3 spôsoby, ako sa motivovať k tomu, aby ste urobili niečo nepríjemné

Každý má úlohy, ktoré sú obzvlášť náročné na odškrtnutie zo zoznamu úloh. Možno sú nudné, trvajú dlho alebo by ste jednoducho radšej sledovali svoj obľúbený televízny program. Ak stojíte pred úlohou, ktorá sa vám nepáči, môže byť ťažké nájsť motiváciu na jej splnenie. Naučte sa, ako splniť nepríjemnú úlohu tak, že v mysli preformulujete spôsob, akým úlohu vnímate, nájdete spôsob, ako ju urobiť zábavnou, a konečne urobíte prvý krok.

Metóda 1 z 3: Preformulovanie úlohy


Nájdite si „prečo.“ Prečo je táto úloha dôležitá? Čo ti to pomôže dosiahnuť? Mentálne preformulujte nepríjemnú úlohu ako nevyhnutný odrazový mostík k lepšej budúcnosti.[1]
Odborný zdroj
Michael Stern
Životný tréner
Rozhovor s odborníkom. 8. júla 2020.
Zameraním sa na výhody, ktoré získate z dokončenia úlohy, možno zistíte, že je ľahšie sa motivovať.[2]

  • Možno sa vám napríklad nechce pracovať na eseji, ktorú máte napísať na vysokoškolský kurz angličtiny. Preformulovanie úlohy by vám mohlo pomôcť uznať, že jej splnenie vás priblíži k dokončeniu kurzu. Navyše, precvičovanie zručností v písaní bude prospešné pri vašich ambíciách stať sa novinárom.


Vizualizujte si, ako sa budete cítiť, keď to bude hotové. Vnútorná motivácia – spôsob, akým sa pri dosiahnutom úspechu cítite – môže byť často silnejším motivačným faktorom ako vonkajšie odmeny alebo pochvala. Predstavte si, akú úľavu, spokojnosť alebo hrdosť budete cítiť po dokončení úlohy. Vizualizácia vám môže dodať príval energie, ktorý potrebujete na zdolanie úlohy.[3]

  • Vnútorná motivácia pochádza z pocitu samostatnosti, majstrovstva a zmyslu. Hľadajte spôsoby, ako vaša úloha súvisí s týmito tromi faktormi. Môžete úlohu dokončiť podľa vlastných podmienok? Pomôže vám to zvládnuť zručnosť? Pomôže vám to dosiahnuť cieľavedomý pokrok smerom ku konečnému cieľu, na ktorom vám záleží?
  • Využitie sily vnútornej motivácie je mimoriadne účinný spôsob, ako dosiahnuť tvorivú prácu.


Používajte motivačné mantry. Opakovanie mantry pre seba môže byť účinným spôsobom, ako zostať v pozitívnom stave mysle. Keď si niečo opakujete stále dokola, nakoniec tomu začnete veriť, takže dobrá mantra vám môže pomôcť získať návyk myslieť pozitívne.[4]
Expert Zdroj
Michael Stern
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 8. júla 2020.
Začnite svoj deň správne tým, že si hneď po prebudení zopakujete mantru.[5]
Ak potrebujete nápady na mantru, vyskúšajte jednu z nasledujúcich možností:

  • „Ťažké projekty som už dokončil a zvládnem to aj teraz.“
  • „Nebojím sa robiť chyby. Robenie chýb je súčasťou pokroku.“
  • „Vážim si svoj čas, preto je pre mňa prioritou, aby som veci urobil.“


Rozhodnite sa, či môžete úlohu delegovať – alebo ju úplne vynechať. Keď sa vám niekedy nechce robiť nejakú úlohu, je to znamenie, že váš čas by bolo lepšie venovať niečomu inému. Je táto úloha pre váš projekt naozaj potrebná? Mohol by to urobiť niekto iný, alebo by ste našli efektívnejší spôsob, ako to urobiť? Vypustenie práce, ktorá sa vám nepáči, zo zoznamu úloh vám môže poskytnúť viac času na realizáciu iných vecí.[6]

  • Možno sa vám napríklad hnusí, že musíte prať, ale váš partner to má v skutočnosti rád. Môžete požiadať, aby ste si s nimi vymenili prácu a dokončili nežiaducu prácu, ktorú má táto osoba urobiť. Takto si obaja splníte svoje povinnosti, ale nemusíte robiť tú, ktorú obzvlášť nenávidíte.


