3 spôsoby, ako predniesť prejav bez nervozity

Máte strach z prednesu alebo máte extrémny strach z verejného vystúpenia? Nervozitu je možné znížiť určitou prípravou vopred. Začnite tým, že budete čo najčastejšie hovoriť so skupinami ľudí. Precvičte si svoj prejav s priateľmi a rodinou. Snažte sa nadviazať kontakt s publikom a nebojte sa urobiť niekoľko chýb. Vyprázdnenie dodatočnej energie pred prejavom vám pomôže aj pri sústredení.

Metóda 1 z 3: Zníženie stresu vopred


Cvičte pred malými skupinami podporujúcich priateľov.[1]
Odborný zdroj
Lynn Kirkham
Tréner verejného vystupovania
Odborný pohovor. 20. novembra 2019.
Zhromaždite skupinu ľudí, ktorým dôverujete, že vám poskytnú solídnu a konštruktívnu spätnú väzbu. Nezabudnite si prizvať ľudí, ktorých poznáte a ktorí majú skúsenosti s verejným vystupovaním. Prednášajte svoj prejav pred nimi a po jeho skončení si nechajte čas na otázky a pripomienky. Tento postup zopakujte s novými skupinami ľudí a potom porovnajte pripomienky, ktoré ste dostali. Vykonajte všetky potrebné úpravy a pokračujte v nácviku.[2]

  • Zamyslite sa nad ľuďmi, ktorých poznáte a ktorí musia pravidelne prednášať alebo prezentovať. Počas prípravy ich požiadajte o podnety a rady.
  • Takýto nácvik vám tiež pomôže znecitlivieť pri rozprávaní pred skupinami ľudí. Robte to dostatočne často a stane sa to zvykom a ničím, čoho by ste sa mali obávať.
  • Môžete sa tiež pridať k miestnej skupine, napríklad Toastmasters, aby ste pracovali na svojich zručnostiach. Alebo môžete dokonca absolvovať kurz verejného vystupovania na miestnej vysokej škole alebo v centre voľného času.[3]


Venujte viac času nácviku svojho úvodu. Zakaždým, keď si precvičujete svoj prejav, prejdite si úvodnú časť ešte raz. Skutočne sa sústreďte na to, aby ste sa počas prvých 30-60 sekúnd svojho rozprávania cítili pohodlne. Každý večer pred spaním si v duchu prejdite úvod. Vďaka tomu bude menej pravdepodobné, že počas záverečného rozhovoru zakopnete.[4]

  • Očakávajte, že po skončení úvodných poznámok výrazne klesne vaša úroveň úzkosti, čo vám pomôže uvoľniť sa na zvyšok rozhovoru.


Natáčajte si svoje cvičenia. Vezmite si malú kameru a nájdite si miestnosť podobnú tej, v ktorej budete hovoriť. Nastavte si kameru a nahrajte si celý svoj prejav. Pokúste sa čo najvernejšie zrekonštruovať konečný scenár, bez divákov. Dokonca pomôže, ak sa vhodne oblečiete. Potom sa vráťte domov a prezrite si nahrávku, aby ste zistili, kde sa môžete zlepšiť.[5]

  • Môže sa vám napríklad stať, že na začiatku svojho prejavu budete hovoriť príliš rýchlo. Dá sa to napraviť tak, že sa jednoducho sústredíte na spomalenie na začiatku.


Vopred si prezrite priestor. Pokúste sa získať prístup do priestoru, ktorý budete používať na svoj prejav. Ak sa oboznámite s miestnosťou, bude sa vám pri záverečnom vystúpení lepšie hovoriť. Prejdite sa po miestnosti a sadnite si, aby ste získali pohľad poslucháčov. Choďte dopredu a skontrolujte, či budete mať k dispozícii pódium a či je potrebné upraviť výšku alebo pohyb.

  • Je obzvlášť dôležité, aby ste si skontrolovali techniku, napríklad počítač a premietacie plátna, a uistili sa, že fungujú správne a sú kompatibilné so všetkými zariadeniami, ktoré si prinesiete so sebou.[6]
  • Ak si priestor nemôžete vopred dobre prezrieť, skúste prísť na svoj prejav o niečo skôr a všetko si vtedy skontrolujte.


