3 spôsoby, ako prestať byť využívaný

To, že vás priatelia alebo členovia rodiny využívajú a zneužívajú, alebo keď ste vo vzťahu, môže byť veľmi nepríjemné, ale neznamená to, že ste slabí. Len vám chýba výzbroj a zbrane potrebné na obranu. Nie je potrebné meniť celú svoju identitu, ale je čas postaviť sa za to, kým ste, a nájsť v sebe silu.

Metóda 1 z 3: Začíname s vlastnou propagáciou


Doprajte si lepšie zaobchádzanie. Ak vás niekto podceňuje, je veľmi pravdepodobné, že vy robíte to isté. Vážte si sami seba a vedzte, čo si zaslúžite.

  • Uznávajte sa za svoje úspechy a myslite na tých, ktorí vás majú radi a dôverujú vám. Pomôže vám to vytočiť sebadôveru.
  • Starajte sa o seba fyzicky, pretože zdravé telo robí zdravú myseľ. Čisté stravovanie a pohyb vytvárajú pozitívne emócie.[1]


Predstierajte, kým sa vám to podarí, a stanete sa nimi. Ak sa v situácii pod vysokým tlakom ocitnete v neistote, aj tak sa zdvihnite a správajte sa sebavedomo. Pokračujte v predstieraní sebadôvery a nakoniec si uvedomíte, že skutočne dosahujete to, čo ste si predsavzali.[2]

  • Skúste používať sebavedomejšiu reč tela tým, že sa otvoríte. Stiahnite ramená dozadu a uvoľnite ruky. Vaša fyzická biológia a psychológia sa mení, keď držíte silovú pózu. Hladina testosterónu sa zvyšuje a hladina kortizolu (stresového hormónu) sa znižuje.[3]
    • Ak viete, že idete do situácie pod vysokým tlakom, venujte dve minúty tomu, aby ste zaujali silovú pózu. Urobte postoj supermana/ženy alebo zdvihnite bradu a zdvihnite ruky ako po víťazstve v pretekoch.
    • Ak ste už v situácii, stojte pevne a vyhnite sa zloženiu rúk a dotyku krku. Tieto gestá vás zmenšujú a sú prejavom pasívnej obrany.


Prijmite svoj stres. Ak sa k vám blíži tyran alebo manipulátor a vám začne búšiť srdce, urobte z tohto stresu svojho priateľa. Vaše telo sa stavia k výzve a pripravuje vás na situáciu vysokého tlaku. Nebojte sa svojho manipulátora, vaše telo je silné!

  • Štúdie ukazujú, že ak budete stres vnímať ako pozitívnu reakciu, vaše cievy sa uvoľnia rovnako, ako keď ste šťastní alebo sebavedomí. Rozhodnite sa vnímať stres ako pomoc a nájdete odvahu. [4]


Vyhľadajte podporu. Dôverujte si, že zvládnete životné výzvy, ale nemusíte im čeliť sami. Ak sa cítite využívaní, obráťte sa na niekoho. Táto osoba sa môže objektívne pozrieť na situáciu a poskytnúť vám podporu, ktorú potrebujete.[5]

  • Ľudské spojenie uvoľňuje oxytocín, neurochemickú látku známu ako „hormón objatia“. Uvoľňuje pocity dôvery, uvoľnenia a psychickej stability, čo umožňuje telu prispôsobiť sa vysoko emotívnym situáciám. Ak sa teda nachádzate v stresujúcej situácii, nájsť niekoho, kto vás podporí, je múdra voľba.
    • Môže to byť spolupracovník, učiteľ, rodič alebo priateľ.

Metóda 2 z 3: Zmena vašej reakcie


Učí ostatných, ako sa k vám majú správať. Ak budete dôsledne reagovať svojimi skutočnými pocitmi, naučíte ostatných, ako sa k vám majú správať správne. Časom sa ľudia naučia a prispôsobia vášmu správaniu a budú vás dostávať do menej náročných situácií.

