3 spôsoby, ako sa chrániť pred sexuálnymi predátormi

Sexuálne násilie vrátane znásilnenia a sexuálneho zneužívania je zničujúcim problémom na celom svete. Len v Spojených štátoch amerických zažila počas svojho života znásilnenie alebo pokus o znásilnenie takmer každá piata žena a každý pätnásty muž. Medzi skupinami etnických a sexuálnych menšín sú tieto čísla ešte vyššie.[1]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravia v USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj
Môžete podniknúť kroky, aby ste sa nedostali do situácie, ktorá by mohla viesť k napadnutiu sexuálnym predátorom, napríklad zabezpečiť, aby ste si vždy uvedomovali svoje okolie, prijať opatrenia na ochranu svojho súkromia na internete a požiadať ostatných o pomoc, keď sa vám situácia zdá nepríjemná. Najdôležitejšie je dôverovať svojim inštinktom. Ak sa vám niečo nezdá, nájdite spôsob, ako sa z danej situácie dostať. Nepotrebujete byť zdvorilí, potrebujete byť v bezpečí.

Metóda 1 z 3: Ochrana v spoločenskom prostredí

Dôverujte svojim inštinktom. Ak máte pocit, že niečo nie je v poriadku, dôverujte svojim pocitom: Pravdepodobne to tak je. Ľudia mnohokrát ignorujú svoje inštinkty zo slušnosti alebo z toho, že nechcú zraniť niečie city. Vždy máte právo opustiť situáciu bez vysvetlenia, ale najmä vtedy, keď sa cítite ohrození. Hoci to môže byť ťažšie v situáciách, keď osobu, ktorá vám znepríjemňuje život, poznáte (a v niektorých prípadoch môže byť dokonca jej príbuzným), majte na pamäti, že väčšina obetí sexuálneho násilia pozná svojho páchateľa.

  • Tri zo štyroch znásilnení spáchal niekto, koho obeť pozná, zatiaľ čo 93 % mladistvých obetí sexuálneho zneužívania poznalo svojho páchateľa.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná sieť pre znásilnenie, zneužívanie a incest
    Najväčšia organizácia proti sexuálnemu násiliu v USA, ktorá poskytuje podporu a obhajobu obetiam útokov
    Prejsť na zdroj
  • Môže byť veľmi ťažké prestať sa starať o to, čo si myslia ostatní ľudia. Ak sa stále cítite nútení zostať v nepríjemnej situácii, mohli by ste si pomyslieť svoje: Oni to začali! Osoba, ktorá vám spôsobuje nepríjemné pocity, sa očividne nestará o vaše pocity, tak prečo by ste sa mali starať o jej pocity?

Mať plán, ako sa dostať z nepríjemnej situácie. Premyslite si, čo by ste urobili, keby ste boli na večierku a niekto by sa vás začal dotýkať spôsobom, ktorý by vám bol nepríjemný. Čo by ste povedali? Ako by ste sa dostali preč? Plánovanie dopredu a vizualizácia vašej reakcie vám pomôžu cítiť sa istejšie a pripravenejšie v prípade, že by sa niečo stalo.

  • Uistite sa, že niekto iný, kto nie je na podujatí, vie, kde budete a s kým budete.[3]
    Odborný zdroj
    Collette Gee
    Vzťahový tréner & Certifikovaný odborník na prevenciu násilia
    Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2020.
  • Ak sa chystáte na podujatie s priateľmi, vopred sa porozprávajte o tom, že na seba budete dávať pozor, alebo si vymyslite núdzové slovo „dostaň ma odtiaľto“, ktoré môžete použiť, keď sa niekto nebude cítiť bezpečne.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná sieť pre znásilnenie, zneužívanie a incest
    Najväčšia organizácia proti sexuálnemu násiliu v USA, ktorá poskytuje podporu a obhajobu obetiam sexuálneho násilia
    Prejsť na zdroj
  • Ak sa napríklad stretnete s niekým novým na drink v reštaurácii a je vám nepríjemný, môžete sa ospravedlniť na toaletu a informovať obsluhu, že potrebujete pomoc, požiadať personál kuchyne, či by ste mohli odísť zadným vchodom, alebo požiadať o pomoc inú osobu na toalete.

Používajte vlastnú dopravu. Nespoliehajte sa na to, že vás niekto iný odvezie domov. šoférujte sami alebo použite verejnú dopravu.[5]
Odborný zdroj
Collette Gee
Vzťahový tréner & Certifikovaný odborník na prevenciu násilia
Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2020.
Ak ste toho vypili priveľa, zavolajte si taxík alebo využite odvoznú službu, prípadne požiadajte dôveryhodného priateľa.

