3 spôsoby, ako prestať meškať

Ak chronická nedochvíľnosť ovládla váš život a stala sa určujúcou črtou toho, kto ste, je pravdepodobné, že prichádzate o pracovné ponuky, možnosti trávenia voľného času, priateľstvá a ďalšie. Ak sa vo svojom vlastnom živote ukazujete neskoro, zorganizujte sa, uprednostnite dochvíľnosť a odstráňte všetky základné príčiny.

Metóda 1 z 3: Organizácia života


Vždy si naplánujte skorý príchod. Keď musíte niekam prísť, snažte sa prísť 15-30 minút pred tým, ako potrebujete. Ak vždy meškáte, znamená to, že musíte zlyhávať v niečom, čo vždy robíte. Predvídajte, že tým, že si dáte čas navyše, prídete.[1]

  • Sledujte, či skutočne prídete skôr alebo nie! Možno zistíte, že odchod „skôr“ vás dostane na miesta presne načas.


Nastavte si dva budíky. Nastavte si jeden budík, ktorý vás upozorní, že je čas zanechať toho, čo práve robíte, a druhý budík, ktorý znamená, že musíte vyjsť z dverí. Počúvajte budíky![2]

  • Hneď ako zazvoní prvý budík, prestaňte robiť to, čo práve robíte. Ak ide o niečo, k čomu sa budete vracať, napríklad k projektu do práce, urobte si poznámku, aby ste si pripomenuli, kde ste skončili.
  • Vezmite si všetko, čo potrebujete, a uistite sa, že viete, ako sa dostanete tam, kam idete.
  • Snažte sa vyjsť z dverí a vydať sa na cestu skôr, ako zazvoní druhý budík.
  • Toto bude fungovať len vtedy, ak budete brať budíky vážne, takže sa uistite, že reagujete hneď, ako ich počujete.


Pripravte sa na nasledujúci deň. Všetky poznámky a materiály si usporiadajte v dostatočnom predstihu pred každou udalosťou, aby vám stačilo vziať ich a ísť, keď nastane skutočný deň. Ak sú pre vás rána problémom, urobte večer predtým čo najviac, aby ste sa pripravili.[3]

  • Pred spaním si rozložte oblečenie a zbaľte si tašku na ďalší deň.
  • Naplánujte si jedlo, aby ste sa v najtmavšej hodine za svitania nemuseli trápiť hľadaním mlieka na cereálie.


Naučte sa ponechať si čas medzi úlohami a stretnutiami. Čoskoro sa stane neznesiteľným pendlovať medzi jedným stretnutím a druhým bez medzipriestoru. Ak sa však preplánujete, prídete neskoro, len čo narazíte na prekážku.[4]

  • Okrem toho, že vám tento čas poskytne priestor, slúži aj ako rezerva medzi udalosťami, ktorú si môžete „požičať“, ak sa zdržíte na predchádzajúcej schôdzke, čo vám umožní dostať sa na ďalšiu schôdzku včas.
  • Vypočítajte si čas na presun medzi jednotlivými činnosťami a potom pripočítajte 10-30 minút na neočakávané meškanie.
  • Ak si zo strachu z prestojov naplánujete viac času, dajte si počas čakania na prácu niečo príjemné alebo produktívne. Môžete si priniesť román, ktorý máte radi, alebo využiť čas čakania na dobehnutie e-mailu.


Skráťte si rozvrh. Je váš kalendár plný sľubov, ktoré sa chystáte splniť? Začnite premýšľať o tom, ako môžete zmeniť organizáciu existujúcich stretnutí, a vytvorte si plán, ako v budúcnosti prijať menej stretnutí.[5]

  • Delegujte niektoré pochôdzky a domáce práce. Je veľmi pravdepodobné, že vo vašom živote sú iní ľudia, ktorí sú rovnako vhodní na vybavovanie niektorých vašich záležitostí a vykonávanie niektorých vašich povinností, od rodinných príslušníkov až po zamestnancov.
  • Pozrite sa na každú vec vo svojom kalendári a spýtajte sa sami seba, akému cieľu slúži.
  • Ak máte viacero záväzkov, ktoré slúžia na podobné účely, z každej kategórie si niečo ukrojte.
  • Robte len tie veci, ktoré vám nezaberú veľa času a ktoré ste schopní urobiť včas. Prílišné preťažovanie škodí vášmu zdraviu a vašim vzťahom s ostatnými.


