3 spôsoby, ako prekonať hrdosť

Na prvý pohľad sa hrdosť môže javiť ako silná stránka. V skutočnosti je pýcha synonymom samochvály a sebavedomia, čo znamená, že pyšní ľudia môžu mať problém vidieť svoje vlastné nedostatky. Ak ste pyšní, môžete sa považovať za lepších ako ostatní. V konečnom dôsledku môže pýcha zničiť vzťahy a zabrzdiť sebarozvoj. Prekonajte svoju pýchu tým, že si uvedomíte tento zlozvyk, odstránite sebavedomie a nahradíte ho pokorou.

Metóda 1 z 3: Priznanie si svojej pýchy


Priznajte si svoje chyby. Ak ste pyšný človek, môžete mať problém priznať si, keď sa mýlite. Každý má istým spôsobom problém prevziať zodpovednosť za chyby. Môžete odmietnuť zodpovednosť, pretože akt „byť chybný“ nie je v súlade s vaším sebavedomím. Priznať si chybu však nie je slabosť – je to jednoducho súčasť ľudského bytia.[1]

  • Naučte sa priznať si chybu a ospravedlniť sa/opraviť sa, keď sa mýlite. Jednoducho povedzte: „Ospravedlňujem sa, bola to moja chyba.“ Pomôže vám to udržať si vzťahy a môže to dokonca prospieť vášmu osobnému rastu.


Zbavte sa defenzívy. Prílišná hrdosť vás svojím spôsobom stavia na vratkú pôdu, pretože sa vždy obávate straty priazne alebo postavenia. Kvôli tejto nestabilite sa môžete rýchlo brániť. Obranárstvo spôsobuje, že pôsobíte nepružne a neisto. Taktiež uzatvára komunikačné linky.

  • Namiesto toho, aby ste skočili do defenzívy, zastavte sa. Neposlúchajte svoje inštinkty, ktoré sa snažia brániť. Zhlboka sa nadýchnite. Súhlaste – do určitej miery – tým, že poviete „Áno, a…“ Je to lepšie ako „Áno, ale“, ktoré pôsobí defenzívne. Potom sa pokúste v spolupráci s druhou osobou vymyslieť efektívne riešenie, ktoré neohrozí vaše vzťahy.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
    Prejsť na zdroj
  • Snažte sa rozvíjať zvedavý postoj a prijímať názory iných.
  • Pracujte na tom, aby ste kritiku prijali ako skúsenosť na učenie. Ak si veci beriete osobne, je ťažké sa zamyslieť a zlepšiť.


Praktizujte všímavosť. Všímavosť vám umožní spomaliť a spojiť sa s prítomným okamihom. Prináša uvedomenie si svojich myšlienok a môže vám pomôcť všimnúť si vaše pyšné myšlienky a reakcie. Začnite praktizovať všímavosť, aby ste si všimli a nakoniec prijali tieto svoje časti.[3]

  • Všímavosť môžete aktivovať v čase, keď vás ovláda pýcha. Napríklad sa cítite ohrození kolegom, ktorý odvádza vynikajúcu prácu. Môžete spomaliť a naladiť sa na svoje myšlienky a pocity. Pamätajte, že úspech druhých nemusíte vnímať ako hrozbu. Namiesto toho premýšľajte o tom, ako sa môžete od danej osoby niečo naučiť. Môže pomôcť oslavovať úspech druhých.

Metóda 2 z 3:Zbavenie sa sebavedomia


Viac riskujte. Pýcha vás robí sebavedomými. V dôsledku toho je menej pravdepodobné, že urobíte niečo, čo naruší vaše postavenie. Môžete sa vyhýbať tomu, aby ste robili čokoľvek, čo by spôsobilo, že vás ľudia budú súdiť, čo môže zahŕňať nepodstupovanie žiadneho rizika alebo neskúšanie nových vecí.[4]

  • Určite si jednu vec, ktorú by ste sa chceli naučiť alebo urobiť, a urobte si plán, ako začať v priebehu nasledujúceho týždňa. Nepremýšľajte nad tým, jednoducho to urobte.
  • Pri tejto náročnej činnosti sa sústreďte na to, ako sa cítite, keď vzdorujete svojmu sebavedomiu. Nebudete sa zamýšľať nad názormi alebo hodnotením druhých. Ak urobíte chybu, prijmite ju ako súčasť svojho rozvoja. Je normálne a prirodzené robiť chyby.


Prijmite konštruktívnu kritiku. Pyšní ľudia málokedy vyhľadávajú spätnú väzbu. Napriek tomu je občasné získanie iného uhla pohľadu jediným spôsobom, ako si udržať presný pohľad na seba samého. Dajte si záväzok, že začnete vyhľadávať a využívať konštruktívnu kritiku.[5]

  • Na začiatok požiadajte niekoľko priateľov alebo kolegov, aby vám úprimne vymenovali tri vlastnosti, ktoré na vás obdivujú, a potom tri vlastnosti, na ktorých by ste možno mali popracovať. Neobhajujte sa. Povedzte: „Ďakujem“ a zistite, ako môžete ich návrhy využiť pre svoj osobný rast.