  • Vždy majte pri sebe dodatočnú hotovosť na taxík.
  • Buďte opatrní pri ponukách na odvoz od neznámych ľudí, aj keď sa zdajú byť znepokojení.

Dávajte si pozor na svoj nápoj. Dávajte pozor na svoj nápoj na večierku. Majte na pamäti, že alkohol sa často používa na pomoc pri páchaní sexuálnych útokov. Uistite sa, že poznáte silu alkoholických nápojov, úroveň svojej tolerancie a že vám ich nikto nedoplňuje ďalším alkoholom.

  • Dávajte si veľký pozor na ostatných, ktorí vám kupujú nápoje. Mohli by ste prijať nápoj a nepiť ho alebo ho niekam odložiť a „zabudnúť“ naň.
  • Držte si nápoj a zakryte ho hornou časťou ruky.
  • Sledujte barmana alebo hostiteľa večierka, ako vám pripravuje nápoj alebo ako pred vami otvára nápoj, aj keď je to len fľaša vody.[6]
    Zdroj experta
    Collette Gee
    Vzťahový kouč & Certifikovaný špecialista na prevenciu násilia
    Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2020.
  • Predátori môžu váš nápoj omámiť tak, aby ste sa cítili extrémne opití, zmätení alebo slabí a pravdepodobne sa nedokázali brániť sexuálnemu útoku. Tieto drogy sú všeobecne známe ako „drogy na znásilnenie na rande“ a patria medzi ne rohypnol, GHB a ketamín.

Dávajte pozor na ostatných. Venujte pozornosť správaniu, ktoré môže druhú osobu znepríjemňovať. Neváhajte zasiahnuť a ponúknuť pomoc.

  • Povedzme, že ste na večierku a všimnete si napríklad muža, ktorý ošaháva ženu, ktorá sa zdá byť veľmi opitá. Spojte sa s iným hosťom a pomôžte mu dostať sa zo situácie. Mohli by ste k nej pristúpiť a povedať: „Hľadali sme vás! Máme tie najlepšie správy, o ktoré sa chceme podeliť!“ Odtiahnite ju od druhej osoby a spýtajte sa jej, či potrebuje pomoc. Ak sa vám muž zdá nebezpečný, zvážte upozornenie hostiteľa večierka a/alebo privolanie polície.

Metóda 2 z 3:Prijímanie každodenných preventívnych opatrení

Zostaňte v bezpečí svojho domova. Uistite sa, že máte zamknuté dvere a okná. V noci zatiahnite závesy.[7]

  • Ak si pred domom schovávate náhradný kľúč, uistite sa, že je na dobre ukrytom mieste, nie pod rohožkou. Ešte lepšie je dať náhradný kľúč susedovi, ktorému dôverujete.
  • Telefón si nechajte pri posteli.
  • Zvážte možnosť nalepenia nálepky bezpečnostnej spoločnosti na okno alebo tabuľky na dvore, ktorá bude slúžiť ako odstrašujúci prostriedok, aj keď nemáte bezpečnostnú službu.
  • Ak máte pocit, že vás cestou domov niekto sleduje, nechoďte domov. Zmeňte smer a zamierte radšej na verejné miesto.

Všímajte si svoje okolie. Na verejných miestach je ľahké byť vo svojom vlastnom malom svete, zahĺbený do telefónu alebo snívania, a nevšímať si, čo je pred vami. Buďte však ostražití voči akémukoľvek podozrivému správaniu alebo voči komukoľvek, kto vo vás vyvoláva nepríjemné pocity.[8]
Odborný zdroj
Joseph Bautista
Tréner sebaobrany
Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.

  • Ak môžete, urobte si mentálny opis vzhľadu podozrivej osoby vrátane najlepšieho odhadu jej veku, výšky, hmotnosti a etnickej príslušnosti.
  • Pri chôdzi alebo behu sa zdržiavajte na obývaných, dobre osvetlených cestách. Nenoste slúchadlá.[9]
  • Vo všeobecnosti si dávajte pozor na každého, kto sa vám zdá, že vám venuje príliš veľa pozornosti.[10]
    Odborný zdroj
    Joseph Bautista
    Tréner sebaobrany
    Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.

Požiadajte o pomoc, ak ste sledovaní. Ak máte pocit, že vás niekto sleduje, chcete upútať pozornosť čo najväčšieho počtu ľudí. Nebojte sa požiadať o pomoc, aj keď sa možno obávate, že budete vyzerať paranoidne. Väčšina ľudí vám bude ochotná pomôcť.