Dávajte si pozor na časové pasce. Vyhľadávajte činnosti, ktoré vám vyčerpávajú deň, ako napríklad chodenie na internet, hranie videohier, sledovanie seriálov, upratovanie alebo starosti. Aj pomoc druhým ľuďom môže byť časovo náročná. Ak máte určité činnosti, kvôli ktorým zabúdate na čas, naplánujte si ich na chvíle, keď kvôli nim nebudete na nič meškať.[6]

  • Byť neustále v spojení sa môže zdať efektívne a prehľadné, ale môže to až príliš ľahko znamenať, že si nevšimnete, ako čas plynie.
  • Ak vám kontrola e-mailov alebo hranie hier spôsobuje meškanie na stretnutia alebo schôdzky, prípadne vám zmeškáva termíny alebo iné veci, ktoré je potrebné v živote urobiť, je čas zmeniť priority.

Metóda 2 z 3: Stanovenie priority včasnosti


Pripomeňte si, že dochvíľnosť je vecou dobrého správania Etiketa. Meškanie je bezohľadné, zatiaľ čo byť načas je prejavom úcty voči ostatným. Nemáte právomoc obnoviť čas, ktorý iní ľudia stratili čakaním na vás, preto je neúctivé predpokladať, že máte právo im ho bez vážneho dôvodu vziať. Hoci sa etiketa včasného príchodu líši v závislosti od príležitosti, dochvíľnosť je vždy úctyhodná. Všetky nasledujúce situácie si vyžadujú dochvíľnosť: [7]
Peggy Post, <i>“Prepáčte, ale bol som na rade“</i>, p. 171, (2006), ISBN 978-0-06-088916-6

  • Príležitosti na jedenie: Na jedlo sa vždy dostavte včas – kuchár si zaslúži úctu a jedlo pri čakaní chladne.
  • Pokiaľ ide o rande v reštaurácii, snažte sa prísť načas; je neprípustné meškať viac ako päť minút.
  • Keď ste pozvaní na večeru, dobre si ju načasujte, aby ste neprišli skôr (hostiteľ bude ešte pripravovať a na poslednú chvíľu opravovať) a aby ste neprišli neskôr ako desať až pätnásť minút po pozvanom čase.
  • Ak si uvedomíte, že nestihnete večeru načas, zavolajte hostiteľovi a informujte ho o tom, aby neohrieval jedlo na zničenie, kým čaká na vás.


Majte na pamäti, že byť dochvíľny je praktické. V mnohých situáciách vám neskorý príchod zabráni zúčastniť sa plánovanej aktivity.

  • Na rande v kine alebo v divadle s priateľmi alebo inými ľuďmi príďte vždy skôr: Ak si musíte kúpiť lístky, príďte tam s dostatočným predstihom, aby ste sa mohli postaviť do dlhých radov. Ak už máte lístky, príďte približne 10 minút pred začiatkom predstavenia alebo filmu.
  • Na stretnutia s lekármi, právnikmi, kaderníkmi a inými odborníkmi príďte o niekoľko minút skôr. Buďte načas; ich čas sú peniaze ako podnik a tým, že meškáte, ovplyvňujete ich zárobky a ďalších zákazníkov. Ak sa chystáte prísť neskoro, zavolajte vopred a upozornite ich.
  • Pracovný pohovor: Meškanie aj o pol minúty je príliš neskoro. Ak chcete získať prácu, na pracovný pohovor príďte vždy včas.
  • Obchodné stretnutie: Buďte načas, ak nie skôr, aby ste sa pripravili na prezentáciu.


Byť včas z lásky. Pristupujte k včasnosti ako k otázke vyjadrenia lásky. Koordinácia rozvrhov vám umožňuje byť súčasťou tímu. Premýšľajte o tom, ako veľa znamená pre vášho partnera, priateľov, rodinu a dokonca aj spolupracovníkov, že rešpektujete ich čas a oceňujete ich dochvíľnosť.