Identifikujte dôvody vďačnosti ako motiváciu. Chvíľa počítania vám môže pomôcť motivovať vás k tomu, aby ste urobili niečo nepríjemné. Skúste myslieť na danú úlohu ako na niečo, čo ukazuje, ako ste požehnaní, a napíšte alebo povedzte, vďaka čomu sa cítite vďační za danú úlohu.[7]

  • Ak sa napríklad bojíte upratovania svojej izby, môžete si povedať: „Som vďačný, že mám izbu, ktorú musím upratať. Mnohí ľudia nemajú také šťastie.“
  • Alebo ak sa bojíte napísať veľkú písomku na hodinu angličtiny na vysokej škole, potom môžete napísať niečo ako: „Som vďačný, že mám možnosť navštevovať vysokú školu. Na celom svete sú milióny ľudí, ktorí by to radi dokázali.“

Metóda 2 z 3:Urobiť to zábavné


Nastavte systém odmeňovania. Niektoré úlohy jednoducho nie sú samy o sebe veľmi prospešné, ale napriek tomu ich treba vykonať. Motivujte sa vytvorením systému cieľov a odmien, ktoré vás udržia na ceste k cieľu.

  • Môžete si napríklad naplánovať, že po dokončení prvého návrhu práce pôjdete von s priateľmi alebo navštívite svoju obľúbenú kaviareň po dokončení upratovania kuchyne.


Počúvajte hudbu, ktorá vás povzbudí. Ak sa bojíte myšlienky na upratovanie izby alebo na ranný beh, pustite si nejakú energickú melódiu. Hudba má veľký vplyv na vašu náladu a motiváciu. Môže vás to urobiť ostražitejšími, optimistickejšie naladiť a pomôcť vám cítiť sa viac zaujatí nudnou úlohou.[8]

  • Napumpovaná hudba je v podstate čokoľvek, čo vám rozbúši srdce a rozhýbe telo. Tanečná hudba môže byť zdrojom zábavy a odpútania pozornosti od nepríjemnej úlohy. Zamyslite sa nad textom piesne „Stronger“ od Kanyeho Westa, ktorý vás núti robiť veci. Alebo vyskúšajte pieseň „Shake it Off“ od Taylor Swift, ktorá vám príjemne nakopne sebavedomie a pomôže vám dokončiť danú úlohu.


Požiadajte priateľa, aby sa k vám pripojil. Spojenie s inými ľuďmi môže výrazne zvýšiť vaše šance na úspech pri riešení úlohy. Získanie podpory druhých vás udrží na ceste, poskytne vám sociálnu a emocionálnu podporu a dá vám pocit zodpovednosti.[9]

  • Ak máte problém nájsť niekoho, s kým by ste sa mohli spojiť v reálnom živote, zvážte vyhľadanie online skupiny pre podporu a zodpovednosť.
  • Oslovte priateľa a povedzte: „Hej, dnes musím pomôcť otcovi upratať garáž. Chceš sa zapojiť? Môžeme si pustiť nejaké melódie a dať si obed v pizzerii?“


Urobte verejné vyhlásenie. Jedným z najlepších spôsobov, ako sa prinútiť dodržať úlohu, je vyvodiť zodpovednosť voči iným ľuďom. Ak o svojich plánoch poviete svojim spolupracovníkom alebo priateľom na Facebooku, dodá vám to dodatočnú motiváciu úspešne ich dokončiť.[10]

  • Zdieľanie vašich cieľov s inými ľuďmi môže tiež spôsobiť, že sa vám tieto ciele budú zdať reálnejšie a hmatateľnejšie, čo vám uľahčí začať.
  • Uverejnite na svojich stránkach na sociálnych sieťach informácie o tom, čo robíte. povedať: „Na mesiac sa vzdávam cukru. Musím prekonať svoju závislosť od cukru. Kto je so mnou?“ Môžete si dokonca nájsť kamaráta na internete, ktorý s vami bude úlohu vykonávať a pomôže vám držať zodpovednosť.

Metóda 3 z 3: Dosiahnutie pokroku v riešení úlohy


Zmeňte svoje prostredie. Predtým, ako začnete, môže byť užitočné usporiadať alebo zmeniť svoje prostredie, aby bolo príjemnejšie na plnenie vašich úloh. Môže to byť tak jednoduché, ako upratať si pracovný priestor alebo si pustiť film na pozadí.

