3 spôsoby, ako prekonať strach z prechodu cez mosty

Strach z prechádzania cez mosty (gefyrofóbia) môže byť vyčerpávajúci, ale existujú veci, ktoré možno urobiť, aby sa človek s touto fóbiou vyrovnal a nakoniec ju prekonal. Gefyrofóbia sa prežíva rôznymi spôsobmi; pre niektorých je obzvlášť desivá jazda cez vysoké mosty a rokliny, zatiaľ čo pre iných ľudí je chôdza po mostoch obzvlášť desivá.[1]
Táto fóbia môže súvisieť s traumatickým zážitkom alebo naučenou reakciou na jazdu autom alebo chôdzu po mostoch.[2]
Môže vám zabrániť dostať sa do práce, do školy alebo dokonca na dobrú prechádzku s rodinou či priateľmi.[3]
Pomocou vhodnej terapie, postupného vystavovania sa mostom a jednoduchých stratégií zvládania sa dá s gefyrofóbiou účinne bojovať.

Metóda 1 z 3: Vyskúšajte rôzne formy terapie

Preskúmajte svoje príznaky. Pred návštevou lekára alebo odborníka by ste mali prehodnotiť svoje príznaky. Medzi bežné príznaky gefyrofóbie patria spotené dlane, pocit mravčenia, znecitlivenie, chvenie, nevoľnosť a dýchavičnosť. Tieto príznaky sa prejavujú buď pri očakávaní, alebo pri skutočnom prechádzaní mostov. Človek môže pociťovať aj úzkosť zo smrti, zrážky a iné násilné pocity.[4]

  • Najzjavnejším symptómom je iracionálny strach z mostov a situácií spojených s jazdou cez mosty.[5]
  • Tendencia vyhýbať sa mostom a jazde cez ne je tiež charakteristická pre túto špecifickú fóbiu.[6]
  • Anticipačná úzkosť sa často spája s gefyrofóbiou. V tomto prípade sa môžete začať báť mostov ešte predtým, ako cez ne prejdete.[7]
  • Panický záchvat sa často spája s gefyrofóbiou. Zahŕňa zrýchlený tep srdca, nevoľnosť alebo hnačku, potenie, necitlivosť, mravčenie, pocit závratu alebo točenie hlavy.[8]

Preskúmajte svoje súvisiace zdravotné ťažkosti. Gefyrofóbia je často súčasťou širších úzkostných vzorcov. Má tendenciu ovplyvňovať ľudí, ktorí dostávajú aj záchvaty paniky. Súvisí to aj so strachom z výšok a otvorených priestorov.[9]

Nájdite si dobrého terapeuta. Na liečbu špecifických fóbií, ako je strach z prechodu cez mosty, sa používajú rôzne formy terapie. Na pomoc ľuďom so špecifickými fóbiami, ako je gefyrofóbia, sa používa terapia rozhovorom, expozičná terapia, kognitívno-behaviorálna terapia a ďalšie prístupy.[10]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Požiadajte svojho lekára o odporúčanie na dobrého psychiatra alebo psychológa, ktorý má skúsenosti s fóbiami. Váš lekár vás môže odporučiť k psychiatrovi, psychológovi alebo inému odborníkovi na duševné zdravie.[11]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Nájdite si terapeuta, ktorý sa špecializuje na kognitívno-behaviorálnu terapiu. Požiadajte svojho lekára o terapeuta s touto špecializáciou. Tento prístup kombinuje expozíciu s ďalšími technikami, ktoré vám môžu pomôcť zvládnuť strach a úzkosť. Vytvoríte si nový pohľad na svoje obavy a presvedčenia týkajúce sa mostov. Ústredným prvkom tohto prístupu je rozvíjanie pocitu kontroly nad svojimi myšlienkami a pocitmi týkajúcimi sa mostov.[12]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

Nájdite si terapeuta, ktorý sa špecializuje na desenzibilizáciu alebo expozičnú terapiu. Opýtajte sa svojho lekára na terapeutov s týmto druhom špecializácie. Tá sa zameriava na zmenu reakcie na desivé situácie, ako je napríklad prechod cez mosty. Postupným vystavovaním sa príčine vášho strachu sa môžete naučiť zvládnuť svoju úzkosť. Terapeut môže začať napríklad tým, že vás požiada, aby ste si predstavili, že idete cez most, a potom sa prepracuje k sledovaniu filmov, ako idete cez mosty. Trvanie expozície sa postupne predlžuje pri každom sedení.[13]
Nakoniec sa dopracujete k tomu, že skutočne prejdete cez most.[14]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Kombinácia expozície s kognitívno-behaviorálnou terapiou. Terapia zahŕňajúca kombináciu postupnej desenzibilizácie s kognitívno-behaviorálnou terapiou bola účinná u dospelých v strednom a vyššom veku.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj
  • Ukázalo sa, že kratšie expozičné sedenia v kombinácii s kognitívno-behaviorálnou terapiou sú účinné pre deti a dospievajúcich so špecifickými fóbiami.[16]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj

Preskúmajte terapiu rozhovorom s psychológom.[17]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Príčiny vášho strachu z mostov a súvisiacich obáv môžete preskúmať so psychológom. Porozprávajte sa s nimi o príčinách svojho strachu. Spoločne sa vám možno podarí prísť na koreň toho, čo váš strach spôsobilo. Preskúmajte svoje najstaršie spomienky na tento strach so svojím psychológom.

