3 spôsoby, ako sa chrániť pred znečistením ovzdušia

Svetová zdravotnícka organizácia označila znečistenie ovzdušia za najväčšie environmentálne zdravotné riziko na svete.[1]
Dôveryhodný zdroj
Svetová zdravotnícka organizácia
Informácie o zdraví a novinky poskytované Svetovou zdravotníckou organizáciou
Prejsť na zdroj
Prvým krokom k zníženiu jeho účinkov na váš organizmus je informovať sa o rizikách znečistenia ovzdušia vo vašej oblasti. Potom môžete zmeniť svoje aktivity, aby ste znížili vplyv znečistenia na svoj organizmus. Po vykonaní týchto úprav môžete začať meniť svoj jedálniček, aby ste zabezpečili, že sa vaše telo bude samo opravovať a predchádzať poškodeniu voľnými radikálmi zo znečisteného ovzdušia.

Metóda 1 z 3: Prijímanie vhodných preventívnych opatrení


Prečítajte si dennú predpoveď a zistite, ako vyzerá predpoveď znečistenia ovzdušia. Na internete si skontrolujte, aké sú úrovne kvality ovzdušia, ktoré ukazujú, či je znečistenie ovzdušia dobré alebo zlé. V závislosti od výsledku si môžete vopred naplánovať svoj program tak, že budete tráviť viac času v interiéri.[2]
Dôveryhodný zdroj
Americké združenie pre pľúca
Nezisková zdravotnícka organizácia zameraná na zlepšenie zdravia pľúc prostredníctvom vzdelávania, propagácie a výskumu
Prejsť na zdroj
Upozorňujeme, že kvalita ovzdušia sa meria pomocou indexu kvality ovzdušia (AQI), ktorý udáva, koľko znečistených častíc sa nachádza vo vzduchu okolo vás.[3]

  • Pre porovnanie, 0 až 50 AQI sa považuje za dobrú kvalitu, zatiaľ čo 51 až 150 znamená, že ľudia s dýchacími problémami, napríklad astmou, môžu mať ťažšie obdobie. Každý vzduch s AQI nad 151 je nezdravý a nemal by sa dýchať, ak je to možné.
  • Kvalitu ovzdušia vo vašej oblasti si môžete overiť tu: https://www.airnow.gov .


Zatvorte dvere a okná, keď je AQI vyšší ako 151. Skontrolujte okolie svojho domu a uistite sa, že je váš dom utesnený. Zapnite ventilátory alebo použite klimatizáciu, aby ste sa ochladili namiesto vdychovania čerstvého vzduchu.[4]

  • Skúste si zvyknúť kontrolovať úroveň kvality ovzdušia pred otvorením dverí alebo okien.


Recirkulujte vzduch vo svojom aute počas jazdy. Na ovládacom paneli hľadajte tlačidlo recirkulácie, ktoré zabraňuje cyklickému prúdeniu vonkajšieho vzduchu cez vaše vozidlo. Toto tlačidlo použite v dňoch, keď je kvalita ovzdušia zlá, alebo ak ste uviazli za vozidlom so zlými emisiami.[5]

  • Ak si nie ste istí, kde nájdete tlačidlo recirkulácie, dvakrát si prečítajte návod na používanie svojho auta.


Noste masku, ktorá filtruje väčšinu zlých častíc vzduchu. Nakupujte online masky s označením N95 alebo FFP3, ktoré vás ochránia pred vdychovaním znečisteného vzduchu. Nasaďte si jednu z týchto masiek, ak cestujete do rušnej oblasti so zlou kvalitou ovzdušia alebo ak je kvalita ovzdušia vo vašom rodnom meste horšia ako zvyčajne.[6]

  • Aby ste skutočne využili výhody, musíte nosiť špeciálne masky. Bežné masky na tvár nezablokujú toľko znečisteného vzduchu.