  • Druhí si možno ani neuvedomia, že po vás idú, ak sa nevyjadríte.
  • Manipulatívni ľudia vás budú vyhľadávať, ak budú niečo potrebovať, pretože vedia, že sa im nepostavíte. Keď sa dozvedia, že sa nenecháte využiť, prestanú.
  • Vaše reakcie nemusia byť dramatické. Jednoducho reagujte rovnakým spôsobom, ako by ste chceli, aby vám niekto odpovedal, ak vám odmieta pomôcť.


Stanovte si limit. Ak súhlasíte s tým, že urobíte to, čo od vás používateľ žiada, hneď mu stanovte svoje obmedzenia. Takto nebudete zaťažení a váš používateľ bude spokojný. Vyhrajú obe strany.

  • Môže to byť niečo také, ako napríklad, ak váš rovesník potrebuje pomoc s domácou úlohou, dajte mu časový limit.
  • Ak vás spolupracovník požiada o pomoc s projektom, prijmite aj tú najmenšiu úlohu, pretože máte svoju vlastnú prácu, ktorú potrebujete urobiť.


Stávka. Vždy, keď vás niekto požiada o niečo, čo je vám nepríjemné, je úplne prijateľné povedať, že si to budete musieť premyslieť. Získate tak čas na zváženie, či chcete skutočne pomôcť.

  • Ak osoba potrebuje okamžitú odpoveď, povedzte „nie“. Vždy sa môžete vrátiť a povedať „áno“, ak ste si uvedomili, že vám pomoc nevadí. Ak však okamžite poviete „áno“, automaticky sa zaväzujete k situácii.


Naučte sa povedať „nie“. „Nie“ môže byť desivé slovo, pretože je konfrontačné, ale „Nie“ vám môže dať pocit sily. Ukazuje ostatným, že vy a váš čas máte hodnotu.

  • Používanie „Nie“ nemusí byť agresívne, pretože je to len úprimnosť. Nie ste urážlivý, len vyjadrujete, že máte iné veci, o ktoré sa musíte postarať.

Metóda 3 z 3: Uvedomenie si, že máte na výber


Vytvorte si zoznam „to don’t“. Vedieť, čo chcete a čo nechcete, je základom pre rozvoj sebadôvery a asertivity. Premýšľajte o veciach, ktoré robíte pre druhých a vďaka ktorým sa cítite využívaní, a zapíšte si ich. Možno vás využívajú viac, ako si myslíte.

  • Ak napríklad vždy zdvihnete šek, zaraďte si ho do zoznamu „to nerobiť“. Poproste svojho priateľa, aby ju nabudúce zdvihol.
  • Usporiadanie informácií vo forme zoznamu a ich odškrtávanie zasahuje do nášho sladkého bodu spracovania informácií. Tento zoznam sa bude ľahko dodržiavať a uspokojivo plniť. [6]


Vyberte si svoje bitky. Ak sa vám pri pomyslení na konfrontáciu so situáciami pod vysokým tlakom robí zle, začnite v malom. Možno nebudete schopní postaviť sa tyranovi hneď, ale môžete urobiť malé zmeny, aby ste si vybudovali asertivitu.

  • Ak ste si objednali šalát, ale dostali ste polievku, pošlite ju späť. Keď sa začnete pohodlne presadzovať v takýchto malých situáciách, začnite sa prepracovávať k väčším.


Očakávajte to najlepšie. Ak očakávate, že zlyháte, už ste sa so zlyhaním zmierili. Založte svoje očakávania na tom, čo by ste radi videli, nie na tom, čo zlé očakávate, že sa stane.


  • Vyrežte negatíva. Ak ste urobili všetko, čo ste mohli, aby ste situáciu napravili, odstráňte ju. Snažte sa čo najviac vzdialiť od osoby, ktorá sa vás snaží využiť. Život je príliš krátky na to, aby ste sa zmierili s niekým, kto vás nerešpektuje.

    • Urobte odvážne rozhodnutie a odstráňte túto osobu zo svojho života. Ak ich budete vo svojom živote udržiavať, neurobíte nič iné, len udržíte negatívnu atmosféru a bude pre vás ťažšie získať sebavedomie.[7]
  • Odkazy