  • Vkĺznite do obchodu alebo reštaurácie a požiadajte zamestnancov o pomoc.
  • Môžete sa priblížiť k osobe alebo skupine ľudí a nahlas povedať: „Ó, tu ste! Hľadal som vás všade!“ Keď sa dostanete mimo dosahu, vysvetlite situáciu a spýtajte sa, či vám môže pomôcť.
  • Ak v okolí nie je nikto iný a nemôžete bezpečne vstúpiť do budovy, skúste zavolať alebo predstierať, že voláte cez mobilný telefón. Mohli by ste povedať: „Kedy ma prídeš vyzdvihnúť, otec? Som tu už pätnásť minút!“[11]
  • Vždy volajte 911, ak sa cítite ohrození. Je lepšie byť v bezpečí, ako ľutovať.

Vedzte, kam idete. Vopred si zmapujte cieľ svojej cesty. Ak viete, že sa budete nachádzať v nebezpečnej oblasti, choďte s niekým iným.

  • Choďte tak, akoby ste vedeli, kam idete, aj keď ste sa stratili. Ak ste sa stratili, vyhľadajte policajta, ktorý vám pomôže. Dobrou voľbou sú aj ženy s deťmi.
  • Ak sa nachádzate v neznámej oblasti, vyhýbajte sa nočným prechádzkam osamote.[12]
    Zdroj experta
    Joseph Bautista
    Tréner sebaobrany
    Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.
    Prejdite sa s priateľom alebo sa nechajte odviezť.

Zapíšte sa na kurz sebaobrany. Zoberte do úvahy, že len v 11 % prípadov znásilnenia a sexuálneho útoku útočník použil zbraň.[13]
Dôveryhodný zdroj
Národná sieť pre znásilnenie, zneužívanie a incest
Najväčšia organizácia proti sexuálnemu násiliu v USA, ktorá poskytuje podporu a obhajobu obetiam sexuálnych útokov
Prejsť na zdroj
Naučiť sa brániť pred kopancami, údermi a spútaním vám môže dať šancu uniknúť útočníkovi.

  • Tieto kurzy často nájdete v komunitných centrách, na vysokých školách alebo v štúdiách bojových umení.
  • Zvážte nosenie prívesku na kľúče, na ktorom je pripevnená píšťalka alebo iné malé sebaobranné zariadenie. Nájdete ich k dispozícii na predaj online.

Používajte technológie, ktoré vám pomôžu zostať v bezpečí. Väčšina ľudí má pri sebe neustále telefón, preto využite niektoré bezpečnostné funkcie svojho telefónu. Najdôležitejšie je, aby ste sa pred odchodom von uistili, že je váš telefón plne nabitý.

  • Existuje niekoľko mobilných aplikácií, ktoré si môžete nainštalovať do telefónu a ktoré vám umožnia privolať pomoc alebo upozorniť priateľov na vašu polohu. Skúste vyhľadať „aplikácie pre osobnú bezpečnosť v telefóne“ a začnite.

Upozornite na seba, ak sa cítite ohrození. Ak vás niekto znepríjemňuje a vy nemôžete ujsť, buďte hluční. Urobte scénu. Mláťte a mávajte okolo seba. Pamätajte, že byť v bezpečí je dôležitejšie ako byť milý a zdvorilý.

  • Ak napríklad niekto sedí vedľa vás v autobuse a úmyselne sa príliš nakláňa do vášho osobného priestoru, zakričte: „Choďte odo mňa preč!!“ Prilákajte pozornosť a požiadajte ostatných, aby vám pomohli riešiť situáciu.
  • Nebojte sa brániť, ak máte pocit, že vám hrozí fyzická ujma.

Metóda 3 z 3: Ochrana na internete

Dávajte si pozor na to, čo zdieľate online. Uistite sa, že máte vhodnú ochranu súkromia. Nezabudnite, že aj fotografie, komentáre a miesta zdieľané len s priateľmi môžu byť zosnímané a odovzdané ďalším osobám. Riskujete, že všetko, čo zdieľate, bude zdieľané s celým svetom (a uložené navždy), preto si dvakrát premyslite, než niečo zverejníte. Predátori môžu mať prístup ku všetkému, čo zdieľate.

  • Na všetkých stránkach sociálnych médií si môžete skontrolovať súkromie a uistiť sa, že zdieľate to, čo chcete zdieľať. Ak chcete, môžete sa vrátiť späť a upraviť alebo vymazať staré príspevky.[14]
    Ďalšie informácie nájdete v nastaveniach ochrany osobných údajov na platforme sociálnych médií, ako je Facebook, Instagram alebo Twitter.
  • Nahlásiť obťažujúce komentáre alebo obrázky na platforme sociálnych médií. Vymažte všetko, čo vám nie je príjemné, a zablokujte všetkých používateľov, ktorí sú vám nepríjemní.

