3 spôsoby, ako pomôcť svojmu podpornému systému, aby vás podporil

Mať dobrý systém sociálnej podpory je dôležitou súčasťou zachovania emocionálneho zdravia. Ľudia, ktorí majú blízke vzťahy s rodinou a priateľmi, sú šťastnejší, menej vystresovaní a dokonca zdravší ako ľudia, ktorí ich nemajú. Ale aj keď máte skvelé vzťahy, je pre vašich blízkych ťažké pomôcť vám v ťažkých časoch, ak nevedia, čo potrebujete. Svojmu podpornému systému môžete pomôcť tak, že si vybudujete pevné vzťahy s rodinou a priateľmi, budete jasne komunikovať o svojich potrebách a opätujete láskavosť, keď ostatní vo vašom živote sami potrebujú pomoc.

Metóda 1 z 3: Dajte ľuďom vedieť, čo potrebujete


Priznajte si, že potrebujete pomoc. Niekedy je jednou z najťažších vecí skutočne rozpoznať, kedy vám situácia prerastá cez hlavu alebo kedy by ste potrebovali pomocnú ruku. Možno ste sa snažili prevziať úlohu superhrdinu, ktorý robí všetko pre všetkých. Takéto zmýšľanie však môže nakoniec viesť k vyhoreniu alebo nevôli.

  • Buďte ochotní priznať, keď sa vám nedarí, a dajte svojim blízkym možnosť, aby vás podporili. Pozrite sa na svoj každodenný život. V ktorých oblastiach máte problémy? Teraz sa zamyslite nad ľuďmi, ktorým môžete dôverovať, že vám ponúknu pomoc bez odsudzovania. Môžu to byť priatelia, členovia rodiny, susedia alebo ľudia, ktorí chodia do rovnakého kostola ako vy. Vytvorte si zoznam všetkých ľudí, ktorým dôverujete, a umiestnite si ho na chladničku, aby ste ho ľahko našli, keď ho budete potrebovať.
  • V tomto kroku nemusíte podniknúť žiadne kroky. Stačí, ak si uvedomíte niektoré veci, s ktorými máte problémy, a určíte ľudí, ktorí by vám mohli byť ochotní pomôcť.[1]


Určite oblasti, v ktorých potrebujete najväčšiu pomoc. Premýšľajte o tom, čo sa vám ťažko darí robiť samostatne. Buďte k sebe úprimní v oblastiach svojho života, v ktorých potrebujete najviac praktickej alebo emocionálnej podpory.[2]

  • Ak ste napríklad práve prešli rozchodom, možno budete potrebovať niekoho, kto vám bude robiť spoločnosť a poskytne súcitné ucho.
  • Alebo sa možno už nejaký čas staráte o chorého blízkeho a mohli by ste využiť pomoc pri vybavovaní záležitostí a upratovaní.
  • Ďalšou možnosťou je, že ste zažili stratu, napríklad smrť blízkej osoby, priateľa alebo domáceho zvieraťa. Možno by vám mohlo pomôcť, keby vám počas tohto obdobia niekto pripravoval jedlo.


Komunikujte so svojím podporným systémom o tom, čo potrebujete. Buďte zdvorilí, ale priami, keď žiadate o pomoc. Nevyčítajte si, že ste o to požiadali. Sme biologicky, emocionálne a kognitívne navrhnutí tak, aby sme boli spoločenskými bytosťami. Je normálne, že niekedy potrebujete pomoc.[3]
Odborný zdroj
Rebecca Kason, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.
Nezabudnite, že týmto ľuďom na vás záleží a pravdepodobne vás radi podporia.[4]

  • Ak sa napríklad potýkate s depresiou, môžete priateľovi povedať: „Cítim sa lepšie, keď vyjdem z domu, ale je ťažké získať motiváciu, aby som to urobil sám. Začneš so mnou chodiť večer na prechádzky??“


Podeľte sa o svoj krízový plán so svojím podporným systémom. Ak máte písomný plán, čo robiť v prípade fyzickej alebo psychickej krízy, uistite sa, že každý vo vašom systéme podpory má kópiu. Uveďte podrobnosti, ako sú kontaktné informácie o vašom lekárovi alebo terapeutovi, všetky lieky, ktoré potrebujete užívať, a všetko, s čím budete potrebovať pomoc počas práceneschopnosti.[5]

  • Váš krízový plán by mal napríklad obsahovať informácie o tom, ako sa postarať o všetky domáce zvieratá, ktoré máte.


Prijmite pomoc s vďačnosťou. Keď vás niekto osloví, aby vám pomohol, nechajte ho. Ľudia sa zvyčajne tešia, keď môžu urobiť niečo pre priateľa alebo člena rodiny. Vyhnite sa pocitu viny alebo trápnosti a dajte človeku najavo, ako veľmi si ceníte jeho gesto.[6]

  • Ak ste zvyknutí byť osobou, ktorá robí všetko za iných ľudí, môže chvíľu trvať, kým sa budete cítiť pohodlne a prijmete pomoc. Premýšľajte o tom, ako sa cítite, keď pomáhate iným, a uvedomte si, že sa tak cítia aj ľudia vo vašej sieti podpory.

