3 spôsoby, ako riešiť problémy so spolubývajúcimi na vysokej škole

Mať spolubývajúceho môže byť zábavná a vzrušujúca skúsenosť. Je to spojené s mnohými výzvami. Možno bývate s osobou, ktorá je úplne iná ako vy. Nemusíte byť so spolubývajúcim najlepšími priateľmi. Väčšina problémov sa dá vyriešiť dobrou komunikáciou, kompromisom a rešpektom.

Metóda 1 z 3:Stanovenie určitých hraníc


Prediskutujte plán upratovania. Vy a váš spolubývajúci máte pravdepodobne rozdielne predstavy o tom, čo sa považuje za čisté a upravené. Toto môže byť hlavná oblasť konfliktov. Urobte si rozvrh povinností a určte, kto bude čo robiť a ako často. Napríklad vy dvaja môžete určiť nedeľu popoludní ako deň upratovania. Zvoľte si čas, ktorý bude vyhovovať rozvrhom vás oboch. Medzi povinnosti, ktoré môžete zvážiť, patrí: [1]

  • vynášanie odpadkov
  • Zametanie podlahy
  • Upratovanie mini chladničky
  • Umývanie umývadla
  • Upratovanie izby
  • Umývanie riadu


Vypracujte plán na zvládnutie návštevníkov. Porozprávajte sa o tom, ako budete riešiť príchod priateľov a intímnych návštev. Konflikty sú pravdepodobnejšie, keď sa týkajú intímneho partnera. Nastavte systém, ktorý vyhovuje obom ľuďom.[2]

  • Aký je časový limit pre hostí?
  • Môžu u vás prenocovať intímne návštevy?
  • Ako oznámite druhej osobe, že potrebujete súkromie (napr.g. gumička na kľučke dverí, symbol na vašej menovke, určitá farba papiera na dverách)?


Prediskutujte svoje zásady telefonovania. Pravdepodobne budete telefonovať a viesť videochat so svojimi priateľmi a rodinou, kým budete mimo školy. Sú tieto rozhovory súkromné? Mali by tieto rozhovory prebiehať v miestnosti alebo mimo nej?[3]

  • Zvážte, či máte iné pravidlá pre denné a iné pre nočné rozhovory.
  • Môžete povedať, že rozprávanie v izbe je v poriadku, pokiaľ sa druhá osoba neučí.


Určite čas zhasínania. Vy a váš spolubývajúci pravdepodobne nechodíte spať v rovnakom čase. Možno uprednostňujete večerku o 21:30, zatiaľ čo váš spolubývajúci chodí spať až o druhej ráno. Aby ste dosiahli kompromis, stanovte čas, kedy musia byť svetlá zhasnuté. Počas tohto času by sa mali používať slúchadlá na sledovanie filmov a počúvanie hudby a na čítanie by sa malo používať osobné svetlo namiesto horného svetla.[4]

  • Spravodlivým kompromisom medzi časom spánku o 21:30 a časom spánku o 2:00 môže byť napríklad zhasnutie svetla o 23:00.
  • Môžete si stanoviť iný čas pre pracovné dni a iný pre víkendy.


Podpíšte zmluvu o spolubývaní. Keď si vypracujete základné pravidlá pre bežné situácie, napíšte ich a podpíšte. To vás oboch udrží zodpovedných. Ak vám niekto neplní svoju časť dohody, môžete použiť dohodu ako východiskový bod pre rozhovor.

  • Aby ste dospeli k dohode, budete musieť urobiť kompromis. Obaja by ste mali dostať niektoré veci, ktoré chcete, ale veci nemusia byť presne také, ako chcete, aby boli.[5]
  • Uistite sa, že vám aj vášmu spolubývajúcemu vyhovujú podmienky dohody.
  • V priebehu školského roka budete možno musieť niektoré dohody upraviť a zmeniť.

