3 spôsoby, ako prestať byť fatalistom

Byť fatalistom znamená myslieť si, že to, čo sa stane, sa nedá zmeniť. Fatalizmus býva spojený s negatívnym, pesimistickým a pasívnym pohľadom. Inými slovami, byť fatalistom znamená mať pocit bezmocnosti alebo beznádeje v súvislosti so životom.[1]
[2]
Prijatie fatalistického postoja môže mať negatívne dôsledky, ako je podkopávanie osobnej zodpovednosti, ťažkosti pri rozhodovaní a odkladanie.[3]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj
[4]

Metóda 1 z 3:Odstránenie starých spôsobov myslenia


Prevezmite zodpovednosť za neúspech. Fatalizmus pristupuje k situáciám tak, že predpokladá, že boli nevyhnutné a nedalo sa nič urobiť, aby sa zmenili. Toto presvedčenie sa často vyskytuje, keď nemáte pocit, že máte v danej situácii nejakú moc. Štúdie ukazujú, že preformulovanie neúspechov ako dôsledkov nedostatočného úsilia (zmeniteľných) oproti nedostatku schopností (nezmeniteľných) vedie k lepším výkonom v budúcnosti.[5]
Je to pravdepodobné preto, že pohľad na chybu ako na výsledok konania, ktoré ste urobili vy a ostatní, na rozdiel od osudu, vám umožní cítiť sa silnejšie, pokiaľ ide o poučenie sa zo situácie.

  • Ak si chcete priznať svoje zlyhanie, premýšľajte o rôznych spôsoboch, ktorými mohla vaša nedostatočná snaha prispieť k tomu, že sa vám niečo nepodarilo dosiahnuť. Potom sa zamyslite nad tým, ako by ste to mohli v budúcnosti zmeniť; ak ste napríklad zistili, že zabúdate pracovať na nejakej úlohe, môžete si ju skúsiť zapísať do kalendára, aby vám ju pomohol pripomenúť.


Spomeňte si na zmeny, ktoré ste spôsobili. Pomôžte sa zbaviť starých spôsobov myslenia tým, že sa zamyslíte nad svojím životom a nad jeho časťami, ktoré sa vám nepáčili, ale na ktorých zmene ste pracovali. Zapojenie sa do tohto cvičenia vám pripomenie, že ak ste pracovali na zmene vecí predtým, môžete to urobiť znova.

  • Ako príklad zmeny, ktorú ste mohli spôsobiť, možno ste boli nespokojní so svojím mesačným príjmom a usilovne ste pracovali na tom, aby ste si našli prácu s vyšším platom.


Skúste na to nemyslieť. Aj keď sa to ľahšie povie, ako urobí, skúste nemyslieť na to, či sú veci rozhodnuté alebo nie, a jednoducho sa snažte; uvidíte, kam sa dostanete, možno budete príjemne prekvapení, k čomu môže viesť tvrdá a inteligentná práca![6]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Existuje niekoľko krokov, ktoré môžete vyskúšať, aby ste sa zbavili svojich fatalistických názorov:

  • Namiesto toho myslite na zaujímavú rozptyľujúcu myšlienku. Je ťažké zaoberať sa viacerými myšlienkami naraz; využite to vo svoj prospech. Ak napríklad odkladáte prácu z matematiky, pretože si myslíte, že všetko je vopred dané, tak načo sa snažiť, skúste namiesto toho premýšľať o odmenách, ktoré by ste mohli získať dokončením matematiky.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Skúste sa vystaviť. Dajte si 20 minút denne na premýšľanie o determinizme a svojich fatalistických názoroch. Hoci to môže byť v danom momente bolestivé, tým, že necháte svoje myšlienky vyvetrať, sa vám môže stať, že na ne nebudete myslieť po zvyšok dňa.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Skúste túto myšlienku odložiť. Ak vám prídu na um fatalistické myšlienky, skúste si povedať, že sa k týmto myšlienkam vrátite budúci týždeň, ale teraz na ne nebudete myslieť.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj


Bojujte proti svojim predsudkom pri spätnom pohľade. Niekedy sa veci môžu javiť ako determinované kvôli spätnej predpojatosti: myšlienka, že výsledky sa zdajú byť zrejmé po tom, čo sa stali. Inými slovami, k spätnému skresleniu dochádza vtedy, keď majú ľudia pocit, že „to vedeli od začiatku“ napriek tomu, že to nevedeli. [10]
Predsudok spätného pohľadu môžete znížiť tým, že identifikujete a odstránite jeho príčiny:

