3 spôsoby, ako praktizovať rituály potvrdzujúce život

Rituály potvrdzujúce život sú jednoduché a účinné metódy, ktoré vám pomôžu dosiahnuť väčšie duševné, fyzické, emocionálne a duchovné zdravie a pohodu. Tieto rituály môžu podporiť celkové zlepšenie zdravia, znížiť stres a posunúť vás bližšie k dosiahnutiu vašich cieľov. Ich začatie sa môže zdať zastrašujúce; pravdepodobne však zistíte, že keď začnete, uvidíte, aké jednoduché a život meniace môžu byť. Najskôr sa budete musieť naučiť niekoľko rôznych typov rituálov potvrdzujúcich život, zistiť, ako ich implementovať do svojho života, a pochopiť, aký prínos majú pre vás.

Metóda 1 z 3: Vykonávanie špecifických rituálov


Buďte všímavosť. Mindfulness je životne dôležitá prax, ktorá vám umožní plne sa sústrediť na myšlienky, pocity, vnemy a ďalšie vlastnosti prítomného okamihu. V živote sa často ponáhľate urobiť tú či onú vec, a to tak veľmi, že si len málokedy uvedomujete, čo práve robíte. Mindfulness je spôsob, ako spomaliť a sústrediť sa, čo prináša pocit pokoja a vďačnosti za to, čo je tu a teraz. Čím viac to budete vedome praktizovať, tým viac sa to stane zvykom.[1]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Možno budete chcieť zvážiť nastavenie budíkov a pripomienok počas celého dňa, aby ste sa kontrolovali a nezabudli si všímať svoj dych a cítiť svoje nohy na zemi.[2]
    Expertný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.
  • Všímavosť môžete praktizovať prakticky v každej situácii. Jednoducho si všímajte všetko, čo sa okolo vás deje v prítomnom okamihu, namiesto toho, aby ste sa myšlienkami túlali do minulosti alebo budúcnosti.
  • Keď si ráno čistíte zuby, všímajte si chuť zubnej pasty na jazyku, pozorujte sa v zrkadle, počúvajte zvuk štetín, ako vám čistia zuby. Staňte sa plne prítomnými v danom okamihu. Ak sa pristihnete, že myslíte na niečo iné, vráťte svoju pozornosť späť k procesu čistenia zubov.
  • Cvičenia na uvedomenie si môžu zahŕňať dýchanie, počúvanie hudby, pobyt na čerstvom vzduchu a jemné strečingové cvičenia.[3]
    Odborný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.


Cvičte sa v opakovaní afirmácií. Jeden zo silných rituálov, ktorý potvrdzuje život, zahŕňa proces spievania zmysluplnej frázy alebo citátu. To môže priniesť pozitívne myslenie alebo vám pomôcť dosiahnuť vytúžený cieľ. Môžete si vybrať oblasť vo svojom živote, na ktorej chcete pracovať, napríklad osobné vzťahy, alebo sa pokúsiť zlepšiť svoj pocit z nejakej situácie. Nech sa rozhodnete zamerať na čokoľvek, budete si o tom každý deň hovoriť výroky.

  • Môžete si napríklad umiestniť do priestoru okolo seba lístočky, aby ste mali každý deň na očiach tieto výroky. Môžete si ich tiež zapísať do denníka a denne si ich čítať, alebo si ich môžete každý deň povedať do zrkadla.
  • Príkladom môžu byť výroky týkajúce sa produktivity: „Mám silu dosiahnuť všetky svoje ciele“ alebo „Dnes úspešne dokončím všetku svoju prácu“.“
  • Vyberte si afirmácie, o ktorých veríte, že sú pravdivé, aby mohli čeliť vašim sebaobmedzujúcim návykom mysle a správania, ktoré môžu mať korene v skreslenom pohľade na realitu, aj keď je tento skreslený pohľad podvedomý.[4]
    Odborný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.


