3 spôsoby, ako premýšľať pred tým, ako začnete hovoriť

Premýšľanie pred tým, ako prehovoríte, je dôležitá zručnosť, ktorú si treba osvojiť pre všetky druhy situácií. Môže zlepšiť vaše vzťahy s inými ľuďmi a umožní vám efektívnejšie sa vyjadrovať. Začnite tým, že použijete akronym THINK, aby ste sa rozhodli, či to, čo chcete povedať, je pravdivé, užitočné, inšpirujúce, potrebné alebo láskavé. Potom hľadajte spôsoby, ako starostlivejšie vyberať slová, napríklad tak, že sa pozastavíte a požiadate o vysvetlenie. Môžete tiež premýšľať, kým začnete hovoriť, a to tak, že budete používať premyslené komunikačné stratégie, ako je napríklad otvorená reč tela a sústredenie sa na vyjadrenie 1 bodu naraz. S trochou cviku sa premýšľanie pred tým, ako začnete hovoriť, stane nakoniec vašou druhou prirodzenosťou.

Metóda 1 z 3:Používanie THINK na filtrovanie toho, čo hovoríte


Určite, či to, čo chcete povedať, je pravda. Zamyslite sa nad tým, čo sa chystáte povedať, a spýtajte sa sami seba, či je to pravda. Nevymýšľajte si len preto, aby ste mali čo povedať, a nehovorte, ak sa chystáte povedať lož. Ak potrebujete niečo odpovedať, aspoň upravte to, čo sa chystáte povedať, tak, aby to bola pravda.[1]

  • Ak sa vás napríklad niekto spýta: „Ako sa dnes máte??“ a chystáte sa reagovať niečím, čo nie je pravda, zastavte sa a namiesto toho povedzte pravdu.
  • Alebo ak niekomu rozprávate, ako dobre ste zvládli test z matematiky, a chystáte sa preháňať, namiesto toho sa ovládnite a úprimne povedzte o svojej známke.


Povedzte niečo, ak je to Užitočné, alebo mlčte, ak to Užitočné nie je. Ak chcete povedať niečo, čo by mohlo byť pre druhých ľudí užitočné, môže byť pre nich prospešné hovoriť, takže ak je to váš prípad, choďte do toho a prehovorte.[2]
Na druhej strane, ak poviete niečo zraňujúce, môže to poškodiť vaše vzťahy s inými ľuďmi, preto je lepšie mlčať, ak zvažujete, že niekomu poviete niečo zraňujúce.[3]

  • Ak napríklad sledujete priateľa, ako hrá videohru, a máte tip, ktorý by mu mohol pomôcť prekonať ťažkú úroveň, mohlo by mu to pomôcť a je v poriadku to povedať.
  • Ak sa však pozeráte na priateľa, ako sa snaží prekonať úroveň vo videohre, a chystáte sa ho za to zosmiešniť, nič nehovorte.
  • Uvedomte si, že povedať niečo zraňujúce nie je to isté ako povedať nepríjemnú pravdu, ktorá môže mať za cieľ niekomu pomôcť. Ak napríklad niekomu dávate konštruktívnu kritiku, môže to byť užitočné.


Zistite, či vaša poznámka môže byť pre ostatných ľudí inšpiratívna. Vždy je dobré povedať niečo, čo ostatných ľudí inšpiruje, povzbudí alebo povznesie. Ak sa chystáte niekoho pochváliť, povzbudiť ho, aby pokračoval v práci na svojom cieli, alebo mu povedať príbeh, ktorý by ho mohol inšpirovať, urobte to![4]

  • Ak sa napríklad chystáte pochváliť priateľa za jeho prezentáciu, pokojne to. To v nich vyvolá dobrý pocit.

