3 spôsoby, ako pochopiť svoju osobnosť

Kto by nemal rád kvízy osobnosti a porovnávanie výsledkov so svojimi priateľmi? Dozvedieť sa viac o svojej osobnosti je zábavné, ale môže to byť aj skutočne užitočný spôsob, ako lepšie pochopiť samého seba, robiť múdrejšie rozhodnutia, ktoré vás nastavia na úspech, a zlepšiť svoje vzťahy. Existuje veľa rôznych spôsobov, ako môžete hlbšie preniknúť do svojej osobnosti, a tento článok vás prevedie niektorými z najlepších, ktoré vám pomôžu začať.

Metóda 1 z 3: Zamyslenie sa nad vašou osobnosťou


Identifikujte svoju morálku. Každý človek má vrodený zmysel pre to, čo vie, že je správne a čo nie. Mnohí to nazývajú svojím „vnútorným hlasom“ alebo svedomím. Keď rozumiete svojim morálnym kódexom, môžete sa cítiť dobre a spokojne. Keď nepočúvate, váš „vnútorný hlas“ vo vás môže vyvolať pocit viny, nepohodlia alebo úzkosti.

  • Identifikujte a uvedomte si, kedy sa tieto morálne dilemy objavia. Počúvajte svoje svedomie, ktoré vás vedie.
  • Vaša morálka vám pomôže pri poznávaní seba samého. Môže vám umožniť rozpoznať veci, ktoré sú pre vás zlé, ako aj tie, ktoré vám prinášajú nádej.
  • Keď budete žiť podľa svojich morálnych zásad, pamätajte, že dobro existuje. Môže vyhrať, keď svoju morálku uvediete do praxe.


Uvedomte si svoje hodnoty. Hodnoty sú veľké myšlienky, ktoré formujú vaše rozhodnutia. Tieto myšlienky sú široké ciele, ako napríklad mať finančné zabezpečenie, byť blízko rodiny alebo zostať zdravý. Keď dokážete uznať svoje hodnoty, môžete si stanoviť ciele, ktoré sú v súlade s vašou osobnosťou. Zvýšite tým pravdepodobnosť, že splníte svoje ciele a budete viesť šťastný život.[1]
Odborný zdroj
Guy Reichard
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19 marec 2020.
[2]

  • Ak si napríklad ceníte finančnú istotu, mohli by ste si stanoviť cieľ mať na núdzovom sporiacom účte šesťmesačný plat. Hoci je to ťažké dosiahnuť, ak ste verní svojim hodnotám, máte väčšiu šancu uspieť.


Poznajte, čo je vašou vášňou. Kým vaše hodnoty sú motiváciou pre vaše ciele, vaše vášne môžu poskytnúť zameranie potrebné na ich dosiahnutie. Poznáte, že ste pre niečo zapálení, ak to udrží váš záujem dlhší čas. Ak si okolo týchto vášní vybudujete kariéru (alebo aj koníček), zostanete šťastnejší a spokojnejší, ako keď ich zanedbáte.[3]

  • Ak je napríklad vašou vášňou umenie, budete oveľa šťastnejší v kariére, ktorá sa zameriava na umenie, namiesto kariéry v bankovníctve. Aj keď nie ste umelec, môžete sa venovať napríklad kurátorstvu, vyučovaniu umenia alebo písaniu o umení.


Pochopte svoje sociálne potreby. Hoci všetci ľudia potrebujú niektoré všeobecné veci, ako sú priatelia a podporná štruktúra, miera, do akej ich ten ktorý človek potrebuje, sa môže líšiť. Tu prichádzajú na rad slová introvert a extrovert. Všímajte si, ako sa dobíjate po náročnom týždni. Chodíte von s priateľmi, alebo potrebujete nejaký čas osamote? Pochopenie týchto potrieb vám umožní udržať si rovnováhu a spokojnosť, keď budete kráčať každodenným životom.[4]

  • Extroverti sú radi medzi ľuďmi a sú spontánni.
  • Introverti majú radi čas strávený osamote a svoje dni si starostlivo plánujú.


