3 spôsoby, ako prestať utekať pred sebou samým

Príliš často si hľadáme výhovorky, aby sme sa vyhli konfrontácii s našimi vnútornými problémami. Pre mnohých ľudí je jednoduchšie zvaľovať vinu za svoje problémy na iných ľudí a vonkajšie udalosti, ako hľadať zdroj problémov vo svojom vnútri. Strach z riešenia vašich problémov však môže viesť k začarovanému kruhu stresu a sebazničujúceho správania a z dlhodobého hľadiska vyhýbanie sa len zväčšuje vaše problémy a sťažuje ich prekonávanie. Keď sa naučíte prestať utekať sami pred sebou, získate späť pocit pokoja a kontroly nad svojím životom.

Metóda 1 z 3: Identifikácia vašich problémov


Precvičte si sebapoznanie. Byť si vedomý sám seba znamená mať schopnosť vidieť svoje pravé ja bez klapiek na očiach. Zahŕňa prijatie seba samého takého, aký ste, a uznanie, že všetci ste omylní. Nikto nie je dokonalý. Tak ako poskytujete druhým empatiu, trpezlivosť, silu, pokoru a lásku počas stresujúcich alebo náročných období, musíte to prejaviť aj sami sebe.[1]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.
Každý robí chyby, zažíva stres a má problémy, ktoré sa v priebehu života objavujú, a najlepší spôsob, ako sa cez to všetko dostať, je uvedomenie si seba samého a prijatie. Prostredníctvom sebauvedomenia sa môžete naučiť, čo musíte urobiť, aby ste v živote urobili zmeny, ktoré vyriešia nedoriešené problémy a následne z vás urobia lepšieho človeka.


Nájdite si čas na premýšľanie. Ak sa cítite bezmocní alebo preťažení, je to znamenie, že si potrebujete dať na chvíľu pauzu a zamyslieť sa.[2]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.
Identifikujte praktické problémy, s ktorými sa stretávate. Potom si položte otázku, ktoré vnútorné problémy sú príčinou týchto problémov.[3]

  • Ak sa vám napríklad v poslednom čase zhoršili známky, hlavnou príčinou môže byť niečo ako perfekcionizmus alebo depresia.
  • Ak máte pretrvávajúce negatívne myšlienky o sebe, preskúmajte ich. Pokúste sa identifikovať základný strach alebo neistotu, ktoré ich spôsobujú.


Získajte určitú perspektívu. Pozrite sa na svoj vlastný život z pohľadu neutrálneho cudzinca. Zistite, či môžete identifikovať nejaké opakujúce sa vzorce problematického správania. Vyjsť zo seba samého môže uľahčiť objektívny pohľad na problémy, ktorým čelíte.[4]

  • Pozrite sa a zistite, či sú vaše činy a strávený čas v súlade s vašimi hodnotami.[5]
    Zdroj experta
    Julia Yacoob, PhD
    Klinický psychológ
    Rozhovor s expertom. 11. augusta 2021.
  • Ak máte problém pozrieť sa na svoj život objektívne, požiadajte dôveryhodného priateľa alebo člena rodiny, aby vám pomohol identifikovať vaše negatívne vzorce správania. Možno si poviete: „Hej, mám problém získať nadhľad nad niektorými svojimi problémami. Aké negatívne vzorce alebo návyky, ktoré podľa vás robím, obmedzujú môj rast a pohodu?“


Prestaňte sa snažiť uniknúť. Únikovosť môže mať mnoho podôb – hranie videohier, surfovanie po internete alebo dokonca príliš veľa práce. Zjednodušte svoj život a zbavte sa všetkých zbytočných rozptýlení, aby ste získali jasnejší pocit, aké sú vaše problémy.[6]

  • Môžete sa napríklad rozhodnúť, že si odpustíte filmy a prestanete pracovať nadčasy, kým sa budete zaoberať osobnými problémami.
  • Trocha úniku nie je vždy zlá, ale keď sa snažíte čeliť svojim problémom, len to zabrzdí váš pokrok.

Metóda 2 z 3: Postavte sa tvárou v tvár svojim problémom


Naberte odvahu. Vyrovnať sa s aspektmi svojej osobnosti, ktoré sa vám nepáčia alebo ktorým nerozumiete, si vyžaduje veľkú silu. Zhlboka sa nadýchnite a zaviažte sa, že budete pracovať na svojich problémoch, bez ohľadu na to, ako nepríjemný je tento proces.[7]

  • Pripomeňte si, o koľko šťastnejší a slobodnejší sa budete cítiť po tom, ako si svoje problémy priznáte a vyriešite ich.
  • Skvelým spôsobom, ako si vybudovať odvahu, je opakovať si pozitívne mantry, ako napríklad „Ty to dokážeš“ alebo „Každý bol kedysi začiatočníkom“.“ Potom sa zamerajte na to, aby ste urobili aspoň jeden pozitívny krok smerom k svojim cieľom.