Po dlhšom pobyte vonku sa osprchujte. Po pobyte vonku si vyzlečte špinavé oblečenie a potom skočte do sprchy, aby ste sa zbavili všetkých častíc, ktoré sa vám mohli nalepiť na pokožku. Keď ste čistí, prezlečte sa do čerstvého oblečenia. Snažte sa zvyknúť sprchovať vždy, keď strávite veľa času v ovzduší s nízkou kvalitou, najmä ak cestujete.[7]

  • Ak sa nechcete sprchovať, po príchode dovnútra si aspoň umyte tvár.[8]


Cestujte do práce o niečo skôr, aby ste neboli vystavení takému množstvu výfukových plynov. Nastavte si budík o 30-60 minút skôr, aby ste mohli vyraziť na cestu pred dopravnou špičkou. Táto možnosť je vhodná, ak pracujete v blízkosti mesta alebo ak žijete v oblasti s trvalo vysokým AQI.[9]

  • Vaša upravená rutina bude závisieť od celkovej dĺžky vášho dochádzania.


Prejdite na zdravú stravu, aby ste neboli takí zraniteľní. Do svojho jedálnička zaraďte veľa čerstvého ovocia a zeleniny, celozrnných výrobkov a chudého mäsa. Udržiavajte sa v dobrom zdravotnom stave, aby na vás znečistenie ovzdušia nemalo taký negatívny vplyv. Ak sa obávate, že vám hrozí vyššie riziko vzniku ochorenia v dôsledku znečistenia ovzdušia, poraďte sa so svojím lekárom.[10]
Dôveryhodný zdroj
Consumer Reports
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje ochrane spotrebiteľov a testovaniu výrobkov
Prejsť na zdroj

  • Ľudia, ktorí sú ohrození srdcovými chorobami, môžu byť zraniteľnejší voči negatívnym účinkom znečisteného ovzdušia.

Metóda 2 z 3: Úpravy v domácnosti


Pravidelne vymieňajte filtre klimatizácie, aby váš vzduch zostal čistý a svieži. Raz za mesiac alebo dva mesiace skontrolujte filtre, či ich netreba vyčistiť alebo vymeniť. Všimnite si, že váš filter môže byť v pivnici, na strope alebo v peci, v závislosti od toho, aký druh klimatizácie máte. Ak je váš domov prašný alebo máte v okolí veľa domácich zvierat, možno budete musieť filtre vymieňať alebo čistiť častejšie.[11]
Dôveryhodný zdroj
U.S. Ministerstvo energetiky
Oficiálna stránka pre U.S. Ministerstvo energetiky, ktoré poskytuje zdroje týkajúce sa energetickej bezpečnosti, úspory a účinnosti
Prejsť na zdroj

  • Keď je vaša klimatizácia zaprášená, nebude fungovať tak dobre.


Vyčistite všetky plesne a huby vo vašej domácnosti. Poobzerajte sa po vlhkých miestach v domácnosti, ako je kúpeľňa alebo kuchyňa, či tam nie je pleseň. Do vedra s teplou vodou zamiešajte lyžicu čistiaceho prostriedku a vydrhnite všetky viditeľné plesne alebo huby.[12]
Dôveryhodný zdroj
Agentúra Spojených štátov pre ochranu životného prostredia
Nezávislá U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu bezpečných environmentálnych postupov
Prejsť na zdroj
Pri čistení plesní vždy používajte gumové rukavice a respirátor, aby ste ich náhodou nevdýchli.[13]
Dôveryhodný zdroj
Agentúra Spojených štátov pre ochranu životného prostredia
Nezávislé U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu bezpečných environmentálnych postupov
Prejsť na zdroj

  • Ak pracujete s drsnejšími chemikáliami, používajte radšej rukavice z nitrilu, polyuretánu alebo PVC.
  • Ak si myslíte, že je vaša klimatizácia plná plesní, obráťte sa na odborníka, aby ju vyčistil.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    Agentúra na ochranu životného prostredia Spojených štátov amerických
    Nezávislý U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu bezpečných environmentálnych postupov
    Prejsť na zdroj


Otvorte okná, keď je kvalita vzduchu dobrá. Skontrolujte AQI vo vašej oblasti, aby ste zistili, či je vzduch v okolí vášho domu čistý alebo znečistený. Ak je vonku čistý vzduch, prejdite svojím domovom a otvorte niekoľko okien, aby k vám prúdil čerstvý vzduch.[15]
Dôveryhodný zdroj
Agentúra Spojených štátov pre ochranu životného prostredia
Nezávislá U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu bezpečných environmentálnych postupov
Prejsť na zdroj

  • Vpustenie čistého vzduchu do vášho domova je skvelý spôsob, ako celkovo zlepšiť kvalitu ovzdušia.