Sledujte svoje rytmy. Poznanie toho, kedy ste najviac nabití energiou alebo kedy ste najviac unavení, môže zohrávať dôležitú úlohu pri vašom celkovom úspechu. Zaznamenajte si, kedy sa cítite najlepšie a kedy sa cítite unavení. Sledujte veci, ako napríklad kedy ste hladní a kedy máte najväčšiu chuť cvičiť. Využite tieto informácie na to, aby ste udržali svoju myseľ a telo v synchronizácii.[5]

  • Ak ste ranný človek, práca na tretiu zmenu nemusí byť vaším povolaním. Na druhej strane, nočná sova sa pravdepodobne oneskorí pri príchode do práce, ktorá sa začína o 6:00 ráno.


Uznajte svoje silné a slabé stránky. Nikto nie je skvelý vo všetkom, a to je v poriadku. Rozpoznajte veci, ktoré vám ostatní ľudia uznávajú za to, že robíte dobre, a veci, ktoré nie. Venujte pozornosť aj tomu, kedy máte pocit, že sa vám v úlohe darí, a kedy máte problémy. Tým začnete budovať svoje povedomie o vlastných konkrétnych talentoch a schopnostiach. Keď viete, ktoré to sú, môžete toto poznanie využiť na zlepšenie svojich slabých stránok alebo na využitie svojich silných stránok.[6]

  • Medzi vaše silné stránky môžu patriť schopnosti ako „sústredenie“, „matematické zručnosti“, „kreativita“ a „porozumenie ľuďom“.“
  • Je v poriadku, ak vám bude chvíľu trvať, kým na ne prídete – buďte otvorení a zvedaví a majte na pamäti, že je to cesta, ktorá môže nejaký čas trvať.[7]
    Odborný zdroj
    Samantha Fox, MS, LMFT
    Manželstvo & Rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 19 január 2021.


Získajte spätnú väzbu. Opýtajte sa svojich blízkych priateľov a rodiny, ako vnímajú vašu osobnosť. Porovnajte to, čo hovoria, s tým, ako sa cítite vo vzťahu k svojej osobnosti. Ak sa zhodujú, potom je pravdepodobné, že tieto črty prejavujete dôsledne.

  • Ak má niekoľko vašich blízkych ľudí veľmi odlišné názory na vašu osobnosť, mali by ste preskúmať svoje presvedčenie o sebe samom.

Metóda 2 z 3: Vykonávanie osobnostných testov


Pochopte, aký typ testu je pre vás najlepší. Existujú stovky rôznych typov psychologických testov osobnosti, ktoré hodnotia a merajú vaše jedinečné a individuálne premenné. Typ testov, ktoré si vyberiete, bude závisieť od toho, čo chcete o sebe zistiť, koľko času ste ochotní venovať absolvovaniu testu, na aké otázky ste ochotní odpovedať a koľko chcete na absolvovanie testu vynaložiť. Tieto testy môžu zahŕňať:

  • Testy na meranie úrovne vašej inteligencie, ako aj neurologického a kognitívneho analytického fungovania.
  • Testy na meranie toho, či ste extrovert alebo introvert a ako spolupracujete s ostatnými.
  • Testy na meranie toho, ako analyzujete situácie a zvládate rôzne druhy stresu.
  • Testy na meranie toho, či ste náchylnejší na určité typy duševných problémov.
  • Uvedomte si, že každý test má svoje silné a slabé stránky a bude na vás, aby ste si urobili prieskum typu testu, ktorý vás zaujíma.


Výber osobnostného testu. Carlovi Jungovi sa pripisuje zásluha na začiatku našej fascinácie testovaním osobnosti. Na začiatku 20. storočia vyvinul spôsob, ako inventarizovať konkrétne vlastnosti človeka. Odvtedy bola táto myšlienka upravená do niekoľkých rôznych verzií.[8]
Medzi obľúbené patria: [9]

  • Inventár osobnosti a preferencií (PAPI) – Tento test sa často používa na preverovanie kandidátov v obchodnom prostredí.
  • Myers-Briggsov typový indikátor – Tento test sa používa na určenie osobných preferencií v oblasti introverzie, extroverzie, pocitov, myslenia, intuície a fungovania.
  • Test pravých farieb – Tento test klasifikuje osobnostné vlastnosti do farieb, aby ste ich mohli ľahšie pochopiť.