Zvážte dôsledky meškania. Ak ste optimistický človek alebo ak trpíte poruchou ADD alebo ADHD, môžete podceniť negatívne dôsledky neskorého príchodu.[8]

  • Venujte nejaký čas premýšľaniu o možných dôsledkoch zmeškania nadchádzajúcej udalosti.
  • Sľúbte si, že sa týmto negatívnym dôsledkom vyhnete, ak budete chodiť načas.


Ctiť si čas. Nadviazať kontakt s časom si vyžaduje priame zameranie sa naň. Ľuďom, ktorí chodia neskoro, často chýba vedomie času ako pojmu, ktorý je potrebné využiť na to, aby človek zo svojho života vyťažil čo najviac.

  • Meditácia môže byť dobrým spôsobom, ako otvoriť kanály na lepšie pochopenie času.
  • Môžete si tiež skúsiť viesť denník stretnutí, každé ráno si naplánovať deň a napísať si odhady, koľko času vám jednotlivé činnosti môžu zabrať, a záznam o tom, koľko vám skutočne zabrali.[9]

Metóda 3 z 3: Riešenie vašich dôvodov


Určite, prečo ste večne meškajúci človek. Ak večne meškáte, môže vám pomôcť sledovať, čo vás núti meškať. Zistite, či meškáte z psychologických dôvodov alebo kvôli chybám pri spracovaní.

  • Spýtajte sa sami seba, či vždy meškáte o rovnaký čas. Ak áno, váš problém je pravdepodobne psychologický. Ak sa čas mení, pravdepodobne ide o organizačný problém.[10]
  • Na konci dňa strávte minútu tým, že si budete robiť poznámky o svojom meškaní. Na čo ste meškali? Čo ste robili, že ste nemohli prísť včas? Aké pocity ste mali?
  • Zaznamenajte si všetky obavy, ktoré ste mali, alebo prípady, keď ste sa zasekli.
  • Zvážte všetky chyby, ktoré ste urobili vo svojich výpočtoch.
  • Keď to budete robiť týždeň alebo dva, prezrite si svoje poznámky. Vidíte nejaké vzorce?


Pozrite sa na svoje Úzkosť. Stresujete sa intenzívne kvôli veciam, o ktorých máte pocit, že ich nemôžete urobiť, nechcete ich urobiť alebo na ne nemôžete nájsť prostriedky? Vedie vás to k tomu, že rušíte podujatia alebo prichádzate tak neskoro, že sa v skutočnosti nemôžu uskutočniť?

  • Ak máte podozrenie, že je to váš prípad, porozprávajte sa o svojej úzkosti s poradcom. Možno vám pomôže terapia rozhovorom alebo lieky.


Spýtajte sa sami seba, či ste prišli neskoro, aby ste vyskúšali ostatných. Ak si nie ste istí svojou dôležitosťou pre druhých, môžete prísť neskoro, aby ste dokázali svoju vlastnú potrebnosť. Spýtajte sa sami seba, či sa vďaka meškaniu cítite potrební. Cítite sa nadradení, pretože ostatní musia čakať?[11]

  • Pomáha vám meškanie, aby ste sa cítili istí láskou druhého človeka k vám? Slúži to, že ľudia na vás čakajú, ako potvrdenie toho, že sú ochotní obetovať svoj čas a prítomnosť kvôli vám?
  • V takom prípade sa možno budete chcieť poradiť so psychológom o zlepšení svojho sebavedomia.

  • Identifikujte chyby spracovania. Môžete prísť neskoro, pretože skutočne bojujete s priestorovými a časovými výpočtami. Môžete mať poruchu spracovania alebo poruchu pozornosti, ako je ADD alebo ADHD.[12]

    • Ak je to váš problém, možno ste podcenili čas, ktorý potrebujete. Skúste si načasovať svoje pravidelné cesty tak, aby ste mali k dispozícii aktuálny odhad.
    • Ak sa chystáte na nejaké nové miesto, najprv si ho vyhľadajte v aplikácii, ako sú Mapy Google.
    • Vyplniť svoj čas. Aj keď sa pozriete na vzdialenosť, môžete potrebovať čas navyše, najmä ak sa cestou stratíte.
  • Odkazy