3 spôsoby, ako sa dopracovať k svojmu dokonalému životu

Je ľahké nechať sa strhnúť každodenným žitím bežného života. Možno však obyčajný život nie je pre vás; túžite po šťastí a naplnení každý deň. Je dôležité vedieť, že každý má inú definíciu pojmu „dokonalý“ a mať úplne dokonalý život môže nastať len chvíľami. Môžete si však urobiť predstavu o tom, ako vyzerá váš „dokonalý“ život, a pracovať na dosiahnutí toho, čo vás robí šťastnými.

Metóda 1 z 3: Práca na dosiahnutí vašich cieľov


Urobte si brainstorming niektorých cieľov. Stanovenie cieľov vám pomôže dosiahnuť viac a zlepšiť váš život.[1]
Skúste si vymyslieť cieľ, ktorý bude pre vás výzvou, ale stále bude dosiahnuteľný. Premýšľajte o veciach, ktoré vás robia šťastnými, a potom si okolo nich vytvorte ciele.Premyslite si krátkodobé a dlhodobé ciele a stanovte ich ako merateľné.

  • Vytvorte si ciele pre rôzne oblasti svojho života: kariéra, romantický vzťah, rodina, cestovanie, zábava, osobný rast.
  • Medzi ciele môže patriť cestovanie, štúdium na vysokej škole/graduálnej škole, zmena stravovania, napríklad vegánstvo, alebo naučenie sa extrémneho športu, napríklad paraglidingu. Buďte kreatívni! Zamyslite sa nad vecami, ktoré vám okamžite vyčarujú úsmev na tvári.
  • Ak ste vždy chceli navštíviť amazonskú džungľu, stanovte si tento cieľ! Nezáleží na tom, ako „vzdialený“ sa cieľ javí.


Vytvoriť dosiahnuteľné (SMART) ciele. Uistite sa, že ciele, ktoré ste si stanovili, sa vám skutočne môžu splniť a nie sú také nereálne, že ich nikdy nedosiahnete. Používajte S.M.A.R.T. Systém na stanovenie cieľov, ktoré sú dosiahnuteľné a motivujúce. Ak sú vaše ciele príliš vzdialené (napríklad „Chcem byť prvým človekom, ktorý bude žiť na Plute“), v skutočnosti môže dôjsť k poklesu motivácie a túžby po zlepšení. Aby ste zo svojich cieľov vyťažili čo najviac, mali by spĺňať tieto kritériá :

  • Konkrétne: Ciele by mali byť jasné a čo najkonkrétnejšie a mali by odpovedať na tieto otázky: kto je zapojený, čo chcem dosiahnuť, kde sa to musí vykonať, kedy sa to má vykonať? Takže namiesto „dostať sa do formy“ môže byť vaším cieľom „schudnúť 15 kg“. pred dovolenkou na Havaji.“
  • Merateľné: Musíte byť schopní zmerať alebo kvantifikovať svoj cieľ pomocou konkrétnych kritérií. Takto budete môcť vidieť svoj pokrok a budete vedieť, kedy ste dosiahli svoj cieľ. Pri cieli schudnúť 15 kg., môžete sledovať svoj pokrok po kilogramoch a po schudnutí tých 15 kg., viete, že ste svoj cieľ dosiahli.
  • Dosiahnuteľné/dosiahnuteľné: Použite zdravý rozum, aby ste sa rozhodli, či tento cieľ dokážete reálne splniť. Mal by si od vás vyžadovať, aby ste sa ponaťahovali a robili zmeny, ale nemalo by to byť niečo divoko nedosiahnuteľné. Premýšľajte o zručnostiach a vedomostiach, ktoré máte teraz, a o tom, čo by ste sa mohli potrebovať naučiť, aby ste dosiahli svoj cieľ. Zamyslite sa nad svojou minulosťou a nad tým, či je cieľ len naťahovaním, alebo či je nereálny.
  • Relevantné: Spýtajte sa sami seba, prečo chcete tento cieľ dosiahnuť a či vás bude napĺňať. Získanie právnického titulu na Harvarde je pre vás možno dosiahnuteľné, ale je to naozaj to, čo chcete? Ak je vašou vášňou kulinárske umenie, možno je lepším cieľom presťahovať sa na rok do Francúzska a naučiť sa variť. Zvážte ostatné veci, ktoré sa dejú vo vašom živote, a či sú v súlade s vašimi cieľmi.
  • Časovo viazané: Musíte si stanoviť konečný bod svojho cieľa. Nemal by to byť neurčitý cieľ (napríklad „do tohto leta“), ale bod, ktorý sa dá nájsť v kalendári („do 15. júna“). Konkrétny časový rámec vám môže dodať pocit naliehavosti a motivovať vás, aby ste sa držali cieľa.


