3 spôsoby, ako prestať sabotovať vlastný úspech

Aj keď sa chcete zlepšiť, môžete stáť v ceste vlastnému úspechu. Ľudia sa môžu sabotovať zámerne alebo náhodne. Hoci sa možno bojíte zlyhania alebo vystúpenia zo svojej komfortnej zóny, zbavenie sa sebazničujúcich návykov môže zlepšiť váš život. Ak chcete prestať so sebabotážou, zmeňte spôsob myslenia, stanovte si ciele a sústreďte sa na ne a vystúpte zo svojej komfortnej zóny.

Metóda 1 z 3: Zmena spôsobu myslenia


Nepochybujte o sebe. Ľudia sa často sabotujú, pretože pochybujú namiesto toho, aby verili. To znamená, že si myslia, že nič nedokážu a nemôžu dosiahnuť svoje sny. Takéto myslenie je sebazničujúce. Povedzte si, že môžete dosiahnuť svoje ciele, a potom sa do toho pustite.[1]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Vedúci pracovník, strategický, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.

  • Ak sa vám to nepodarí, skúste to znova. Nepochybujte o tom, že to dokážete. Povedzte si: „Tento pokus sa mi nepodaril a to je v poriadku. Ale verím, že to dokážem. Nikdy to nedokážem, ak sa vzdám, takže sa budem snažiť, pretože si verím.“
  • Môže byť užitočné sledovať motivačné videá na internete a čítať o iných, ktorí dosiahli úspech v podobnej oblasti ako vy. Zhodnoťte myslenie týchto ľudí a pokúste sa ho modelovať. Bude ťažké začať, ale príklady môžu pomôcť.


Zastavte negatívne samomluvenie. Ak chcete veriť sami sebe, všimnite si, kedy máte negatívne sebavedomie, a skoncujte s ním. Vždy, keď si poviete: „Nemôžem“, „Aký to má zmysel?“ alebo „jednoducho zlyhám,“ zastavte sa. Pridajte k tomu niečo pozitívne, napr…pretože som to neskúsil“ alebo „nemôžem…ešte. Ale ja budem.“ To pozitívne naladí vaše myšlienky a povzbudí vás k práci na vašom úspechu.[2]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Výkonný, strategický, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27 marec 2020.

  • Skúste si napísať svoje presvedčenia na papier, potom si napíšte iné presvedčenie, aby ste spochybnili svoju negatívnu myšlienku. Keď budete mať pocit, že sa vám vracajú negatívne myšlienky, pozrite sa na tento zoznam.
  • Možno sa budete chcieť o svojich negatívnych myšlienkach porozprávať aj s inými ľuďmi a požiadať ich, aby úprimne zvážili. Pomôžu vám priniesť objektívnejší pohľad na vaše pochybnosti.


Prestaňte sa báť zlyhania. Mnohí ľudia neskúšajú alebo nejdú mimo svojej komfortnej zóny, pretože sa boja zlyhania. Neúspech je súčasťou života. Ľudia musia často viackrát zlyhať, kým sa im to podarí. Musíte sa aktívne snažiť prekonať svoj strach zo zlyhania.[3]

  • Nevyužitie šance, pretože sa bojíte, že by ste mohli zlyhať, je spôsob, ako sa sabotovať. Ak sa budete snažiť, môžete spočiatku niekoľkokrát zlyhať, ale nikdy neuspejete, ak sa nebudete snažiť nikdy.
  • Povedzte si napríklad: „Neúspech nie je zlá vec. Skôr ako sa mi to podarí, zlyhám. To je súčasťou života.“
  • Poučte sa zo svojho neúspechu. Čo ste urobili zle? Čo ste urobili správne? Ako sa môžete nabudúce zlepšiť? Poctivo sa pozrite na to, čo sa stalo, aby ste sa pri ďalšom pokuse mohli zlepšiť.


Zmeňte svoje vnímanie. Spôsob, akým sa pozeráte na svet, vám môže pomáhať alebo brániť. Ak budete veci vidieť vždy negatívne, ovplyvní to vaše myslenie a to, čo nakoniec urobíte. Aj keď je to teraz ťažké, skúste zmeniť svoj postoj na pozitívnejší. Je pravdepodobnejšie, že uspejete, keď budete mať pozitívny prístup namiesto toho, aby ste sa sebapoškodzovali.[4]
Zdroj experta
Lauren Krasny
Výkonný, Strategický, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27 marec 2020.

