3 spôsoby, ako prekonať emocionálnu nezrelosť

Emocionálna zrelosť sa vyznačuje schopnosťou rozpoznať svoje chyby a predsudky a prevziať zodpovednosť, keď sa mýlite. Nie je to niečo, čo sa stane len tak – možno budete musieť vynaložiť vedomé úsilie, aby ste sa stali emocionálne zrelými. Na druhej strane, emocionálna nezrelosť môže viesť k tomu, že sa pri ťažkých pocitoch vrhnete na druhých a v konečnom dôsledku poškodíte svoje vzťahy. Pracovať na sebe a stať sa emocionálne zrelým človekom je možné, keď uprednostníte iných pred sebou, zmeníte svoj postoj a naučíte sa hľadať podporu u iných.

Metóda 1 z 3:Uprednostňovanie druhých pred sebou

Praktizujte starostlivosť o seba. Starostlivosť o seba zahŕňa starostlivosť o svoju fyzickú a emocionálnu pohodu. Keď sa budete cítiť najlepšie, budete sa môcť slobodne venovať starostlivosti o druhých. Dobrým začiatkom by mali byť pravidelné prehliadky u lekára, konzumácia výživných potravín, pohyb a niektoré z vašich obľúbených koníčkov. Zanedbávanie seba samého môže spôsobiť, že sa budete cítiť unavení a deprimovaní, čo sťažuje váš rast.


Dobrovoľne venujte svoj čas. Znakom emocionálnej zrelosti je dovoliť, aby potreby druhých boli pred vašimi vlastnými. Dobrovoľnícka práca niekde vám umožní pomáhať druhým a môže vám pomôcť dosiahnuť pokoru. Vidieť, ako žijú iní ľudia, a vedieť sa do nich vcítiť je krok správnym smerom k emocionálnej zrelosti.

  • Nájdite si dobrovoľnícke príležitosti vo svojom okolí, napríklad v útulku pre zvieratá alebo v centre pre seniorov. Svoj čas môžete tiež jednoducho venovať niekomu, kto to potrebuje, napríklad spolupracovníkovi, susedovi alebo členovi rodiny.[1]
    Dôveryhodný zdroj
    Pomocník
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj


Vžite sa do kože niekoho iného. Emocionálne nezrelý človek zvyčajne vidí len jednu stránku situácie: svoju vlastnú. Majú tendenciu nevidieť, čím by mohol prechádzať niekto iný. Ak sa však pokúsite predstaviť si seba ako túto osobu, možno sa o sebe a o nich dozviete niečo nové.

  • Keď sa napríklad s niekým nezhodnete, zvážte veci z jeho perspektívy. Pýtajte sa, aké predchádzajúce životné skúsenosti má daná osoba, či vedela rovnaké informácie ako vy, ktoré viedli k danej situácii, a čo sa deje v jej domácom živote. Keď si tieto otázky položíte, predstavte si seba ako ich a možno budete schopní zmeniť svoj postoj.[2]
  • Povedzme, že váš priateľ je farebný človek, ktorý vám povie, že ste prirodzene privilegovaný. S emocionálnou zrelosťou by ste mali byť schopní urobiť krok späť vidieť, že príslušnosť k väčšinovej rase vám dáva viac privilégií ako príslušnosť k menšine.[3]


Zbavte sa potreby mať vždy pravdu. Počuť, že sa mýlite, je často ťažké, rovnako ako nedosiahnuť to, čo chcete. Ak však chcete byť emocionálne zrelí, budete to musieť nechať tak. Tento typ zrelosti znamená, že vám nevadí nechať niekoho iného vyhrať jeden alebo dva spory alebo mu nechať posledné slovo.

  • Naučte sa povedať: „Dohodnime sa, že sa nezhodneme“, keď s niekým diskutujete. Ak si dovolíte nechať to tak a nemusíte vyhrať kvôli víťazstvu, môže vám to pomôcť zachovať si integritu a vzťah s osobou, s ktorou máte nezhody.[4]

Metóda 2 z 3: Zmena postoja


Pracujte na byť pozitívny. Emocionálne nezrelí ľudia sa zameriavajú na negatívne aspekty toho, čo sa deje okolo nich. Iracionálne sa rozčuľujú, keď veci nefungujú podľa ich predstáv, a svoje negatívne správanie si vybíjajú na druhých. Zameranie sa na pozitíva v situáciách a viera, že sa to podarí, vás môže udržať emocionálne stabilných.[5]

Cvičte sa vo vďačnosti. Zostavte si katalóg ľudí a vecí, za ktoré ste vďační, a zapíšte si ich. Umiestnite svoj zoznam na bezpečné miesto, aby ste si mohli pripomenúť, za čo všetko môžete byť vďační, keď sa život stane náročným. To vám pomôže bojovať proti úzkosti a depresii, ktoré by vás mohli brzdiť.

  • Položte si otázku, ako môžete z každej situácie, do ktorej vstúpite, urobiť „win-win.“ Potom realisticky určte, čo sa stane, ak scenár nevyjde podľa vašich predstáv. Pravdepodobne uvidíte, že potenciálne negatíva nie sú v skutočnosti až takým veľkým problémom a že ste schopní zvládnuť všetko, čo vám príde do cesty.
  • Napríklad ste si stanovili cieľ presťahovať sa do nového mesta, ale po strate zamestnania ste to odložili. Vďaka emocionálnej zrelosti sa môžete odraziť a vypracovať nový plán, ktorý vám pomôže dosiahnuť cieľ, pričom zohľadníte nové okolnosti.


Vstupujte do vzťahov zo správnych dôvodov. Prestaňte sa vždy sústrediť na to, čo môžete získať zo vzťahov. Namiesto toho sa zamyslite nad tým, ako si môžete navzájom pomôcť. Buďte veľkorysí vo svojich emóciách a snažte sa nepovažovať iných ľudí za samozrejmosť.

