3 spôsoby, ako prestať byť súťaživý

Súťaživosť môže byť dobrá, keď vám pomáha posúvať sa ďalej. Keď to však zachádza príliš ďaleko, môže sa to stať problémom. Stavia vás do rozporu so všetkými a môže byť produktom nízkeho sebavedomia. Ak chcete prestať byť takí súťaživí, skúste spracovať emócie, ktoré sa za tým skrývajú. Môžete tiež pracovať na vlastnom sebavedomí a pokúsiť sa naučiť oslavovať úspechy seba aj druhých.

Metóda 1 z 3: Práca s emóciami


Zistite svoje spúšťače. Je dôležité zistiť, čo spúšťa vaše pocity súťaživosti a žiarlivosti. Možno žiarlite v práci, keď sa niekomu inému darí lepšie ako vám, alebo ste sa nechali vytočiť prehrou v stolovej hre. Nech už sú vaše spúšťače akékoľvek, ak ich začnete identifikovať, pomôže vám to prevziať kontrolu nad situáciami, v ktorých ste príliš súťaživí.[1]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Keď cítite, že sa hneváte alebo ste podráždení, spýtajte sa sami seba: „Je to preto, že žiarlim??“


Zistite, prečo niečo spúšťa vašu súťaživosť. Ďalej je dôležité zistiť, prečo tieto veci vyvolávajú vašu súťaživosť. Možno ste v práci súťaživí, pretože ste nikdy nemali dobré výsledky v škole a snažíte sa to vynahradiť. Možno sa pri stolových hrách cítite súťaživý, pretože ste sa vždy cítili menejcenný so súrodencami.[2]

  • Ak chcete zistiť, prečo sa veci spúšťajú, strávte nejaký čas tým, že si o tom napíšete do denníka alebo sa o tom porozprávate s dôveryhodným priateľom. Pokračujte v pátraní hlbšie, aby ste našli zdroj.


Premyslite si súťaživosť v súčasnosti. Keď cítite, že vo vás bujnie súťaživosť, na chvíľu sa zastavte a premyslite si to. Je vaša súťaživosť spôsobená žiarlivosťou? Je vaša žiarlivosť zaslúžená? Skúste si uvedomiť, odkiaľ pramení vaša žiarlivosť. Zvyčajne to nie je zo súčasnej situácie, takže pripomenutie si tejto skutočnosti vám môže pomôcť upokojiť závistlivú beštiu.


Prestaňte sa porovnávať. Keď vidíte, že sa iným ľuďom darí, môže byť ľahké chcieť porovnať svoj život s ich životom. Keď porovnávate, dôkladne skúmate životy oboch a sčítavate, kto je lepší. Na druhej strane, súťaživosť bez porovnávania vás môže poháňať vpred, pokiaľ nezakladáte všetku svoju hodnotu na konkurencii.[3]

  • Namiesto toho si uvedomte, že nikto neuspeje rovnakým tempom. Práve teraz ste tam, kde potrebujete byť, a stačí vám to.


Skontrolujte svoje čiernobiele myslenie. Ľudia, ktorí sú súťaživí alebo žiarliví, často myslia aj v absolútnych pojmoch. Inými slovami, možno si myslíte, že ak niekoho iného v práci pochvália, znamená to, že vaša práca bola hrozná. V skutočnosti to, že sa niekomu inému darí, neznamená, že sa vám nedarí, ani to nepopiera to, ako sa darí vám.[4]


Prestaňte o láske premýšľať ako o konečnej. Niekedy súťaživosť pramení zo žiarlivosti, že iní ľudia dostávajú viac pozornosti alebo pochvaly ako vy. Inými slovami, ak váš šéf pochváli prácu niekoho iného, začnete pociťovať závisť a súťaživosť, pretože máte pocit, že váš šéf si neváži vašu prácu. Láska a chvála však nie sú obmedzené zdroje. Váš šéf alebo blízka osoba môže pochváliť niekoho iného a stále si vážiť to, čo robíte, aj keď to zároveň nepovie.