Opýtajte sa svojho lekára na vhodné lieky. Váš lekár alebo psychiater vám môže predpísať lieky, ktoré vám pomôžu vyrovnať sa s príznakmi gefyrofóbie. Hoci neexistujú lieky, ktoré by tento stav úplne vyliečili, určite existujú lieky, ktoré vám pomôžu zmierniť príznaky.[18]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Opýtajte sa svojho lekára na betablokátory. Tieto lieky blokujú vplyv adrenalínu na organizmus. Môžu sa užívať pred desivou udalosťou, ako je prechod cez most. Zmiernia príznaky, ako je búšenie srdca a zvýšený krvný tlak.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Opýtajte sa svojho lekára na používanie antidepresív pri gefyrofóbii. Selektívne inhibítory spätného vychytávania serotonínu ovplyvňujú vašu náladu a môžu sa použiť na pomoc pri liečbe úzkosti spojenej so špecifickými fóbiami.[20]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Opýtajte sa svojho lekára, či vám pri vašom stave pomôžu nejaké sedatíva. Tieto lieky vám pomôžu uvoľniť sa počas desivých situácií.[21]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3: Znecitlivenie na mosty

Priznajte si svoj stav. Uznajte, že máte strach z mostov a že ho treba prekonať. Keď si tento stav priblížite, môžete začať pracovať na aklimatizácii na mosty sledovaním filmov, predstavovaním si prechodov cez mosty a prechádzaním cez malé mosty.

Pozrite si film, v ktorom sa nachádza most. Pozeraním filmu, v ktorom sa nachádza most, sa môžete začať znecitlivovať na obraz a pocit prechodu cez mosty. Existuje množstvo filmov, ktorých podtémou je prekonávanie mostov, a mnohé z týchto filmov dokonca obsahujú slovo „most“ vo svojom názve.[22]
Filmy so slovom „bridge“ v názve môžete vyhľadať vo filmových databázach, na káblových alebo online sieťach.

  • Vo filme Clinta Eastwooda z roku 1995 „Mosty v Madison County“ fotograf National Geographic natáča reportáž o krytých mostoch v Madison County a zamiluje sa do ženy, ktorá v tejto oblasti žije.
  • Film Most cez rieku Kwai z roku 1957 je britsko-americký vojnový film, ktorý zobrazuje stavbu železničného mosta na prepravu vojnových zajatcov.[23]

Skúste prejsť cez malý most. Prejdite cez most menších rozmerov so skupinou priateľov, poradcom alebo terapeutom. Ak začnete s malým mostom, môžete začať rozvíjať fyzickú a psychickú odolnosť pre väčšie mosty. Ak máte silnú sociálnu podporu od priateľov a terapeuta, možno sa vám podarí postupne si vybudovať odolnosť pri prechádzaní cez mosty.[24]

  • Ak podstupujete liečbu svojho ochorenia, mali by ste sa pri tomto postupe riadiť odporúčaniami svojho terapeuta.

Zachovajte si svoju pravidelnú rutinu. Je dôležité zachovať si všetky svoje pravidelné školské a pracovné návyky. Vďaka tomu získate v živote zmysel pre poriadok a rovnováhu.[25]

Metóda 3 z 3:Zvládanie potreby prekonávať mosty

Požiadajte členov svojej rodiny, aby vás previezli cez mosty. Zhlboka dýchajte, kým auto prechádza cez most. Dôverujte svojim priateľom a rodine, že vás dostanú na druhý breh.[26]

Počas prechodu cez most myslite na niečo iné. Ak zapojíte svoju myseľ do niečoho úplne nesúvisiaceho, môže vám to pomôcť skrátiť čas počas jazdy cez most.[27]

  • Odrecitujte zoznam mien detí.[28]
  • Čítanie poznávacích značiek dozadu.[29]
  • Počítajte do sto. Ak skončíte, začnite znova a opakujte to, kým neprekonáte most.[30]

Zistite, či má most vodičskú službu. Na mnohých dlhých mostoch sú buď bezplatné, alebo platené služby prejazdu mostom pre ľudí s gefyrofóbiou.[31]
Pred cestou zatelefonujte na regionálne úrady a zistite, či sú na mostoch, cez ktoré potrebujete prejsť, k dispozícii služby pre ľudí s vaším ochorením.

  • Zaplať dvadsaťpäť dolárov za to, že ťa niekto prevezie cez most Chesapeake Bay.[32]
  • Použite bezplatnú službu jazdy na moste cez úžinu Mackinac v Michigane.[33]
  • Pripojte sa k podpornej skupine pre ľudí so strachom z prechodu cez most alebo s tým súvisiacimi fóbiami. [34]

    • Vyhľadajte v zozname skupín na podporu duševného zdravia skupiny, ktoré podporujú konkrétne fóbie.[35]
    • Porozprávajte sa s ľuďmi online, ktorí zdieľajú váš strach. Môžu pomôcť. Porozprávajte sa s bývalými trpiacimi, ktorí nakoniec našli cestu von z hrôzy. Dajte na ich rady a pozorne a včas ich počúvajte.[36]
    • Povedzte niekomu o svojom strachu. Môže to byť člen rodiny, príbuzný, priateľ alebo milenec. Všetky môžu pomôcť. Bez nich by ste mohli navždy uviaznuť v temnej jame gefyrofóbie. Dodajú vám všetku silu potrebnú na to, aby ste sa spamätali a dosiahli cieľ, po ktorom ste vždy túžili.[37]
  • Odkazy