Porozprávajte sa s terapeutom. Ak zistíte, že vás pred publikom ochromuje nervozita, možno si budete chcieť dohodnúť stretnutie s terapeutom. Môžete spoločne rozhodnúť, či trpíte sociálnou úzkostnou poruchou (SAD), ktorá si môže vyžadovať terapiu aj medikamentózny prístup. Terapeut vám môže tiež sprostredkovať kontakt na podpornú skupinu.[7]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak nie je problémom sociálna úzkosť, terapeut vám môže pomôcť prekonať aj fóbiu z verejného vystupovania. Terapeut alebo logopéd môže tiež pracovať na liečbe porúch reči spôsobených verejným prejavom, ak máte podozrenie, že trpíte takýmto problémom.

Metóda 2 z 3:Byť psychicky pokojný a sebaistý


Buďte informovaní o svojej téme. Naučte sa o svojej téme čo najviac, či už čítaním ďalších kníh alebo rozhovormi s odborníkmi. Čím viac viete o svojej téme, tým menšia je pravdepodobnosť, že pri rozprávaní o nej narazíte. Ak zakopnete, budete lepšie pripravení improvizovať alebo dopĺňať obsah, kým opäť nenájdete svoje miesto. V prípade potreby budete tiež lepšie pripravení odpovedať na otázky.[8]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejdite k zdroju

  • Dávajte si pozor, aby ste neboli príliš sebavedomí a príliš sa neodchýlili od pripraveného scenára. To môže mať za následok, že budete pôsobiť ešte nervóznejšie a rozladenejšie.


Buďte zapálení pre svoju tému. Ak vám na téme záleží, vaše publikum to spozná a bude vás skôr počúvať. Ak máte na výber tému, vyberte si takú, ktorá vás zaujme a ktorú považujete za dôležitú. Ak cítite, že vaša nervozita stúpa, potom sa zamyslite nad tým, aké významné je vaše posolstvo bez ohľadu na to, či urobíte niekoľko chýb.[9]


Vizualizujte si, ako prednášate skvelý prejav.[10]
Odborný zdroj
Lynn Kirkhamová
Tréner verejného prejavu
Odborný rozhovor. 20. novembra 2019.
Pri nácviku a bezprostredne pred vystúpením na pódium premýšľajte o tom, ako by mala prebiehať vaša ideálna prezentácia. Vizualizujte si, ako prednášate svoj prejav a strhávate publikum. Môžete si dokonca povedať: „Dokážete to!“ Alebo: „Nemôžem sa dočkať, až o tom všetkým poviem!“[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Niektorí ľudia dokonca zistili, že opakovanie: „Áno!,“ opakujte si to stále dookola, čo robí zázraky na zníženie nervozity.[12]
  • Zhlboka sa nadýchnite a potom si spomeňte na svojho obľúbeného rečníka. Možno si predstavte Abrahama Lincolna, ako prednáša prejav na bojisku. Inšpirujte sa ich vyrovnanosťou a pokúste sa ju napodobniť, keď budete vystupovať na pódium.
  • Nezabudnite však, že nie každý prejav sa podarí presne podľa vašich predstáv, a to je v poriadku. Cieľom tohto cvičenia je pomôcť posilniť sebadôveru. Nemôžete a nemali by ste očakávať, že budete predvídať reakciu publika.


Nadviažte kontakt so svojím publikom. Pozvite svojich priateľov, rodinu a kolegov, aby sa zúčastnili vašej prezentácie. Skôr ako začnete hovoriť, pozrite sa, kde sedia tieto priateľské tváre. Na svoj prejav môžete tiež prísť o niečo skôr a trochu sa zoznámiť s publikom. Potom sa na tieto osoby môžete počas prezentácie odvolávať aj menom.[13]

  • Ak zistíte, že ste zamrzli, vyhľadajte priateľskú tvár a potom zamerajte svoj pohľad priamo nad ňu. V tejto pozícii zotrvajte aj počas rozprávania. Pokračujte ďalej vždy, keď pocítite, že vaša nervozita klesá.


