3 spôsoby, ako reagovať, keď vaša ospravedlnenie nie je prijaté

Ak ste sa nedávno pohádali alebo ste niekomu nejakým spôsobom ublížili, ospravedlnenie môže byť ťažké. Ešte ťažšie môže byť povedať, že sa ospravedlňujete niekomu, kto na tieto slová nereaguje. Bez ohľadu na to, či ste predniesli dokonalé „prepáč“, alebo na ňom treba ešte trochu popracovať, môžete pracovať na reakcii, keď vaše ospravedlnenie nie je prijaté, tak, že zostanete pokojní, ospravedlníte sa druhýkrát a potom sa pohnete ďalej.

Metóda 1 z 3: Zachovanie pokoja a pokory


Zachovajte neutrálny, ale úprimný výraz tváre. Keď sa ospravedlňujete, pravdepodobne ste veľmi úprimní a pokorní. Keď toto ospravedlnenie nie je prijaté, môže vás to rozčúliť, čo spôsobí, že vaša tvár sa napne alebo možno dokonca sčervená. Snažte sa zostať čo najspokojnejší. Aj keď je v poriadku plakať alebo vyjadriť smútok, neproste, neproste ani nekričte. Buďte úprimní v tom, čo cítite, ale nedovoľte, aby vaše ospravedlnenie bolo prekonané negatívnymi emocionálnymi výbuchmi.

  • Napríklad váš šéf možno prevráti oči v stĺp, keď sa ospravedlňujete za nedodržanie termínu. Namiesto toho, aby ste tiež zvraštili obočie alebo prevrátili oči, vyhnite sa prílišnej mimike a pokračujte v úprimnom ospravedlnení.
  • Pred vyslovením ospravedlnenia si nacvičte niekoľko techník na upokojenie seba samého, aby ste mohli byť v pokoji. Zvážte možnosť, že by ste predtým meditovali alebo odriekli krátku modlitbu.


Zhlboka sa nadýchnite. Keď je vaše ospravedlnenie odmietnuté, zhlboka sa nadýchnite nosom a pomaly vydýchnite ústami. Postupujte tak, kým sa nebudete cítiť pokojní a pripravení buď znovu otvoriť diskusiu, alebo odísť.[1]

  • Ak napríklad váš priateľ odmietne vaše ospravedlnenie, môžete si precvičiť hlboké dýchanie, aby ste naňho nereagovali negatívne. Netreba hlasno dýchať, pretože to môže byť vnímané ako agresívne. Dýchajte pomaly a rovnomerne.


Vyhnite sa defenzíve. Hoci sú vaše city pravdepodobne zranené, vyhnite sa obranným postojom. Neurážajte ich len preto, že neprijali vaše ospravedlnenie; to situáciu len zhorší. Ak vás nenapadá nič pozitívne, čo by ste mohli povedať, jednoducho povedzte „dobre“ a odíďte.

  • Vyhnite sa poznámkam typu: „No, aj tak mi bolo jedno, či moje ospravedlnenie prijmeš“ alebo „Nikdy si mi nebol dobrým priateľom“.“ Teraz nie je čas na hádky. Pokúste sa prijať odpoveď druhej osoby, aj keď nie je taká, akú by ste chceli počuť.


Analyzujte možné riešenia. V danom momente možno ospravedlnenie nie je najlepším spôsobom nápravy problému. Zvážte, či existujú nejaké možnosti nápravy, ktoré môžete použiť. Môžete sa ich dokonca skúsiť opýtať, či môžete urobiť niečo, aby ste situáciu napravili. Ukážte, že preberáte zodpovednosť za svoje činy tým, že popri ospravedlnení alebo namiesto neho premýšľate o spôsoboch, ako môžete svoju chybu napraviť.[2]

  • Napríklad, ak niekomu vyrazíte zmrzlinu z ruky a poviete „prepáč“, nemusí to byť prijaté. Ak im však kúpite novú zmrzlinu, problém sa môže rýchlo vyriešiť.


