3 spôsoby, ako precvičiť pravú stranu mozgu

Mnohí ľudia sa domnievajú, že ľavá strana mozgu je viac analytická a logická, zatiaľ čo pravá strana je viac intuitívna a kreatívna, ale vedecký výskum naznačuje, že toto tvrdenie je príliš zjednodušené a nepresné.[1]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejdite na zdroj
Aj keď s najväčšou pravdepodobnosťou nemôžete odomknúť svoju kreatívnu stránku špecifickým cvičením svojho „pravého mozgu“, cvičenie mozgu vo všeobecnosti je však dobrá vec. A zapojenie sa do tvorivých činností určite nemôže brániť posilneniu vášho tvorivého ja.

Metóda 1 z 3: Podnecovanie vašej tvorivej stránky


Využite techniku „kuchynského drezu“ na podporu inšpirácie. Ak sa ocitnete v situácii, keď máte problém (napríklad potrebujete finančné prostriedky na výlet) a dúfate v „a-ha moment“, skúste sa vystaviť rýchlym informáciám a potom nechajte svoju myseľ odpočívať. Prečítajte si jeden alebo dva odseky z poltucta alebo viacerých nesúvisiacich, ale pútavých kníh, článkov alebo webových stránok, prípadne si vypočujte úryvky z audiokníh alebo podcastov. Potom sa venujte relaxačnej činnosti, napríklad prechádzke, záhradkárčeniu alebo pleteniu, a to približne pol hodiny. Postup opakujte podľa potreby.[2]

  • Niektorí ľudia veria, že táto metóda pomáha naštartovať brainstorming a môže vám pomôcť rýchlejšie dospieť ku kreatívnym riešeniam. Samozrejme, neexistujú na to žiadne presvedčivé dôkazy, ale nemôže byť na škodu to vyskúšať!


Zapojte sa do „hlbokého precvičovania“ tvorivej zručnosti. Túto techniku môžete nazvať aj „produktívne zlyhanie“, pretože zahŕňa okamžité vyskúšanie niečoho nového, preskúmanie svojich nedostatkov vo vzťahu k ideálnemu výsledku a opätovné vyskúšanie. Ak by ste sa napríklad chceli venovať maľovaniu, mali by ste:[3]

  • Vezmite si farby a plátno a dajte maľovať vybranú krajinu, zátišie, portrét atď. vaša najlepšia šanca.
  • Prijmite, že konečný výsledok takmer určite nie je výsledkom, ktorý ste chceli dosiahnuť, a prijmite tento „neúspech“ ako príležitosť.
  • Porovnajte svoj skutočný výsledok s výsledkom, ktorý ste si vopred predstavili.
  • Precvičte si niektoré zručnosti, napríklad absolvujte kurz, pozerajte videá alebo čítajte o maliarskych technikách.
  • Opakujte tento proces znova a znova, kým nebudete mať pocit, že ste dosiahli kreatívny výsledok, ktorý hľadáte.


Dajte jednoduchým úlohám náročný spád. Napríklad svoje meno pravdepodobne podpisujete bez rozmýšľania, ale čo ak sa ho pokúsite podpísať opačne? Alebo hore nohami? Alebo naopak a hore nohami? Cvičte výzvu pre svoju tvorivú myseľ, kým nezvládnete všetky tri.[4]

  • Alebo skúste zapojiť obe strany svojho mozgu tým, že si napíšete jednoduchú otázku (napr.g., „O čom premýšľate?“) pravou rukou (ktorú ovláda ľavá strana vášho mozgu). Potom okamžite prepnite pero na ľavú ruku (ovládanú pravou časťou mozgu) a napíšte prvú odpoveď, ktorá vás napadne (napr.g., „Jesť zmrzlinový pohár na lavičke v parku“).
  • Neexistujú žiadne empirické dôkazy o tom, že by vás niektorý z týchto druhov úloh skutočne urobil kreatívnejšími, ale určite si pri nich precvičíte mozog a motoriku!


Dýchajte ľavou nosnou dierkou, aby ste aktivovali pravú stranu mozgu. Existujú určité dôkazy – hoci nie sú podložené prísnou vedou -, že sústredenie sa na dýchanie ľavou nosnou dierkou stimuluje pravú stranu mozgu, ktorá je predpokladaným zdrojom vašej kreativity. Stojí to za pokus![5]

  • Nepochybne táto technika znie zvláštne, ale väčšina ľudí prirodzene prechádza „nosovým cyklom“, pri ktorom sa počas dňa každých niekoľko hodín strieda dýchanie jednotlivými nosnými dierkami. To je dôvod, prečo sa počas prechladnutia často upcháva vždy jedna nosná dierka.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj


Skenujte očami tam a späť, aby ste stimulovali celý mozog. Zamerajte sa na objekt v zornom poli ľavého oka a na iný objekt v zornom poli pravého oka. Potom skenujte oboma očami tam a späť po dobu 30 sekúnd alebo dlhšie. Teória je taká, že toto cvičenie aktivuje a integruje obe strany vášho mozgu.[7]

  • Táto metóda nie je vedecky dokázaná, ale v najhoršom prípade sa vám pri jej skúšaní môže zatočiť hlava!