Metóda 2 z 3: Zvyšovanie sebavedomia


Buďte k sebe súcitní. Každý robí chyby alebo má obdobia, keď sa cíti zle. Dôležité je správať sa k sebe súcitne, rovnako ako by ste sa správali k dobrému priateľovi. Neobviňujte sa z každej malej chyby. Namiesto toho ich využite ako príležitosť poučiť sa a ísť ďalej.[5]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Mohli by ste si napríklad povedať: „Áno, urobil som chybu, ale nie je to tá najhoršia vec na svete. Nabudúce to zvládnem lepšie.“
  • Celkové zvýšenie vášho sebavedomia vám pomôže stať sa menej súťaživým. Ak ste veľmi súťaživý človek, vaše sebavedomie môže často závisieť od toho, či sa vám darí. Ak sa vám niečo nepodarí, klesá aj vaša sebaúcta. Naučiť sa držať si vlastnú hodnotu bez ohľadu na situáciu vám môže pomôcť stať sa menej súťaživými.[6]


Pracujte na inej interpretácii situácií. Ľudia s nízkym sebavedomím si často interpretujú situácie tak, že naďalej potláčajú svoju sebaúctu. Často zaujímajú negatívny prístup, hoci v skutočnosti sa mnohí ľudia okolo nich pozerajú na situáciu inak.[7]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Môže sa napríklad stať, že veci nafúknete; urobíte chybu a myslíte si, že vás všetci považujú za zlyhanie. Namiesto toho sa pokúste dať to do pomeru. Bola tá chyba naozaj taká veľká? Povedal vám niekto skutočne, že ste zlyhali alebo že na túto prácu nestačíte?
  • Inokedy môžete svoje úspechy využiť a premeniť ich na neúspechy. Môžete napríklad povedať: „Môj šéf tú správu pochválil, ale bola dobrá len preto, že som použil čísla z účtovníctva.“ Namiesto toho je dôležité oslavovať svoje úspechy, keď sa dostavia.
  • Môžete si tiež myslieť, že to, čo cítite, je absolútny fakt. Ak sa cítite ako idiot, môžete si myslieť, že vás tak vidia aj všetci ostatní, hoci v skutočnosti si vás pravdepodobne všetci vážia.
  • Ďalším spôsobom, ako si môžete negatívne vykladať situácie, je považovať malé, nepodstatné ukazovatele za dôkaz, že niečo nie je v poriadku. Ak napríklad niekomu napíšete a on vám niekoľko dní neodpovie, môžete si myslieť: „Môj priateľ ma momentálne musí nenávidieť.“ V skutočnosti však existuje veľa dôvodov, prečo vám neodpovedal, vrátane toho, že možno správu nevidel.


Pamätajte, že nikto nie je dokonalý. Pri každej chybe, ktorú urobíte, sa môžete chcieť nakopnúť. Pamätajte však, že nikto nemôže dosiahnuť dokonalosť. Musíte si uvedomiť, že každý robí chyby. Keď si to uvedomíte, ľahšie sa vám bude žiť samostatne s vedomím, že dokonalosť je nemožná.[8]

  • Nezabudnite upraviť svoju predstavu o sebe samom. Časom sa meníte a rastiete, a tak sa menia aj vaše schopnosti. To znamená, že sa nemôžete posudzovať podľa minulej verzie seba samého. Možno ste boli kedysi vynikajúci napríklad vo vede, ale tieto schopnosti ste nechali upadnúť v prospech iných. To je v poriadku, len majte na pamäti, že už nie ste taký vedec ako kedysi, ale teraz dokážete pripraviť zabijácku omeletu alebo napísať úžasný článok.[9]


Zamerajte sa na pozitíva. Ak máte nízke sebavedomie, pravdepodobne si v každej situácii všímate, čo je zlé alebo ako ste to mohli urobiť lepšie. Musíte sa však tiež potľapkať po chrbte za to, čo ste urobili správne. Zameranie sa na to, čo ste urobili správne, vám pomôže posilniť sebadôveru a pripomenie vám, ako ďaleko ste sa dostali.[10]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Možno ste napríklad napísali seminárnu prácu na hodine. Možno sa vám stane, že sa budete sústrediť na všetky chyby, ktoré ste urobili. Namiesto toho premýšľajte o tom, ako ďaleko ste sa dostali. Prečítajte si prácu spred roka a určite uvidíte, ako ste sa zlepšili.

