3 spôsoby, ako presvedčiť ostatných, že nie ste plachý

Ak ste plachý človek, môžete mať pocit, že je nemožné pôsobiť sebavedomo. Plachí ľudia nemusia byť nevyhnutne nesebavedomí. Jednoducho majú problém s tým, ako sa začleniť do spoločenských situácií. Existuje mnoho jednoduchých krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste pri každodennej interakcii s ľuďmi pôsobili sebavedomejšie, a žiadny z nich neznamená, že musíte zmeniť to, kým ste. Či už sa rozprávate s novým priateľom, žiadate šéfa o zvýšenie platu alebo prednášate na prezentácii, sebavedomé vystupovanie môže byť jednoduché aj pre tých najostýchavejších ľudí.

Metóda 1 z 3: Vyzeranie


Pozdravte ľudí s úsmevom.[1]
Odborný zdroj
Eddy Baller
Zoznamovací kouč
Rozhovor s odborníkom. 7 február 2020.
Možno to znie jednoducho, ale keď začnete spoločenskú interakciu prívetivým úsmevom, budete pôsobiť prístupnejšie, priateľskejšie a sebavedomejšie, a to všetko bez toho, aby ste povedali čo i len jedno slovo.

  • Neváhajte sa usmievať, keď sa predstavujete v spoločenských situáciách. Ľudia sa tak cítia vítaní, keď sa s vami chcú baviť.
  • Usmievajte sa, keď ľudia, s ktorými hovoríte, chcú vtipkovať alebo ponúknuť povzbudenie, keď s vami pokračujú v rozhovore.
  • Ak sa vás osoba snaží osloviť individuálne alebo v skupine, úsmev jej môže dať pocit, že je vítaná, a vďaka nemu budete pôsobiť priateľsky, sebaisto a spoločensky.[2]


Nadviažte očný kontakt. Keď sa pozeráte druhým do očí, pôsobíte sebavedomo a zaujato, vďaka čomu sa s vami ľudia chcú ďalej rozprávať.[3]
Odborný zdroj
Eddy Baller
Tréner pre randenie
Rozhovor s expertom. 7 február 2020.
Štipľavé pohyby očí alebo pozeranie okolo seba môžu ľuďom naznačiť, že ste nesebavedomý alebo roztržitý.[4]


Ovládajte reč svojho tela. Niekedy reč tela neúmyselne vysiela nesprávny signál, pretože si jednoducho neuvedomujete, ako vaše spôsoby pôsobia na ostatných. Pozrite sa na seba do zrkadla alebo požiadajte priateľov o spätnú väzbu na to, ako sa pohybujete pri interakcii s ostatnými.

  • Červenanie, trasenie a potenie sú typické fyzické reakcie plachých ľudí na spoločenské situácie. Tieto vlastnosti síce nemôžete zmeniť, ale môžete sa vyhnúť tomu, aby ste na ne upozorňovali. Postupom času môže zvýšená sebadôvera tieto fyzické reakcie znížiť.[5]
  • Nekrižte ruky pred sebou. Namiesto toho zopnite ruky alebo ich držte po svojom boku, aby ste pôsobili otvorene a pohodlne.[6]
  • Pri prvom stretnutí natiahnite ruku na podanie ruky. Ukazuje, že ste k nim otvorení, a vyjadruje rešpekt.[7]
  • Nehrbte sa a nehrbte sa, keď stojíte alebo sedíte. Vzbudzuje to dojem, že sa skladáte do seba alebo že sa cítite nepríjemne.[8]


Zanechajte mentalitu „predstierania, kým sa vám to nepodarí“. Napriek popularite tohto príslovia ľudia zvyčajne vedia rozoznať, či nie ste úprimní. Možno nebudete vyzerať „placho“, ale namiesto toho môžete pôsobiť ako podvodník. Najlepší spôsob, ako prekonať sklon k plachosti, je vyjadriť dôveru vo vlastnú hodnotu.[9]

Metóda 2 z 3:Rozprávanie sa s novými ľuďmi


V každej spoločenskej situácii oslovte niekoho nového. Cvičenie robí majstra, preto si dajte za úlohu rozprávať sa aspoň s jedným novým človekom počas každej spoločenskej udalosti, na ktorej sa zúčastníte.[10]
Odborný zdroj
Eddy Baller
Tréner pre zoznamovanie
Rozhovor s odborníkom. 7. februára 2020.
Aj keď ide len o to, aby ste sa pozdravili, rozprávanie s novými ľuďmi je zručnosť, ktorú môžete cvičením zlepšiť.[11]