  • Svoje sebavedomie si môžete poškodiť tým, že si budete myslieť, že sa stanú len zlé veci. Pozitívny prístup a viera v seba samého vám pomôžu viac riskovať a viac sa snažiť.
  • Ak si napríklad myslíte: „Nikdy nedostanem to povýšenie,“ pravdepodobne ho nikdy nedostanete. Nastavili ste sa na neúspech a nebudete vidieť príležitosti. Namiesto toho zmeňte svoje vnímanie. Povedzte si: „Som dobrý vo svojej práci. Možno ma tento rok nepovýšia, ale budem tvrdo pracovať a hľadať príležitosti, ako sa zlepšiť, aby som sa mohol pokúsiť o povýšenie.“

Metóda 2 z 3: Stanovenie cieľov


Zamerajte sa na svoje ciele. Pochybnosti o sebe samom sa vkrádajú v tých najhorších chvíľach. Keď máte zlý deň alebo sa necítite dobre, objavia sa pochybnosti o sebe samom a zaútočia na vaše myšlienky. Aj keď sa to stane a vy máte chuť vzdať sa, nevzdávajte to. Zamerajte sa na svoje ciele.[5]

  • Nepremýšľajte o konečnom cieli. To môže byť príliš ďaleko. Namiesto toho premýšľajte o malých krokoch, ktoré môžete urobiť hneď teraz, aby ste sa posunuli vpred. Urobenie malého kroku smerom k cieľu vám môže pomôcť opäť sa cítiť pozitívne.


Rozhodnite sa, čo chcete. Zistiť, čo chcete, a stanoviť si ciele je krok k tomu, aby ste prekonali svoju sebabotáž. Nikdy sa nemôžete zlepšiť alebo uspieť, ak nesnívate o lepších veciach alebo si nekladiete ciele. Dúfať, že dobré veci k vám prídu, vám pomôže napredovať namiesto toho, aby ste sa sabotovali.[6]

  • Nebojte sa stanoviť si veľké ciele. Nie je nič zlé na tom, že chcete mať dobrú budúcnosť.
  • Venujte nejaký čas premýšľaniu o tom, čo naozaj chcete. Chcete povýšenie? Finančná stabilita? Lepšie zdravie? Uspokojivejšie vzťahy? Viac cestovať? Buďte k sebe úprimní v tom, čo chcete.
  • Po tom, ako si nájdete čas na premýšľanie, napíšte si veci, ktoré chcete, alebo zvážte vytvorenie nástenky s víziami, ktorá vám pomôže vizualizovať vaše túžby. Stanovte si priority na svojom zozname alebo nástenke. Čo chcete najviac? Ktoré veci sú dosiahnuteľné teraz a ktoré sú dlhodobé ciele?


Stanovte si merateľné ciele. Nejasné ciele sú spôsobom, ako môžete sami seba sabotovať. Mať hmlisté ciele vám nedáva nič, na čom by ste mohli pracovať, takže nemôžete urobiť kroky na dosiahnutie čohokoľvek. Mali by ste si stanoviť konkrétny cieľ, ktorý je jasný a definovaný.[7]

  • Ak si chcete stanoviť merateľný cieľ, uistite sa, že cieľ má jasný konečný výsledok, napríklad získanie novej pozície alebo osvojenie si novej zručnosti. Rozdeľte si ciele na menšie míľniky, ktoré môžete splniť počas práce na dosiahnutí cieľa, aby ste mohli mapovať svoj pokrok.


Nevyhýbajte sa svojim cieľom. Ľudia sú často nervózni, keď sa rozhodnú pracovať na svojich cieľoch. Z tohto dôvodu robia všetko, čo im napadne, namiesto toho, aby pracovali na svojom cieli. Prestaňte sa vyhýbať práci a úlohám, ktoré budú potrebné na to, aby ste sa posunuli vpred, aby ste mohli byť úspešní.[8]

  • Môžete napríklad upratovať, organizovať svoju kanceláriu, odpovedať na staré e-maily alebo nájsť nový projekt. Všetky tieto veci vás rozptyľujú a bránia vám v dosiahnutí vášho konečného cieľa – úspechu.

