a pokúste sa každý týždeň alebo mesiac jednu odškrtnúť.

  • Ak ste v reštauráciách vyberaví a málokedy nájdete novú, ktorá by vám chutila, spestrite si rutinu objednávaním nových vecí z vášho obľúbeného podniku. Budete prekvapení, koľko vecí ste nikdy nevyskúšali ani v tom najznámejšom jedálnom lístku, takže si svoj život spestrite chutným spestrením tým, že jednoducho zmeníte svoju objednávku!
  • Ak radi varíte doma, ale nemáte prístup k niektorým exotickým prísadám, ktoré si nové recepty vyžadujú, zvážte možnosť vyskúšať predplatený box na varenie, ktorý vám každý týždeň pošle originálne recepty a prísady.


Vytvorte si každodenné rituály. Každý deň robte veci, ktoré vás uvoľňujú, napríklad si dajte šálku kávy alebo pohár vína po pracovnom dni. Dokonca si okolo toho môžete vytvoriť špeciálnu rutinu, aby ste sa cítili v tejto chvíli naozaj oddane. Štúdie dokonca ukázali, že každodenné rituály môžu spôsobiť, že niekto dosiahne lepšie výsledky v práci a rýchlejšie a efektívnejšie sa vyrovná s osobnými problémami.[5]

  • Ak si napríklad radi vychutnávate rannú šálku kávy, kúpte si french press a nový hrnček na kávu a vstávajte každý deň o pätnásť minút skôr, aby ste si túto činnosť mohli vychutnať ešte viac ako zvyčajne.
  • Ak je jedným z vašich najobľúbenejších spôsobov relaxácie dlhý kúpeľ, kúpte si nejaké doplnky do kúpeľa, ako sú bubliny do kúpeľa, vodotesný multimediálny prehrávač a aromaterapeutické sviečky. To, čo bolo kedysi jednoduchou, zväčša utilitárnou časťou vášho dňa, sa stane luxusným stretnutím venovaným „času pre seba“.“

Metóda 2 z 3:Skúšanie nových vecí


Začnite s novým koníčkom. Každý nový koníček dodá vášmu životu potrebnú dávku rozmanitosti. Premýšľajte o veciach, ktoré ste vždy chceli vyskúšať, alebo ak vám nič nenapadá, skúste si prezrieť katalóg YMCA alebo online fórum, kde nájdete návrhy. Váš koníček môže byť organickým vyústením vecí, ktoré vás už zaujímajú: napríklad ak ste vždy milovali sobotňajšie kreslené filmy alebo anime, zvážte, či sa nepokúsite o kreslenie kreslených filmov.

  • Obzvlášť obohacujúce môže byť vybrať si kreatívny koníček, ktorý prináša hmatateľné výsledky, napríklad pletenie, maľovanie alebo konzervovanie.[6]
    Nielenže sa budete cítiť zaujatí a zapojení do novej, neznámej činnosti, ale budete sa cítiť aj produktívne. Budete mať vlastnoručne vyrobený šál, portrét alebo jahodový džem, ktorý konkrétne zobrazuje vaše úspechy. A ako bonus môžete tieto produkty svojho nového koníčka použiť ako osobné darčeky pre rodinu a priateľov!


Zúčastnite sa kurzu. Časom sa ľahko stane, že uviaznete vo vyjazdených koľajach, v ktorých máte pocit, že celý svet sa skladá len z vašich vlastných priateľov, rodiny a práce. Ak vystúpite zo svojej komfortnej zóny tým, že sa naučíte novú zručnosť alebo disciplínu, môže vám to pomôcť uvedomiť si, aký rozmanitý, prekvapivý a zaujímavý je svet okolo vás.

  • Mnohé štúdie ukázali, že učenie sa jazyka je jednou z najprínosnejších vzdelávacích skúseností, ktorú môže dospievajúci alebo dospelý človek urobiť.[7]
    Naučí vás nielen nový spôsob komunikácie, ale aj nový pohľad na svet: s každým jazykom a jazykovým systémom sa dozviete aj o rôznych kultúrach a sociálnych štruktúrach.
  • Učenie sa „jazyka“ hudby je ďalším užitočným spôsobom, ako stimulovať svoj mozog. Vezmite si hodiny hudobného nástroja, ktorý ste vždy milovali.
  • Aj keď existuje množstvo vzdelávacích materiálov na internete, ako sú napríklad výukové programy na YouTube a online univerzitné kurzy na najrôznejšie predmety a zručnosti, zvážte možnosť absolvovať osobný kurz. Poskytne vám to interaktívnu, osobnú výučbu, ako aj možnosť spoznať nových ľudí a rozšíriť svoj sociálny okruh.


Začnite byť aktívni. Nové fyzické cvičenie nielenže vnesie do vášho života trochu rozmanitosti, ale pocítite aj pozitívny vplyv na vašu celkovú náladu. Fyzické cvičenie totiž zvyšuje produkciu endorfínov.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Aby ste sa uistili, že pri tom vydržíte, nájdite si niečo, čo vás naozaj baví, či už je to cvičenie doma, zapojenie sa do tímového športu alebo aktivita s trénerom.

