3 spôsoby, ako rozvíjať flexibilné myslenie

Mentálne flexibilní ľudia majú expanzívny spôsob vnímania sveta. Podobne ako fyzická flexibilita, aj mentálna alebo psychologická flexibilita si vyžaduje, aby sme myseľ vyzvali na prekročenie jej typického rozsahu pohybu. Flexibilné myslenie môže viesť k lepšiemu riešeniu problémov, väčšej kreativite a menšiemu utrpeniu po neúspechoch. Rozvíjajte mentálnu flexibilitu tým, že prekonáte svoje fixné myslenie, zmeníte svoje mentálne vnímanie a zavediete nové cvičenia.

Metóda 1 z 3:Prekonanie fixného myslenia


Upozorniť na uzavretosť mysle. Fixné myslenie je úzke a neisté. Ak negatívne vnímate výzvy, myslíte si, že vaše schopnosti sú statické, a cítite sa ohrození úspechmi iných, môžete mať fixné myslenie. Osoby s rastovým alebo flexibilným myslením veria, že môžu zlepšiť svoje schopnosti tvrdou prácou a vytrvalosťou.[1]

  • Ak sa chcete stať mentálne flexibilnejšími, zistite, kedy sa stávate obeťou fixného myslenia. Keď si uvedomíte svoju tendenciu k uzavretosti, spochybnite ju pomocou hlasu flexibilného myslenia.
  • Požiadajte priateľa alebo člena rodiny, aby vás upozornil, keď ste uzavretí. Môže vám to pomôcť udržať si zodpovednosť.
  • Možno si tiež budete chcieť viesť denník o situáciách, v ktorých máte tendenciu byť uzavretí, aby ste si ich lepšie uvedomili. Vďaka tomu ich v budúcnosti ľahšie rozpoznáte.


Odolávať defenzíve. Ak sa vám stáva, že sa neustále ospravedlňujete, hľadáte výhovorky alebo obhajujete svoje rozhodnutia, možno budete musieť rozšíriť svoje myslenie.[2]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Všímajte si svoje myšlienky a slová a začnite spochybňovať akýkoľvek obranný jazyk.

  • Napríklad si povedzte: „Teraz to nedokážem. Mám toho príliš veľa.“ Spochybnite ju tým, že preskúmate jej opodstatnenosť. Môžete zo svojho zoznamu úloh odstrániť niečo nedôležité, aby ste pridali dôležitú úlohu? So zameraním na rastové myslenie preformulujte predchádzajúce tvrdenie na „Dokážem to, ak budem lepšie hospodáriť s časom“.“
  • Namiesto toho si skúste povedať niečo ako: „Nechajte ma o tom popremýšľať a uvidíme, či to dokážem zrealizovať.“ Pomôže vám to získať rastové myslenie v súvislosti so situáciou.


Chváľte úsilie namiesto charakterových vlastností. Ak máte fixné myslenie, vnímate bystrosť alebo kreativitu ako vlastnosť, ktorú buď máte, alebo nemáte. Môže to naštrbiť vaše sebavedomie a spôsobiť, že sa budete vyhýbať výzvam. Osvojte si rastové myslenie tým, že sa namiesto statických vlastností zameriate na úsilie.[3]

  • Nehovorte napríklad: „Som taký múdry.“ Povedzte: „Do toho posledného pracovného projektu som dal naozaj všetko.“ Toto tvrdenie môžete aplikovať aj na situácie, keď iní ľudia na niečom usilovne pracujú. Takéto myslenie vám môže pomôcť oceniť aj úsilie iných ľudí.


Naučte sa, ako Prijmite kritiku. Váš hlas fixného myslenia vám môže hovoriť, aby ste kritiku ignorovali alebo sa jej bránili. Flexibilné myslenie však vie, že na svoj rast potrebujete spätnú väzbu. Aktívne vyhľadávajte príležitosti na zlepšenie získavaním spätnej väzby od iných.[4]

  • Pýtajte sa na niečo konkrétne, napríklad: „Mal som obavy, že som dnes ráno uponáhľal prezentáciu. Znel som pre vás uponáhľane? Máte nejakú radu, ktorú by ste mohli ponúknuť?“
  • Odolajte nutkaniu brániť sa akejkoľvek kritike. Jednoducho povedzte „ďakujem“ a zvážte, či vám rada danej osoby môže pomôcť zlepšiť sa.

Metóda 2 z 3: Zlepšenie mentálnej flexibility


vyjadriť zvedavosť. Skvelým spôsobom, ako zlepšiť mentálnu flexibilitu, je osvojiť si myseľ začiatočníka. Keď vstúpite do situácie, bez ohľadu na to, či je vám známa alebo nie, prevezmite detský pocit úžasu a skúmania. Často môžete byť takí posadnutí súťažením alebo robením dojmu na ostatných, že vám môže uniknúť šanca naučiť sa niečo nové.[5]

  • Pristupujte ku každej situácii so zvedavosťou. Zamerajte sa na učenie, nie na meranie síl.