Metóda 3 z 3: Naučte sa oslavovať namiesto súťaženia


Namiesto závisti majte obdiv. Ak vidíte u iného človeka vlastnosti alebo úspechy, ktoré sa vám páčia, skúste sa snažiť tohto človeka skôr obdivovať, než na neho žiarliť. Inými slovami, využite ich úspech ako spôsob, ako si stanoviť cieľ, namiesto toho, aby ste ho nechali prerásť do závisti.[11]

  • Keď začnete pociťovať závisť, ktorá môže viesť k súťaživosti, myslite na to, čo všetko ten človek urobil, aby sa dostal tam, kde je. Obdivujte svoju tvrdú prácu a odhodlanie. Môžete sa ich dokonca opýtať, ako dosiahli to, čo dosiahli, aby ste sa od nich mohli učiť.
  • Možno napríklad kamarát vydáva knihu, ktorá je vaším dávnym snom. Mohli by ste sa rozhodnúť byť žiarliví a premeniť túto žiarlivosť na súťaživosť. Na druhej strane by ste si mohli vybrať obdiv. Váš priateľ dosiahol niečo úžasné a vy to môžete využiť ako inšpiráciu na dokončenie vlastného románu.


Úprimne pochváľte ostatných. Ak ste súťaživí, možno máte problém tešiť sa z úspechu iných. Naučiť sa nesúťažiť znamená naučiť sa oslavovať tieto úspechy so svojimi priateľmi, rodinou a spolupracovníkmi. Ak vidíte, že niekto robí niečo skvelé, pochváľte ho. Nemusíte vždy cítiť sentiment, ale už len jeho vyjadrenie vám môže pomôcť dopracovať sa k tomu, aby ste boli skutočne podporujúci.[12]

  • Ak si napríklad všimnete, že váš spolupracovník odviedol vynikajúcu prácu na nejakom projekte, môžete povedať: „Vďaka, že si to všetko dal dokopy, Janine. Ste naozaj skvelí v organizovaní!“
  • Neobmedzujte sa na ľudí, ktorých poznáte. Ak si na internete prečítate článok, ktorý sa vám páči, povedzte autorovi. Ak si všimnete, že niekto v obchode odvádza dobrú prácu, povedzte mu. Nikdy nie je na škodu zlepšiť niekomu deň.


Pamätajte, že sme všetci prepojení. Keď chcete neustále súťažiť s ostatnými, pravdepodobne ich vnímate ako ľudí mimo vašich skúseností. Nemusíte vidieť skúšky, ktorými prešli, aby sa tam dostali, čo vo vás vyvoláva pocit zlyhania. Preto uznanie vlastnej bolesti ako niečoho, čo je bežné, vám môže pomôcť vidieť, kde sa aj ostatní usilovne snažia. Nie ste vo svojich skúsenostiach sami, a preto máte ľudí, s ktorými môžete absolvovať cestu, nielen súťažiť.[13]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj


  • Praktizujte vďačnosť. Súťaživá povaha často pramení z toho, že počítate požehnanie iných viac ako svoje vlastné. Potom skončíte s pocitom závisti a túžbou dostať sa dopredu. Namiesto toho sa naučte byť vďační za to, čo máte, tým, že začleníte vďačnosť do svojho každodenného života.[14]

    • Skús sa zamyslieť nad všetkými vecami, za ktoré si vďačný, skôr než ráno vstaneš z postele.
    • Môžete tiež skúsiť viesť denník vďačnosti. Nájdite si čas a každý deň si napíšte 5 vecí, za ktoré ste vďační. Môžete to robiť v súkromnom denníku alebo aj na sociálnych sieťach, pričom každý deň napíšete príspevok o veciach, za ktoré ste vďační.
  • Odkazy