Tip: V ďalšej variácii akronymu THINK „I“ znamená „nezákonný.“ Ak to, čo sa chystáte niekomu povedať, je „nezákonné“, nehovorte to. Môže to zahŕňať vyhrážanie sa alebo diskriminačnú poznámku.[5]


Hovorte, ak je váš komentár nevyhnutný. Niekedy je potrebné prehovoriť, aby sa zabránilo niečomu zlému, napríklad vydať varovanie alebo odovzdať niekomu dôležitú správu. Ak je to tak, hovorte nahlas. Ak je však to, čo sa chystáte povedať, zbytočné, potom nehovorte.[6]

  • Ak sa napríklad niekto chystá vyjsť pred protiidúce vozidlá, okamžite ho upozornite.
  • Alebo ak vám zavolá kamarátova mama a požiada vás, aby ste im povedali, aby zavolali, povedzte to kamarátovi hneď, ako ho uvidíte.


Prestaňte hovoriť, ak to, čo chcete povedať, nie je láskavé. Ponúknutie milých slov niekomu je ďalším dobrým spôsobom, ako určiť, či máte hovoriť alebo nie. Ako hovorí staré príslovie: „Ak nemáš čo pekné povedať, nehovor vôbec nič.“ Zvážte, či to, čo sa chystáte povedať, je láskavé. Ak áno, pokračujte a hovorte. Ak nie, nehovorte nič.[7]

  • Ak sa napríklad váš priateľ objaví u vás doma v krikľavom klobúku a šatách, buď ho pochváľte za jeho módny vzhľad, ak si myslíte, že vyzerá dobre, alebo nehovorte vôbec nič, ak nie ste fanúšikom tohto súboru.

Tip: Ak to, čo chcete povedať, prejde testom THINK, povedzte to! Ak však nespĺňa kritériá niektorého z písmen, prehodnoťte to, čo ste chceli povedať, alebo nehovorte nič.

Metóda 2 z 3: Starostlivejší výber slov


Pozorne počúvajte ak s niekým vediete rozhovor. Počúvajte, keď hovorí niekto iný, a venujte mu plnú pozornosť. Pozorné sústredenie sa na slová druhej osoby vám pomôže reagovať premyslenejším spôsobom, keď dohovorí.[8]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejdite na zdroj

  • Ak napríklad niekto rozpráva príbeh o svojom víkende, venujte mu plnú pozornosť, aby ste mu mohli klásť otázky a úprimne komentovať to, čo povedal.
  • Nesústreďte sa na to, čo chcete povedať ďalej, kým druhá osoba hovorí. Ak to urobíte, nebudete ich skutočne počúvať a môžete odpovedať niečím, čo nesúvisí s tým, čo práve hovorili.


Ak zistíte, že hovoríte „hm“ alebo „ehm“, na chvíľu sa zastavte. Ak si všimnete, že veľa hmkáte a hmkáte, zvyčajne to znamená, že si nie ste istí, čo ďalej povedať, a premýšľate nahlas. Ak sa tak stane, zatvorte ústa a urobte minútu pauzu. Skôr ako budete pokračovať, venujte čas premýšľaniu o tom, čo chcete povedať.[9]

  • Ak vám niekto položí otázku, je v poriadku jednoducho povedať: „Potrebujem chvíľu na premyslenie“.

Tip: Ak prednášate prezentáciu alebo sa s niekým rozprávate a potrebujete dlhšiu prestávku, napite sa vody, aby ste mali viac času na premýšľanie.


Objasnite si, čo druhá osoba práve povedala, položením otázky. Ak sa s niekým rozprávate a neviete, ako reagovať na niečo, čo práve povedal, požiadajte ho, aby vám to vysvetlil. Zopakujte výrok, ktorý práve vyslovila, alebo otázku, ktorú práve položila, a skontrolujte, či ste jej správne porozumeli.[10]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad povedať niečo ako: „Čo ste mysleli tým, keď ste povedali, že sa vám nepáči štruktúra filmu?“
  • Alebo by ste mohli povedať niečo ako: „Znie to, akoby ste hovorili, že chcete ísť domov, pretože sa necítite dobre. Je to správne?“
  • Tento tip môžete použiť aj na skrátenie času na premýšľanie.