  • Skúste si urobiť šálku čaju, zapáliť sviečku a pustiť si obľúbený film alebo televízny program, napríklad Harryho Pottera alebo niečo iné, čo vás upokojuje. Uistite sa, že ste si vybrali niečo, čo vás nebude príliš rozptyľovať, ale čo vám poskytne príležitosť pozrieť sa hore a občas si urobiť prestávku.
  • K spríjemneniu úlohy môže prispieť aj návšteva kaviarne v susedstve. Objednajte si špeciálny nápoj a vyberte si útulný stôl, aby ste mohli dokončiť svoju úlohu.
  • Dokonca aj otvorenie niekoľkých okien a pustenie hudby vám pomôže rozjasniť prostredie a úloha sa vám bude zdať menej skľučujúca.


Začnite s aspektom úlohy, ktorý vás baví. Ak existuje jedna časť úlohy, ktorá vám nevadí, využite ju na to, aby ste si uľahčili menej príjemné časti práce. Tento postup vám môže dať ten správny impulz, ktorý potrebujete na to, aby ste začali.

  • Skúste napríklad začať nový cvičebný režim prechádzkami v parku, kde si môžete vychutnať čerstvý vzduch a krásu prírody. Ak ste uviazli na mŕtvom bode pri tvorivom projekte, spomeňte si na to, čo vás k projektu inšpirovalo, a zistite, či môžete túto inšpiráciu využiť na opätovnú motiváciu.[11]
  • Ak nejakú úlohu skrz-naskrz neznášate, je nepravdepodobné, že pri nej vydržíte dlho, najmä ak ide o opakujúcu sa úlohu, ako je napríklad cvičenie. Namiesto toho, aby ste sa snažili prinútiť robiť niečo, čo neznášate, hľadajte alternatívne spôsoby, ako dosiahnuť tú istú vec.


Rozdeliť úlohu na menšie časti. K veľkej, zastrašujúcej úlohe sa pristupuje oveľa ľahšie, keď sa na ňu pozeráte ako na sériu menších krokov. Premýšľajte o svojom konečnom cieli a spýtajte sa sami seba: „Čo musím urobiť, aby sa to podarilo??“ Zistite, čo musíte urobiť ako prvé, a potom konajte.[12]

  • Keď si rozdeľujete veľký projekt, zoznamy úloh môžu byť užitočným nástrojom na triedenie a organizáciu všetkých menších čiastkových úloh.
  • Ak je napríklad vašou úlohou „Zabaľte byt na sťahovanie“, môžete začať balením mimosezónneho oblečenia, spomienkových predmetov a dekorácií. Potom si môžete postupne každý deň pribaliť niekoľko vecí, aby ste pokročili k celkovému cieľu.


Používajte techniku Pomodoro. Technika Pomodoro vám pomôže zvládnuť nepríjemné úlohy tým, že zlepší vaše sústredenie a zvýši vašu produktivitu. Ak chcete začať, nastavte si časovač a pracujte 25 minút, potom sa odmeňte päťminútovou prestávkou. Po štyroch 25-minútových pracovných úkonoch si doprajte 25-minútovú prestávku.[13]

  • Upravte si techniku Pomodoro podľa svojich predstáv. Niektorí ľudia môžu zistiť, že lepšie výsledky dosahujú, ak pracujú napríklad v časových intervaloch 15 minút alebo 40 minút.

  • Venujte úlohe mimoriadnu pozornosť alebo kreativitu. Dokonca aj vaše najmenej obľúbené domáce práce sa môžu stať znesiteľnejšími, ak sa budete snažiť sústrediť na úlohu a nájsť niečo, čo na nej oceníte. Hľadajte lepšie spôsoby, ako urobiť projekt, ktorý ste odkladali, alebo vynaložte všetko úsilie na to, aby ste urobili čo najlepšiu prácu, aj keď len vysávate koberce alebo skladáte bielizeň.[14]

    • Snaha o čo najrýchlejšie zvládnutie úlohy môže v skutočnosti spôsobiť, že ju nebudete mať radi ešte viac. Spomaľte a možno zistíte, že to nie je také zlé, ako ste si mysleli.
    • Možno si napríklad musíte pripraviť jedlo na týždeň dopredu – dlhá a nudná úloha, na ktorú sa v nedeľu netešíte. Túto úlohu môžete doplniť o kreativitu a vzrušenie tým, že nájdete nové zábavné recepty, ktoré môžete vyskúšať. Tešenie sa na varenie niečoho nového vám môže pomôcť prekonať dlhý večer príprav jedla.
  • Odkazy