Užívajte si jazdu. Stanovenie cieľov je dôležité, ale rovnako dôležité je užívať si každý krok. Namiesto toho, aby ste boli strnulí v čo najrýchlejšom vyškrtávaní cieľov zo zoznamu, skúste si v každom kroku nájsť niečo príjemné.[9]

  • To vám tiež môže pomôcť znížiť stres, keď pracujete na tom, čo chcete, a udržať si sústredenie na aktuálnu úlohu.
  • Snažte sa byť pevní vo svojich cieľoch, ale flexibilní v prístupe.

Metóda 3 z 3:Prevzatie kontroly nad svojím úspechom


Prestaňte odkladať. Schopnosť rozpoznať, kde sa sabotujeme, nám môže pomôcť pracovať na tom, aby sme sa zlepšili. Prokrastinácia je jedným z najväčších spôsobov, ako sa ľudia sabotujú. Pozrite sa na svoj život. Nájdite miesta, kde sa neúmyselne sabotujete odkladaním alebo odkladaním dôležitých vecí.[10]

  • Trávite čas na telefóne namiesto toho, aby ste pracovali, takže zmeškáte termíny? Vyhýbate sa úlohám do poslednej chvíle, čo spôsobuje, že do nich nemôžete vložiť plné úsilie?
  • Dajte si za cieľ urobiť každý deň aspoň dve veci, ktoré zvyčajne odkladáte. Spočiatku to môže byť ťažké, ale s praxou to bude jednoduchšie.
  • Vyberte si hodinu, počas ktorej nebudete na internete ani na sociálnych sieťach. Tieto rozptýlenia vás budú odrádzať od vášho cieľa.


Zbavte sa nezdravých návykov. Možno si myslíte, že robíte všetko, čo by ste mali, ale stále môžete mať veľa nezdravých návykov. Nezdravé návyky, ako sú závislosti a nedostatok spánku, môžu mať negatívny vplyv na váš úspech. Zhodnoťte svoj život a poukážte na všetky nezdravé návyky.[11]

  • Nedostatok spánku môže spôsobiť mnoho rôznych problémov, napríklad únavu, podráždenosť, zhoršenú koncentráciu a dokonca aj depresiu. Osvojte si dôsledný spánkový režim, podľa ktorého budete chodiť spať každý večer v rovnakom čase a každý deň sa budete budiť v rovnakom čase. Snažte sa každú noc spať sedem až deväť hodín kvalitného spánku.
  • Závislosti sú nezdravé návyky, ktoré môžu brániť vášmu úspechu. Závislosti majú rôzne podoby, napríklad závislosť od internetu, alkoholu alebo drog, hazardných hier alebo pornografie. Ak trpíte závislosťami, môžete zvážiť poradenstvo, ktoré vám pomôže prekonať ich, aby ste sa mohli sústrediť na svoje ciele.


Vystúpte zo svojej komfortnej zóny. Niekedy ľudia sabotujú sami seba tým, že nikdy neprekročia hranice toho, čo poznajú. Vo svojom živote sú pohodlní a usadení. Nikdy nevychádzať zo svojej komfortnej zóny môže viesť k tomu, že sa zastavíte a prestanete rásť. Raz za čas sa prinúťte urobiť niečo mimo vašej komfortnej zóny.[12]

  • Vystúpenie z vašej komfortnej zóny môže viesť k neúspechu. To je v poriadku. Robenie vecí, ktoré nám spôsobujú nepríjemnosti alebo nás desia, pomáha budovať naše sebavedomie a vôľu skúšať.
  • Ak ste napríklad nikdy neboli na odbornej konferencii, prihláste sa na ňu, aj keby to malo byť len preto, aby ste si vypočuli prezentácie iných ľudí. Ak si myslíte, že máte dobrý nápad na prezentáciu alebo posterové zasadnutie, vyjdite zo svojej komfortnej zóny a prihláste sa.