  • Ak už pravidelne chodíte do posilňovne, zvážte, či si nezmiešate tréningovú rutinu s novou hodinou, alebo sa môžete prihlásiť do športového klubu, vďaka ktorému bude váš čas strávený v posilňovni spoločenskejší.


Využite výhody miestnej umeleckej komunity. Aj keď nežijete v hlavnom meste divadla a živej hudby, budete prekvapení, koľko koncertov, divadelných hier a tanečných predstavení sa ponúka vo vašom okolí. Preskúmanie týchto miestnych ponúk vám spestrí život a zároveň sa budete cítiť viac spätí so svojou komunitou. Hudba má dokonca mnohé výhody pre duševné zdravie vrátane zníženia hladiny stresu.[9]
[10]

  • Živá hudba nemusí byť drahá! Ak hľadáte cenovo dostupnejšie možnosti, pozrite si hudobné kalendáre barov a kaviarní, ktoré si neúčtujú vstupné.


Objavujte nové hudobné a filmové žánre. Nie je nič zlé na tom, ak viete, čo máte radi, ale ak máte pocit, že ste sa ocitli v rutine, skúste počúvať umelcov alebo sledovať tituly mimo vašich bežných hraníc.[11]
Budete prekvapení, aké stimulujúce a myšlienkovo podnetné môžu byť rôzne žánre: štúdie ukázali, že objavovanie novej hudby mimo vášho bežného pôsobiska spôsobuje, že chémia vášho mozgu pracuje iným spôsobom a môže dokonca priniesť intenzívny, euforický pocit.[12]

  • Ak si chcete rozšíriť svoje filmové alebo hudobné obzory a neviete, kde začať, použite zoznam „All-Time Best of…“ z Rolling Stone alebo Amerického filmového inštitútu ako amatérsky hudobný alebo filmový učebný plán 101.

Metóda 3 z 3: Prehodnotenie svojho života


Buďte vďační za to, čo máte. Často krát sa môžete cítiť znudení alebo nespokojní len preto, že ste sa nepozastavili nad tým, ako veľmi máte radi to, čo už máte. Urobte si čas a zamyslite sa nad tým, čo a koho si vo svojom každodennom živote ceníte, a položte si otázku, ako by vás ovplyvnila ich strata. Vaša úvaha pravdepodobne úplne nevyrieši váš nepokoj, ale poskytne vám zmysluplný pohľad na váš život a zmeny, ktoré chcete uskutočniť, a tiež vám poskytne množstvo výhod pre duševné a fyzické zdravie.[13]

  • Môže vám pomôcť zapísať si svoje úvahy do denníka alebo blogu. Vytvorenie zoznamu vecí, za ktoré ste vďační, môže byť samo o sebe cenným terapeutickým cvičením a mať tento písomný zoznam môže neskôr slúžiť ako účinná pripomienka.[14]


Prijmite každodenné povinnosti. Urobte si zoznam všetkých vecí, ktoré musíte každý deň urobiť a ktorým nemôžete uniknúť, napríklad platenie účtov, nákup potravín a umývanie tváre. Namiesto toho, aby vám ukazoval, aký nudný a rutinný je váš život, môžete ho vnímať tak, že vám ukazuje, koľko slobody vlastne máte: jasné, musíte robiť veci na zozname, ale to je všetko! Každá chvíľa vo vašom živote, ktorú nezaberajú tieto neoddiskutovateľné povinnosti, je otvorená experimentom, novinkám a vzrušeniu.

  • Ak máte pocit, že máte čas len na prácu, spýtajte sa sami seba, či môžete skrátiť svoj pracovný čas alebo pracovať na diaľku jeden deň v týždni. Vážne sa zaoberajte svojím kalendárom a pokúste sa v každom týždni vyhradiť si jeden deň, ktorý môžete venovať novým aktivitám.

  • Praktizujte malé skutky láskavosti. Štúdie ukázali, že konanie dobra pre druhých predstavuje pre ľudí všetkých kultúr a vekových kategórií jednu z najobohacujúcejších a najuspokojivejších vecí.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj
    Môžete to robiť v každodennom živote s minimálnym úsilím – napríklad objať priateľa, otvoriť niekomu dvere alebo podržať výťah meškajúcemu cudzincovi – alebo sa ujať oficiálnejších úloh a povinností. Dobrovoľnícka práca vo vývarovni alebo v útulku pre zvieratá, zbieranie odpadkov pre pracovné skupiny na čistenie diaľnic alebo zbieranie podpisov pod občiansku petíciu – to všetko sú cenné spôsoby, ako môžete prispieť svojej komunite a zároveň si spestriť každodennú rutinu.

    • Ak žijete v malom meste, kde sú možnosti dobrovoľníckej práce obmedzené, alebo máte problémy s pohybom, stále môžete zmysluplne prispieť svojej komunite a výrazne zmeniť životy iných ľudí. Zvážte možnosť zaregistrovať sa do online alebo telefonickej podpornej siete, posielať e-maily pre charitatívne organizácie alebo zbierať peniaze prostredníctvom poštových alebo online kampaní pre svoju obľúbenú filantropickú skupinu.
  • Referencie