3 spôsoby, ako prestať prokrastinovať v práci

Nezáleží na tom, či je úloha veľká alebo malá, každý niekedy v práci prokrastinuje. Nech už je dôvod vášho odkladania akýkoľvek, viete, že ho musíte prekonať, inak riskujete, že to negatívne ovplyvní váš pracovný výkon a povesť. Zastavte prokrastináciu v práci pomocou užitočných stratégií, ako je vizualizácia a odmeny. Potom si vyhľadajte zodpovedného partnera, ktorý vám pomôže udržať sa na ceste. Nakoniec, prokrastinácii môžete v budúcnosti predísť tak, že sa dostanete k podstate svojho zlozvyku odkladať úlohy.

Metóda 1 z 3: Urobiť úlohu vykonateľnou


Vizualizujte si splnenú úlohu. Vizualizácia je mocný nástroj, ktorý vám pomôže dosiahnuť vaše ciele. Možno máte problém začať plniť nejakú úlohu, pretože ste odpojení od výsledku. Predstavte si svoj želaný výsledok, aby ste získali späť svoju energiu.[1]

  • Povedzme, že sa snažíte koordinovať charitatívne podujatie pre vašu kanceláriu. Možno si pomocou všetkých svojich zmyslov predstavíte udalosť v noci. Všimnite si výzdobu, zacíťte vôňu jedla, obdivujte oblečenie účastníkov. Buďte hrdí na to, že ste to dali dokopy. Strávte niekoľko minút predstavovaním si hotového výrobku. Potom sa pustite do práce.


Rozdeľte si veľké úlohy na časti. Ak máte v práci pred sebou obrovskú úlohu, jej veľkosť a rozsah vás môžu ohromiť a viesť k odkladaniu. Keď sa to stane, vymyslite plán, ako projekt rozdeliť na zvládnuteľné časti. Určite, koľko času si bude vyžadovať každá časť. Potom dokončite veľký projekt kúsok po kúsku.[2]

  • Ak máte napríklad urobiť prezentáciu, môžete si najprv urobiť prieskum. Potom si načrtnite kostru toho, čo budete hovoriť, napíšte návrh, opravte ho, precvičte a vyleštite konečný návrh.


Vytvorte si osobný termín. Aj keď vám šéf alebo vedúci tímu dal termín, možno sa budete musieť motivovať prísnejším termínom. Preskúmajte danú úlohu a rozhodnite, koľko času je potrebné na jej dokončenie. Potom si stanovte pevný termín. Umiestnite si termín na samolepiaci lístok nad stôl, aby ste sa sústredili.[3]


Nastavte odmeny. Niekedy musíte dokončenie úlohy zatraktívniť tým, že na konci dúhy umiestnite hrniec zlata. Či už si sadnete k písaniu e-mailov, alebo potrebujete povzbudenie pre nudnú správu, stanovte si odmenu, ktorá dopĺňa danú úlohu.[4]

  • Ak napríklad dokončíte sériu e-mailov, môžete sa odmeniť 10 minútami rozhovoru so spolupracovníkom. Ak dokončíte veľkú správu, môžete si dopriať príjemný obed alebo večeru vo svojej obľúbenej reštaurácii.


V nasledujúcich troch minútach podniknite kroky. Vo všeobecnosti už pravdepodobne viete, čo potrebujete robiť. Problémom je začať. Vytvorte si impulz tým, že si určíte niečo, čo môžete urobiť pre svoju úlohu v nasledujúcich troch minútach. Urobte čo i len najmenšiu akciu a pravdepodobne sa vám bude dariť.[5]


Delegujte niektoré úlohy. Ak je váš projekt príliš veľký na to, aby ste ho zvládli sami, potom by ste mohli zvážiť delegovanie niektorých úloh na iných ľudí. Zistite, aké úlohy musíte dokončiť, ktoré by ste mohli delegovať na svojich spolupracovníkov alebo podriadených zamestnancov.

Metóda 2 z 3: Hľadanie zodpovednosti


Požiadajte kamaráta v práci, aby vás držal na uzde. Ak máte v projekte partnera alebo ak máte so spolupracovníkom priateľské vzťahy, požiadajte ho o pomoc. Vedomie, že sa musíte zodpovedať niekomu inému, môže byť práve tým nakopnutím, ktoré potrebujete, aby ste urobili nejakú prácu.[6]

  • Môžete sa opýtať: „Hej, Rick, nevadilo by ti zastaviť sa o 15:00 a postrčiť ma?? Takto môžem využiť zvyšok popoludnia na to, aby som bol produktívny, a nie len odpočítavať čas do odchodu.“


Pracujte s niekým, kto vás inšpiruje. Ak je váš pracovný deň naplnený odkladaním, mohlo by vám pomôcť dostať sa zo súčasného prostredia a spojiť sily s produktívnejšími kolegami. Využite spoločný priestor vo svojej kancelárii na prácu uprostred ľudí, ktorí majú tendenciu robiť veci. Ich energia sa pravdepodobne prenesie aj na vás.[7]