Vžite sa do ich situácie. Predtým, ako negatívne zareagujete na to, že vaše ospravedlnenie bolo odmietnuté, venujte chvíľu času tomu, aby ste sa nad vecou zamysleli z ich perspektívy. Možno ich odmietanie nemá nič spoločné s vami a ide skôr o to, že majú vo všeobecnosti zlý deň. Zamyslite sa nad všetkými pozorovaniami, ktoré ste v ten deň mali na nich a ktoré by mohli naznačovať, že sú v hre iné faktory.[3]

  • Možno ste náhodou urobili chybu na projekte a váš spolupracovník je rozrušený. Ak na nich však váš šéf predtým počas dňa kričal, môže to byť príčinou ich zlej nálady.
  • Pamätajte si, že niekedy môže mať druhá osoba v minulosti zlé skúsenosti, ktoré jej ublížili. To by mohlo byť faktorom, prečo neprijme vaše ospravedlnenie, aj keď sa vám to, čo ste urobili, zdá byť nepodstatné.[4]
    Odborný zdroj
    Lena Dickenová, psychiatrička.D
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 15. decembra 2020.
  • Znovu sa s nimi spojte neskôr, keď budú mať lepšiu náladu. Môže existovať viacero dôvodov, prečo vaše ospravedlnenie neprijímajú. Snažte sa nebrať si to osobne a vráťte sa k tomu neskôr, keď situácia vychladne.


Urobte si prestávku. Niekedy sa ospravedlnenie musí uskutočniť v správnom čase, aby bolo dobre prijaté. Teraz by mohol byť pre vás dvoch zlý čas. Dajte im najavo, že sa od situácie na chvíľu vzdialite, ale že sa s nimi čoskoro ozvete.[5]

  • Povedzte niečo ako: „Hej, prečo si obaja nedáme pár minút pauzu a nespojíme sa neskôr? Veľmi rád by som pokračoval v rozprávaní, ale chcem si na chvíľu vyčistiť hlavu.“

Metóda 2 z 3: Druhá ospravedlnenie


Zhrňte, čo ste urobili. Keď k nim znovu pristúpite, aby ste im ponúkli druhé ospravedlnenie, začnite tým, že presne zhrniete, čo ste urobili zle. Tým sa uistíte, že ste obaja na rovnakej vlne, a pomôže to úplne vyčistiť vzduch.[6]

  • Povedzte niečo ako: „Gia, ospravedlňujem sa, že som na teba minule kričal. Bol som nahnevaný a to nie je ospravedlnenie. Nikdy som na vás nemal zvyšovať hlas; úplne som to prehnal.“


Požiadajte o vysvetlenie. Po ospravedlnení sa uistite, že ste neurobili nič iné, o čom by sa malo hovoriť. Vaše vnímanie problému môže byť úplne odlišné od jeho. Napríklad si môžete myslieť, že niekto je nahnevaný, pretože ste kričali, ale v skutočnosti môže byť nahnevaný, pretože ste od neho potom odišli, keď sa s vami snažil hovoriť.[7]

  • Povedzte: „Bolo ešte niečo, čo som urobil a čo vám vadilo?? Ak áno, bol by som rád, keby sme sa o tom porozprávali.“


Počúvajte. Po rozhovore im dajte čas na vyjadrenie. Skutočne ju počúvajte; neprerušujte ju a neplánujte si v hlave svoje odpovede, kým hovorí. Skúste zhrnúť späť, čo vám povedali, aby ste sa uistili, že sa cítia vypočutí.[8]

  • Môžete napríklad povedať: „Takže to znie, akoby si hovoril, že som ťa naozaj obťažoval, keď som ťa minule na stretnutí prerušil, pretože si sa kvôli tomu cítil nedôležitý. Je mi to ľúto a chcem, aby ste vedeli, že si vážim všetky vaše príspevky do nášho tímu.“


