3 spôsoby, ako prekonať strach z úspechu

Niektorí ľudia sa boja neúspechu alebo toho, čo sa stane, ak nedosiahnu svoje ciele. Ostatní sa boja úspechu. Majú strach z toho, čo by sa mohlo stať, čo by sa mohlo zmeniť alebo ako by sa mohli ostatní cítiť, keby dosiahli svoje ciele. Ak sa bojíte úspechu, možno budete chcieť vedieť, ako môžete prestať byť sami sebe najväčšou prekážkou. Nemusíte dovoliť, aby vám strach bránil v dosiahnutí vášho potenciálu a v dosiahnutí vašich cieľov. Strach z úspechu môžete prekonať. Môžete začať tým, že spochybníte svoj strach, zlepšíte si sebadôveru a skoncujete so sebadeštruktívnym správaním.

Metóda 1 z 3: Spýtajte sa svojho strachu


Spýtajte sa sami seba, ako definujete úspech. Skôr ako začnete prekonávať strach z úspechu, musíte pochopiť, čo pre vás úspech znamená.[1]
Aj keď môže byť ťažké presne určiť, čo pre vás znamená byť úspešný, táto činnosť vám pomôže pochopiť, čoho presne sa obávate.

  • Uistite sa, že ste si určili svoju víziu osobného a profesionálneho úspechu.
  • Spýtajte sa sami seba: „Ako vyzerá a ako sa cítim pri úspechu?? Ako zistím, či som úspešný? Čo budem robiť a ako sa budem správať, keď budem úspešný?“
  • Zapíšte si ako svoje odpovede na tieto otázky. Zahrňte odpovede, ktoré sa nemusia zdať, že súvisia s úspechom, ak vám napadnú. Napríklad, ak si myslíte, že „Úspech vyzerá ako luxus,“ napíšte, že.
  • Buďte čo najkonkrétnejší. Namiesto toho, aby ste napríklad napísali: „Keď budem mať veľa peňazí, budem vedieť, že som úspešný,“ napíšte niečo ako: „Budem vedieť, že som úspešný, keď budem mať úspory vo výške 10 miliónov dolárov.“


Položte si otázku, čo vás na úspechu desí. Niekedy, keď sa bojíme, dokážeme rozpoznať tento pocit, ale stále nerozumieme tomu, čoho presne sa bojíme. Aby ste prekonali svoj strach, musíte sa sami seba spýtať, čoho konkrétne sa bojíte a odkiaľ tento strach pramení.[2]
Keď viete, čoho sa skutočne bojíte, môžete pracovať na prekonaní svojho strachu.

  • Skúste sa sami seba spýtať: „Mám z toho strach, pretože mi to niekto vložil do hlavy? Alebo je to na základe minulých chýb alebo zlyhaní?“ Ak je strach skutočne neopodstatnený, môže vám to pomôcť zbaviť sa ho.
  • Niektoré dôvody, prečo sa môžete báť úspechu, sú, že sa obávate, že budete mať viac peňazí alebo že na vás bude viac upriamená pozornosť.[3]
    Odborný zdroj
    Amy Wong
    Vedenie & Transformačný kouč
    Odborný rozhovor. 30. apríla 2020.
  • Pozrite si svoj zoznam definícií úspechu. Premýšľajte o každej položke na zozname a o tom, ako sa pri nej cítite. Ak je úspechom napríklad víťazstvo vo futbalovom šampionáte, ako sa budete cítiť, ak vyhráte?
  • Napíšte niekoľko slov, ktoré opisujú vaše pocity v súvislosti s každou položkou. Ak ste napríklad napísali „úspechom je maturita“, mohli by ste napísať: „znamená, že už nie som dieťa; znervózňuje ma zodpovednosť“.“
  • Venujte pozornosť znakom úspechu, ktoré vo vás vyvolávajú negatívne pocity. Ak ste napríklad uviedli finančné zabezpečenie ako znak úspechu a všimli ste si, že vám to vyvoláva myšlienky na osamelosť, možno budete chcieť preskúmať, prečo je to.


Určite, ako vás obmedzuje strach. Byť k sebe úprimný v tom, ako vás váš strach z úspechu brzdí, je jedným zo spôsobov, ako ho prekonať.[4]
Venujte nejaký čas premýšľaniu o konkrétnych spôsoboch, ktorými váš strach z úspechu obmedzuje váš potenciál a váš budúci úspech.