Vnímajte ťažké úlohy ako príležitosť na učenie. Keď si osvojíte flexibilitu myslenia, využijete každú prekážku ako príležitosť na sebarozvoj. Neodbiehajte od problémov alebo neprenášajte náročné úlohy na niekoho iného. Pustite sa do toho po hlave a aktivujte svoje schopnosti tvorivého myslenia.[6]

  • Vnímajte sa ako zbehlí v zvládaní ťažkostí a budete. Zmeňte svoj dialóg tým, že budete „problémy“ nazývať novým menom: „príležitosti“.“
  • Skúste používať pozitívne afirmácie, ktoré vám pomôžu zmeniť váš dialóg. Môžete si napríklad napísať zoznam svojich pozitívnych vlastností a schopností a prečítať si ich a povedať ich v rozhovoroch s inými ľuďmi, keď sa cítite preťažení. Umiestnite ich na miesta, kde ich budete vidieť aj na dennej báze. Čím viac si budete môcť tieto pripomienky opakovať, tým viac im budete veriť.


Vytrvajte napriek neúspechom. Ak sa vám stane, že prijmete výzvu, ktorá sa neskončí priaznivo, aj tak pokračujte ďalej. Výzvy nie sú určené na to, aby vás porazili – sú určené na to, aby vám pomohli rozvíjať majstrovstvo. Je v poriadku vziať si nejaký čas na preskupenie a lízanie rán, ale nikdy nedovoľte, aby vás neúspech úplne vyviedol z kurzu.[7]

  • Ak si napríklad stanovíte cieľ naučiť sa nový jazyk do šiestich mesiacov a nedosiahnete ho, prehodnoťte svoj cieľ a nastavte ho nanovo. Pre váš časový plán môže byť rozumnejšie dať si rok. Ak musíte predĺžiť termín, urobte tak. Ale nevzdávajte sa cieľa.
  • Zamerajte sa na svoj pokrok a hovorte s ostatnými ľuďmi skôr o tom, kde ste uspeli, než o tom, kde ste zaostali. Odmeňte sa aj za svoje úspechy.


Nájdite si vzor. Pravdepodobne poznáte niekoho, kto má flexibilné myslenie a kto by vám mohol slúžiť ako vzor. Môže to byť priateľ, spolupracovník, člen vašej náboženskej skupiny alebo dokonca len známy. Pozorujte, ako sa táto osoba správa v situáciách, ktoré by pre vás mohli byť výzvou, a hľadajte spôsoby, ako si môžete osvojiť jej návyky.

  • Môžete si napríklad všimnúť, že daná osoba kladie veľa otázok, keď sa stretne s niekým, kto má iný názor na niečo, čo robí. Tieto otázky by im mohli pomôcť lepšie pochopiť názor danej osoby. Niektoré z týchto typov otázok môžete použiť na to, aby ste pri ďalšom stretnutí s podobnou situáciou lepšie pochopili svetonázor niekoho iného.

Metóda 3 z 3: Zapojenie sa do mentálnych cvičení


Cvičenie meditácia všímavosti.[8]
Odborný zdroj
Rahti Gorfien, PCC
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. decembra 2019.
Všímavosť si vyžaduje pozornosť na prítomný okamih. Táto prax vám zároveň pomôže rozvíjať nesúdiace uvedomovanie si svojich myšlienok a pocitov. Každý deň si vyhraďte niekoľko minút na to, aby ste sedeli v úplnom tichu a dýchali. Budete prekvapení, ako vám táto skúsenosť otvorí myseľ novým možnostiam.[9]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak je pre vás meditácia zastrašujúca alebo náročná, skúste začať s meditáciou pod vedením. Ide o nahrávky, ktoré vám môžu pomôcť dostať sa do stavu hlbokej relaxácie bez úplného ticha. Existuje mnoho riadených meditácií, ktoré sú k dispozícii zadarmo na internete.


Denník. Reflexia je účinný spôsob, ako rozšíriť svoj spôsob myslenia. Ak začnete praktizovať denník, môžete sa zbaviť prípadných frustrácií a zároveň zhodnotiť svoj pokrok. Hľadajte vzorce vo svojich myšlienkach a správaní. Venujte pozornosť hlasu fixného myslenia. Keď si to všimnete, spochybnite to pomocou akcie zameranej na rastové myslenie.[10]

  • Môžete napríklad napísať: „Jeffrey sa stále snaží ponúknuť svoj príspevok k projektu. Povedal som mu, že na to prídem.“ Tento tvrdohlavý odpor voči spätnej väzbe môže obmedzovať váš rast a úspech.


Každý deň sa naučte niečo nové. Svoju mentálnu flexibilitu môžete rozšíriť tak, že cielene vyskúšate niečo nové, čo zahŕňa aj to, že sa budete stretávať s novými ľuďmi, rôznymi systémami presvedčení a rôznymi spôsobmi myslenia a konania. Keď budete skúšať nové veci, zároveň zvýšite svoju schopnosť kreatívneho myslenia a riešenia problémov.[11]

  • Vyberte si na trhu nový druh kávy alebo čaju. Prečítajte si knihu z iného žánru. Pridajte sa k novému klubu, organizácii alebo Meetupu. Prihláste sa na kurz varenia alebo tanca.

  • Zmeňte svoju rutinu. Štruktúra a rutina vám pomáhajú cítiť sa bezpečne a pohodlne, ale nič nerobia pre mentálnu flexibilitu. Rozhýbte svoj život novinkami tým, že mierne upravíte svoju bežnú rutinu.[12]

    • Čistite si zuby inou rukou. Choďte na obed do inej lahôdkarne. Na týždeň skráťte čas strávený pri televízii a nájdite si iné spôsoby, ako sa zabaviť.
  • Odkazy