3 spôsoby, ako požiadať o pomoc

Možno ste nový rodič, ktorý je zahltený udržiavaním poriadku v domácnosti. Alebo ste možno žiak, ktorý zápasí s ťažkou domácou úlohou. Každý sa už niekedy dostal do situácie, v ktorej by potreboval pomoc. Bohužiaľ, môže byť ťažké požiadať o pomoc. Možno sa cítite trápne alebo sa bojíte, že vás odmietnu. Nebojte sa! Keď zistíte, čo potrebujete, môžete podať zdvorilú a organizovanú žiadosť. Je pravdepodobné, že vám niekto rád poskytne pomoc, ktorú potrebujete!

Metóda 1 z 3: Zistenie, aký druh pomoci potrebujete


Spíšte si zoznam toho, čo potrebujete. Je normálne, že sa vo všeobecnosti cítite preťažení a chcete len nejakú pomoc. O pomoc však budete lepšie pripravení požiadať, ak dokážete jasne formulovať svoje potreby. Možno ste napríklad nedávno podstúpili operáciu a potrebujete veľa pomoci, len aby ste si mohli vybaviť veci. Váš zoznam môže vyzerať takto: [1]

  • Ísť do obchodu s potravinami
  • Vezmite deti na vyšetrenia k zubárovi
  • Vyvenčiť psa
  • Pomoc pri depresii


Ohodnoťte dôležitosť jednotlivých potrieb. Každej potrebe priraďte číslo od 1 do 10. 10 znamená, že táto úloha je nevyhnutná, 1 znamená, že nie je až taká dôležitá. Pomôže vám to zistiť vaše najnaliehavejšie potreby. Môžete začať so žiadosťou o pomoc pre tieto osoby a potom sa prepracovať k nižším položkám zoznamu. Napríklad je normálne, že po operácii bojujete s depresiou. To by sa hodnotilo známkou 10, pretože to môže ovplyvniť vašu schopnosť postarať sa o iné potreby.


Napíšte si zoznam ľudí, ktorí by vám mohli pomôcť. Hoci sa môže zdať, že požiadať o pomoc je skľučujúce, pamätajte, že vo vašom živote je pravdepodobne veľa ľudí, ktorí vám radi pomôžu. Začnite s rodinou a blízkymi priateľmi a potom premýšľajte o ďalších častiach vašej siete. Váš zoznam môže obsahovať: [2]

  • Váš partner
  • Vaši súrodenci
  • Vaše deti
  • Váš najlepší priateľ
  • Vaši susedia


Priraďte každej osobe jednu konkrétnu potrebu. Teraz je čas porovnať svoje zoznamy. Vyberte, ktorú osobu požiadate o pomoc s každou úlohou. Možno je vaša sestra terapeutka. Požiadajte ju o niekoľko nápadov, ako sa vyrovnať s depresiou. Ak sú vaše deti dostatočne veľké, môžu venčiť psa. Požiadajte partnera, aby si vzal prestávku v práci a zabezpečil, aby sa deti dostali k zubárovi. Opýtajte sa suseda, či by mu nevadilo vyzdvihnúť pár vecí v obchode s potravinami, keď bude mať nabudúce cestu. Vyberte si ľudí na základe ich schopností a ich vzťahu k vám.[3]

  • Toto sa nazýva delegovanie úloh. Delegovanie úloh na ľudí, ktorým dôverujete, vám môže pomôcť znížiť stres, najmä v čase, keď potrebujete ďalšiu pomoc.


Uznajte, že je zdravé a múdre požiadať o pomoc. Je dôležité si uvedomiť, že nie je slabé požiadať o pomoc. V skutočnosti to ukazuje, že ste dostatočne silní na to, aby ste vyjadrili svoje vlastné potreby. Ak nepožiadate o pomoc, ktorú potrebujete, nebudete môcť urobiť veľa dobrého pre iných. Je tiež múdre požiadať o pomoc. Ak to neurobíte, môže sa stať, že sa vaša situácia namiesto zlepšenia zhorší.[4]

Metóda 2 z 3: Predloženie vašej žiadosti


Vyberte si správny čas. Nežiadajte niekoho o pomoc, keď je zjavne zaneprázdnený alebo rozptýlený. Nežiadajte napríklad svojho profesora o pomoc s domácou úlohou práve vtedy, keď sa snaží začať vyučovanie. Podobne nežiadajte svojho šéfa o radu, keď sa ponáhľa von z práce.[5]

  • Ak si nie ste istí, či je na to vhodný čas, jednoducho sa opýtajte. Môžete povedať: „Rád by som vás s niečím požiadal o pomoc. Existuje čas, ktorý je pre vás vhodný na rozhovor?“


Hovorte nahlas. Vo väčšine prípadov platí, že ak nepožiadate o pomoc, nedostanete ju. Niekedy sa ľudia môžu zdráhať prihlásiť a ponúknuť pomoc. Ak niečo potrebujete, ozvite sa a požiadajte.[6]

  • Možno cestujete sami v novom meste. Ak ste sa stratili, opýtajte sa na cestu. Zastavte sa v blízkom obchode alebo sa spýtajte vodiča autobusu, ktorú zastávku potrebujete.
  • Môžete sa cítiť zraniteľní, keď hovoríte o pomoci, ale určitá miera zraniteľnosti vám môže pomôcť nájsť pomoc, ktorú potrebujete. Necíťte sa slabí, neistí alebo zahanbení, keď požiadate o pomoc.