Stiahnite si aplikáciu na zníženie rozptyľovania. Ak rozptýlenie bráni vašej produktivite v práci, môžete si pomocou technológie vybudovať zodpovednosť. Existuje množstvo aplikácií pre smartfón aj počítač, ktoré merajú čas, ktorý strávite na určitých webových stránkach (napr.g. Facebook), zablokuje vám prístup na takéto webové stránky alebo vám úplne zabráni v návšteve internetu.[8]

  • Prezrite si obchod s aplikáciami a nájdite aplikáciu, ktorá najlepšie vyhovuje vašim konkrétnym potrebám.

Metóda 3 z 3: Zvládanie svojich emócií


Označte svoje emócie. Jadrom prokrastinácie je často problém s reguláciou emócií. Cítite sa preťažení, znudení alebo znepokojení, preto sa rozhodnete prácu odložiť kvôli niečomu inému. Prekonajte svoj zlozvyk odkladania tým, že sa naučíte označovať emócie, ktoré vás brzdia.[9]

  • Napríklad máte veľký projekt, ktorý musíte dokončiť, ale nie je veľmi vzrušujúci. Preto ju môžete odložiť v prospech surfovania na webe.[10]
  • Môžete pokračovať a označiť projekt, na ktorom pracujete, za nudný.“ Nude potom môžete predísť tak, že si pustíte nejakú hudbu alebo pridáte odmenu, aby to bolo vzrušujúcejšie.


Nedovoľte, aby vás poháňal perfekcionizmus. Jednou z hlavných emócií, ktoré poháňajú váš zlozvyk prokrastinácie, je strach. Obávate sa, že urobíte chybu. Bojíte sa, ako veľmi sa zmení váš život, ak budete úspešní. Vymýšľate si množstvo výhovoriek, aby ste zakryli skutočnosť, že sa bojíte. Takže odkladáte. Namiesto toho, aby ste si robili starosti, urobte ďalšiu nedokonalú akciu.[11]

  • Nezaoberajte sa tak podrobnosťami alebo celým obrazom. Zamerajte sa na to, čo môžete urobiť v najbližšej budúcnosti, aby ste zlepšili svoj postup smerom k cieľu. Identifikujte si najbližší krok a urobte ho. Potom ďalší krok a tak ďalej.


Znovu sa spojte so svojím cieľom. Prokrastinácia často znamená, že ste sa odpútali od svojich dlhodobých cieľov. Prokrastinujete, aby ste sa v blízkej budúcnosti vyhli nejakým nepríjemnostiam, či už ide o vykonávanie náročnej úlohy alebo vynechanie niečoho zaujímavejšieho. Znovu sa spojte so svojím „prečo“ a spomeňte si, prečo je potrebné prácu vôbec robiť.[12]

  • Ak sa napríklad utápate v príprave aktivít pre letný tábor pre dieťa, spomeňte si na dôležitosť tábora z dlhodobého hľadiska, namiesto toho, aby ste sa zaoberali krátkodobým nepohodlím. Pozrite sa na to z tej lepšej stránky: tábor môže deti naučiť sociálnym zručnostiam, pomôcť im prekonať problémy so sebadôverou a vypestovať v nich lásku k prírode.


Zmena miest. Niekedy môže práca v tom istom priestore deň čo deň viesť k nízkej produktivite. Zmena miesta na jeden deň vám môže pomôcť cítiť sa produktívnejšie. Napríklad môžete počas dňa pracovať v kaviarni alebo obsadiť konferenčnú miestnosť vo svojej kancelárii, aby ste zmenili prostredie. Skúste to pre spestrenie robiť raz týždenne.


Odstráňte svoje rozptýlenie. Rozptyľovanie sa telefónom, webovými stránkami sociálnych médií a inými vecami môže brzdiť aj vašu produktivitu. Skúste si na niekoľko hodín vypnúť telefón, aby ste sa ľahšie sústredili. Môžete sa tiež odhlásiť zo svojich účtov na sociálnych sieťach, aby ste sa zbavili pokušenia kontrolovať ich každých pár minút.


  • Vyhľadajte odbornú pomoc. Prekonanie chronickej prokrastinácie sa môže ukázať ako náročné. Nedovoľte, aby váš zlozvyk prokrastinácie podkopal váš pracovný výkon a zničil budúce príležitosti. Ak sa vám nedarí zastaviť prokrastináciu na vlastnú päsť, vyhľadajte pomoc.[13]

    • O užitočných zdrojoch sa môžete poradiť s niekým z personálneho oddelenia. Alebo by ste si mohli najať trénera pre úspech v podnikaní alebo navštíviť terapeuta pre problémy so slabým sebavedomím alebo perfekcionizmom.
  • Odkazy