Určite spôsoby, ako dosiahnuť svoje ciele. Niekedy nestačí len premýšľať o svojich cieľoch. Ku každému cieľu si napíšte kroky, ktoré musíte urobiť, aby ste ho dosiahli. Premýšľajte o spôsoboch, ako rozdeliť každý cieľ na menšie, merateľné časti.[2]
Chcete sa nastaviť na úspech, aby ste sa necítili znechutení, že sa vám žiadny z vašich cieľov nedarí splniť.

  • Ak je vaším cieľom navštíviť amazonskú džungľu, vaše kroky môžu zahŕňať odloženie 5 % z každej výplaty bokom na sporenie na cestu počas 14 týždňov, šetrenie dní dovolenky, výber termínu cesty a rezerváciu leteniek a cesty.
  • Ak je vaším cieľom stať sa vegetariánom, premyslite si, aké kroky potrebujete na to, aby ste sa k nemu dostali. Môžete si vytvoriť kroky, ako napríklad rozprávať sa s inými ľuďmi, ktorí sú vegetariáni, pozrieť si informácie o zdraví/životnom prostredí, kúpiť si nejaké kuchárske knihy, vyradiť červené mäso a potom vyradiť všetko mäso.


Napíšte si svoje ciele. Keď si premyslíte svoje ciele a kroky, ktoré potrebujete na ich dosiahnutie, napíšte si ich! Chcete, aby vaše ciele boli zapamätateľné a zmysluplné, aby ste sa k nim mohli reálne dopracovať. Môžete si ich napísať na kus papiera alebo môžete byť kreatívni a vytvoriť si nástenku vízií. Urobte to interaktívne a zapojte sa do svojich cieľov. Urobte to pestré a vložte do toho trochu úsilia. Chcete si vytvoriť niečo, čo vás nadchne a motivuje.[3]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

  • Použite výstrižky z časopisov alebo svoje ciele namaľujte. Použite zdroje z internetu, ktoré vám pomôžu vytvoriť si nástenku.

Metóda 2 z 3: Praktizovanie šťastia


Nečakajte. Ak chcete skutočne žiť svoj život, žiadna výhovorka nie je dosť silná na to, aby vám zabránila žiť svoje sny. Žiadna ľútosť nestojí za to a naozaj nikdy nie je neskoro začať sa usilovať o svoje šťastie.


Buďte sami sebou. Odstráňte všetky vrstvy toho, kým si myslíte, že ste, alebo toho, kto vám bolo povedané, že ste, a buďte sami sebou. Nájdenie seba samého môže chvíľu trvať a to je v poriadku. Zistíte, že je bolestivé opustiť osobu, za ktorú ste sa považovali, a to je tiež v poriadku. Priblíženie sa k svojmu autentickému ja vám umožní žiť svoj život plnším spôsobom.[4]
Jedným zo spôsobov, ako sa dostať do kontaktu s tým, kto ste, je uvedomiť si svoje osobné hodnoty. Vaše hodnoty môžu byť princípy, presvedčenia alebo myšlienky, ktorými sa riadi váš život, napríklad duchovný záväzok, dodržiavanie vegánskej stravy alebo sociálne/environmentálne otázky, alebo spoločenské hodnoty, ako je čestnosť, integrita a súcit. Premýšľajte o tom, čo vedie váš život, a prispôsobte sa týmto veciam.

  • Ak si ceníte kreativitu a umenie, ale zároveň sa živíte chrústaním čísel, možno nežijete v súlade s tým, kým ste. Zvážte, či do svojho života nezaradíte viac umenia a tvorivosti, alebo či sa nebudete venovať povolaniu, ktoré vám umožní byť kreatívny.
  • Premýšľajte o tom, kto ste, keď ste najšťastnejší a keď sa cítite najautentickejšie.
  • Ak potrebujete pomoc, pozrite sa na stránku Ako byť sám sebou.


Zvládnite svoj stres. Nepríjemnosti sa dejú každý deň a je ľahké byť frustrovaný prekážkami na ceste. Zhlboka sa nadýchnite a uvedomte si, že sa môžete preniesť cez každú situáciu a že sa cez ňu prenesiete. Netrápte sa maličkosťami a netrápte sa ani veľkými vecami. Keď sa ocitnete v ťažkostiach, pripomeňte si, že čoskoro to bude len spomienka. Naučte sa signály svojho tela o strese (svalové napätie, ťažkosti so spánkom, ťažkosti so sústredením) a nájdite spôsoby, ako bojovať so stresom v danom okamihu.[5]

  • Vyskúšajte jogu, mini meditácie, pozitívnu samomluvu, modlitbu, hlboké dýchanie alebo hru.
  • Ak sa chcete dozvedieť viac o zvládaní stresu, pozrite si články Ako znížiť stres, Ako sa zbaviť stresu a Ako sa vyrovnať so stresom.