Prevezmite zodpovednosť za to, čo ste urobili. Nikdy nehovorte veci typu: „No, mrzí ma, že som kričal, ALE rozzúril si ma.“ Ospravedlňte sa a nechajte to tak, bez výnimiek alebo výhrad. Polovičné ospravedlnenie nie je žiadne ospravedlnenie. Buďte tiež otvorení, úprimní a skutoční a neplánujte si vopred svoje slová, ale urobte si vopred sebareflexiu, aby ste boli pripravení.[9]


Riešte svoje vlastné obavy. Po tom, čo ste obaja dlho hovorili o svojich vlastných chybných krokoch, venujte nejaký čas diskusii o všetkých problémoch, ktoré ste s ním mohli mať. Nevymýšľajte si a nevyťahujte problém alebo niečo, čo bolo vyriešené z minulosti, aby ste sa cítili lepšie; na diskusiu predložte len skutočné problémy. Snažte sa vyhnúť obviňovaniu alebo obhajovaniu. Jednoducho vysvetlite svoj pohľad.[10]

  • Môžete povedať niečo ako „Je mi naozaj ľúto, čo som ti povedal, Brian. Niekedy sa však pokúsite predbehnúť ma. Alebo si sa chválil, koľko máš peňazí, keď vieš, že prežívam ťažké obdobie, takže to vo mne vyvoláva pocit, že sa snažíš, aby som žiarlil.“
  • Používajte výroky „ja“, aby ste opísali, ako sa cítite. Napríklad: „Mám pocit, že ma niekedy nikto nepočúva,“ je menej bojovné ako: „Nikdy ma nepočúvaš.“

Metóda 3 z 3: Pohyb vpred


Vytvorte si plán, ako sa vyhnúť budúcemu zraneniu. Po úprimnom rozhovore vypracujte plán, buď spoločne, alebo samostatne, ako sa vyhnúť týmto problémom. Ak sa na vás napríklad nahnevali za to, že ste ich prerušili na stretnutí, potom vynakladajte úsilie na to, aby ste boli trpezlivejší a aby ste boli lepším poslucháčom.[11]


Dajte im priestor. Osoba, ktorej ste ublížili, môže potrebovať trochu času na premyslenie toho, čo sa stalo, ako aj na ospravedlnenie. Dajte im ten čas. Nevyhadzujte im telefón do vzduchu, keď pokračujete v prosbe o odpustenie; nezabudnite, že ste to už urobili. Ak sa vám neozvali, môžete ich kontrolovať každých pár dní, ale po niekoľkých týždňoch sa vyhnite tomu, aby ste ich vždy oslovovali ako prví.

  • Skús povedať niečo ako: „Viem, že si na mňa stále naštvaný. Chcem len, aby ste vedeli, že keď budete pripravení hovoriť, som pripravená počúvať a ešte raz sa ospravedlňujem.“[12]
    Odborný zdroj
    Lena Dicken, Psy.D
    Klinický psychológ
    Odborný rozhovor. 15. decembra 2020.


Nepáľte mosty. Nepomlúvajte ich ani ich nepomlúvajte pred ostatnými, najmä ak ste spolupracovníci. Buďte srdeční, keď ich uvidíte, a pozdravte ich „ahoj“ a úsmevom. Aj keď možno nie ste priatelia, nikdy neviete, či ich v budúcnosti nebudete potrebovať, preto si do vašej dynamiky nepridávajte ďalšie problémy.


  • Posunúť sa ďalej. Nakoniec, niektorí ľudia jednoducho nie sú ochotní odpustiť a majú na to právo. Vyhnite sa tomu, aby ste sa zaoberali problémom, najmä ak ste urobili všetko, čo ste mohli, aby ste sa napravili. Pracujte na tom, aby ste sa v budúcnosti vyhli rovnakým chybám a vytvorili si pevné priateľské a pracovné vzťahy s ostatnými.
  • Odkazy