Buďte konkrétni. Ľudia nečítajú myšlienky. Namiesto toho, aby ste len povedali: „Potrebujem pomoc,“ jasne uveďte, čo presne potrebujete. Napríklad namiesto toho, aby ste učiteľovi povedali: „Som zmätený. Môžete mi pomôcť??“ Povedzte: „Nechápem, ako vyriešiť rovnicu pre X. Môžete mi, prosím, ukázať vzorový problém?“[7]

  • Namiesto toho, aby ste partnerovi povedali: „Potrebujem, aby si mi viac pomáhal v domácnosti,“ môžete povedať: „Mohol by si, prosím, vyniesť odpadky a tiež vyprať bielizeň, prosím??“


Formulujte žiadosť pozitívnym spôsobom. Niekedy je lákavé trochu si zanadávať. Môže to byť obranný mechanizmus, ak sa cítite nepríjemne, keď žiadate o pomoc. Pomôže, ak sa namiesto toho opýtate pozitívnym spôsobom.[8]

  • Nehovorte svojmu spolupracovníkovi: „Som taký zavalený! Mohla by si ma zastúpiť na popoludňajšom stretnutí?“ To by mohlo naznačovať, že ste zaneprázdnený, ale nemyslíte si, že váš spolupracovník je. Namiesto toho povedzte: „Viem, že sme obaja zaneprázdnení, ale zdá sa, že vy zvládate stres lepšie ako ja. Máte čas ma popoludní na schôdzi zastúpiť, aby som to mohol stihnúť?“


Nebuďte sebakritickí. Nikto nechce počuť, ako sa zhadzujete. Pri žiadaní o pomoc sa snažte nehovoriť o sebe negatívne. Namiesto toho sa správajte sebavedomo. Budete mať väčšiu šancu získať pomoc, ktorú potrebujete.

  • Snažte sa nehovoriť veci ako: „Som taký hlúpy. Nikdy nedostanem algebru. Môžeš mi opäť pomôcť?“ Namiesto toho povedzte: „Je to zložité, ale viem, že to zvládnem. Mohli by ste mi ukázať ďalší vzorový problém?“


Buďte vytrvalí. Niekedy pomoc, ktorú dostanete, nemusí dopadnúť tak, ako ste očakávali. To môže byť frustrujúce. Je však dôležité nevzdávať sa. Pokračujte v snahe získať pomoc a dosiahnuť, aby to pre vás fungovalo.[9]

  • Možno ste práve mali prvé mentorské stretnutie so svojím šéfom. Možno máte pocit, že ste nedostali takú užitočnú radu, v akú ste dúfali. Namiesto zrušenia ďalšieho stretnutia to skúste znova. Pripravte si zoznam konkrétnych otázok, ktoré na nich máte.
  • Ak ste niekoho požiadali o pomoc a on vám nevyhovel, nebojte sa požiadať niekoho iného. Niekedy možno budete musieť osloviť niekoľko ľudí, než sa vám dostane pomoci.


Získate dôveryhodnosť tým, že pomôžete iným. Ľudia budú s väčšou pravdepodobnosťou súhlasiť s tým, že vám pomôžu, ak je známe, že ste pomohli iným. Vybudujte si povesť nápomocného človeka. Ak vidíte spolupracovníka, ktorý má toho na seba príliš veľa, ponúknite mu svoju pomoc. Pravdepodobne vám to oplatia, keď sa ocitnete v rozrušení.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejdite k zdroju

  • Ak je váš priateľ chorý, ponúknite sa, že mu donesiete nejaké jedlo. Pravdepodobne sa vám dostane rovnako láskavého zaobchádzania, keď sa ocitnete v ťažkostiach.

Metóda 3 z 3: Milosrdné prijímanie pomoci


Potvrďte pomoc, ktorú ste dostali. Aj keď sa môžete cítiť trápne, že ste potrebovali pomoc, netvárte sa, akoby sa to nikdy nestalo. Priamo uznajte, že si ceníte, čo pre vás druhá osoba urobila. Snažte sa toto potvrdenie urobiť krátko po prijatí pomoci.[11]

  • Ak váš profesor zostal po hodine, aby s vami prešiel vašu prácu, povedzte: „Ďakujem, že ste zostali. Vážim si váš čas.“
  • Možno váš tínedžer urobil niekoľko prác navyše v domácnosti, keď ste boli dlho v práci. Povedzte: „To bolo od teba naozaj užitočné, že si začal večeru.“


Buďte úprimní. Keď vám niekto pomáha, je v poriadku byť trochu zraniteľný. Druhá osoba by mohla oceniť vedomie, že vám úprimne pomáha. Mohli by ste napríklad povedať: „Páni, vďaka, že si dnes večer postrážil deti. Naozaj sme potrebovali večerné rande!“ Ukázať, že vaša potreba bola skutočná, je dobrý spôsob, ako byť úprimný.


  • Vysvetlite, ako vám pomohli. Keď niekomu ďakujete, buďte konkrétni. Dajte im presne vedieť, čo pre vás urobili. Mohli by ste svojmu terapeutovi povedať: „Vďaka za toto sedenie. Myslím, že ste mi poskytli niekoľko dobrých nástrojov, aby som začal prekonávať svoju úzkosť.“[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj

    • Mohli by ste svojmu partnerovi povedať: „Vďaka, že si dnes pripravil večeru. Veľa pre mňa znamenalo, že som si po dlhom dni v práci mohol len tak vyložiť nohy.“
  • Odkazy