Vykonajte test v uvoľnenom stave mysle. Pred osobnostným testom sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnite alebo použite techniku vizualizácie, aby ste upokojili svoju myseľ. Test by ste mali vykonať aj vtedy, keď ste dobre oddýchnutí a máte uspokojený apetít. Ak budete počas testu v strese, bude ťažšie odpovedať na otázky presne a úprimne. Prílišné premýšľanie nad každou otázkou povedie k zmätku v tom, ktorá odpoveď je „správna“.“[10]


Odpovedajte na otázky úprimne. Po rokoch školy je väčšina ľudí tvrdo nastavená na hľadanie „správnej“ odpovede alebo „najsprávnejšej odpovede“.“ Pri osobnostných testoch neexistuje správna alebo nesprávna odpoveď. Nie ste hodnotení, ale skúmate svoje osobné vlastnosti. Odpovedajte na otázky takí, akí ste, nie takí, akí by ste chceli byť alebo ako si myslíte, že by ste mali odpovedať.[11]

  • Môžete sa napríklad stretnúť s otázkou typu: „Máte radi, keď sa môžete ujať vedenia projektu, alebo keď vás niekto usmerňuje??“ Mnohí ľudia môžu mať sklon vybrať možnosť „Viesť“, pretože majú pocit, že je to „správna“ odpoveď, ale ak neznášate predstavu riadenia tímu, mali by ste odpovedať „Riadiť“.“

Metóda 3 z 3:Pochopenie výsledkov osobnostných testov


Poznajte základ väčšiny osobnostných testov. Hoci to nemusí platiť pre každý test, ktorý bol kedy vyvinutý, väčšina testov osobnosti hodnotí osobnosť na základe piatich vlastností (často nazývaných Veľká päťka). Každá z týchto vlastností sa v určitej miere prejavuje u všetkých ľudí a vaša osobnosť závisí od toho, ktoré z nich sú dominantné.Týchto päť charakteristík sa označuje skratkou OCEAN. Tieto črty sú nasledovné: [12]

  • O znamená otvorenosť.
  • C je pre svedomitosť.
  • E znamená extroverziu.
  • A je pre súhlasnosť.
  • N znamená neuroticizmus.


Pozerajte sa na každú vlastnosť ako na spektrum. Žiadny človek napríklad nie je úplne introvertný alebo úplne extrovertný. To by znamenalo, že niekto nikdy nechcel byť v blízkosti žiadnej osoby alebo že nikdy nechcel byť ani na chvíľu sám. To znamená, že väčšina ľudí sa prikláňa na jednu alebo druhú stranu. Platí to pre každú osobnostnú črtu. Nemožno vás definovať ako úplne jednu vlastnosť, ale zistíte, kam spadáte na gradiente od introverzie k extroverzii.[13]

  • To isté platí pre vlastnosti otvorenosť, svedomitosť, súhlasnosť a neuroticizmus.


Buďte si vedomí zmien. Ako prechádzame životom, zažívame nové veci. Tieto nové skúsenosti nás nútia rásť a meniť sa ako ľudia. Mali by ste si uvedomiť, ako tento rast ovplyvňuje vašu osobnosť. Dovoľte si priznať, keď sa vaša osobnosť posunula, aj keď len nepatrne. Pomôže vám to zostať verný sám sebe, keď budete rásť.[14]


  • Zmeňte časti svojej osobnosti, ktoré vás robia nešťastnými. Ak nie ste spokojní so svojou súčasnou osobnosťou, môžete urobiť zmeny. Samotné stanovenie cieľov a zameranie sa na vlastnosti, ktoré chcete prejavovať, môže mať za následok krátkodobé zmeny vo vašej osobnosti. Ak to budete robiť dostatočne dlho, môžete sa začať vnímať inak a zmeniť svoje sociálne a emocionálne ja do takej miery, že sa zmeny stanú dlhodobými.[15]

    • Ak to so zmenou hlavných aspektov svojej osobnosti myslíte vážne, možno sa budete chcieť poradiť s odborníkom na duševné zdravie. Môžu vám ponúknuť poradenstvo a dohľad, aby vám pomohli dosiahnuť vaše ciele bezpečným a zodpovedným spôsobom.
  • Odkazy