Prestaňte porovnávať. Keď sa porovnávate, hľadáte nejaký spôsob, ako ste lepší ako ostatní. Ako pyšný človek môžete svoju sebaúctu viazať na to, čo máte alebo čo ste urobili. Najzdravšia forma sebahodnotenia je však spojená s tým, kým ste. Nie je závislá od úspechov alebo majetku.[6]

  • Uznajte svoje súčasné presvedčenie, ale naučte sa o ňom pochybovať. Pomôže vám to rásť.


Klásť otázky. Pýcha a sebavedomie vás často klamú, keď si myslíte, že viete všetko, čo treba vedieť. A ak nie, neodvážili by ste sa to nikomu povedať. Prekonajte pýchu priznaním, že nemáte všetky odpovede. Buďte v pohode, keď poviete: „Neviem.“ A majte odvahu klásť otázky, ktoré rozšíria vaše myslenie.[7]

  • Napríklad ste na hodine a profesor vám položí otázku. Vašou typickou reakciou, keď niečo neviete, môže byť, že sa začnete brániť. Namiesto toho môžete povedať: „Nie som si istý. Môžete mi pomôcť porozumieť?“

Metóda 3 z 3:Rozvíjanie pokory


Podeľte sa o svoje nedokonalosti. Ak vám vládne pýcha, pravdepodobne máte problém priznať si svoje nedostatky. Urobte si cvičenie v zraniteľnosti a začnite odhaľovať svoje nedokonalosti. Možno zistíte, že druhých viac priťahujete. Navyše máte lepšiu pozíciu na to, aby ste ponúkli spätnú väzbu bez toho, aby ste pôsobili povýšenecky.

  • Nemusí to byť nejaké veľké odhalenie. Môžete začať v malom. Keď nabudúce budete počuť niekoho iného zraniteľného – povedzme, že niekto povie: „Ach, ako mám problém odolať sladkostiam!“- ak sa s nimi môžete stotožniť, povedzte to. Nebráňte sa rozvíjaniu hlbších vzťahov v snahe vyzerať dokonale.[8]
  • Zraniteľnosť si vyžaduje odvahu, ale čím viac ju budete praktizovať, tým bude ľahšia.


Buďte otvorení rôznym pohľadom. Aktívne počúvajte. Od každého sa môžete niečo naučiť, dokonca aj od ľudí, ktorí sa zdajú byť pod vašou úroveň. Ak si osvojíte presvedčenie, že to, čo máte na srdci, je cennejšie ako to, čo majú na srdci ostatní, budete ostatných od seba odháňať. Tento prístup tiež výrazne obmedzí vaše možnosti rastu.[9]

  • Aj keď sa na vás niekto obráti s ďalekosiahlym nápadom, prejavte mu úctu tým, že ho vypočujete. Kto vie, možno v polovici ich reči začnete chápať genialitu ich plánu.


Chváľte druhých. Či už v pracovnom alebo osobnom živote, oplatí sa podeliť o pozornosť. Niekedy sa pyšní ľudia zdráhajú nechať druhých zažiariť. Možno si myslíte, že to zníži vaše vlastné úspechy. Nebude to. Uznajte, kde je to potrebné. A keď na niekom inom vidíte niečo pozitívne, povedzte mu to.[10]

  • Ak si napríklad všimnete, že priateľ sa zdá byť naozaj dobrý v písaní, povedzte to. Povedzte: „Páni, vždy som si myslel, že som najlepší spisovateľ z celej skupiny, ale ty máš nejaké schopnosti, Terry. Toto je úžasné!“
  • Pozdvihovanie druhých pomáha pozdvihnúť aj vás samých, pretože sa plnšie rozvíjate ako osobnosť.


Naučte sa požiadať o pomoc. Skromní ľudia chápu, že každý niekedy potrebuje pomocnú ruku. Pyšní ľudia sa však môžu pokúšať robiť všetko sami a predstierať, že nepotrebujú iných. Požiadať o pomoc nie je prejavom slabosti. V skutočnosti, ak to znižuje utrpenie a podporuje spoluprácu, je to múdra vec.[11]

  • Robte malé kroky tým, že požiadate druhých, aby vám pomohli, keď ste v núdzi. Môže to byť tak jednoduché, ako požiadať niekoho pred vami, aby vám podržal dvere, alebo povedať priateľovi, že by ste potrebovali vypočuť. Všimnite si, ako sú ľudia vnímaví na vaše žiadosti – ľudia radi pomáhajú!

  • Slúžiť druhým namiesto toho, aby ste sa nechali obsluhovať. Byť pokorný neznamená uprednostňovať iných na úkor seba. Skôr to jednoducho znamená, že nebudete natoľko zameraní do svojho vnútra, že vám uniknú príležitosti slúžiť. Obráťte svoju pozornosť smerom von a zistite, ako môžete slúžiť a spojiť sa s ostatnými ako rovný s rovným.[12]

    • Keď nabudúce uvidíte niekoho, kto má problémy, ponúknite mu pomocnú ruku. Spýtajte sa svojho spolupracovníka, partnera alebo priateľa: „Môžem urobiť niečo, čo by ti zlepšilo deň??“
    • Môžete tiež slúžiť dobrovoľníckou prácou v miestnej komunite.
  • Odkazy