  • Napíšte si príklady toho, ako ste sa sabotovali. Môžete napríklad napísať: „S vypracovaním správy som otáľal.“
  • Napíšte tiež, čo by sa mohlo stať, keby ste svojmu strachu nedovolili, aby vás brzdil. Môžete napríklad napísať niečo ako: „Mohol som dostať zvýšenie platu a dovoliť si dovolenku, po ktorej túžim.“ Venujte chvíľu dôkladnej vizualizácii toho, ako sa vám darí. Pozitívne vizualizácie môžu pomôcť odstrániť váš strach.
  • Niekedy sa ľudia boja úspechu, pretože si myslia, že ich odhalí ako podvodníkov, ktorí nie sú skutočne múdri a kompetentní. Tento druh myslenia vám bráni v tom, aby ste sa stali inteligentným a kompetentným človekom.[5]
    Odborný zdroj
    Amy Wong
    Vedenie & Transformačný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.


Vyhláste porážku svojho strachu. Napísanie krátkeho vyhlásenia, v ktorom vyhlásite, že už nedovolíte, aby vám strach zabránil v úspechu a dosiahnutí vašich cieľov, je konkrétnym spôsobom, ako prekonať svoj strach. To vám môže pomôcť zlepšiť sebadôveru, ako aj pripomenúť, že váš strach z úspechu neovláda váš život.

  • Napíšte vetu alebo dve v štýle: „Nie som obeťou svojho strachu. Nebojím sa úspechu. Budem úspešný a bude ma to baviť.“
  • Pravidelne si nahlas prečítajte svoje vyhlásenie. Môžete si ju napríklad prečítať každé ráno pred prácou alebo pred dôležitou prezentáciou. Svoje vyhlásenie môžete prečítať aj zodpovednému partnerovi, ktorý vám pomôže sústrediť sa na váš cieľ. Môže byť pravdepodobnejšie, že budete veci dodržiavať, ak vás niekto bude držať v zodpovednosti.
  • Preformulujte myslenie o úspechu na myslenie o tom, čo si ceníte, čo ste vytvorili, nahromadili alebo dosiahli. To môže pomôcť odstrániť váš odpor voči vášmu strachu.[6]
    Zdroj experta
    Amy Wong
    Vedenie & Transformačný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.

Metóda 2 z 3: Zlepšenie sebadôvery


Začnite si písať denník. Písanie denníka je skvelý spôsob, ako vyjadriť svoje pocity, povzbudiť sa a prekonať strach z úspechu. Pravidelné písanie do denníka vám môže pomôcť identifikovať konkrétne obavy, ako aj stratégie, ktoré vám ich pomáhajú prekonať. Je to tiež spôsob, ako zdokumentovať svoje úspechy a pokrok, ktorý robíte pri ich dosahovaní.

  • Píšte o svojich úspechoch, bez ohľadu na to, aké veľké alebo malé sú. Ak ťa napríklad zvolili za rečníka tvojej projektovej skupiny, napíš o tom.
  • Urobte ďalší krok a napíšte si malé vyhlásenie, v ktorom vyjadríte, že ste sa nemali čoho báť z úspechu. Môžete napríklad napísať: „Vyšiel mi test. Bál som sa, že sa mi bude dariť, ale je to dobrý pocit.“
  • Píšte o iných veciach, ktoré sa dejú vo vašom živote, či už sú dobré alebo zlé, veľké alebo malé. Napíšte, čo si o týchto veciach myslíte.
  • Snažte sa písať do svojho denníka aspoň raz za niekoľko dní.


Uveďte svoje silné stránky. Jedným zo spôsobov, ako si zvýšiť sebadôveru a pripomenúť si, že môžete uspieť, je napísať si všetky dobré veci o sebe.[7]
Vypracovanie zoznamu vašich silných stránok, zručností a talentov vám môže pomôcť prekonať pocity, že si úspech nezaslúžite alebo že ho nemôžete dosiahnuť.