  • Potreba uzavrieť sa. To sa týka myšlienky, že jednou z motivácií niektorých ľudí je vnímať svet ako predvídateľné miesto. Keď sa niečo stane, udržiavanie presvedčenia, že to všetko dáva zmysel a bolo predvídateľné, umožňuje tento problém odstrániť. Pokúste sa znížiť svoju potrebu uzavrieť sa tým, že prijmete, že mnohé veci sú len neznáme a že doteraz sa veci stále vyvíjali väčšinou v poriadku.[11]
  • Plynulosť spracovania. Keď je ľahké dospieť k nejakému záveru, môže sa zdať, že výsledok bol nevyhnutný. Napríklad vodiča, ktorý vám na ceste prerazí cestu, môžete považovať za hlupáka. To môže viesť k presvedčeniu, že jeho správanie bolo nevyhnutné, pretože taký jednoducho je ako človek.
  • Proti plynulosti spracovania môžete bojovať tak, že si predstavíte všetky rôzne spôsoby, ktoré mohli spôsobiť, že náhle zmenil jazdný pruh. Možno bol vodič v núdzovej situácii; možno bola jeho manželka tehotná a on ju ponáhľal do nemocnice. Možno vás náhodne odrezal a vôbec vás nevidel. Alebo čo ak si vylial kávu na nohavice a prešiel do druhého pruhu? Všetky tieto možnosti spôsobujú, že výsledok sa zdá byť menej nevyhnutný. [12]

Metóda 2 z 3:Pridávanie nových spôsobov myslenia


Zvážte zložitosť sveta. Aj keď je pravda, že svet sa vždy riadi fyzikálnymi zákonmi a že platí determinizmus, stále platí, že a) nevieme, ako sa udalosti vyvinú, kým sa nevyvinú, pretože b) svet je neuveriteľne zložitý a ťažko predvídateľný.

  • To znamená, že nebudete vedieť, aký bude výsledok, kým sa nepokúsite urobiť všetko, čo je vo vašich silách. Spomeňte si na to, keď budete nabudúce uvažovať o tom, že sa vzdáte, pretože si myslíte, že výsledok je už určený.
  • Ak chcete premýšľať o tom, aký je svet zložitý, skúste si predstaviť všetkých ľudí na ňom (približne 7 miliárd). Potom si predstavte všetky rôzne spôsoby, akými sa ich životy môžu pretnúť počas jedného roka. Naše životy sú prepojené priamo, napríklad keď na niekoho narazíte na letisku, a nepriamo, napríklad keď zjete kúsok ovocia, ktoré zozbieral niekto na druhom konci sveta. Potom si uvedomte, že ľudia tvoria len jeden malý aspekt sveta: existuje aj určitý počet miliónov rôznych druhov živočíchov a komplikované systémy počasia a iné fyzikálne zákony prírody, napríklad. Počet spôsobov, ako sa všetky tieto veci môžu navzájom ovplyvňovať, je ohromujúco zložitý!
  • Spomeňte si napríklad na motýlí efekt, myšlienku, že malé zmeny počiatočných podmienok môžu zmeniť konečný výsledok počasia, alebo myšlienku, že je tak ťažké hodiť kockami zakaždým rovnaké číslo, pretože drobné rozdiely v spôsobe hodu kockami ovplyvňujú konečný výsledok.[13]
  • Teraz strávte niekoľko minút premýšľaním o ďalších spôsoboch, ktorými je svet naozaj zložitý a ako môžu mať malé zmeny počiatočných podmienok niečoho zaujímavé dôsledky na konečný výsledok.


Zistite, aká je zložitosť mozgu. Ak zaujímate fatalistický postoj, pretože svoje správanie považujete za riadené neurónmi, ktoré sa spúšťajú v mozgu, zvážte, že mozog a jeho bilióny spojení je pravdepodobne najzložitejší systém, a teda jeden z najmenej predvídateľných vo vesmíre.

  • Vo väčšine prípadov je veľmi ťažké presne predpovedať, ako sa ľudia budú správať v budúcnosti, pretože často existuje mnoho základných premenných, ktoré ovplyvňujú správanie každého jednotlivca a ktoré nemusia ovplyvniť správanie iného.
  • To znamená, že aj keď je správanie v konečnom dôsledku určené fyzikálnymi zákonmi, ktorými sa riadi mozog, skutočný výstup mozgu (správanie) je ovplyvnený toľkými vecami, že nemusí byť ani určený. Často neexistuje spôsob, ako zistiť, aký bude výsledok, bez toho, aby ste sa čo najlepšie snažili dosiahnuť výsledok, ktorý chcete.
  • Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, aký zložitý je mozog a čo to znamená pre predpovedanie budúceho správania, skúste si prečítať niekoľko článkov vytiahnutých z internetového vyhľadávania pomocou kľúčových slov, komplexnosť + ľudský mozog.


