3 spôsoby, ako rozvíjať obe mozgové hemisféry

Podľa teórie o dominancii ľavého alebo pravého mozgu sa hovorí, že človek, ktorý je „ľavák“, je viac logický a analytický, zatiaľ čo človek, ktorý je „pravák“, je viac intuitívny, premýšľavý a kreatívny. V skutočnosti je mozog zložitý orgán a obe hemisféry sa neustále zapájajú a komunikujú medzi sebou bez ohľadu na to, či je úloha viac tvorivá alebo analytická.[1]
Aktívne napínanie mysle novými úlohami, ktoré zahŕňajú lineárne aj kreatívne myšlienkové procesy, však môže pomôcť posilniť vaše intelektuálne schopnosti a udržať vašu myseľ bystrú.

Metóda 1 z 3:Zapojenie mozgu


Naučte sa nový jazyk. Výskum naznačuje, že učenie sa nového jazyka je jedným z najlepších spôsobov, ako stimulovať svoju myseľ. Učenie sa jazyka v akomkoľvek veku môže pomôcť zväčšiť hipokampus, oblasť, ktorá sa podieľa na chápaní nových informácií a priestorovom uvažovaní.

  • Vyberte si jazyk, ktorý ste sa vždy chceli naučiť. Výhody učenia sa jazykov sú prítomné bez ohľadu na to, aký jazyk si vyberiete.
  • Použite online zdroje a začnite sa učiť zadarmo. Existuje množstvo bezplatných online jazykových programov, ktoré vám pomôžu začať s akýmkoľvek jazykom, ktorý si vyberiete.
  • Absolvujte hodiny v miestnom komunitnom centre. Mnohé centrá a komunitné vysoké školy ponúkajú jazykové kurzy na osobné obohatenie. Ak uprednostňujete formálnu výučbu, prihláste sa na jednu z nich.
  • Nájdite si miestnu skupinu alebo online fórum na precvičovanie. Existuje mnoho ľudí, ktorí sa snažia zlepšiť svoje konverzačné schopnosti v cudzom jazyku, a vy sa k nim môžete pridať online alebo osobne, aby ste si viac precvičili svoj nový jazyk.


Prerušte svoju rutinu. Čím viac sa niečo stáva rutinou, tým viac je to vo vašom mozgu zafixované, a teda menej podnetné. Každý deň si vyskúšajte rôzne časti svojej rutiny, aby ste udržali mozog aktívny.

  • Vyberte si novú trasu domov. Ak dochádzate každý deň rovnakou cestou, vyskúšajte inú trasu, aby ste posilnili svoje priestorové uvažovanie a poskytli mozgu nové podnety.
  • Prepnite na nedominantnú ruku pri jednoduchých činnostiach, ako je napríklad čistenie zubov alebo držanie vidličky. Urobte nejakú povinnosť iným spôsobom. Ak zvyčajne používate umývačku riadu, umývajte riad ručne.
  • Staňte sa vegetariánom alebo sa jeden deň postite. Vedome sa rozhodnúť vyhnúť sa jedlu robí zázraky.
  • Mlčte jeden deň. Vyzvite sa, aby ste celý deň nikomu nepovedali ani slovo.
  • Zostaňte jeden deň bez internetu. Nepoužívajte mobilný telefón ani televíziu. Vypnite si hudbu.


Naučte sa, ako meditovať. Výskum na Kalifornskej univerzite v Los Angeles naznačuje, že meditácia posilňuje spojenia medzi mozgovými bunkami, čo môže meditujúcim pomôcť rýchlejšie spracovať informácie.

  • Urobte si pohodlie. Môže to znamenať, že si oblečiete pohodlné oblečenie, nájdete pohodlný priestor alebo sa zbavíte zbytočných rušivých elementov.
  • Zavrite oči a sústreďte sa. Tí, ktorí s meditáciou začínajú, nemusia byť schopní úplne vyčistiť svoju myseľ, ale mali by sa skúsiť sústrediť na jednu vec, napríklad na vzorce dýchania alebo mantru.
  • Vykonajte skenovanie tela. Zavrite oči a skontrolujte každú časť svojho tela, pričom začnite od prstov na nohách a postupujte smerom nahor. Uvoľnite každú časť tela zvlášť, až kým nedosiahnete vrch hlavy.
  • Precvičte si riadenú meditáciu. Existuje mnoho online zdrojov, ako aj miestnych praktizujúcich lekárov, ktorí vám môžu pomôcť začať tým, že vás prevedú meditačným zážitkom.


Naučte sa novú zručnosť. Nové mentálne výzvy nútia váš mozog používať rôzne kanály, čo zlepšuje pamäť a kritické myslenie. Učte sa o niečom, čo nerobíte alebo čomu veľmi nerozumiete, aby ste pre svoju myseľ vytvorili výzvu.