Obklopte sa skvelými priateľmi. Mať v živote dobrých priateľov vám dáva pocit spolupatričnosti, pocit vlastnej hodnoty a podporu. Dobrí priatelia vám poskytnú lásku a podporu, aby vás povzbudili vo vašich rozhodnutiach a pomohli vám zvládnuť stres a ťažké chvíle. Mať priateľov je dôležitou súčasťou emocionálneho zdravia a šťastia.[6]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejdite na zdroj

  • Ak sa ti tvoje priateľstvá zdajú nenaplnené, spoj sa s ľuďmi prostredníctvom spoločného záujmu. Milujte meditáciu? Navštívte meditačný workshop alebo sa pridajte k sediacej skupine. Vždy si chcel liezť po skalách? Pozrite sa na telocvične a festivaly lezenia a na to, kde sa naučiť liezť. Spoznáte ľudí, ktorí majú rovnaké záujmy, a okamžite nadviažete kontakt.


Zaviažte sa, že budete dobre spať. S nedostatkom spánku sa spája nespočetné množstvo problémov vrátane duševnej zahmlenosti, ťažkostí s chudnutím, porúch pamäti a koncentrácie, zníženého sexuálneho apetítu a zhoršeného úsudku.[7]
Aby ste mohli žiť plnohodnotný, šťastný a spokojný život, doprajte si dostatok spánku! Nedovoľte, aby čokoľvek ohrozilo váš čas na zdriemnutie.

  • Snažte sa každú noc spať sedem až desať hodín (alebo ak ste tínedžer, 8-10 hodín).[8]
  • Ak máte problémy so zaspávaním, pozrite si článok Ako lepšie spať, kde nájdete tipy.

Metóda 3 z 3: Zmena mentality


Dostaňte sa za hranice svojej komfortnej zóny. Ak žijete vo svojej komfortnej zóne, vedzte, že vám uniká veľa zo života. Medzi ukazovatele toho, že žijete len vo svojej komfortnej zóne, patrí pocit nudy, nepokoja, únavy, nespokojnosti a nedostatku životného nadšenia.[9]
Dobrou správou je, že to tak nemusí zostať! Nájdite spôsoby, ako robiť veci, ktoré sú nepríjemné. Robte veci, ktoré ste nikdy nerobili, ale vždy ste ich chceli robiť. Premýšľajte o tom, čo vás desí, a potom to riešte. Nezabúdajte, že ste sa už v živote vysporiadali s mnohými strachmi a že ste schopní zvládnuť všetko, čo je pred vami. Nedovoľte strachu, aby vás brzdil.

  • Je ťažké prekonať strach z toho, že vystúpite z toho, čo vám vyhovuje. Urobte niekoľko malých krokov, začnite v malom a oslavujte svoje úspechy. Inšpirujte sa inými ľuďmi, ktorí vystúpili zo svojej komfortnej zóny a darí sa im, a potom vedzte, že to dokážete aj vy!
  • Zotrvávanie vo svojej komfortnej zóne v strachu zo zahanbenia obmedzuje a ochudobňuje váš život o zábavu, ktorú môžete zažiť. Vykročte z nej s odvahou a smelosťou; koho zaujíma, čo si o vás myslia ostatní? Buďte sami sebou a robte to, čo chcete.
  • Ďalšie tipy nájdete v článku Ako vystúpiť zo svojej zóny pohodlia.


Buďte prítomní. Praktiky mindfulness podporujú prítomnosť v prítomnom okamihu a prospievajú vášmu fyzickému a duševnému zdraviu.[10]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj
Byť pozorný znamená zapojiť svoje zmysly a pozorovať svoje myšlienky bez posudzovania. Pri chôdzi vnímajte zem pod sebou, počúvajte zvuky okolo seba, ochutnávajte každé sústo jedla, zapojte čuch a pozorujte okolie očami. Využívajte svoje zmysly naplno namiesto toho, aby ste ich nechali pracovať na autopilota. Potom si precvičujte všímavosť na svoje myšlienky a emócie, vedome pozorujte každú z nich bez posudzovania.[11]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Keď ochutnáte jedlo, venujte svoje myšlienkové pochody jedlu. Chvíľu si privoniavajte k jedlu a všímajte si, ako vaše telo reaguje na vôňu. Potom si vložte jedlo do úst, ale ešte nežujte. Pozorujte textúru a chute. Keď začnete žuť, všímajte si, aký pocit máte medzi zubami a na jazyku.
  • Všímajte si, kedy ste rozptýlení, a vráťte sa späť do prítomnosti pomocou svojich zmyslov. Dovoľte svojim myšlienkam, aby si oddýchli, a zapojte sa do svojho okolia.