Metóda 2 z 3:Udržiavanie silného podporného systému


Identifikujte ľudí vo svojej podpornej sieti. Zamyslite sa nad členmi svojej rodiny, priateľmi, spolupracovníkmi a ďalšími ľuďmi vo vašom živote, ako sú napríklad terapeuti. Spýtajte sa sami seba, komu najviac dôverujete a na koho sa najviac spoliehate.[7]
Odborný zdroj
Rebecca Kason, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Odborný rozhovor. 12. augusta 2021.
Títo ľudia tvoria jadro vašej podpornej siete.[8]

  • Zvážte ľudí, ktorí vám v minulosti pomohli, ktorí vám vždy dobre poradia a ktorým chcete hneď zavolať, keď sa vo vašom živote stane niečo dôležité.


Oslovte ľudí zo svojej podpornej siete. Udržujte si pevné vzťahy tým, že prevezmete iniciatívu a zostanete v kontakte. Požiadajte priateľa, ktorého ste dlho nevideli, aby si s vami pozrel film, alebo pošlite vtipné prianie členovi rodiny, ktorý žije ďaleko. Keď ľuďom ukážete, že vám na nich záleží natoľko, aby ste udržiavali vzťah, je pravdepodobné, že urobia to isté pre vás.[9]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Vyhnite sa predpokladu, že vás ľudia budú kontaktovať, ak chcú stráviť spoločný čas. Možno si to isté myslia aj o vás.


Spoznajte nových ľudí. Rozvíjajte svoj podporný systém tým, že sa budete angažovať vo svojej komunite. Môžete si nájsť podobne zmýšľajúcich priateľov tým, že sa zapojíte do klubov súvisiacich s vašimi záujmami, zúčastníte sa podpornej skupiny pre problém, ktorý vás trápi, alebo budete vykonávať dobrovoľnícku prácu pre dobrú vec.[10]

  • Majte na pamäti, že je najlepšie nežiadať od nových priateľov príliš veľa, kým sa vzťah ešte len vyvíja. Vyhnite sa otváraniu ťažkých alebo osobných tém, kým danú osobu lepšie nepoznáte.


Vyhnite sa prílišnému spoliehaniu sa len na jedného alebo dvoch ľudí. Vaši priatelia a členovia rodiny sa unavia, ak od nich budete žiadať príliš veľa. Ak potrebujete viac pomoci, ako môže primerane poskytnúť jeden alebo dvaja ľudia, rozdeľte svoje požiadavky medzi viacero ľudí vo svojom systéme podpory.[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť k zdroju

  • Ak máte napríklad zlomenú nohu, ktorá vám bráni vykonávať domáce práce a vybavovať záležitosti, nežiadajte jedného priateľa, aby všetko zastúpil za vás. Namiesto toho požiadajte pár priateľov, aby vám pomohli v domácnosti, a zistite, či vám člen rodiny, sused alebo priateľ nebude vykonávať pochôdzky.

Metóda 3 z 3:Vrátenie priazne


Spýtajte sa svojich priateľov a rodiny, ako im môžete na oplátku pomôcť. Dajte svojmu podpornému systému najavo, že tu budete pre nich, keď vás budú potrebovať. Spýtajte sa, s čím vo svojom živote potrebujú najviac pomôcť, a ak o to požiadajú, postupujte podľa toho.[12]

  • Niekedy sa ľudia vyhýbajú žiadosti o pomoc jednoducho preto, že nechcú obťažovať ostatných. Ak vaši blízki hovoria, že nič nepotrebujú, občas ich skontrolujte, aby vedeli, že vaša ponuka podpory je úprimná.


Venujte pozornosť ľuďom okolo vás, ktorí majú problémy. Pravidelne trávte čas s ľuďmi vo vašom podpornom systéme a buďte citliví na to, čím vaši priatelia a rodina prechádzajú. Ak si myslíte, že by váš blízky potreboval objatie alebo pomoc v domácnosti, nečakajte, kým vás o to požiada – oslovte ho a ponúknite mu svoju podporu.[13]
Odborný zdroj
Rebecca Kason, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 12. augusta 2021.

  • Ak sa napríklad váš priateľ v poslednom čase správa smutne, môžete ho pozvať na kávu a opýtať sa, či je všetko v poriadku.

  • Informujte o svojich hraniciach a inšpirujte k tomu aj ostatných. Aby ste si udržali zdravé vzťahy, porozprávajte sa s priateľmi a rodinou o tom, aký druh pomoci vám a im vyhovuje poskytovať a prijímať. Stanovenie svojich očakávaní a potrieb zabráni neskorším nedorozumeniam a pomôže každému cítiť sa rešpektovaný.[14]

    • Môžete napríklad odmietnuť požičať si peniaze od členov rodiny, pretože si nechcete komplikovať vzťahy. Môžete povedať blízkej osobe, ktorá ponúka: „Mám pravidlo neprijímať peniaze od rodiny. Veľmi si vážim toto gesto, ale nemôžem to prijať.“
    • Tým, že komunikujete a pevne stojíte za svojimi hranicami, dávate svojim blízkym vzor, podľa ktorého si môžu vybudovať svoje vlastné.
  • Odkazy