Urobte si niekoľko zhlboka sa nadýchnite alebo sa ospravedlniť vo vypätých situáciách. Ak ste uprostred hádky alebo vášnivého rozhovoru s niekým, alebo ak ste len nervózni z toho, že chcete hovoriť, niekoľko hlbokých nádychov je dobrý spôsob, ako sa upokojiť, zozbierať si myšlienky a získať trochu času navyše na premýšľanie. Dlho a pomaly sa nadýchnite nosom do počítania do 4, potom zadržte dych na 4 sekundy a pomaly vydychujte ústami do počítania do 4.[11]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Ak potrebujete dlhšiu prestávku na upokojenie, skúste sa odobrať na toaletu alebo sa rýchlo prejsť okolo bloku.

Metóda 3 z 3:Používanie premyslených komunikačných stratégií


Sústreďte sa na rozhovor tým, že sa vyhnete rozptýleniu. Bude pre vás jednoduchšie premýšľať pred tým, ako začnete hovoriť, ak sa nebudete neustále pozerať na telefón, televíziu alebo počítač. Odložte alebo vypnite všetko, čo by vás mohlo rozptyľovať od osoby, s ktorou hovoríte, a sústreďte na ňu všetku svoju pozornosť.[12]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Je v poriadku urobiť prestávku, aby ste odstránili rozptýlenie. Skúste povedať niečo ako: „Počkajte chvíľu. Chcem vypnúť televíziu, aby som sa vám mohol plne venovať.“


Preukážte, že počúvate tým, že Používajte otvorenú reč tela. Osvojenie si otvorenej reči tela vám môže pomôcť komunikovať s niekým premyslenejším spôsobom. Viac si uvedomujte, ako sedíte alebo stojíte, keď hovoríte s inými ľuďmi. Niektoré veci, ktoré môžete urobiť na zlepšenie reči tela, zahŕňajú: [13]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Postavte sa tvárou k osobe, namiesto toho, aby ste sa od nej odkláňali.
  • Držte ruky voľne a po stranách namiesto toho, aby ste si ich prekrížili na hrudi.
  • Nadviažte očný kontakt s osobou, s ktorou hovoríte. Vyhnite sa pozeraniu do diaľky alebo rozhliadaniu sa po miestnosti, pretože to vysiela signál, že nedávate pozor.
  • Udržujte neutrálny výraz tváre, napríklad miernym úsmevom a uvoľnením obočia.

Tip: Môžete sa tiež nakloniť k osobe, aby ste prejavili záujem o to, čo chce povedať. Naklonenie sa dozadu alebo od nich urobí pravý opak a vyšle signál, že nemáte záujem.


Hovorte vždy len o 1 bode a ďalšie informácie ponúknite len v prípade potreby. Ak máte tendenciu rozprávať alebo hádzať na ľudí veľa informácií naraz, skúste sa sústrediť na vyslovenie 1 bodu a v prípade potreby ho podložiť príkladom. Potom urobte minútovú prestávku, aby ste umožnili druhej osobe hovoriť alebo klásť otázky a v prípade potreby povedať ďalšiu myšlienku alebo ponúknuť ďalšie informácie.[14]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Ak sa vás napríklad niekto opýta na váš deň, môžete začať tým, že bol dobrý, a vymenovať jednu dobrú vec, ktorá sa vám stala, namiesto toho, aby ste sa pustili do úplného spomínania na váš deň.
  • Alebo ak s niekým diskutujete o politike, môžete začať tým, že ponúknete svoj najsilnejší bod a jeho podporné dôkazy namiesto toho, aby ste vymenovali všetky dôvody, prečo zastávate daný názor.

  • V prípade potreby zhrňte, čo ste povedali, a potom mlčte. Po tom, ako dopoviete, čo máte na srdci, môžete jednoducho prestať hovoriť. Nie je potrebné vyplniť ticho ďalšími slovami, ak už nemáte čo povedať. Ak cítite potrebu nejakého záveru, stručne zhrňte, čo ste práve povedali, a potom prestaňte hovoriť.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj

    • Môžete napríklad povedať niečo ako: „Takže v podstate som mal veľmi príjemný výlet na Floridu a plánujem tam ísť aj na budúci rok.“
    • Je však v poriadku ukončiť príbeh aj bez zhrnutia. Keď skončíte s rozprávaním, je v poriadku, ak jednoducho prestanete hovoriť.
  • Odkazy