Viac sa smejte a prijímajte pozitivitu. Hoci na to neexistujú tvrdé vedecké dôkazy, je možné, že pozitívne myslenie a najmä smiech môžu pomôcť stimulovať oblasti mozgu spojené s kreativitou. Teoreticky môže stimulácia týchto oblastí posilniť ich nervové dráhy, a tým posilniť vašu „kreatívnu stránku“.“[8]

  • A aj keď to vašu kreativitu neposilní, byť šťastný je v každom prípade dobré pre vaše duševné a fyzické zdravie!

Metóda 2 z 3: Prijatie vašich tvorivých impulzov


Dovoľte si snívať a čmárať. Len málo ľudí dokáže byť kreatívnych na požiadanie. Účinnejšie je skôr nechať svoju myseľ blúdiť a byť pripravený čo najlepšie využiť tvorivý impulz, keď vás napadne.[9]

  • Predstavovať si hlúposti alebo kresliť nepochopiteľné náčrty sa môže zdať ako strata času, ale často sa práve počas týchto chvíľ rozsvieti povestná žiarovka.


Zažite život mindfully. Namiesto toho, aby ste sa snažili prinútiť svoj mozog k tvorivosti, sústreďte sa na svoje okolie a momentálne zážitky.[10]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Pozorne sledujte scenériu okolo seba. Žujte jedlo pomaly a prežívajte každé sústo. Buďte plne prítomní aj pri tých najbežnejších rozhovoroch.

  • Niektorí ľudia veria, že zablokovanie rozptýlenia a zúženie sústredenia vám pomôže „počuť“ vaše tvorivé impulzy, keď prídu.


Kreslite alebo píšte o svojich snoch. Pokiaľ ide o sny, stále je tu veľa záhad. Nemožno však poprieť, že sny sú často veľmi kreatívne, takže snaha zachytiť túto podvedomú kreativitu vám môže pomôcť naladiť sa na kreativitu aj v bdelom stave.

  • Po prebudení si zapíšte alebo načrtnite všetko, na čo si spomeniete zo snov, ktoré sa vám snívali. Aj keď sen nedáva veľký zmysel, môžu sa v ňom nachádzať jadrá inšpirácie, ktoré sa vám zjavia.


Buďte spontánnejší. Podľa populárnej predstavy je človek s dominantnou ľavou časťou mozgu vypočítavý, logický a analytický. Všetci však máme aspoň malú časť seba, ktorá je intuitívnejšia a spontánnejšia. Je možné, že prijatie vašej vrodenej spontánnosti môže stimulovať a „cvičiť“ tie isté oblasti mozgu, ktoré súvisia s kreativitou.[11]

  • Zavolajte, že ste chorí, a choďte skákať padákom. Choďte k tejto osobe a pozvite ju na rande. Alebo si jednoducho prepnite z balenia PB & J na obed každý deň!

Metóda 3 z 3: Cvičenie a stimulácia celého mozgu


Naučte sa hrať hudobný nástroj. Hra na gitaru, klavír, saxofón alebo iný nástroj si vyžaduje logický zmysel pre detail aj intuitívny „cit“ pre hudbu. Vďaka tejto kombinácii presnosti a improvizácie je hranie hudby skvelým cvičením pre celý mozog.[12]


Vyskúšajte hádanky, hry a aktivity na trénovanie mozgu. Existuje nespočetné množstvo aplikácií a programov, ktoré tvrdia, že majú blahodarný vplyv na mozog, ale mnohé z týchto tvrdení sú v súčasnosti pochybné alebo prinajmenšom nie sú dostatočne podložené. Aj keď cvičenie mozgu pomocou hádaniek, hier a podobne nemusí nevyhnutne priniesť konkrétne deklarované výhody, určite nie je na škodu, ak svoj mozog pravidelne precvičujete.[13]

  • Nemajte však pocit, že musíte míňať veľké sumy peňazí na programy na podporu mozgu. Na internete nájdete mnoho bezplatných alebo lacných možností a tradičné možnosti, ako sú krížovky a skladačky, tiež precvičia váš mozog.


Udržujte svoj mozog aktívny. Jednoduché činnosti, ako je čítanie knihy, zapájanie sa do rozhovoru alebo vykonávanie koníčkov, dajú vášmu mozgu zabrať. A hoci je ešte veľa výskumov, zdá sa, že aktívne mozgy majú väčšiu šancu zostať dlhšie zdravé a vitálne.[14]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Zamerajte sa na aktívne zapojenie mozgu – čítanie namiesto pozerania televízie, návšteva kurzu varenia namiesto sledovania videa o varení, skladanie nábytku namiesto jeho kupovania už zmontovaného atď.

  • Cvičenie pravidelne, spať dostatočne, a jesť zdravé. Čo je dobré pre vaše telo, je dobré aj pre váš mozog.[15]
    Odborný zdroj
    Rahti Gorfien, PCC
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
    Ak potrebujete poradiť s vytvorením zdravších postupov v každodennom živote, obráťte sa na svojho lekára, dietológa a/alebo športového trénera.[16]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj

    • Snažte sa spať 7-9 hodín denne (ako dospelý).
    • Zamerajte sa na 150 minút stredne intenzívneho cvičenia týždenne.
    • Jedzte veľa ovocia a zeleniny, celozrnných výrobkov a chudých bielkovín a pite viac vody.
  • Referencie