Odpusťte si, že robíte ľudské chyby. Nikto nie je dokonalý, preto na seba nebuďte príliš prísni za prešľapy, ktoré sa vám stali. Zamerajte sa na zlepšovanie sa do budúcnosti, nie na nadávanie si za chyby z minulosti. Prijmite svoje obmedzenia![8]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.
[9]

  • Jedným z dobrých spôsobov, ako sa preniesť cez minulosť, je napísať si ospravedlňujúci list. Pošlite si poznámku. Keď príde, vyhraďte si nejaký pokojný čas na jej prečítanie a zamyslenie.


Nepripisujte si obete. Urobte všetko pre to, aby ste sa vyhli sebaobviňovaniu. Keď sa cítite byť obeťou, môže byť vyššie riziko zvýšenej izolácie a vyhýbavého správania. Nie ste bezmocní, máte možnosť rozhodnúť sa urobiť v živote zmeny, postaviť sa a čeliť všetkým výzvam, ktorým čelíte. V živote sa stretnete s mnohými prekážkami, ktoré vám spôsobia problémy, a budete sa z nich musieť poučiť a pokúsiť sa ich vyriešiť. Tu sú niektoré viktimizujúce myšlienky, ktorým by ste sa mali vyhnúť:

  • Ospravedlnenie rôznych spôsobov, ktorými vám bolo v konkrétnej situácii ublížené.
  • Časté sťažovanie sa na to, ako vám bolo ublížené alebo ako sa teraz cítite zaseknutí a bezmocní vo svojom probléme, bez toho, aby ste sa pokúsili pozrieť na všetky veci, ktoré môžete zmeniť, aby ste veci napravili.
  • Posadnutosť a sústredenie sa len na to, ako sa cítite smutní, nahnevaní, vinní, zahanbení, bezmocní alebo beznádejní.


Neberte sa tak vážne. Zistite, či dokážete nájsť spôsob, ako sa zasmiať nad svojimi chybami. Trochu ľahkovážnosti vám môže pomôcť zbaviť sa minulosti a cítiť sa optimistickejšie, pokiaľ ide o budúcnosť.[10]

  • Ak máte napríklad tendenciu prehrávať si trápnu spomienku opakovane, nájsť v tejto situácii humor vám môže pomôcť prekonať ju.


Zamyslite sa nad zásadami a hodnotami, ktoré sú pre vás dôležité. Položte si otázku, či žijete podľa vlastného morálneho kompasu, alebo ste si osvojili morálny kompas niekoho iného. Ak máte pocit, že žijete bez zmyslu pre smerovanie, premýšľajte o tom, ako môžete začať vytýčiť nový smer podľa vlastných hodnôt.[11]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.
[12]

  • Ak je pre vás napríklad dôležitá bezúhonnosť, ale pracujete pre spoločnosť, ktorá používa neetické metódy na dosiahnutie zisku, môžete sa rozhodnúť dať výpoveď a hľadať si prácu, ktorá nie je v rozpore s vašimi hodnotami.
  • Ak nemáte dobrý pocit z toho, aké sú vaše hodnoty a zásady, preskúmajte rôzne myšlienky tým, že sa dozviete o svete. Veľa čítajte, rozprávajte sa s množstvom rôznych ľudí a sledujte aktuálne dianie. Poznatky vám umožnia vybudovať si morálny kompas, ktorému veríte.


Cvičiť sa v sebaposilňovaní. Pozorujte svoju súčasnú situáciu a to, ako v súčasnosti reagujete. Ste si vedomí sami seba, nesiete zodpovednosť a podnikáte kroky na riešenie svojich problémov? Alebo sa sebaobviňujete a skrývate sa pred svojimi obavami negatívnymi emóciami a izolačným správaním? Vybudujte si vo svojom živote návyk na sebaposilnenie tým, že budete robiť nasledovné:

  • Zbavte sa všetkých negatívnych viktimizujúcich myšlienok a správania.
  • Prevzatie osobnej zodpovednosti a zodpovednosti za riešenie svojich problémov a priznanie si svojej úlohy pri plnení tejto úlohy
  • Uvedomenie si, že zmena si vyžaduje konanie a nastane len vtedy, keď zmeníte svoje myslenie a správanie.


