3 spôsoby, ako prekonať strach z prvého šoférovania

Strach z prvého šoférovania nie je nič nezvyčajné, ale existujú veci, ktoré môžete urobiť, aby ste sa cítili istejšie. Pripravte sa tým, že sa naučíte, ako sa postarať o veci, ktoré môžu na ceste nastať, a že sa dozviete viac o aute, ktoré budete riadiť. Pred jazdou upravte nastavenia vozidla a uistite sa, že vás nič nerozptyľuje. Uvoľnite sa tým, že s vami v aute bude jazdiť priateľ, ktorý vás podporuje, a jazdite počas dňa, aby ste mali čo najlepšiu viditeľnosť.

Spôsob 1 z 3: Získavanie vedomostí o šoférovaní

Naučte sa úlohy súvisiace s riadením vozidla. Pred prvou jazdou sa uistite, že ste sa naučili všetky úlohy súvisiace s riadením, ktoré môžu nastať, keď budete za volantom. Pripravenosť na tieto možnosti zníži časť obáv a neistoty pri šoférovaní. Tieto úlohy by mali zahŕňať: [1]

  • Čerpanie benzínu
  • Výmena pneumatiky
  • Štartovanie vozidla
  • Pridávanie kvapaliny do ostrekovačov čelného skla

Zistite viac o svojom aute. Pred jazdou sa o vozidle, ktoré budete riadiť, dozviete čo najviac, aby ste mali pocit, že ho máte pod kontrolou. Prečítajte si návod na obsluhu vozidla, aby ste sa dozvedeli o funkciách vozidla, o tom, kde sa čo nachádza a ako sa čo dá ovládať. Posaďte sa na sedadlo vodiča a nájdite všetky základné ovládacie prvky, ako sú svetlá, blinkre, klaksón a pedále.[2]

Požiadajte priateľov a rodinu o príbehy a rady. Aby ste znížili svoje obavy z prvého šoférovania, požiadajte svojich priateľov a rodinu, aby vám porozprávali o tom, ako prvýkrát šoférovali. Spýtajte sa ich, či pociťovali nervozitu a ako sa s ňou vyrovnali. Požiadajte o radu, ako najlepšie zvládnuť prvé šoférovanie.

Naplánujte si trasu. Aby ste si počas jazdy ušetrili zbytočný stres, naplánujte si trasu ešte predtým, ako si sadnete za volant.[3]
Odborný zdroj
Simon Miyerov
Inštruktor šoférovania
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.
Vyberte si oblasti, ktoré vám vyhovujú a ktoré dobre poznáte. Zamerajte sa na ulice s minimálnou premávkou, aby ste mohli jazdiť opatrne a nemuseli sa stretávať s netrpezlivými vodičmi.[4]

Metóda 2 z 3: Úprava vecí v aute

Umiestnite svoje sedadlo. Pred jazdou venujte čas nastaveniu sedadla vodiča, aby ste sa uistili, že vaše nohy pohodlne dosiahnu na pedále.[5]
Odborný zdroj
Simon Miyerov
Vodičský inštruktor
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.
Posaďte sa rovno a uistite sa, že máte jednu pätu na podlahe a guľôčku druhej nohy pritlačenú na pedále. Uistite sa, že sa cítite pohodlne v polohe sedadla, aby ste si zabezpečili istú jazdu.

  • Dbajte na to, aby ste nemali príliš pokrčené kolená, keď sedíte rovno, čo môže ovplyvniť vašu schopnosť správne ovládať nožný pedál počas jazdy.

Nastavte si spätné zrkadlá. Je veľmi dôležité, aby ste si pred jazdou nastavili spätné zrkadlá. Pozrite sa na stredové zrkadlo a nastavte ho tak, aby ste zo sedadla vodiča videli celé spätné okno. Nastavte si každé bočné zrkadlo tak, aby ste pri nakláňaní sa v smere zrkadla ledva videli auto.[6]

  • Pred jazdou si skontrolujte nastavenie zrkadiel tak, že si sadnete do zaparkovaného auta a budete pozorovať, ako sa vám v zrkadlách javia okoloidúce autá.

Odstráňte rozptýlenie. Vypnite si telefón alebo ho dajte na tichý režim, aby vás neprekvapili hovory, správy alebo upozornenia. Vyhnite sa šoférovaniu s niekým, kto by vás mohol rozptyľovať alebo rozrušiť. Nechajte rádio alebo iPod vypnutý, aby ste sa mohli sústrediť na cestu.[7]
Dôveryhodný zdroj
Consumer Reports
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje ochrane spotrebiteľov a testovaniu výrobkov
Prejsť na zdroj

Nastavte si teplotu. Predtým, ako začnete jazdiť, upravte nastavenie teploty v aute. Ak je počas jazdy spustené príliš vysoké teplo alebo klimatizácia, môžu odpútať vašu pozornosť od cesty. Počas jazdy sa nehrajte s nastaveniami klimatizácie, aby ste predišli možnej nehode.[8]
Dôveryhodný zdroj
Spotrebiteľské správy
Nezisková organizácia zameraná na ochranu spotrebiteľov a testovanie výrobkov
Prejsť na zdroj

Metóda 3 z 3: Zníženie úzkosti

Dlho a uvoľnene dýchajte. Aby ste sa pred jazdou uvoľnili a získali väčšiu koncentráciu, venujte chvíľu dychovému cvičeniu. Zhlboka a pomaly sa nadýchnite a zadržte dych na štyri doby, potom pomaly vypustite vzduch ústami. Cvičenie opakujte štyrikrát, kým sa nebudete cítiť pokojnejší.[9]

V aute s vami môže sedieť blízky priateľ alebo člen rodiny. Aby ste zmiernili časť úzkosti, vyberte si niekoho dôveryhodného ako spolujazdca, keď budete prvýkrát šoférovať. Požiadajte blízkeho priateľa alebo člena rodiny, ktorý je dobrým vodičom, aby jazdil s vami a mohol vás sprevádzať. Vyhnite sa výberu niekoho, kto vo vás vyvoláva stres alebo je netrpezlivý, čo vám môže sťažovať zážitok.[10]

Vyhnite sa jazde v noci. Jazda v noci môže byť náročná kvôli zníženej viditeľnosti. Vyhnite sa nočnej jazde, keď si prvýkrát sadnete za volant, a radšej sa rozhodnite jazdiť cez deň, keď sú ľudia, značky a ostatné autá dobre viditeľné. Počkajte, kým sa vám bude lepšie šoférovať, keď je vonku tma.[11]

  • Jazdite v čase mimo dopravnej špičky. Ak chcete znížiť stres, vyberte si na šoférovanie čas počas dňa a týždňa, keď je minimálna premávka. Zvoľte si radšej jazdu uprostred týždňa ako cez víkend, keď je na cestách oveľa viac áut a vyššie riziko nehôd. Ak je to možné, jazdite uprostred týždňa počas dňa, keď je nižšie riziko nehôd.[12]
  • Odkazy