Rozhýbte svoje telo. Pravidelné cvičenie má množstvo výhod, ktoré môžu spôsobiť revolúciu v mnohých oblastiach vášho života. Fyzická aktivita má vďaka uvoľňovaniu chemických látok, ktoré zlepšujú náladu, známych ako endorfíny, silu zlepšiť vašu náladu a dodať vám optimistickejší pohľad na život. Okrem toho vám cvičenie pomáha regulovať hmotnosť, znižovať riziko ochorení a zvyšovať hladinu energie.[5]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Nepredpokladajte, že cvičenie je obmedzené na aktivity, ktoré musíte vykonávať v telocvični. V skutočnosti cvičenie zahŕňa celé spektrum život potvrdzujúcich pohybov, ktoré vám umožňujú podporovať a posilňovať váš najväčší chrám – telo.
  • Ak nie ste príliš na behanie alebo posilňovanie, vyskúšajte jogu, rôzne druhy tanca, tai-či, pilates, jazdu na bicykli alebo turistiku v prírode, prípadne prechádzky s domácim miláčikom po okolí. Už len 20-30 minút cvičenia každý deň vám môže priniesť pozitívne účinky, ktoré pretrvávajú ešte dlho po ukončení cvičenia.
  • Nemusíte míňať peniaze ani si zaobstarať členstvo v posilňovni, aby ste sa venovali kvalitnému cvičeniu. Behanie je bezplatné a dá sa robiť kdekoľvek, napr.


Začnite si písať denník vďačnosti. Rozvíjanie praxe vďačnosti je ďalším účinným spôsobom, ako zlepšiť svoje zdravie a pohodu. Áno, jednoduché „ďakujem“ robí druhým dobrý pocit, ale aj vám to robí dobre. Vďačnosť podporuje odolnosť, zlepšuje náladu, zvyšuje vašu empatiu voči druhým, zlepšuje kvalitu spánku a pomáha vám viesť zdravší a dlhší život.[6]

  • Každý deň si na chvíľu zapíšte niekoľko vecí, za ktoré ste vďační. Tieto veci môžu byť osobné, ako napr.“ Alebo môžu byť situačné, napríklad: „Moja rodina mi prišla pomôcť presťahovať sa do nového bytu.“ Osvojenie si každodennej praxe vďačnosti vám pomôže venovať viac pozornosti pozitívnym stránkam života a cítiť väčšiu nádej do budúcnosti.


Spojte sa s prírodou. Hoci nie každý má špecifickú náboženskú príslušnosť, každý môže využívať výhody duchovného spojenia s prírodou. Okrem toho, že sa cítite prepojení s vyššou mocou, príroda ponúka aj celý rad zdravotných výhod. Už polhodina strávená prechádzkou vonku môže znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky. Navyše je známe, že tí, ktorí trávia čas v prírode, žijú aj dlhšie.[7]

  • Každý deň si nájdite pár chvíľ na to, aby ste sa nadýchali čerstvého vzduchu a pocítili slnečné lúče na svojej pokožke. Vydajte sa na túru po národnom parku vo vašom okolí. Vezmite si knihu a ľahnite si na trávnik. Ponorte prsty do jazera. Zažite jedno z najkrajších a najväčších tajomstiev života.

Metóda 2 z 3: Zaradenie rituálov do vášho dňa


Stanovte si svoj zámer a držte sa ho. Možno máte vo svojom živote veľa vecí, ktoré chcete zmeniť, alebo máte problém myslieť len na jednu, na ktorú by ste sa chceli sústrediť. Nech je to akokoľvek, sústreďte sa naraz len na jeden rituál, ktorý chcete zaviesť do svojho života. Tým sa zníži zmätok a zabezpečí sa, že si toho nevezmete príliš veľa a príliš rýchlo.

  • Existuje rozšírený mýtus, že na vytvorenie nového návyku stačí 21 dní. Vedci však často tvrdia, že na zavedenie nového správania do života je potrebných viac – približne 66 dní.[8]
    Preto by ste mali aspoň dva mesiace po sebe praktizovať jeden rituál. Potom môžete pridať ďalší rituál, ak si to želáte.


Stanovte si priority svojho cvičenia. Keď začínate s novou praxou, je ľahké nechať ju na vedľajšej koľaji, ak sa nestane jednou z vašich hlavných priorít. Zapíšte si cvičenie a naplánujte si ho do svojho dňa. Uistite sa, že cvičenie vykonávate denne, a využite mnohé výhody cvičenia tým, že ho budete vykonávať hneď ráno.

  • Keď máte ranný rituál, na ktorý sa tešíte, je pravdepodobnejšie, že včas vstanete z postele. Navyše vykonávanie činnosti, ktorá vás duševne, fyzicky alebo duchovne prelieva, je skvelý spôsob, ako si stanoviť referenčnú hodnotu na celý deň. Začnite v dobrom; skončite v dobrom.[9]


V prípade potreby vykonávajte viacero úloh. Ak sa obávate, že jednoducho nebudete mať čas začleniť nové cvičenie do svojho nabitého týždňa, nájdite kreatívne spôsoby, ako dokončiť cvičenie, keď budete robiť aj niečo iné.