Metóda 2 z 3: Riešenie problémov


Vyberte si správny čas. Nechoďte za svojím spolubývajúcim, keď ste veľmi nahnevaní a podráždení. Môžete povedať niečo, čo budete ľutovať. Taktiež, ak sa váš spolubývajúci učí alebo sa chystá opustiť izbu, počkajte s rozhovorom.[6]

  • Rozhovor nepôjde dobre, ak sa váš spolubývajúci bude cítiť ako v pasci.
  • Ak si nie ste istí, kedy je vhodný čas na rozhovor so spolubývajúcim, môžete sa opýtať alebo poslať SMS: „Ahoj, kedy budeš? Chcel som sa o niečom porozprávať.“


Porozprávajte sa osobne. Osobný rozhovor je oveľa lepší ako posielanie textových správ alebo ventilovanie na sociálnych sieťach. Je ľahké nesprávne interpretovať, čo niekto povedal, keď len čítate jeho slová. Nevidíte žiadnu reč ich tela ani výraz tváre. Ľudia cez textovú správu povedia aj veci, ktoré by vám do očí nepovedali.[7]

  • Zverejňovanie toho, ako sa cítite, na sociálnych sieťach často veci ešte zhoršuje. Predstavte si, ako by ste sa cítili, keby váš spolubývajúci tweetoval o tom, aký máte neporiadok alebo že celú noc chrápete.
  • Nepísanie na sociálnych sieťach tiež zabráni tomu, aby sa do vašich problémov so spolubývajúcim miešali aj iní ľudia.


Zamerajte sa priamo na jeden problém. Mohlo by to byť štúdium alebo telefonovanie pri rozsvietených svetlách, keď sa snažíte spať, používanie všetkej horúcej vody v sprche alebo neumývanie. Skúste sa so spolubývajúcim porozprávať o tomto jednom veľkom probléme a navrhnite, ako by sa to dalo zlepšiť. Dovoľte spolubývajúcemu, aby s vaším návrhom nesúhlasil/nesúhlasila, kým sa nedopracujete k riešeniu.

  • Ak sa budete snažiť diskutovať o príliš mnohých otázkach naraz, váš spolubývajúci môže mať pocit, že na neho útočíte.
  • Hovorte o správaní, nie o osobe.[8]
  • Môžete povedať: „Ťažko sa mi spí, keď telefonuješ neskoro v noci,“ namiesto: „Si hrubý a neúctivý, keď telefonuješ v noci.“
  • Zamerajte sa na správanie a na to, ako sa cítite. Váš spolubývajúci si možno ani neuvedomuje, ako vás jeho správanie ovplyvňuje.[9]


Počúvajte svojho spolubývajúceho. Keď ste spolubývajúcemu povedali o probléme a o tom, ako sa cítite, umožnite mu vyjadriť sa. Váš spolubývajúci má iný pohľad na vec ako vy a môže povedať niečo, o čom ste ani neuvažovali. Keď počúvate, spýtajte sa sami seba, čo by ste urobili, keby bola situácia opačná.[10]

  • Po rozhovore môžete povedať: „Čo si myslíš??“ alebo „Ako sa cítiš v tejto situácii?“
  • Keď váš spolubývajúci hovorí, neprerušujte ho.


Komunikujte so spolubývajúcim. stráviť čas spoznávaním svojho spolubývajúceho. Porozprávajte sa so spolubývajúcim o jeho záľubách a nezáľubách,o tom, čo robil na strednej škole a na čo sa teší na vysokej škole.[11]
S touto osobou budete žiť v tesnom susedstve celý rok. Stojí za to vynaložiť úsilie na to, aby ste ich spoznali.#* Ste ranný alebo nočný človek?

  • Ako zvládnete priateľov/priateľky? Ako dlho môžu zostať?
  • Chcete sa podeliť o jedlo, oblečenie a/alebo školské potreby?
  • Spíte pri zapnutom televízore alebo pri hudbe?
  • Spíte pri zapnutom svetle?
  • Ste veľmi poriadkumilovní alebo neporiadni?


Spoločne vypracovať riešenie. Keď ste mali so spolubývajúcim možnosť hovoriť, je čas navrhnúť riešenie problému. Ak ide o niečo, čo už bolo upravené v zmluve o spolubývaní, riešenie je jednoduché. Ak ide o inú situáciu, budete sa musieť dohodnúť na niečom, čo bude vyhovovať vám obom.[12]

  • Možno má váš spolubývajúci napríklad nového partnera, ktorý trávi veľa času vo vašej izbe, ale vy potrebujete pokoj na štúdium. Riešením môže byť, že budete mať určené dni, kedy môže partner prísť, a vy sa dohodnete, že 2 večery v týždni budete študovať v knižnici, aby mali súkromie.
  • Obaja urobte kompromis, aby ste získali niečo, čo chcete. Váš spolubývajúci dostane súkromný čas a vy máte určené dni, keď sa môžete učiť vo svojej izbe.
  • Spýtajte sa spolubývajúceho: „Čo si myslíš, že by sme mali urobiť??“ alebo „Ako to môžeme spoločne vyriešiť?“

Metóda 3 z 3:Vyhľadanie pomoci zvonka

Pokúste sa zachovať otvorenú myseľ. Možno so spolubývajúcim nemáte veľa spoločného, ale to neznamená, že nemôžete byť priatelia. Pracujte na tom, aby ste sa snažili oceniť odlišnosti svojho spolubývajúceho a tešili sa z toho, že sa počas spolužitia s ním naučíte niektoré nové veci.