Odpojte nastavenia polohy. Nedávajte ostatným v príspevkoch alebo profiloch vedieť, kde sa nachádzate. Uvádzanie vašej polohy umožňuje potenciálnemu predátorovi ľahko zistiť, kde sa nachádzate.

  • Ak vám vyhovuje zdieľať svoju polohu, môžete tiež rozšíriť svoju polohu na oblasť metra namiesto konkrétneho mesta. Napríklad „Bay Area“ alebo „Greater NYC“.“[15]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná sieť pre znásilnenie, zneužívanie a incest
    Najväčšia organizácia proti sexuálnemu násiliu v USA, ktorá poskytuje podporu a obhajobu obetiam útokov
    Prejsť na zdroj

Buďte opatrní pri osobnom stretnutí. Mnohí ľudia sa dnes zoznamujú s inými ľuďmi prostredníctvom internetu, či už cez zoznamovacie webové stránky alebo skupiny priateľov, a väčšinou sa tieto stretnutia zaobídu bez problémov. Pri prvom stretnutí s osobou, ktorú ste spoznali na internete, však stále musíte postupovať opatrne. Osoba môže na internete ľahko uviesť nepravdivé údaje o tom, kto je.

  • Prvé stretnutie s danou osobou na verejnom mieste, napríklad v rušnej kaviarni.
  • Povedzte priateľovi o svojich plánoch a požiadajte ho, aby vám zavolal alebo napísal správu, kým tam budete, aby vás skontroloval. Vymyslite si kódové slovo, ktoré môžete použiť, ak sa veci nevyvíjajú dobre, a priateľ vám môže pomôcť ľahko opustiť situáciu.
  • Ak musíte cestovať, aby ste sa s touto osobou stretli, nepovedzte jej, kde bývate. Ubytujte sa v hoteli alebo u priateľa, nie s ním. Počas cesty využite vlastnú dopravu.

Urobte si domácu úlohu. Strávte nejaký čas plánovaním stretnutia, aby ste sa cítili pohodlne. Vypracujte záložné plány, ak stretnutie neprebieha dobre.

  • Vykonajte online vyhľadávanie. Vyhľadajte si osobu, s ktorou sa máte stretnúť, aby ste si overili, či vám poskytla správne informácie. Možno si ich budete chcieť vyhľadať na národnej verejnej webovej stránke pre sexuálnych delikventov, aby ste zistili, či sú registrovanými sexuálnymi delikventmi.
  • Pripravte si plán odchodu. Povedzte osobe, že sa môžete stretnúť len na hodinu, alebo že máte inú udalosť, na ktorej sa musíte zúčastniť. Používajte vlastnú dopravu, aby ste sa nemuseli spoliehať na to, že vás daná osoba odvezie.
  • Vycúvajte, ak je vám to nepríjemné. Je v poriadku klamať, aby ste sa dostali zo záväzku. Je tiež v poriadku byť nezdvorilý, ak sa cítite obťažovaný; napríklad, ak osoba nechce prijať „nie“ ako odpoveď. Dôverujte svojim inštinktom a odíďte zo situácie.

    • Napríklad, povedzme, že ste na prvom rande. Váš nápadník stále trvá na tom, aby ste si vzali účet a vrátili sa k nemu domov. Nemáte záujem a chcete odísť. Môžete povedať: „Nemôžem. Sľúbila som spolubývajúcej, že dnes večer pustím jej psa von.“ Ak na vás váš nápadník stále nalieha, jednoducho povedzte: „Nie, je mi ľúto,“ a odíďte čo najskôr.
  • Referencie

      http://www.cdc.gov/violenceprevention/pdf/sv-prevention-technical-package.pdf

      https://www.rainn.org/statistics/perpetrators-sexual-violence

      Collette Gee. Vzťahový kouč & Certifikovaný špecialista na prevenciu násilia. Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2020.

      https://www.rainn.org/articles/safety-planning

      Collette Gee. Vzťahový kouč & Certifikovaný odborník na prevenciu násilia. Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2020.

      Collette Gee. Vzťahový kouč & Certifikovaný odborník na prevenciu násilia. Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2020.

      http://www.sun-sentinel.com/news/crime/sfl-staysafehome-htmlstory.html

      Joseph Bautista. Trénerka sebaobrany. Rozhovor s odborníkom. 30. apríla 2020.

      https://www.thehopeline.com/sexual-assault-15-tips-to-protect-yourself/