Pokračujte, ak urobíte chybu. Každý robí chyby, ale nie každá chyba je pre ostatných viditeľná. Ak zakopnete o slovo, rýchlo sa opravte a pokračujte. Ak vynecháte nejakú časť prezentácie, rýchlo sa rozhodnite, či sa vrátite späť, alebo budete pokračovať. Snažte sa neupozorňovať na svoje vlastné chyby.[14]

  • Ak urobíte chybu, neospravedlňujte sa. Nikto okrem vás nepozná váš prejav! Jednoducho pokračujte a ospravedlnenia si nechajte na chvíľu mimo pódia
  • Pripomeňte si, že nikto od vás neočakáva bezchybný prejav. V skutočnosti publikum často považuje drobné zakopnutia a iné znaky ľudskosti za prívetivé a dokonca roztomilé. Snažte sa nepanikáriť, ak zakopnete. Namiesto toho sa sústreďte na svoje zotavenie.


Sústreďte sa na miesto za publikom. Keď vystúpite na pódium, nájdite ohniskový bod tesne nad hlavami posledného radu divákov. Pokračujte v pohľade na tento bod, kým nepocítite, že sa uvoľňujete. Potom pomaly nechajte svoj pohľad kĺzať po miestnosti, kým nenájdete iný krátky ústredný bod.

Metóda 3 z 3: Projektovanie fyzického pokoja a sebadôvery


Pred prejavom si vyprázdnite energiu. Ak sa budete snažiť udržať všetku nervóznu energiu svojho tela, môže sa stať, že sa na pódiu budete triasť. Namiesto toho sa pred prezentáciou rýchlo prejdite. Alebo urobte niekoľko zhybov prstov na nohách alebo dokonca poskoky. Uvoľnite prebytočnú energiu a vaše telo sa upokojí.[15]


Dýchajte rovnomerne a kontrolovane.[16]
Odborný zdroj
Lynn Kirkhamová
Tréner verejného prejavu
Odborný rozhovor. 20. novembra 2019.
Uistite sa, že pred prejavom aj počas neho zhlboka dýchate. Môžete si dokonca myslieť, „dovnútra“ a „von“ a nadýchnete sa a vydýchnete. Ak zistíte, že zadržiavate dych, potom ho pomaly vypustite a pokračujte v reči. Využite prestávky v prezentácii ako príležitosť na obnovenie dychu.[17]

  • Možno si budete chcieť urobiť aj rýchlu prehliadku tela. Zavrite oči, zhlboka sa nadýchnite a zamerajte sa na všetky oblasti, v ktorých cítite, že napínate svaly. Zhlboka sa nadýchnite a pri výdychu sa snažte zmierniť napätie.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Väčšie dobro v akcii
    Iniciatíva vedeckého centra Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktorá podporuje vedecky podložené postupy pre zmysluplný život
    Prejsť na zdroj


Oblečte sa na vhodnú príležitosť. Porozprávajte sa s organizátorom vášho prejavu alebo s učiteľom vašej triedy a prediskutujte s nimi pravidlá obliekania. Keďže budete stredobodom pozornosti, chcete sa obliecť rovnako alebo dokonca krajšie ako vaše publikum. Svoje oblečenie môžete tiež považovať za brnenie a skúste si predstaviť, že sa cítite silnejší, keď si oblečiete svoj rečnícky outfit.

  • Pred prejavom si vyskúšajte svoje oblečenie, aby ste sa uistili, že vám všetko dobre sedí a že sa cítite pohodlne. Pomôže vám to zabrániť nepríjemnému prispôsobovaniu sa počas prejavu.

  • Udržujte sebavedomú reč tela.[19]
    Odborný zdroj
    Lynn Kirkhamová
    Tréner verejného prejavu
    Rozhovor s odborníkom. 20. novembra 2019.
    Držte chrbát rovno a postavte sa čo najvyššie. Stiahnite ramená dozadu a vyhnite sa hrbeniu. V prípade potreby si ponorte bradu, aby ste si skontrolovali poznámky, ale potom majte hlavu zdvihnutú.[20]

    • Dávajte si pozor na nervózne správanie, ako je poklepávanie prstami alebo krútenie perom. Nácvik vám pomôže tieto činnosti odhaliť a pracovať na ich odstránení pred záverečným vystúpením.[21]
  • Referencie