  • Uveďte talenty a zručnosti, ktoré máte, ako napríklad hra na hudobný nástroj, šport, varenie, písanie na počítači, programovanie, spev, písanie, tanec atď.
  • Do zoznamu zaraďte aj osobnostné črty. Môžete napríklad napísať: „môj zmysel pre humor, zvedavosť, empatia, lojalita.“
  • Opýtajte sa svojich blízkych priateľov a rodiny na silné stránky, ktoré ste možno prehliadli. Môžete napríklad povedať: „Pozriete sa na môj zoznam silných stránok a zistíte, či som niečo nevynechal?“


Používajte pozitívnu samomluvu. Časť vášho strachu z úspechu môže byť spôsobená pocitmi, že si úspech nezaslúžite.[8]
Tieto pocity a strach z úspechu môžete prekonať tým, že si o sebe budete udržiavať pozitívny, povzbudzujúci a sebavedomý názor.

  • Každé ráno si povedzte: „Som hodný úspechu. Môžem uspieť a zaslúžim si uspieť.“ Nezabudnite do svojho denníka zahrnúť tieto pozitívne afirmácie!
  • Zastavte sa, keď sa vám vkradnú negatívne myšlienky. Ak sa napríklad pristihnete pri tom, že si myslíte: „Nedokážem to. Nie som dosť dobrý.“ Zastavte sa a pomyslite si: „Nie, ja to MÔŽEM urobiť a som dosť dobrý.“
  • Ak potrebujete, obráťte sa na svoj zoznam silných stránok, aby ste našli veci, ktoré si môžete povedať.


Odmeňte sa. Môžete si zvýšiť sebavedomie a začať prekonávať strach z úspechu, ak si budete gratulovať a oslavovať svoje úspechy. Cvičte sa v tom, ako sa vyrovnať s úspechom tým, že niekomu poviete o svojom úspechu, hoci aj malom. Uznávajte malé úspechy a vždy, keď sa snažíte uspieť. Pomôže vám to pohodlnejšie dosiahnuť svoje ciele a uvedomiť si, že sa nemusíte báť úspechu.

  • Doprajte si koláčik a mrazený jogurt, ak dokončíte rukopis, na ktorom pracujete, aj keď ste ho ešte neodovzdali, napr.
  • Alebo sa napríklad môžete odmeniť masážou, ak pošlete svojmu nadriadenému e-mail so žiadosťou o prerokovanie povýšenia.

Metóda 3 z 3:Zastavenie sebadeštruktívneho správania


Stanovte si priority svojho života. Jedným z dôvodov, prečo sa niektorí ľudia obávajú úspechu, je pocit, že môžu stratiť dôležité veci vo svojom živote.[9]
Môžete sa napríklad obávať, že budete mať menej času na rodinu alebo že nebudete mať čas na svoje koníčky. Niektoré z týchto obáv však môžeš zmierniť, ak si nájdeš čas na to, aby si určil, čo je pre teba dôležité a ako si tieto veci udržať vo svojom živote.Stanovenie priorít môže pomôcť zastaviť strach z úspechu tým, že ukáže, že nemusíte obetovať veci, ktoré sú pre vás dôležité.

  • Vytvorte si zoznam vecí, ktoré sú pre vás dôležité. Môžete napríklad napísať: „Plachtenie, moja rodina, kickbox, psy, moja kariéra a dobrovoľníctvo.“
  • Pri každej veci, ktorú napíšete, zoraďte, ako je pre vás dôležitá. Na prvom mieste môže byť napríklad rodina, potom psy, kariéra atď.
  • Urobte si brainstorming niekoľkých spôsobov, ako si môžete udržať svoje priority. Môžete si napríklad napísať: „Ak budem úspešný, môžem si vziať viac času na dovolenku s rodinou.“ Vytvorte si kalendár, aby ste zabezpečili, že každej z týchto priorít bude venovaný čas. Buďte flexibilní a časom ho upravujte, keď zistíte, čo vám najlepšie vyhovuje. Riadenie času je mimoriadne dôležité.


Rozdeľte svoju prácu. Namiesto toho, aby ste o zodpovednosti a povinnostiach premýšľali ako o veľkých úlohách, myslite na ne ako na menšie časti. Rozdelenie vecí na menšie časti vám môže pomôcť prekonať strach z úspechu tým, že vám pomôže cítiť sa menej zahltený vecami, ktoré musíte urobiť. Dosiahnutie úspechu v menších úlohách sa vám môže zdať menej náročné ako premýšľanie o úspechu v celej úlohe.