Poskytnite vďačnosť. Je čas, aby ste odložili moriaka na Deň vďakyvzdania a začali praktizovať každodenné vzdávanie vďaky. Vďační ľudia vykazujú výhody pre zdravie a šťastie, napríklad lepšie spia, majú zvýšenú empatiu a zníženú agresivitu, lepšie sebavedomie a zlepšené fyzické a psychické zdravie.[12]

  • Každý deň začnite a ukončite tým, že si všimnete tri veci, za ktoré ste vďační. Spojte sa s pocitom vďačnosti, nevypisujte veci, ktoré máte. Čím menej materiálu, na ktorý sa zameriavate, tým lepšie. Buďte vďační za svojich priateľov, za možnosť ísť pešo na trh a za pocit slnka na pleciach.


Majte dobrý postoj. Vždy sa pozerajte na pozitívne stránky všetky situácie, bez ohľadu na to, čo! Aj keď sa situácia zdá byť úplne negatívna, musí v nej byť nejaké pozitívum, či už veľké alebo malé. Dobrý postoj vám pomôže prekonať mnohé životné ťažkosti. Pozitívny pohľad na svet sa spája so zdravotnými a psychologickými výhodami, ako je nižšia miera depresie a stresu a dlhšia dĺžka života.[13]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Keď si všimnete negatívne myšlienky, pozorujte ich a potom sa rozhodnite myslieť na niečo pozitívne. Bojujte napríklad s myšlienkami typu: „Pokazím to, nikdy predtým som to nerobil!“ s „Som na seba hrdá, že som si dala príležitosť vyskúšať niečo nové.“[14]
    Zdroj experta
    Annie Lin, MBA
    Život & Kariérny kouč
    Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.
  • Ak ste sa naozaj strápnili a máte pocit, že váš život je na konci, povedzte si: „Všetko prejde a nakoniec sa to preženie. Britney Spears si oholila hlavu a verejne sa rozplakala, a zdá sa, že to už nikoho nezaujíma, takže ma nič nebude prenasledovať navždy.“


Vyhnite sa perfekcionizmu. Pamätajte, že to, čo sa zdá byť dokonalé, trvá len chvíľu. Neoškliebajte sa o šťastný život tým, že sa ho budete snažiť urobiť „dokonalým“, pretože úplne dokonalý život je nedosiahnuteľný (a pravdepodobne aj neradostný). Perfekcionizmus môže spôsobiť nešťastie a neschopnosť oslavovať svoje úspechy, pretože nie sú „dosť dobré“.“ Perfekcionisti sa môžu dostať do pasce strachu zo zlyhania alebo strachu z riskovania.[15]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejdite na zdroj

  • Ak sa napríklad snažíte naučiť nový jazyk, najlepším spôsobom, ako sa do toho vrhnúť, je hovoriť. Hovoriť cudzím jazykom môže byť desivé, ale akceptujte, že budete robiť chyby a poučte sa z nich. Zlepšovanie si často vyžaduje riziko a je v poriadku robiť chyby!
  • Uvedomte si, že aj veci, ktoré vyzerajú ako chyby alebo zlyhania, môžu byť skúsenosťami, ktoré vám pomôžu učiť sa a rásť. Ak sa stretnete s neúspechmi, nevzdávajte sa: povedzte si: „Teraz si lepšie uvedomujem, čo nefunguje,“ a skúste niečo iné.

  • Uvedomte si, že vaša verzia „dokonalého života“ sa bude naďalej meniť. A to je v poriadku! Keď máte 30 rokov, vaša verzia dokonalého života môže byť život v inej krajine a spoznávanie inej kultúry; v 32 rokoch sa to môže zmeniť a váš dokonalý život môže zahŕňať adopciu dieťaťa. Nepripútajte sa príliš k tomu, čo ste považovali za svoj dokonalý život bol, ale buďte flexibilní a prispôsobte sa tomu, že sa to zmení. Zmeny sú súčasťou dobrodružstva.
  • Odkazy