  • V romantických vzťahoch sa vyhýbajte tomu, aby ste niekoho vyhľadávali len z fyzických dôvodov, ako to zvyknú robiť emocionálne nezrelí ľudia. Hľadajte skôr niekoho, kto dokáže naplniť vaše emocionálne potreby a niekoho, s kým budete radi tráviť čas.[6]


Prevezmite zodpovednosť za svoje činy. Každý robí chyby; spôsob, akým ich riešite, je však znakom úrovne vašej emocionálnej zrelosti. Premietanie svojich chýb na iných je znakom emocionálnej nezrelosti. Prevzatie zodpovednosti za to, čo ste urobili zle, ukazuje, že ste vyspelí.

  • Napríklad odstrčíte priateľa, ktorý sa vám snaží pomôcť. Emocionálne nezrelá osoba môže odmietnuť vidieť, že to situácii nepomáha. Ak ste emocionálne zrelí, medzitým uznáte, že ste sa mýlili, a ospravedlníte sa svojmu priateľovi.
  • Precvičujte si frázy ako „Je mi to ľúto“ a „To bola moja chyba“.“ Ľudia lepšie akceptujú prešľapy, keď sa človek úprimne ospravedlní, namiesto toho, aby sa snažil vinu zvaliť na iných.[7]


Rešpektujte hranice iných ľudí. Hranice sú vytvorené na ochranu. Posúvanie týchto hraníc spôsobuje, že sa ľudia cítia nepríjemne a porušujú ich. Rešpektovanie týchto hraníc ukazuje, že ste zrelí a záleží vám na potrebách iných ľudí namiesto vašich vlastných.

  • Ľudia, ktorí vnucujú ostatným svoje plány a sústreďujú sa viac na to, čo chcú, než na to, čo je prospešné pre obe strany, zvyčajne skončia tak, že druhým ubližujú. Emocionálne vyspelí ľudia však radšej urobia to, aby sa niekto iný cítil lepšie, než aby dostali to, čo chcú. Platí to najmä vtedy, ak vedia, že získanie toho, čo chcú, bude druhej osobe nepríjemné.[8]

V každej skúsenosti hľadajte ponaučenie. Aj v tých najhorších situáciách sa môžete naučiť niečo cenné, čo vám pomôže rásť a zlepšovať svoj život. Niekedy môže byť v zápale zlej situácie ťažké vyvodiť z učiva záver, ale je na vás, aby ste sa po skončení zamysleli a zistili, čo ste sa naučili. Zvážte, ako využijete to, čo ste absorbovali, aby ste sa stali lepším človekom. Môže byť užitočné zapísať si ho.


Povedzte pravdu. Emocionálne nezrelí ľudia majú tendenciu klamať. Môžu klamať, aby sa vyvliekli zo svojich chýb, alebo to použiť ako spôsob, aby sa zdali príťažlivejší. Tak či onak, ich hlavným cieľom je, aby vyzerali lepšie, namiesto toho, aby žili čestne.[9]

  • Tento krok si môže vyžadovať určité úsilie z vašej strany. Byť zraniteľný a otvorený so svojimi nedostatkami je ťažké pre každého, najmä pre ľudí, ktorí bojujú s emocionálnou nezrelosťou. Zistíte však, že hovorenie pravdy si získava rešpekt, od ostatných aj od vás samých. Zbavte sa svojej pýchy a jednoducho povedzte pravdu. Nakoniec sa budete cítiť oveľa lepšie.

Metóda 3 z 3:Získanie podpory na vašej ceste


Zverte sa iným a požiadajte ich o pomoc. Cesta k emocionálnej zrelosti môže byť náročná. Mať okolo seba ľudí, ktorí vás podporia, môže mať obrovský význam. Povedzte svojej rodine a blízkym o svojej ceste a požiadajte ich, aby vás držali v zodpovednosti.[10]

  • Môžete napríklad povedať: „Rozhodol som sa, že podniknem kroky k tomu, aby som sa stal lepším človekom a emocionálne zrelším. Prosím, dajte mi vedieť, keď budete mať pocit, že sa posúvam a nesprávam sa tak, ako chcem.“ Tí, ktorí vás majú radi, vás môžu držať v šachu. A nezabudnite zrelo prijať ich kritiku.


Porozprávajte sa s profesionálom. Stať sa emocionálne zrelým môže byť náročný proces. Rozhovor s odborníkom o tom, ako dosiahnuť tento cieľ, je často užitočný. Terapeut alebo poradca ti môže pomôcť pochopiť, prečo si nedosiahol vytúženú úroveň zrelosti, a môže ti dať návod, ako sa tam dostať.[11]
Zdroj experta
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.

  • Spýtajte sa priateľov a rodiny na meno terapeuta alebo poradcu, ktorému dôverujú. Ak máte problém nájsť niekoho, kto by vám pomohol, môžete požiadať o návrhy aj svojho primárneho lekára.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj

  • Pridajte sa k podpornej skupine. Zapojenie sa do podpornej skupiny, ktorá vám pomôže pracovať na tomto správaní, vám môže pomôcť dosiahnuť vytúženú úroveň zrelosti. Umožňuje vám tiež kontakt s ľuďmi, ktorí môžu mať návrhy, ako sa k tomu dopracovať, a ktorí vás môžu brať na zodpovednosť, keď zlyháte.

    • Napríklad časť vašej emocionálnej nezrelosti môže spôsobiť, že máte výbušnú povahu alebo narcistické vlastnosti. Pripojenie sa k podpornej skupine ľudí s podobnými problémami vám môže poskytnúť pomoc, ktorú potrebujete na boj s nimi.[13]
  • Odkazy