3 spôsoby, ako sa nesprávate ako dieťa

Prechod z detstva do dospelosti môže byť náročný. Často sa môžete stále cítiť ako dieťa. Pracujte na tom, aby ste sa nesprávali ako dieťa tým, že sa budete o seba starať, preberať dospelé povinnosti a zvládať svoje emócie. S trochou praxe začnete vidieť, že sa správate viac ako dospelý než ako dieťa.

Metóda 1 z 3: Zvládanie emócií


Prijmite zodpovednosť za svoje činy. Mali by ste prevziať zodpovednosť za svoje činy, či už sú úmyselné alebo neúmyselné. Je to znak vyspelosti a úcty k druhým. Každý robí chyby. Neprijatie zodpovednosti sa môže zdať v danom momente ako dobrý nápad, ale z dlhodobého hľadiska vám to neprospieva.[1]

  • Ak napríklad pri vychádzaní z príjazdovej cesty omylom nacúvate do susedovho auta, dajte mu to vedieť napísaním lístka alebo zaklopaním na dvere. Potom napravte svoju chybu tým, že predložíte poistnú udalosť poisťovni alebo zaplatíte škodu.


Prejavujte ľuďom úctu. Rešpektujte svojho partnera, členov rodiny, priateľov a cudzích ľudí. Deti sú často sebecké a neúctivé. Keď vyrastiete a dozriete, mali by ste pochopiť pojem úcty a prečo je dôležitý. Ak budete prejavovať úctu, na oplátku sa vám dostane viac úcty.[2]

  • Rešpektujte právo ľudí mať vlastný názor, aj keď sa líši od vášho.
  • Počúvajte, keď hovoria iní ľudia.[3]
    Odborný zdroj
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 18 marec 2020.
  • Buďte citliví a rešpektujte pocity iných ľudí.
  • Dodržujte svoje sľuby a záväzky.


Vytvorte si spôsob, ako Riešte konflikty zrelo. Keď čelíte konfliktu, je dôležité udržať svoje emócie pod kontrolou. Ovládajte svoj hnev a vyhýbajte sa agresivite. Zhlboka sa nadýchnite, počúvajte a riešte konflikt s druhou osobou.[4]

  • Dajte si čas na vychladnutie, ak ste naozaj nahnevaní. Zabráni vám to hovoriť a robiť veci, ktoré by ste v zápale práce nemali.


Prijímajte spätnú väzbu pozitívne. Ľudia sa učia a rastú tým, že dostávajú spätnú väzbu a kritiku od iných. Mali by ste akceptovať, že neviete všetko a že spätná väzba od odborníka vám nemá ublížiť.[5]
Expert Source
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18 marec 2020.
Má vám to pomôcť.[6]

  • Napríklad si dôkladne prečítajte úpravy svojej výskumnej práce. Tieto úpravy vám pomôžu zlepšiť vaše písanie v budúcnosti.

Metóda 2 z 3: Zrelé správanie


Buďte sebavedomí. Silný pocit sebadôvery je kľúčom k úspechu vo všetkých oblastiach života. Ak chcete byť sebavedomí, musíte pochopiť svoje silné a slabé stránky, riskovať a dôverovať si. Keď vidíte nejaký úspech, prijmite ho![7]

  • Ukážte sebavedomie tým, že sa dobre oblečiete.
  • Stojte rovno a majte správne držanie tela.
  • Pozerajte sa ľuďom do očí, keď s nimi hovoríte.
  • Vypracujte si silný stisk ruky.


Vyhnite sa impulzívnemu konaniu. Impulzívne rozhodnutia sa robia bez plánovania alebo predvídania dôsledkov, ktoré budú výsledkom tohto rozhodnutia. Vaša schopnosť ovládať toto nutkanie je znakom nesmiernej zrelosti.[8]

  • Napríklad, ak idete nakupovať potraviny bez zoznamu, môže to mať za následok väčší účet za potraviny a zlý výber stravy.


Podnikajte kroky. Neseďte a nečakajte, kým iniciatívu prevezmú iní. Buďte lídrom a prevezmite zodpovednosť. Dospelí ľudia vedia byť užitoční a užitoční bez toho, aby ich usmerňovali iní.[9]

  • Robte viac, ako sa od vás vyžaduje v práci a v škole.
  • Prevezmite vedenie projektu verejnoprospešných prác vo svojom okolí.
  • Prevezmite viac povinností, ako je pranie alebo kosenie, okolo vašej domácnosti.


Stanovte si a plňte pravidelné ciele. Ciele sa dajú použiť na udržanie si správneho smeru vo všetkých oblastiach života. Používajte dlhodobé a krátkodobé ciele v práci, posilňovni alebo šetrite na drahý či luxusný predmet. Napíšte si svoje ciele a vystavte ich na mieste, kde ich môžete vidieť každý deň. Pomôže vám to udržať sa na správnej ceste a splniť svoje ciele. Keď splníte svoje ciele, stanovte si nové ciele.[10]

Metóda 3 z 3:Preberanie zodpovednosti za dospelých


Postarajte sa o seba. Keď ste boli dieťa, vaši rodičia sa za vás starali o veľa vecí. Keď dozrievate, je dôležité začať sa o seba starať. Vyvážená strava, pravidelné cvičenie a čas na oddych sú dôležitými súčasťami starostlivosti o seba.[11]
Dôveryhodný zdroj
Národný inštitút pre diabetes a choroby tráviaceho ústrojenstva a obličiek
Zdravotné informácie z Národného inštitútu pre cukrovku a choroby tráviaceho ústrojenstva a obličiek, divízie U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Naučte sa variť.
  • Stanovte si cvičenie ako prioritu a naplánujte si čas na cvičenie každý deň.
  • Každý večer si vyhraďte dostatok času na dostatočné množstvo spánku.


Upratujte po sebe. Je veľmi detinské nechávať veci okolo seba, aby ich iní pozbierali. Platí to najmä vtedy, ak žijete s inými ľuďmi alebo bývate v cudzom dome. Pozbierajte svoje odpadky, špinavú bielizeň a riad. Nezabudnite si umyť oblečenie, riad a vyčistiť všetky povrchy, ktoré ste znečistili. Podieľajte sa aj na pravidelnom upratovaní v celom dome.


Dohodnite si a dodržiavajte stretnutia. Vaši rodičia pravdepodobne vybavili všetky vaše stretnutia a vzali vás na ne, keď ste boli mladší. Teraz, keď ste už dospelejší, by malo byť vašou zodpovednosťou dohodnúť si a dodržiavať svoje stretnutia. Naplánujte si pravidelné návštevy lekára. Dohodnite si termíny pracovných stretnutí.[12]

  • Majte fyzický plánovač alebo kalendár, ktorý vám pomôže zapamätať si stretnutia.
  • Používajte aplikácie kalendára v smartfóne, aby ste si udržiavali svoj plán. Používajte ich funkciu budíka, aby vás upozornili na blížiacu sa schôdzku.

  • Urobte si finančný rozpočet. Urobte si zoznam všetkých svojich mesačných výdavkov. Potom si urobte zoznam svojich mesačných príjmov. Ak je váš mesačný príjem nižší ako vaše mesačné účty, musíte sa rozhodnúť, kde sa môžete uskromniť alebo ako priniesť viac peňazí. Rozdiel vo vašom mesačnom príjme a účtoch by ste mali vyčleniť na výdavky a úspory.[13]
  • Odkazy