Robte veci, ktoré zlepšia vaše zručnosti. Absolvujte kurz, ktorý vám pomôže v profesionálnej alebo osobnej oblasti, navštívte seminár alebo sa naučte nový koníček. Robenie nových vecí a získavanie nových poznatkov vám môže dodať sebadôveru skúšať nové veci a ísť za svojimi snami.


Vyhnite sa porovnávaniu. Jedným zo spôsobov, ako sa ľudia sabotujú, je porovnávanie sa s inými. Ľudia sa môžu porovnávať s ostatnými v práci, s ľuďmi, ktorých vidia počas svojich dní, alebo s ľuďmi, ktorých vidia na sociálnych sieťach. Neporovnávajte to, kde sa nachádzate so svojimi cieľmi, s niekým iným. Ste rôzni ľudia a každý sa vo svojom živote nachádza vždy na inom mieste a porovnávanie je zvyčajne najsilnejšou zložkou sebabotáže.[13]

  • Keď sa porovnávate s inými, ten druhý sa vám vždy zdá lepší, pretože vidíte len to, čo chce, aby ste videli. Jediná osoba, s ktorou by ste sa mali porovnávať, ste vy sami.
  • Ak sa začnete porovnávať, urobte krok späť a povedzte si: „Ja nie som ten človek. Majú inú prácu, iné zázemie a nachádzajú sa na inom mieste vo svojom živote. Nemusím byť ako oni.“


Nájdite si partnera pre úspech. Ak sa snažíte zmeniť svoje správanie a pracovať na dosiahnutí svojich cieľov, môže vám pomôcť vonkajšia motivácia. Vyberte si niekoho, kto môže byť vaším partnerom pre úspech. Táto osoba vám pomôže sústrediť sa na váš cieľ a bude vás viesť k zodpovednosti za vaše činy.[14]

  • Vyberte si niekoho, komu dôverujete, napríklad priateľa, mentora, člena rodiny alebo kolegu.
  • Táto osoba musí byť niekým, kto vás dokáže upozorniť, keď sa sabotujete alebo sa ospravedlňujete, čo škodí vašim cieľom.
  • Keď už partnera máte, snažte sa menej času a pozornosti venovať ľuďom, ktorí vás v dosahovaní vašich cieľov nepodporujú. Môže vám to pomôcť udržať si motiváciu a napredovať.


Prestaňte s multitaskingom. Ďalším spôsobom, ako môžete sabotovať svoj úspech, je snaha robiť príliš veľa naraz. Ak vykonávate viacero úloh naraz, vaša pozornosť a schopnosti sú rozptýlené. Hoci si možno myslíte, že ste produktívnejší, multitasking často vedie k nedokončeným úlohám a nekvalitnej práci.[15]

  • Sústreďte sa na jednu úlohu naraz. Pred začatím novej úlohy dokončite túto úlohu. Môže vám to pomôcť cítiť sa úspešne, pretože dokončujete úlohy skôr, ako sa posuniete ďalej.

  • Pustite sa kontroly. Možno nebudete chcieť vyskúšať niečo nové, aby ste dosiahli svoje ciele, pretože riskovanie vám vyraďuje veci spod kontroly. Môžete mať pocit kontroly, keď zostávate vo svojej komfortnej zóne alebo zostávate v známosti neúspechu. Uvoľnenie kontroly nad svojím životom a sledovanie, čo sa stane, vám však môže otvoriť nové dvere.[16]

    • Nemôžete mať všetko pod kontrolou, aj keď máte pocit, že máte svoj život pod kontrolou. Hoci uvoľnenie kontroly nad svojím prísne kontrolovaným životom môže byť desivé, trochu priestoru môže umožniť, aby sa diali nové veci.
    • Pustiť sa je často najlepší spôsob, ako dosiahnuť svoje ciele. Čím viac sa snažíte situáciu kontrolovať, tým viac sa sústredíte na veci, ktoré nemôžete ovplyvniť. Uvoľnenie oslobodzuje vašu myseľ od predsudkov a otvára vám nové možnosti, o ktorých ste predtým možno neuvažovali.
  • Referencie