  • Naučte sa hrať na hudobný nástroj. Výzvy so stále náročnejšími zručnosťami pracujú na mozgu, aby si ho udržali silný.
  • Vytiahnite starú učebnicu a skúste si znovu osvojiť zručnosť, ktorú ste nepoužívali od chvíle, keď ste ju študovali prvýkrát. Ak sa v každodennom živote nestretávate s príliš zložitou matematikou, vyskúšajte si riešenie geometrických úloh alebo sa naučte podrobnosti o historickej udalosti, ktorú momentálne veľmi dobre nepoznáte.
  • Venujte sa umeniu. Bez ohľadu na úroveň zručností, umenie núti myseľ vytvárať vzťahy medzi prvkami kompozície, ako je farba, svetlo a textúra vo výtvarnom umení. Premýšľanie v rôznych zloženiach pomáha mozgu zvážiť viacero scenárov, čo je nevyhnutné pre tvorivé riešenie problémov.


Naučte sa žonglovať. Žonglovanie alebo akákoľvek činnosť vykonávaná s úmyslom, napríklad hra na hudobný nástroj alebo učenie sa šachu, pomáha budovať oblasti zodpovedné za komunikačné kanály v mozgu.

  • Ak žonglovanie nie je koníčkom, ktorý vás zaujíma, skúste sa naučiť hrať na nejaký hudobný nástroj alebo sa venujte športu, pri ktorom je ťažká koordinácia rúk a očí, napríklad tenisu alebo volejbalu.
  • Pravidelná prax. Učenie samo o sebe nestačí. Pravidelné precvičovanie novej zručnosti zabezpečí, že mozog zostane zamestnaný aj po zvládnutí základov.

Metóda 2 z 3: Udržiavanie zdravého tela


Pravidelne cvičte. Aby ste si udržali zdravý mozog, musíte si udržať zdravé telo. Pravidelné cvičenie pomáha zlepšiť kritické myslenie a udržanie pamäti. Mozog si pri ňom tiež oddýchne od myslenia spojeného s prácou, čo môže pomôcť naštartovať kreativitu.

  • Prejdite sa. Cvičenie nemusí byť namáhavé, aby zapojilo mozog. Aj prechádzka dlhá len dva kilometre môže pomôcť mozgu zapojiť nové myšlienky.
  • Mozgu prospieva väčšina foriem kardiovaskulárneho cvičenia. Nájdite si niečo, čo vás baví natoľko, že to budete robiť pravidelne, alebo si vytvorte pestrý rozvrh, ktorý môže zahŕňať prechádzky, beh, bicyklovanie, tanec alebo cvičebné hodiny. Usilujte sa o aspoň jednu hodinu kardio cvičenia aspoň trikrát týždenne.


Jedzte potraviny bohaté na živiny. Rozvíjanie zdravej stravy prospieva mnohým vašim vnútorným orgánom vrátane mozgu. Vyvážená strava maximalizuje funkciu vášho mozgu počas dňa aj počas celého života.

  • Niektoré štúdie naznačujú, že potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny a flavonoidy pomáhajú zlepšovať koncentráciu a bojovať proti strate pamäti. Dobrým zdrojom sú studenovodné ryby, listová zelenina, orechy a ľanový olej.
  • Dostatočný príjem vitamínov skupiny B, najmä folátov, B6 a B12, môže pomôcť spomaliť zhoršovanie kognitívnych funkcií. Foláty a vitamín B6 získavajte zo zelených listov a celozrnných výrobkov a vitamín B12 zo živočíšnych produktov, ako sú mäso, ryby, vajcia alebo mliečne výrobky.
  • Brokolica, kapusta a horčičná zelenina môžu pomáhať pri prevencii a boji proti neurodegeneratívnym ochoreniam, hoci na potvrdenie ich účinnosti je potrebný ďalší výskum.
  • Všeobecne platí, že vyvážená strava bohatá na zeleninu, ovocie, celozrnné výrobky a plnohodnotné bielkoviny dodáva mozgu všetku energiu, ktorú potrebuje na zdravé každodenné fungovanie.


Oddýchnite si. Zabezpečenie dostatočného množstva spánku každú noc môže prispieť k posilneniu pamäte, podporiť produktivitu a zlepšiť pozornosť.[2]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Dobrý spánok považujte za nevyhnutnosť. Myslite na to rovnako, ako by ste mysleli na to, aby ste sa uistili, že ste najedení alebo že máte vodu.
  • Vytvorte si režim pred spaním, ktorý vám pomôže pripraviť sa na spánok, a dodržiavajte ho. Môže to zahŕňať sprchovanie, umývanie zubov, čítanie po určitý čas alebo čokoľvek iné, čo vám pomôže cítiť sa uvoľnene a pripraviť sa na spánok. Zachovajte dôslednosť.
  • Snažte sa spať aspoň 6 hodín denne. Kvalitný nočný odpočinok je nepravdepodobný pri menej ako 6 hodinách spánku.
  • Nezaspávajte. Hoci je spánok dôležitý, prespávanie môže mať negatívny vplyv aj na pamäť. Snažte sa za bežných okolností neprekročiť 9 hodín za noc.