Počúvajte, čo majú ostatní ľudia na srdci. Plachí ľudia často zabúdajú, že svoju plachosť môžu využiť aktívnym počúvaním. Ak si nájdete čas na to, aby ste skutočne počúvali, čo majú iní ľudia na srdci, a zmysluplne na nich reagovali, uľahčíte tým, ktorí trpia sociálnou fóbiou, konverzáciu. Byť si vedomý a pozorný v spoločenských situáciách je skvelý spôsob, ako sa cítiť menej plachý a otvorenejší k nadväzovaniu kontaktov s ostatnými.[12]


Priznajte, keď si nie ste istí, ako reagovať. Ak niekto povie niečo, na čo neviete, ako reagovať, povedzte mu to. Nemusíte byť neúprimní ani hrubí, ale je v poriadku priznať, keď sa cítite neisto alebo zmätene.

  • Keď ľudia nadhodia tému, ktorá vám nie je známa, skúste povedať niečo ako „Nie som si istý, či o tom veľa viem. Môžete mi povedať viac?“
  • Žartovanie vám môže dodať pocit väčšej sebadôvery a schopnosti prispieť v spoločenských situáciách, najmä ak sa diskusia zameriava na tému, ktorú nepoznáte. Povedzte niečo ako: „Neviem ako vy, ale ja som sem prišiel len preto, aby som sa rozprával o pohodlných témach, ako sú náboženstvo, politika a peniaze.“
  • Ak osoba hovorí o niečom, do čoho sa neviete zapojiť, skúste zmeniť tému tak, že sa osoby opýtate na informácie o nejakom inom koníčku alebo zábave, ktorú má rada a ktorú lepšie poznáte. „To je naozaj zaujímavé. Lyžovali ste v tejto sezóne?“[13]


Využite svoje silné stránky pri komunikácii s ostatnými. Ak vaša plachosť pramení z nedostatočného sebavedomia, jedným zo skvelých spôsobov, ako zlepšiť svoju schopnosť otvorene komunikovať s ostatnými, je preskúmať svoje vlastné silné stránky. Každý má čím prispieť, a to aj vy. Vedieť, čím môžete prispieť do rozhovorov a spoločenských situácií, je skvelý spôsob, ako si zvýšiť sebavedomie a pôsobiť menej placho.[14]


Prijmite, čo si o vás myslia ostatní. Možno patríte k mnohým ľuďom, ktorí sa vyhýbajú rozhovoru s novými ľuďmi zo strachu z toho, ako vás budú vnímať. Na tom, čo si o vás myslia ostatní, by malo záležať len veľmi málo, pokiaľ ide o to, ako sa vnímate, ale napriek všetkej snahe to pre mnohých z nás dôležité je. Trik spočíva v tom, aby vám vnímanie druhých alebo váš vlastný strach z tohto vnímania nebránil byť sám sebou.

  • Jedným zo skvelých spôsobov, ako sa zbaviť vlastnej sociálnej úzkosti, je preorientovať svoju pozornosť z toho, ako vás vidia ostatní, na tých, s ktorými komunikujete. Ponúkanie zdvorilostnej pozornosti ľuďom okolo vás namiesto toho, aby ste sa upínali na svoju úzkosť alebo rozpaky, často spôsobí, že budete vyzerať a cítiť sa uvoľnenejšie.[15]
  • Súcit s druhými môže byť najlepším liekom na plachosť, pretože vám umožní ľahšie presunúť pozornosť na druhých a odviesť ju od vlastného strachu zo zahanbenia. Zamerajte energiu, ktorú by ste mohli premárniť na negatívne pocity, na premýšľanie o tom, ako sa v danej situácii cítia ostatní.[16]

Metóda 3 z 3:Jasne povedzte, čo máte na mysli


Jasne a sebavedomo vyjadrite, čo máte na mysli.[17]
Odborný zdroj
Eddy Baller
Kouč pre randenie
Odborný rozhovor. 7. februára 2020.
Váhanie a poisťovanie len zvýrazní vašu plachosť pred okolím.[18]

  • Snažte sa nevydávať zvuky „hm“ alebo „hm“, ktoré naznačujú, že zdržiavate čas, alebo nepoužívať zaisťovacie slová ako „možno“ alebo „tak trochu“.“
  • Nerobte z každého vyhlásenia otázku. Ide o typickú plachú črtu a bude sa tak čítať aj ostatným. Otázky majú na konci zvýšené skloňovanie, preto dávajte pozor na spôsob, akým veci hovoríte.[19]


Hovorte otvorene. Cieľom by malo byť, aby vaše myšlienky boli jasné tým, s ktorými hovoríte. Udržujte svoje vety stručné a ostatní sa budú pýtať na ďalšie informácie, ak ich budú potrebovať. Napriek vašej snahe však nie všetko, čo poviete, bude dávať všetkým okolo vás úplný zmysel, a to je tiež v poriadku.[20]

  • Plachí ľudia môžu pokračovať v rozprávaní a ponúkať zbytočné detaily namiesto toho, aby umožnili utíchnutie rozhovoru. Je v poriadku nechať konverzáciu meškať. Nemusíte byť jedinou osobou, ktorá hovorí.
  • Nemrmlajte a nehovorte potichu. Ak vás ľudia nepočujú alebo vám nerozumejú, môžu predpokladať, že to, čo chcete povedať, nestojí za vypočutie.[21]


Precvičte si, čo sa chystáte povedať. Najmä ak sa chystáte zapojiť do spoločenskej aktivity alebo obchodnej udalosti s vysokou stávkou, venujte čas premýšľaniu o možných scenároch a precvičte si svoje reakcie. Možno to znie hlúpo, ale je to skvelý spôsob, ako si vybudovať sebadôveru a cítiť sa pripravenejší na komunikáciu s ostatnými.[22]


Ponúknite vysvetlenie svojej predchádzajúcej plachosti, ak nejaké existuje. Nevymýšľajte si výhovorky. Úprimnosť je najlepšia politika. Ak sa cítite príjemne alebo sa vás na to priamo opýta osoba, s ktorou hovoríte, je v poriadku, ak ponúknete úprimné vysvetlenie. Len sa na túto tému neupínajte, pretože by to mohlo viesť k tomu, že sa budete opäť hanbiť alebo budete nervózni. Priznať svoju plachosť môže byť sympatické a vďaka tomu budete pôsobiť prístupnejšie.[23]

  • Dokonca aj niečo tak jednoduché, ako povedať: „Bol som trochu nervózny, keď sme spolu naposledy hovorili“, funguje výborne.


Vyberte si svoje bitky. Pri komunikácii buďte sebavedomí a jasní, ale vždy buďte otvorení tomu, že ostatní zmenia váš názor. Môžete pociťovať nutkanie kompenzovať svoju plachosť tým, že budete agresívni. Cieľom je vyhnúť sa ukončovaniu sociálnych interakcií s negatívnym výsledkom, pretože to posilňuje plaché správanie.

  • Požiadajte o doplňujúce informácie k téme, s ktorou nesúhlasíte, aby ste ukázali, že si vážite tých, s ktorými hovoríte, aj keď s nimi nakoniec nesúhlasíte. Nikdy nie je na škodu naučiť sa niečo nové.
  • Ponúknite alternatívne pohľady skôr ako otázky než ako konštatovanie faktov. Namiesto toho, aby ste napríklad povedali: „To by viedlo k hospodárskemu poklesu,“ spýtajte sa: „Aký vplyv bude mať podľa vás táto zmena na ekonomiku v nasledujúcich piatich rokoch??“
  • Nehovorte nie. Súhlasiť aj nesúhlasiť naraz pomocou frázy typu: „Áno a…“, aby ste povzbudili ostatných tým, že potvrdíte ich pohľad a zároveň ponúknete alternatívny názor.[24]

  • Prispievajte do rozhovorov na témy, ktoré poznáte. Ak sa rozprávate len s jednou osobou, požiadajte o viac informácií o neznámej téme alebo jemne nasmerujte rozhovor na spoločnú reč. Keď ste vo väčšej skupine ľudí, často je možné jednoducho počúvať ostatných, kým nemáte pocit, že môžete niečím prínosným prispieť.[25]

    • Premýšľajte o konkrétnych témach, ktoré môžu byť relevantné na spoločenskom stretnutí, ktorého sa plánujete zúčastniť, a pokúste sa nájsť spôsob, ako tieto témy nenápadne predstaviť.[26]
    • Je v poriadku hovoriť o sebe. Snažte sa to nepreháňať, ale o akej inej téme máte viac vedomostí? Pomáha to ľuďom cítiť sa s vami bližšie a povzbudzuje ich, aby sa otvorili a pokračovali v rozhovore s informáciami o sebe.[27]
  • Referencie