Zapojte sa do myšlienkových experimentov. Ak máte fatalistický postoj, vyskúšajte nasledujúci myšlienkový experiment. Predstavte si, že výsledok vášho cieľa, napríklad dokončenie štúdia matematiky, bude nakoniec pozitívny, ale že najprv musíte prekonať počiatočný hrb negativizmu a pasivity.

  • To znamená, že váš súčasný fatalistický pohľad je v skutočnosti len súčasťou určenej cesty, na ktorej sa vám vďaka tvrdej práci a vytrvalému úsiliu z vašej strany nakoniec podarí dosiahnuť svoj cieľ, dokončiť štúdium matematiky. Znie to nadnesene? No ako to viete, kým to nevyskúšate!?
  • Alebo vyskúšajte nasledujúci myšlienkový experiment. Zamyslite sa nad tým, aký zložitý a neistý môže byť svet. To vám pomôže uvedomiť si, že aj keď sú veci určené, výsledky sú často neznáme vzhľadom na všetky možnosti; z tohto pohľadu, aj keď je determinizmus teoreticky pravdivý, v praxi to tak nie je, pretože svet je veľmi nepredvídateľný vzhľadom na všetky spôsoby, ako sa veci môžu vyvíjať. Predstavte si všetky spôsoby, ako by sa dalo usporiadať 16 biliardových gúľ. Zdá sa to dosť jednoduché, a predsa v skutočnosti existuje 3 360 spôsobov, ako ich usporiadať (16 x 15 x 14).[14]
    Svet, ľudské správanie a tak ďalej je oveľa zložitejšie ako usporiadanie biliardových gulí! Skúste si predstaviť všetky spôsoby, akými môžu všetky sily sveta vzájomne pôsobiť.


Prehodnoťte svoje ciele. Byť fatalistom sa spája s cieľmi, ktoré je veľmi ťažké dosiahnuť. Môže sa stať, že keď sa zdá, že niečo nie je možné dosiahnuť, predvolene veríme v osud: čo bude, to bude. Môže ísť o druh racionalizácie, ktorá nám umožňuje umyť si ruky od nezlučiteľných pocitov, ktorými chceme dosiahnuť cieľ, ale vieme, že v skutočnosti nemôžeme [15]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologickú vedu
Nezisková organizácia venujúca sa podpore dôveryhodného výskumu a vzdelávania v psychologických vedách
Prejsť na zdroj

  • Ak chcete zmeniť svoje ciele, konkretizujte ich a urobte ich uskutočniteľnými. Nejasné ciele sa zdajú byť nedosiahnuteľné, pretože nie sú jasne definované, takže nie je jasné, ako by sa vlastne dali dosiahnuť.
  • Ak chcete, aby boli ciele realizovateľnejšie, rozdeľte ich na menšie stráviteľnejšie časti. Ak sa napríklad chcete naučiť kódovací jazyk Python, ale máte pocit, že je to neprekonateľná úloha, rozdeľte ju ďalej:
  • Začnite skúmaním kníh, ktoré vás môžu naučiť Python.
  • Keď si vyberiete knihu, stanovte si cieľ prečítať jednu kapitolu týždenne. Zapíšte si to a odškrtnite si to vždy, keď sa vám to podarí. Môže vám to pomôcť vybudovať si sebadôveru a zároveň sa zbaviť fatalistického postoja.

Metóda 3 z 3: Zvyšovanie sebaúčinnosti


Zistite, ako je sebaúčinnosť spojená s fatalizmom. Keď majú ľudia nízku sebaúčinnosť, neveria, že ich úsilie má nejakú moc zmeniť ich správanie alebo situáciu. Môžu sa cítiť bezmocní alebo beznádejní. Môže to viesť k fatalistickému pohľadu, ktorý interpretuje situácie ako „jednoducho také, aké sú“, a nie ako skúsenosti, ktoré treba preskúmať a poučiť sa z nich.[16]

  • Napríklad študent s nízkou sebaúčinnosťou môže mať pocit, že je jednoducho „zlý v matematike“.“ Bez ohľadu na to, ako usilovne študuje, zdá sa, že sa nikdy nezlepší. Môže prestať dúfať, že sa zlepší, pretože verí, že jeho schopnosti sú vrodene obmedzené. Ide o fatalistický prístup.
  • Na druhej strane, študent s vysokou sebaúčinnosťou môže mať pocit, že je „zlý v matematike“, ale vníma túto situáciu ako takú, ktorú môže zmeniť úsilím. Môže si stanoviť vyššie ciele a vyhľadať pomoc, aby ich dosiahla. Tento pocit, že študentka má určitú moc nad výsledkom, jej pomáha pri výkone.[17]


Začnite v malom. Aby ste si pomohli vybudovať pocit vlastnej účinnosti – alebo pocit, že ste schopní zmeniť svoje správanie tak, aby ste ovplyvnili výsledok – je užitočné zažiť úspech vo veciach, o ktoré sa pokúšate.[18]
Skúste sa venovať novému koníčku, napríklad vareniu, učeniu sa nového jazyka alebo hudbe. Urobte niečo, s čím sa spojíte. Keď sa vám bude dariť v tomto úsilí, nadobudnete pocit majstrovstva, ktorý vám pomôže uvedomiť si, že máte silu uspieť vo veciach, o ktoré sa pokúšate.