  • Váš spolubývajúci môže byť napríklad fanúšikom športu, o ktorý ste sa nikdy nezaujímali, druhu hudby, ktorý vás nebaví, alebo koníčka, o ktorom ste nikdy nepočuli. Hoci vám angažovanosť vášho spolubývajúceho v týchto záujmoch môže občas liezť na nervy, pripomeňte si, že spoznávanie týchto nových vecí je niečo, čo sa nie každému podarí. Snažte sa byť vďační za túto skúsenosť.
  • Tiež by mohlo byť užitočné pripomenúť si, že bývanie so spolubývajúcim je dočasná situácia, ale môže viesť k celoživotnému priateľstvu.


Porozprávajte sa so svojím poradcom pre rezidentov. Ak rozhovor so spolubývajúcim nepomôže, skúste sa obrátiť na svojho poradcu pre bývanie (RA), asistenta pre bývanie alebo riaditeľa rezidencie.[13]
Váš poradca pre bývanie vám môže pomôcť vyriešiť situáciu alebo pomôcť sprostredkovať situáciu medzi vami a vašim spolubývajúcim.

  • Ak sa váš spolubývajúci správa nebezpečne, napríklad pije alkohol, užíva nelegálne drogy, poškodzuje sa alebo má poruchu príjmu potravy, okamžite navštívte svojho poradcu pre bývanie.[14]
  • Ak váš spolubývajúci porušuje pravidlá na internáte tým, že pije alkohol alebo berie drogy vo vašej izbe, môžete mať problémy aj vy. Najlepšie je, ak o tom informujete svoju RŠ namiesto toho, aby ste tento problém riešili na vlastnú päsť.


Porozprávajte sa so svojimi priateľmi. Je pravdepodobné, že aj iní ľudia na vašej škole majú problémy so spolubývajúcimi. Môže to byť skvelý spôsob, ako sa zblížiť s priateľmi a získať ďalších priateľov. Stretávanie sa s ľuďmi, ktorí majú podobné problémy, je skvelý spôsob, ako sa o sebe dozvedieť viac a využiť všetky výhody vysokej školy..

  • Skôr ako poviete o probléme kamarátovi, porozprávajte sa o ňom so spolubývajúcim. Váš spolubývajúci bude veľmi rozrušený, ak zistí, že ste o ňom hovorili za jeho chrbtom.[15]
    To môže vaše problémy ešte zhoršiť.
  • Priateľ môže mať návrh, na ktorý ste nepomysleli.
  • Ak hľadáte nového spolubývajúceho, možno aj niektorý z týchto priateľov potrebuje nového spolubývajúceho


Stráviť čas inde. Možno ste uviazli so spolubývajúcim, s ktorým jednoducho nemôžete vychádzať. Zvážte, či netráviť viac času v knižnici, kaviarni alebo s inými priateľmi namiesto na izbe. Ak so spolubývajúcim strávite menej času, môžete získať pokoj a upokojiť sa tým, že sa zo situácie vylúčite.

  • Vaša škola vám nemusí umožniť zmenu izby. Nie je to ideálna situácia, ale niekedy je to jediné riešenie.
  • Pamätaj, že tvoja situácia so spolubývajúcimi je dočasná a ty ju musíš zvládnuť do konca školského roka.

  • Žiadosť o zmenu izby. Niektoré situácie sa nedajú napraviť. Ak ste sa pokúsili o rozhovor so spolubývajúcim, kompromis a spoluprácu so svojím RA, možno je čas požiadať o presun izby. Presťahovanie na inú izbu je zvyčajne poslednou možnosťou po zlyhaní všetkých ostatných metód.[16]

    • Každá škola má iný postup a kritériá na zmenu izby. Informujte sa u svojho RA alebo v kancelárii Residence Life o podrobnostiach.
  • Odkazy