Umiestnite čistič vzduchu vo vašej domácnosti. Nakupujte online alebo v obchode s domácimi potrebami čističku vzduchu, ktorá spĺňa potreby vašej domácnosti. Tieto sú obzvlášť užitočné, ak žijete v rušnej oblasti s trvalo vysokým znečistením ovzdušia, napríklad v meste.[16]
Dôveryhodný zdroj
Spotrebiteľské správy
Nezisková organizácia zameraná na ochranu spotrebiteľov a testovanie výrobkov
Prejsť na zdroj

  • Čističky vzduchu sú zásuvné zariadenia, ktoré pomáhajú filtrovať peľ a iné zlé častice zo vzduchu.


Vysávajte svoj domov každý týždeň, aby ste zabránili šíreniu škodlivín. Zvyknite si pravidelne vysávať, najmä v miestnostiach a oblastiach, kde trávite veľa času. Raz týždenne si stanovte čas na vysávanie domácnosti, aby sa v nej časom nehromadil prach a nečistoty.[17]


Namiesto plynových zariadení si vyberte elektrické trávnikové zariadenia. Pozrite sa na svoju kosačku na trávu a zvážte, či nie je čas na jej modernizáciu. Navštívte miestny obchod so železiarskym tovarom alebo domácimi potrebami, kde nájdete elektrické kosačky na trávu. Ak nie je starostlivosť o váš trávnik veľmi náročná alebo zložitá, môžete prejsť na ručný spotrebič.[18]
Dôveryhodný zdroj
Americká pľúcna asociácia
nezisková zdravotnícka organizácia, ktorej cieľom je zlepšiť zdravie pľúc prostredníctvom vzdelávania, propagácie a výskumu
Prejsť na zdroj

  • Plynové kosačky znečisťujú ovzdušie, čo je obzvlášť zlé, ak trávnik kosíte sami.

Metóda 3 z 3:Bezpečné cvičenie


Cvičte vo vnútri, ak je vo vašej oblasti zlá kvalita ovzdušia. Pozrite sa na miestnu správu AQI a zistite, či je bezpečné cvičiť vo vnútri, alebo či by bolo lepšie cvičiť vo vnútri. Chráňte sa pred zlou kvalitou vzduchu tým, že sa budete zdržiavať na mieste bez čerstvého vzduchu, napríklad v klimatizovanej obývačke alebo v telocvični.[19]
Dôveryhodný zdroj
Národná rada na ochranu zdrojov
Nadnárodná skupina na ochranu životného prostredia zameraná na občiansky aktivizmus a legislatívne opatrenia
Prejsť na zdroj

  • Vyhľadajte si vo svojom okolí miestne členstvo v posilňovni! Tie vám pomôžu obmedziť vystavenie znečistenému ovzdušiu.


Cvičenie na vonkajších miestach bez veľkého komerčného ruchu. Vyhľadajte vo svojom okolí vedľajšie cesty a iné menej frekventované ulice. Prejdite sa na bicykli alebo si zabehnite na ulici, po ktorej neprejde toľko áut, takže nie je taká pravdepodobnosť, že budete dýchať znečistený vzduch.[20]

  • Ak ste vášnivý cyklista alebo bežec, skúste presmerovať svoju trasu cez miestne štvrte. Tie budú menej znečistené ako diaľnica alebo iná frekventovaná cesta.

Tip: V prípade, že by ste sa chceli vyhnúť diskriminačnému správaniu, môžete sa obrátiť na súd, ktorý by rozhodol o tom, že by ste sa mali vyhnúť diskriminačnému správaniu: Vyhýbajte sa miestam s vysokou premávkou a množstvom výfukových plynov. [21]


  • Vyberte si menej intenzívnu formu cvičenia. Počas cvičenia vonku sa uspokojte s rýchlou chôdzou, pomalou jazdou na bicykli alebo inou formou cvičenia, ktorá vám nerozprúdi krv na maximum. Cvičenie si tiež môžete rozdeliť na menšie časti, aby ste nevdychovali toľko znečisteného vzduchu naraz.[22]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, riadený ministerstvom. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejsť na zdroj

    • Môžete napríklad ísť na 20-minútovú silovú prechádzku vonku a potom 10 minút cvičiť v interiéri.
    • Ak je váš tréning menej intenzívny, nebudete sa tak zadýchavať ani dýchať toľko znečisteného vzduchu.
  • Referencie