  • Keď zažijete výzvy alebo neúspechy, čo sa vám pravdepodobne stane, myslite na ne skôr v zmysle dočasných prekážok, ktoré môžete prekonať, než ako na vrodené obmedzenie vašich vedomostí.[19]
    Odborný zdroj
    William Schroeder, MA, LPC, NCC
    Licencovaný odborný poradca
    Rozhovor s odborníkom. 27. septembra 2021.
    Málokto začne s tým, že dokáže pripraviť dokonalé souffle, ale mnohí ľudia sa naučili.
  • Nájdite si čas na uznanie svojich pokrokov a úspechov na tejto ceste. Možno ste vedeli presne dve slová v španielčine, keď ste začínali, a teraz ich viete 12. To je úspech!


Pozorujte niekoho iného. „Modelovanie“ je ďalším užitočným spôsobom, ako si vybudovať pocit sebavedomia.[20]
Sledovanie priateľa, ktorý pracuje na rovnakom cieli ako vy, vám môže pomôcť cítiť sa istejšie, že vaše vlastné činy môžu ovplyvniť výsledok.

  • Môže vám pomôcť aj „hranie rolí“ v konkrétnej situácii s priateľom. Možno máte napríklad pocit, že v práci nikdy nie ste ocenení za svoje úsilie. Fatalistická myšlienka by znela: „Nikdy sa mi nedostane žiadneho uznania.“ Myšlienka o sebaúčinnosti by mohla znieť: „Môžem hovoriť so šéfom o svojej práci.“ Zahrajte si rolu na tento rozhovor s kamarátkou a opýtajte sa jej, ako by k nemu pristúpila. Môže vám to pomôcť vybudovať si sebadôveru. Spolupráca s ostatnými môže často zvýšiť aj pocit vlastnej účinnosti ľudí.[21]
  • Vyhýbajte sa tomu, aby ste ako vzor používali superúspešných ľudí alebo perfekcionistov. Sú to nerealistické a neužitočné spôsoby prístupu k cieľom.


Vyhnite sa zovšeobecneniam. Keď o sebe alebo o druhých robíte zovšeobecnenia, ako napríklad „Som taký lúzer“ alebo „Život je naozaj na nič“, podporujete fatalizmus alebo presvedčenie, že veci sú jednoducho také, aké sú, a vy s tým nemôžete nič urobiť. Jednu udalosť považujete za reprezentatívnu pre to, ako sa veci budú vždy diať.

  • Ak ste napríklad neuspeli na skúške, vaša myšlienka môže byť: „Som taký lúzer, nikdy žiadnu z týchto skúšok nezvládnem.“ Vyzvite túto myšlienku tým, že si pripomeniete, že môžete zmeniť svoje správanie a ovplyvniť tak budúce výsledky. Zvážte, čo môžete urobiť v budúcnosti. Môžete napríklad požiadať o opakovanie testu, o návštevu doučovateľa alebo o doplnenie známky dodatočným kreditom.[22]
  • Pripomeňte si, že jedna udalosť alebo vlastnosť vás nedefinuje. Nie ste „neúspešný“, ak neuspejete na skúške. Ste človek, ktorý neuspel na skúške. Nie ste „porazený“, ak prehráte športový zápas. Ste človek, ktorý prehral športový zápas. Udržiavanie perspektívy vám pomôže prestať myslieť fatalisticky.

  • Požiadajte o podporu. Podpora zo strany rodiny a blízkych je kľúčová pre rozvoj pocitu sebavýchovy.[23]
    Môžete tiež požiadať o spätnú väzbu o svojich silných stránkach a oblastiach, ktoré by ste mali v budúcnosti rozvíjať. Vaši priatelia a rodina vo vás môžu vidieť silné stránky, o ktorých ste ani netušili, že sú. Môžu vám tiež pomôcť vytvoriť plán, ako sa v budúcnosti učiť a rozvíjať v určitej oblasti.

    • Spolupráca s terapeutom vám tiež môže pomôcť zmeniť vaše fatalistické myšlienky.[24]
      Odborný zdroj
      William Schroeder, MA, LPC, NCC
      Licencovaný profesionálny poradca
      Rozhovor s odborníkom. 27. septembra 2021.
  • Odkazy