Určite, či potrebujete odbornú pomoc. Ak sú vaše problémy príliš hlboko zakorenené alebo zdrvujúce na to, aby ste ich zvládli sami, dohodnite si stretnutie s terapeutom alebo poradcom. Odborník vám môže pomôcť identifikovať vaše problémové správanie a vymyslieť zdravé spôsoby, ako sa s ním vyrovnať.[13]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Návšteva terapeuta nie je niečo, za čo by ste sa mali hanbiť. Na to, aby ste sa obrátili o pomoc, je potrebná veľká dávka odvahy. Terapeut vám môže pomôcť identifikovať zakorenené presvedčenia, ktoré máte o sebe a iných a ktoré vás môžu brzdiť. Navyše ponúkajú nezaujaté počúvanie – na rozdiel od priateľov a rodiny.


Vytvorte si plán. Keď si uvedomíte svoje problémy, zvážte, ako ich budete riešiť. Rozhodnite sa, ako chcete, aby váš život vyzeral po vyriešení vašich problémov, a premýšľajte o najlepšom spôsobe, ako sa k nemu dostať. Potom vymyslite sériu akčných krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste to uskutočnili.[14]

  • Ak sa napríklad váš zdravotný stav zhoršuje a chcete ho zlepšiť, môžete sa rozhodnúť, že začnete cvičiť. Medzi dobré akčné kroky môže patriť zaobstaranie si krokomeru, každodenná prechádzka po večeri a prieskum členstva v posilňovni.

Metóda 3 z 3: Pohyb vpred


Precvičovanie všímavosti. Žiť v prítomnom okamihu vám pomôže riešiť problémy, keď sa objavia, namiesto toho, aby ste pred nimi utekali. Ak si chcete vypestovať návyk všímavosti, cvičte sa v sústredení celej svojej pozornosti na každodenné úlohy, keď ich vykonávate. Všímajte si fyzické pocity, ktoré pociťujete, ako aj myšlienky, ktoré vám prechádzajú mysľou.[15]

  • Napríklad, keď ráno vyjdete pred dvere, všímajte si farby vonku, vôňu vzduchu a pocit vašich nôh na zemi.


Problémy riešte hneď. Riešenie problémov je nepretržitý proces, nie jednorazová udalosť. Buďte v strehu pred novými problémami, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť, a postavte sa k nim radšej skôr ako neskôr.[16]

  • Keď si raz zvyknete byť proaktívni, je ľahšie čeliť problémom.


Veďte si denník. Denník je skvelý spôsob, ako si uchovať svoje myšlienky a sledovať svoje pokroky. Vytvorte si zvyk písať každý deň v určitom čase. Netrápte sa pravopisom ani gramatikou – len si zapíšte svoje myšlienky na papier.[17]

  • Večerné písanie vám umožní zamyslieť sa nad udalosťami dňa. Zvážte, či by sa súčasťou vášho režimu pred spaním nemalo stať písanie denníka.


Buďte k sebe úprimní. Žite spôsobom, ktorý je pre vás autentický a príjemný. Nepredstierajte, že ste niekým, kým nie ste, aj keď si myslíte, že to ostatní ľudia chcú. Nasadenie falošnej osobnosti vás bude vyčerpávať a viesť k emocionálnym problémom, ako je hnev alebo depresia.[18]

  • Ak máte pocit, že sa vaša osobnosť mení v závislosti od toho, kde ste a s kým ste, možno nezostávate verní sami sebe.
  • Môžete byť k sebe pravdivejší tým, že pridáte filter na svoje činy a rozhodnutia. Pred začatím sa opýtajte sami seba: „Pre koho to robím??“ Ak sa často stretávate s tým, že odpoveďou je niekto iný, musíte uprednostniť svoje vlastné priania a potreby.

  • Buďte trpezliví. Neočakávajte, že všetky svoje problémy prekonáte zo dňa na deň. Väčšie problémy môžu trvať mesiace alebo dokonca roky, kým sa s nimi úplne vyrovnáte. Je normálne, že sa vám občas niečo nepodarí a musíte začať odznova, takže nebuďte na seba príliš prísni, ak je váš pokrok pomalší, než by ste chceli.[19]
  • Odkazy

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.

      http://www.oprah.com/spirit/identifying-problems-advice-from-life-coach-martha-beck

      http://lifehacker.com/5854633/how-to-be-your-own-therapist-and-solve-the-more-manageable-problems-in-your-life

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.

      http://feelhappiness.com/escapism-leave-fantasy-world-live-reality/

      http://www.lifehack.org/articles/lifehack/7-steps-to-resolve-any-problem.html

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Odborný rozhovor. 11. augusta 2021.

      https://www.psychologytoday.com/blog/focus-forgiveness/201410/how-forgive-yourself-and-move-the-past