  • Rozdelením vecí dosahujete úspech kúsok po kúsku bez toho, aby ste si to uvedomovali.
  • Napríklad namiesto toho, aby ste si mysleli, že musíte dokončiť podrobnú správu, pomyslite si: „Najprv musím len vypracovať náčrt toho, čo bude v správe.“
  • Alebo si napríklad môžete myslieť: „To, že som bol povýšený, neznamená, že som zodpovedný za úspech alebo neúspech alebo za firmu.“ Ak ste povýšili, môžete si myslieť, že. Znamená to, že sa musím uistiť, že moje oddelenie je čo najproduktívnejšie.“


Zvážte terapiu. V niektorých prípadoch dôvody, pre ktoré sa obávate úspechu, pochádzajú z vášho detstva, traumy alebo hlbších problémov, ktoré potrebujete vyriešiť. Profesionálni terapeuti a poradcovia majú skúsenosti, stratégie a techniky, ktoré vám môžu pomôcť riešiť tieto problémy. Návšteva terapie vám tiež pomôže identifikovať a riešiť akékoľvek sebadeštruktívne správanie, ktoré obmedzuje váš úspech.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Porozprávajte sa so zástupcom ľudských zdrojov, školským poradcom alebo lekárom o tom, kde môžete absolvovať terapiu. Môžete povedať: „Chcel by som nejaké informácie o poradcoch a terapeutoch v mojom okolí.“
  • Keď začnete terapiu, môžete sa s nimi podeliť o svoje poznámky o úspechu. Mohlo by to byť užitočné pri tom, aby ste im ukázali, na čo ste už mysleli, ako aj hlavné starosti vo vašom živote.


Vyhnite sa Prokrastinácia. Jedným z bežných spôsobov, ako ľudia blokujú svoj vlastný úspech, je odkladanie plnenia dôležitých úloh, kým nie je príliš neskoro. Prokrastinácia je jedným zo správaní, ktoré budete musieť odstrániť, keď budete pracovať na prekonaní strachu z úspechu. Zorganizujte si prácu a zaveďte si postupy, ktoré vám pomôžu udržať sa pri plnení úloh a pracovať na dosiahnutí cieľov. Ak máte problém so sebadisciplínou, využite partnera na zodpovednosť. Stretnite sa s niekým na niekoľko hodín práce a povzbuďte túto osobu, aby vás vyzvala, keď sa dostanete mimo úlohy.

  • Používajte agendu, kalendár alebo plánovač, aby ste mali prehľad o svojich povinnostiach a záväzkoch. Ak je to možné, použite niečo, čo môžete mať pri sebe, napríklad aplikáciu plánovača v elektronickom zariadení.
  • Nastavte si pripomenutia a termíny pre dôležité úlohy a stretnutia. Ak viete, že ste náchylní na odkladanie, možno budete chcieť nastaviť niekoľko pripomienok pre každú úlohu.
  • Usporiadajte si fyzický priestor a materiály tak, aby ste nemuseli strácať čas hľadaním vecí, ktoré potrebujete.

  • Buďte na uvedomelý. Znamená to uvedomiť si a prijať to, ako sa cítite. Znamená to tiež byť si vedomý a prítomný v každom okamihu.[11]
    Všímavosť vám môže pomôcť prijať strach z úspechu a aktívne ho prekonať zakaždým, keď sa vás pokúsi zadržať.

    • Snažte sa sústrediť na vykonávanie len jednej veci naraz. Bude oveľa jednoduchšie uvedomiť si, ako sa cítite, ak nebudete multitaskovať.
    • Keď sa začnete cítiť nepríjemne, venujte čas tomu, aby ste to spracovali, namiesto toho, aby ste to ignorovali alebo sa snažili, aby to prestalo. Spýtajte sa sami seba, čo vo vás v danej situácii vyvoláva strach.
    • Ak napríklad pracujete na nejakom projekte, nepozerajte počas neho televíziu. Takto si všimnete, ak začnete pociťovať úzkosť. A keď si to všimnete, môžete sa pokúsiť zistiť, prečo sa cítite znepokojení.
  • Odkazy