Metóda 3 z 3:Trávenie času s ostatnými


Stráviť čas s priateľmi. Zdravý mozog sa začína zvnútra, ale udržiavanie zdravého spoločenského života pomáha udržiavať myseľ bystrú. Pravidelné priateľské kontakty s inými ľuďmi môžu pomôcť zvýšiť krátkodobé kognitívne funkcie.

  • Vyskúšajte činnosti, ktoré si vyžadujú, aby ste premýšľali o duševných procesoch inej osoby. Hry, ktoré zahŕňajú stratégiu, vrátane videohier a hier na hranie rolí, sú dobrou voľbou.
  • Zoznámte sa s novým človekom. Zapojenie sa do krátkych, priateľských rozhovorov s niekým môže podporiť vaše mozgové funkcie. Skúste sa porozprávať s niekým novým alebo sa dozvedieť niečo nové o starom priateľovi.
  • Urobte si večeru s priateľmi alebo rodinou. Hovorte o svojom dni a umožnite ostatným, aby sa s vami podelili.
  • Menej sa starajte o to, čo robíte, a viac o to, s kým to robíte. Časy, keď sa ľudia aktívne rozprávajú so svojimi priateľmi, sú pre mozog najprínosnejšie, preto každý deň venujte trochu času rozhovorom s ľuďmi, ktorých máte skutočne radi.


Dobrovoľník. Niektoré štúdie naznačujú, že dobrovoľníctvo môže pomôcť udržať zdravé funkcie mozgu. V jednej štúdii Univerzity Johnsa Hopkinsa sa zistilo, že starší dospelí, ktorí doučujú deti, odďaľujú zhoršovanie mozgových funkcií.

  • Nikto celkom presne nevie, aké dobrovoľnícke činnosti sú pre funkciu mozgu najlepšie, ale niektorí odborníci predpokladajú, že stimulujúce činnosti, ako je vyučovanie, doučovanie alebo čítanie, môžu byť najprínosnejšie.
  • Vyberte si vec, na ktorej vám záleží. V štúdii z roku 2012 sa zistilo, že zdravotné výhody dobrovoľníckej činnosti majú len ľudia, ktorí sa jej venujú zo skutočne altruistických dôvodov.
  • Obvolajte miestne školy, komunitné centrá a mládežnícke skupiny a zistite, či nepotrebujú pomoc pri vyučovaní alebo doučovaní.
  • Informujte sa v miestnom útulku pre zvieratá, či nie sú k dispozícii možnosti dobrovoľníckej práce pri venčení zvierat alebo na podujatiach zameraných na adopciu.
  • Požiadajte miestne centrum pre seniorov o možnosť viesť kurz ďalšieho vzdelávania pre komunitu seniorov.
  • Potravinovým výdajniam a vývarovniam po období prázdnin často chýbajú dobrovoľníci. Spýtajte sa na ich celoročné možnosti.

  • Adoptuj si domáce zviera. Domáce zvieratá, najmä psy a mačky, robia pre svojich majiteľov zázraky. Domáce zvieratá nielenže pomáhajú zdraviu srdca, ale tiež znižujú stres a zlepšujú náladu, čo v oboch prípadoch pomáha posilňovať váš mozog.[3]

    • Zavolajte do miestneho útulku pre zvieratá a opýtajte sa na zvieratká, ktoré sú k dispozícii na adopciu. Naplánujte si návštevu a zoznámte sa so zvieratami.
    • Uistite sa, že máte prostriedky na správnu starostlivosť o domáce zviera. Spýtajte sa útulku „či má toto zviera nejaké špeciálne potreby?“ a obráťte sa na miestneho veterinárneho lekára a opýtajte sa na zdravotné plány pre domáce zvieratá.
    • Porozprávajte sa s útulkom o správnom nastavení pre domáce zviera. Spýtajte sa „aký druh potravy potrebuje toto zvieratko“?“ a „koľko aktivity by malo mať toto domáce zviera?“ Uistite sa, že ste hovorili o pláne domáceho zvieraťa, aby ste vedeli, čo potrebuje denne, týždenne, mesačne a ročne.
    • Denne si vyhraďte čas na hru a zblíženie so svojím domácim miláčikom. To vám obom pomôže zostať psychicky silní a šťastní.
  • Odkazy