  • Ak chcete napríklad 20 minút meditovať, ale potrebujete dať večeru do rúry, pripravte si jedlo, vložte ho do rúry a nastavte časovač. Keď sa časovač vypne, nechajte to znamenie konca cvičenia.
  • Ďalšou možnosťou je cvičenie s deťmi. Môžete ísť na prechádzku po okolí s batoľaťom v kočíku a so psom na vôdzke. Každý deň si môžete opakovať afirmácie, keď idete do práce. Využite svoju kreativitu a nájdite spôsoby, ako do svojho rušného dňa vtesnať život potvrdzujúce praktiky.


Pohybujte sa pomaly. Pri začatí nového rituálu sa nechcete preťažiť. Keď si poviete, že sa budete venovať 30 minútam alebo hodine, môže to viesť k tomu, že cvičenie odsuniete alebo ho nebudete robiť vôbec, pretože si myslíte, že na to nemáte čas. Najlepší spôsob, ako si nový postup osvojiť, je začať pomaly.[10]

  • Venujte cvičeniu len 5 minút denne. Potom pokračujte na 10 minút alebo viac, podľa toho, čo vám vyhovuje.
  • Snažte sa, aby to bolo aj zábavné a príjemné. Pozitívne posilňovanie dobre funguje na upevnenie nových návykov.

Metóda 3 z 3: Uvedomenie si cieľov a prínosov


Osvojte si lepšie životné návyky. Rituály, ktoré potvrdzujú život, vám umožnia začať návyky, ktoré vám pomôžu lepšie sa o seba starať. Zaradením týchto postupov do svojho každodenného života začnete robiť rozumnejšie rozhodnutia v oblastiach, ktoré s tým ani zdanlivo nesúvisia. Jednoduché dodržiavanie len jedného rituálu môže vytvoriť explozívny efekt, ktorý zasiahne do vášho pracovného, spoločenského a osobného života.[11]

  • Môžete napríklad začať praktizovať všímavosť, vďaka ktorej si budete lepšie uvedomovať prítomný okamih. Po niekoľkých týždňoch praktizovania začnete venovať viac pozornosti svojim blízkym a skutočne sa s nimi zapojíte do rozhovoru. Odložíte telefón a odstránite rušivé vplyvy, keď hovoria. Každý si všimne, že ste oveľa uvoľnenejší a pozornejší.


Užívajte si viac pozitívnych myšlienok. Rituály potvrdzujúce život vám môžu pomôcť začať veriť v dobré veci o sebe samých. Je ľahké dostať sa do stresu kvôli problémom vo vašom živote a v dôsledku toho sa môžete začať na seba pozerať zhora. Keď si vytvoríte len jeden pozitívny zvyk a budete sa ho držať, začnete si veriť tak, ako ste si predtým neverili.[12]

  • Keď sú vaše myšlienky pozitívne, vidíte viac príležitostí, všímate si, za čo všetko môžete byť vďační, a viac si vážite svoje vzťahy.


Zmiernenie stresu. Venovať si čas a zamerať sa na veci, ktoré menia život a sú pozitívne, vám môže pomôcť nájsť pokoj a rovnováhu. Trávenie času každý deň venovaním sa praxi potvrdzujúcej život vás mentálne, emocionálne a duchovne sústredí. Možno zistíte, že viac spomalíte, nebudete sa tak znepokojovať malými problémami a budete mať postoj „dokážem to“.

  • Keďže všetky tieto rituály posilňujú vaše fyzické a duševné zdravie, všimnete si, že sa cítite menej vystresovaní a že ste schopní lepšie zvládať stres, keď sa objaví.[13]

  • Získajte lepšie sústredenie a koncentráciu. Či už ide o cvičenie, meditáciu všímavosti alebo spievanie afirmácií, ktoré si osvojíte vo svojom živote, získate tým výhodu väčšej duševnej sily. Možno ste v minulosti zistili, že sa nedokážete sústrediť na dokončenie práce a vaša produktivita utrpela. Po zavedení čo i len jednej z týchto životných afirmatívnych praktík si môžete všimnúť, že sa cítite schopnejší sústrediť svoju pozornosť na danú úlohu a zároveň odolávať rozptýleniu.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy