3 spôsoby, ako prijať svoju inteligenciu

Prijatie vašej inteligencie vám môže pomôcť zostať bystrým a produktívnym po celé roky. Naučte sa, ako si udržať zdravý mozog, zlepšiť svoj pohľad na vec a neokázalo komunikovať s ostatnými. Cvičte napríklad svoju myseľ a telo a zlepšujte svoju emocionálnu a duchovnú inteligenciu. Buďte otvorenejší, aby ste sa mohli ďalej učiť a rásť, ako aj nadväzovať vzťahy s ostatnými bez toho, aby ste pôsobili znevažujúco. Všetky tieto zručnosti vám môžu pomôcť prekonať prekážky a žiť pozitívnejší a plnohodnotnejší život!

Metóda 1 z 3: Zdokonaľovanie svojej inteligencie


Cvičte svoju myseľ. Myslite na zdravie svojho mozgu rovnako ako na zdravie svojho tela. Vykonávanie mozgových cvičení môže byť zábava a skvelý spôsob socializácie. Mentálne cvičenia môžu tiež odvrátiť niektoré potenciálne účinky starnutia, ako je strata pamäti a demencia. Zdokonaľovanie vašej inteligencie vám pomôže prijať ju, pretože svojej inteligencii venujete pozornosť a priestor na rast, ktorý si zaslúži.[1]

  • Vyhľadávajte duševnú stimuláciu. Zaviažte sa, že sa naučíte niečo nové. Napríklad naučiť sa iný jazyk alebo sa naučiť hrať na nejaký nástroj.
  • Hrajte kartové, stolové a logické hry. Môžete to robiť sami alebo hrať takéto hry s ostatnými, aby ste sa mohli zabaviť aj spoločensky! Mozog si môžete precvičovať aj hraním online pamäťových hier a vzdelávacích videohier. Na zlepšení svojho IQ skóre môžete pracovať aj štúdiom a cvičnými testami.
  • Existujú jednoduché každodenné spôsoby, ako môžete svoj mozog precvičiť. Skúste si čistiť zuby rukou, ktorá nie je dominantná, alebo zmeňte poradie svojich každodenných činností. Vystavujte sa novým chutiam a vôňam. Otočte niekoľko známych predmetov vo svojom dome alebo kancelárii hore nohami, čo spôsobí, že sa vo vašom mozgu prebudí kreatívna stránka.[2]


Cvičte svoje telo. Pravidelné vykonávanie aeróbneho cvičenia môže stimulovať rast mozgových buniek. To môže ešte viac zvýšiť vašu inteligenciu tým, že zlepší vašu schopnosť odvádzať pozornosť, venovať pozornosť a plánovať.[3]
Fyzické cvičenie môže pomôcť vašej pamäti a zlepšiť spôsob myslenia.
[4]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Snažte sa vykonávať nejakú formu aeróbneho cvičenia väčšinu dní v týždni, ak nie každý deň.[5]

  • Napríklad absolvujte 30-minútový tréning behu, rýchlej chôdze, tanca, jazdy na bicykli, plávania alebo akejkoľvek inej aktivity, ktorá zahŕňa opakovaný, rytmický pohyb veľkých svalov vášho tela.
  • Ak máte zdravotné ťažkosti, pred začatím cvičenia sa poraďte so svojím lekárom.


Čítajte alebo študujte pred spaním. Nové informácie si lepšie uchováte tesne pred spaním. Aj keď ste už inteligentní, potreba učiť sa je nekonečná, pretože spoločnosť sa neustále mení a vyvíja. Vďaka čítaniu môžete byť nielen múdrejší, ale aj empatickejší![6]
Ľudia, ktorí veria, že inteligencia je tvárna – teda že sa dá zlepšovať -, majú tendenciu celkovo sa lepšie učiť.[7]

  • Čítanie uvoľňuje napätie, spomaľuje srdcovú frekvenciu a znižuje stres, čo vám môže pomôcť zaspať.[8]


Zohľadnite emocionálne potreby. Ľudia s vysokou emocionálnou inteligenciou poznajú seba a ostatných dostatočne dobre na to, aby vycítili emocionálne potreby.[9]
Keď prežívate nejakú emóciu, analyzujte, či je to pre vás zdravý alebo nezdravý pocit. Ak sa vám to nezdá ako normálna a zvládnuteľná emócia, pracujte na tom, aby ste na podobné podnety reagovali lepším spôsobom.[10]

  • Pracujte na rozpoznávaní a vnímavosti voči pocitom iných ľudí. Všímajte si napríklad ich slová, výrazy tváre, pohyby tela a držanie tela.


Pestujte si duchovnú inteligenciu. Môžete zlepšiť a rozvíjať svoju duchovnú inteligenciu. Ľudia pristupujú k spiritualite rôznymi spôsobmi, v rámci náboženských tradícií aj mimo nich. Duchovnosť pre vás môže spočívať vo vašom vzťahu k Bohu, k vašim blížnym alebo k Zemi.[11]

  • Duchovne môžete rásť napríklad prostredníctvom inšpirácie, meditácie, modlitby, kontemplácie a iných foriem psychickej očisty.
  • Skúmajte svoje vedomie a snažte sa správať súcitne. Spomeňte si na svojich duchovných hrdinov a urobte si zoznam, aké vlastnosti na nich obdivujete. Napíšte si, prečo si myslíte, že tieto vlastnosti sú ušľachtilé mať.[12]

Metóda 2 z 3: Zlepšenie vášho výhľadu


Nepredpokladajte, že máte pravdu. Neočakávajte, že budete mať vždy pravdu, a naučte sa prijať možnosť, že sa mýlite. Inteligentní ľudia si zvyknú mať presný úsudok, a preto si môžu osvojiť osobnosť vševedka. Uvedomte si, že mýliť sa nie je osobný útok a mať pravdu nie je nevyhnutnosť.[13]

  • Presvedčenie, že vaša logika je dokonalá, je v skutočnosti slabosťou, pretože vytvára „slepé miesta“ vo vašom spôsobe myslenia. Ľudia, ktorí sú príliš presvedčení o svojej schopnosti uvažovať, sú náchylní robiť viac chýb.
  • Pristupujte ku každej situácii s otvorenou mysľou. Buďte k sebe úprimní, že neviete všetko, aby ste sa mohli vzdať snahy mať úplnú kontrolu nad svojimi myšlienkami. Aj keď sa cítite zraniteľní, v skutočnosti vás to posilňuje, takže môžete získavať skúsenosti a ďalšie vedomosti.[14]

Buďte ochotní rásť. Je dôležité v základnej rovine veriť, že môžete rásť a meniť sa, pokiaľ ste ochotní sa o to usilovať. Tak ako by ste nemali pristupovať k situácii s predpokladom, že máte vždy pravdu, mali by ste sa vyhnúť aj tomu, aby ste si mysleli, že nemôžete postúpiť za úroveň, na ktorej sa už nachádzate.[15]
Odborný zdroj
Jai Flicker
Akademický tútor
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Namiesto toho, aby ste napríklad inteligenciu vnímali ako túto svoju nemennú vlastnosť, prijmite myšlienku, že ak budete tvrdo pracovať a klásť si výzvy, vaše schopnosti porastú.[16]
    Odborný zdroj
    Jai Flicker
    Akademický tútor
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.


Prijmite svoje chyby. Niekedy si inteligentní ľudia nemusia byť vedomí svojich vlastných chýb, pretože si nechcú priznať, že sú schopní robiť takéto chyby. Nezapierajte ani sa nehanbite – každý robí neopatrné chyby! Učte sa zo svojich chýb a nedovoľte, aby vás očakávania druhých zničili.

  • Ostatní ľudia od vás môžu mať vysoké očakávania kvôli vašej inteligencii. Neberte si k srdcu ich kritiku; namiesto toho prijímajte spätnú väzbu a buďte vďační. Možno bude potrebné, aby vás niekto iný upozornil na to, že ste urobili chybu, aby ste si ju uvedomili!
  • Keď si uvedomíte, že ste urobili zlý predpoklad, skúste pracovať spätne od momentu, keď ste chybu urobili. Analyzujte všetky prispievajúce faktory, ktoré viedli k chybe, a ako ste mohli situáciu riešiť inak.


Nebojte sa zlyhania. Inteligentní ľudia nemusia naplno rozvinúť svoj potenciál, ak sa boja zlyhania.[17]
Odhodlanie a dokonca nadšenie z analýzy príčin neúspechu vám môže priniesť veľké ponaučenie. Okrem toho, ak sa nebudete báť uznať neúspech, odlíšite sa od mnohých ľudí – a spoločností -, ktorí zanedbávajú analýzu a nápravu svojich neúspechov.[18]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Zamerajte sa na výsledky namiesto toho, aby ste sa snažili nezlyhať. Ľudia, ktorí sa na svoje ciele sústreďujú s optimizmom, majú väčšiu šancu uspieť ako tí, ktorí sa snažia neúspechu vyhnúť.
  • Vaša myseľ je ako vaše telo – nosenie ťažkého bremena posilní vaše svaly a kosti, a rovnako aj vyrovnávanie sa s nepriazňou osudu posilní vašu myseľ.[19]
    Zdroj experta
    Jai Flicker
    Akademický tútor
    Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.
  • Keď zlyháte, prijmite to ako skúsenosť na učenie. Poskytnite vysvetlenie – nie výhovorky – a ponúknite riešenia. Nevzdávajte sa a nedovoľte, aby vás neúspech urobil bojazlivými. Zablahoželajte si k tomu, že ste to dobre zvládli a získali ste novú perspektívu. Potom si vytvorte plán, ako podobným prekážkam v budúcnosti predchádzať!


Buďte vytrvalí. Zostaňte pri úlohách a snažte sa – tak si rozvíjate odvahu. Keď sa vám nedarí, odolajte nutkaniu prejsť na niečo iné, aby ste si potvrdili svoju vlastnú hodnotu. Vyhnite sa multitaskingu, ktorý vás v skutočnosti môže urobiť menej produktívnymi. Sústreďte sa na to, aby ste danú úlohu splnili čo najlepšie, a nevzdávajte sa![20]

  • Napríklad robíte projekt v práci a vedie to k tomu, že musíte rokovať s niekým, s ktorého osobnosťou ste si v minulosti nerozumeli. Nepoužívajte túto prekážku ako zámienku na to, aby ste sa vzdali projektu a prešli na niečo, čo vás v danom momente viac napĺňa. Vyzvite sami seba – urobte všetko pre to, aby ste vychádzali so svojím ťažkým kolegom. Nakoniec budete mať uspokojenie z toho, že ste boli vytrvalí, a môžete sa potľapkať po pleci, že ste dokázali pracovať spolu s niekým, kto bol pre vás v minulosti výzvou.


Myslite pozitívne. Inteligentní ľudia sa častejšie prikláňajú k obavám a pesimizmu, preto je dôležité, aby ste sa naučili myslieť pozitívne.[21]
Neočakávajte, že sa vám podarí zmeniť svoj duševný postoj zo dňa na deň. Začnite si uvedomovať, kedy sa cítite negatívne, a pracujte na boji proti obavám a stresu. Snažte sa v každej situácii vidieť to dobré.[22]

  • Doprajte si dostatok spánku, aby ste boli menej náladoví. Snažte sa každú noc spať 7 a pol až 9 hodín. Počúvajte relaxačnú hudbu a čítajte motivačné citáty každý deň, ak môžete, alebo aspoň vždy, keď sa cítite skleslo. Čo najviac sa vyhýbajte spoločnosti negatívnych ľudí.[23]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
    Prejsť na zdroj
  • Povedzme, že ste napríklad uviedli výrobok na testovací trh a dostali ste negatívnu spätnú väzbu od spotrebiteľov, hoci ste si mysleli, že bude veľmi dobre prijatý. Namiesto toho, aby ste sa nechali znechutiť neočakávanou spätnou väzbou, myslite na pozitíva! Spätná väzba je cenným nástrojom na zlepšenie vášho produktu. Okrem toho ste získali spätnú väzbu predtým, ako ste produkt v širšom meradle uvoľnili pre masy.
  • Nebuďte na seba prísni, ale pokúste sa analyzovať potenciálne oblasti, v ktorých by ste sa mohli emocionálne zlepšiť. Ak máte problém rozpoznať svoje emócie, počúvajte svoje telo a skúste si o svojich pocitoch písať denník. Pomôže vám to posúdiť, ktoré pocity sú negatívne, aby ste mohli presunúť svoju pozornosť na pozitívne.[24]


Budujte si sebaúctu aj mimo svojej kariéry. Inteligentní ľudia majú tendenciu vnímať svoju sebaúctu ako spojenú so svojou kariérou.[25]
Nebezpečenstvo spočíva v tom, že veci, ktoré sa dejú v práci, môžete začať vnímať ako osobné a môže sa zmenšiť aj váš skutočný osobný život. Uvedomte si, že vaša hodnota na tomto svete ďaleko presahuje vašu prácu, a rozšírte si obzory! Venujte sa činnostiam a aktivitám, ktoré vám dávajú pocit osobného úspechu. Pochopiť a definovať, čo vás robí tým, kým ste, okrem toho, čím sa živíte.

  • Napríklad navštevujte kurzy na témy, ktoré rozširujú vašu vedomostnú základňu. Učte triedu alebo prednášajte v miestnej knižnici alebo v hobby obchode. Vezmite si do opatery domáce zvieratá alebo venčte psy pre miestny útulok pre zvieratá.
  • Stretávajte sa s ľuďmi aj mimo práce a na účely, ktoré nemajú nič spoločné s prácou. Zvážte možnosť zapojiť sa do záujmového klubu alebo sa stretávať pri skupinovom športe, napríklad pri tenise. Môžete sa tiež stať dobrovoľníkom v miestnej neziskovej organizácii, zapojiť sa do politického diania alebo pomôcť zlepšiť životné prostredie. Využívajte svoju inteligenciu na zmysluplné účely, ktoré môžu mať prospech z vašej inteligencie a vodcovstva. Zapojte sa napríklad do cirkevnej skupiny a pomôžte pri obnove domov pre ľudí postihnutých prírodnými katastrofami.[26]


Pozitívne vnímajte starnutie. Inteligentní ľudia majú tendenciu viac sa rozčuľovať nad psychologickými dôsledkami starnutia.[27]
Proti tomuto sklonu však môžete bojovať tak, že sa namiesto toho zameriate na výhody starnutia. Keď očakávate, že vek príde s pozitívnym rastom, ste schopní ho viac rozvíjať. Lepšie využijete potenciál svojej inteligencie, talentov a emócií.

  • Kým mladí ľudia používajú na plnenie úloh len jednu stranu mozgu, starší ľudia môžu používať obe!
  • Starnutie neznamená, že nevyhnutne stratíte pamäť! Spôsob, akým sa rozhodnete vnímať starnutie, môže ovplyvniť spôsob, akým starne vaša myseľ. Inými slovami, presvedčenie o takomto negatívnom stereotype môže v skutočnosti spečatiť váš osud. Ak chcete zostať bystrí aj s pribúdajúcim vekom, musíte veriť, že sa vám to podarí, a prestať sa obávať najhoršieho.[28]
  • Vaša osobnosť, kreativita a psychologická identita sa budú rozvíjať počas celého života. Múdrosť, jeden z najväčších darov života, môžete získať len vekom a skúsenosťami.

Metóda 3 z 3: Interakcia s ostatnými


Pokorte sa. Nechajte svoje činy hovoriť za seba. Nemusíte sa chváliť, aby vás ostatní vnímali ako inteligentného. Môžete byť presvedčení o svojich schopnostiach bez toho, aby ste sa nimi chválili.

  • Zdieľanie pozornosti s ostatnými namiesto toho, aby ste si pripísali všetky zásluhy, ukazuje, že ste skromní a sebavedomí zároveň. Ak ste napríklad športovec, ktorý vyhral súťaž, pripíšte tento úspech svojim spoluhráčom, trénerom a ľuďom, ktorí vás na ceste podporovali, namiesto toho, aby ste sa chválili vlastnou tvrdou prácou.[29]
  • Možno vám napríklad udelia titul valeriána. Keď vám niekto zablahoželá, skúste povedať: „Musím oceniť svojich učiteľov a rodičov, ktorí ma podporovali po celú cestu.“


Buďte dobrým poslucháčom. Môže byť ťažké byť inteligentný: napríklad na stretnutiach, keď musíte počúvať zdĺhavé vysvetľovanie bodu, ktorému ľahko rozumiete. Nezabúdajte však, že tón vášho hlasu a reč vášho tela môžu sprostredkovať aj iné posolstvá ako len to, čo poviete slovami. Buďte trpezliví. Snažte sa byť aktívnym poslucháčom, ktorý počas rozhovorov berie ohľad na pocity iných ľudí.[30]

  • Keď hovorí niekto iný, dajte svojím správaním najavo, že počúvate, napríklad prikývnutím a nadviazaním očného kontaktu s rečníkom.
  • Nevyjadrujte rýchlo svoj názor alebo sa neunáhlite s úsudkom. Keď počúvate rozprávanie niekoho iného, sústreďte sa na hovoriaceho. Naučte sa utíšiť vnútorný hlas vo svojej hlave, ktorý vás chce prerušiť a vnucovať vám svoj vlastný názor. Tento hlas môže v skutočnosti zastaviť vaše učenie, pretože sa nakoniec sústredíte na to, čo už viete, namiesto toho, aby ste pochopili celú premisu toho, čo vám hovoriaci oznamuje.[31]

  • Nebuďte povýšenecký ani dotieravý. Dávajte si pozor na to, aby ste si nevytvorili príliš náročnú osobnosť, ktorá premieta svoje vysoké ciele na ostatných. Je v poriadku nastaviť si vysokú latku, ale netlačte príliš na iných ľudí, aby dosiahli viac alebo boli rýchlejší. Nie každý bude mať rovnaké schopnosti ako vy – nechajte ostatných pracovať ich vlastným tempom.[32]

    • Napríklad nehovorte so svojimi zamestnancami tak, ako by rodič hovoril s dieťaťom. Udržujte tón skôr úctivý a povzbudzujúci než disciplinujúci.
    • Skúste si povedať: „Neponáhľajte sa a pracujte vlastným tempom. Dajte do toho všetko!“
  • Odkazy