3 spôsoby, ako sa čo najlepšie snažiť v čomkoľvek

„Robte len to najlepšie, čo viete!“ Koľkokrát ste už počuli túto radu? Aj keď to znie jednoducho, mnohí z nás do vecí, ktoré robíme, nevkladajú dôsledne všetko svoje úsilie. Hoci sa dá v škole a v práci vyškriabať na minimum, skutočný úspech dosiahnete len vtedy, keď sa budete snažiť robiť to najlepšie, čo dokážete. Ak sa chcete v živote začať snažiť čo najviac, stanovenie cieľov je dobrý spôsob, ako začať. Po definovaní cieľov pracujte na tom, aby ste zostali disciplinovaní a prekonávali neúspechy.

Metóda 1 z 3: Stanovenie cieľov


Premýšľajte o tom, čo chcete dosiahnuť a prečo. Vyberte si ciele, ktoré sú pre vás zmysluplné. Predstavte si, ako sa zmení váš život po ich dosiahnutí.[1]

  • Niekedy si možno budete musieť stanoviť cieľ, ktorý vás veľmi neláka, napríklad získať dobrú známku v predmete, ktorý nechcete navštevovať. V takomto prípade sa zamerajte na to, ako výsledok zlepší váš život.
  • V tomto prípade vám môžu pomôcť zvýšiť motiváciu dôvody ako „budem mať pocit úspechu“ alebo „udržím si lepší priemer“.


Starostlivo si vyberajte projekty. Aby ste čo najlepšie využili svoju energiu a motiváciu, vyberte si len niekoľko projektov, na ktorých vám záleží. Nesnažte sa pracovať na príliš mnohých veciach naraz. Ak sa príliš rozptýlite, bude pre vás ťažšie venovať čomukoľvek 100 % svojho úsilia.[2]

  • Snažte sa sústrediť na maximálne tri ciele naraz.


Vedzte, čoho ste schopní. Snažiť sa čo najlepšie znamená posúvať svoje vlastné hranice, nie snažiť sa vyrovnať úspechom niekoho iného. Buďte k sebe úprimní, kde sa práve nachádzajú vaše schopnosti. Stanovte si ciele, ktoré majú zmysel vzhľadom na vašu súčasnú úroveň zručností.[3]

  • Ak ste napríklad v behu nováčikom, neočakávajte, že hneď dokážete zabehnúť šesťminútovú míľu. Lepším prvým cieľom by bolo zabehnúť míľu pod 10 minút.[4]
    Odborný zdroj
    Jennifer Guttman, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Odborný rozhovor. 26. júla 2021.


Osvojte si rastové myslenie. Verte vo svoju schopnosť tvrdo pracovať a budovať svoje zručnosti, aj keď to niekedy znamená robiť chyby. Zaviažte sa, že pri práci na svojich cieľoch budete sami sebe klásť výzvy.[5]

  • Opakom rastového myslenia je fixné myslenie. Človek s fixným myslením považuje svoje zručnosti a schopnosti za vrodené vlastnosti, ktoré nemôže ovplyvniť ani zlepšiť.


Rozdeľte si svoje ciele. Premeňte každý cieľ na sériu menších cieľov. Potom si vytvorte zoznam akčných krokov, ktoré musíte urobiť na dosiahnutie každého malého cieľa. Aby ste si udržali motiváciu, vytvorte si denné alebo týždenné míľniky, na ktorých budete pracovať. [6]

  • Ak je napríklad vaším celkovým cieľom naučiť sa nový jazyk, môžete si tento cieľ rozdeliť na kroky, ako je zvládnutie základných pozdravov, porozumenie hovorenému jazyku a plynulé rozprávanie. Každý z týchto menších cieľov bude mať v sebe kroky, ktoré musíte splniť.

Metóda 2 z 3: Zostaňte disciplinovaní


Vytvorte si návyky. Je jednoduchšie robiť svoju najlepšiu prácu, keď niečo robíte pravidelne – najlepšie každý deň. Urobte z práce na svojich cieľoch súčasť svojej každodennej rutiny. Myslite na to, že robiť čo najlepšie je nový životný štýl, nie niečo, čo robíte oddelene od svojho „bežného“ života.[7]

  • Ak napríklad pracujete na získaní titulu, nájdite si čas na štúdium každý deň, nielen keď sa blíži skúška.


Vyhnite sa multitaskingu. Multitasking vám bráni hlbšie sa na čokoľvek sústrediť.[8]
Zdroj experta
Jennifer Guttman, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.
Pracujte na jednej veci naraz a venujte jej plnú pozornosť.[9]

  • Urobte všetko pre to, aby ste zablokovali rozptýlenie. Choďte pracovať na tiché miesto alebo si nasaďte slúchadlá s potlačením hluku, aby ste odradili ľudí, ktorí na vás hovoria.


Vyhnite sa odkladaniu. Používajte zoznamy úloh a časovo ohraničené ciele, aby ste zostali na správnej ceste. Ak máte stále problémy s tým, aby ste veci urobili včas, urobte sa zodpovedným niekomu inému, aby ste získali dodatočnú motiváciu.[10]

  • Môžete si napríklad stanoviť zodpovednosť tým, že sa prihlásite na kurz alebo si nájdete partnera na cvičenie.
  • Rozdeľte si to, čo musíte urobiť, na menšie, ľahšie zvládnuteľné časti, aby sa vám ľahšie plnili.[11]
    Zdroj experta
    Jennifer Guttman, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.
  • Časovo ohraničený cieľ má zabudovaný časový limit. Napríklad si môžete stanoviť cieľ naučiť sa tento týždeň variť dva nové zdravé recepty.
  • Môže sa zdať, že odkladanie vám bráni v neúspechu, ale v skutočnosti vám len bráni v učení a zlepšovaní sa.


Oslavujte malé víťazstvá. Pri dosahovaní pokroku na ceste k svojim cieľom si nezabudnite zablahoželať k veciam, ktoré ste na tejto ceste dosiahli. Každý týždeň alebo mesiac si nájdite čas na to, aby ste sa pozreli späť na to, ako ďaleko ste sa dostali, a potľapkajte sa po pleci za svoju prácu.[12]

  • Môžete si dokonca vytvoriť systém odmeňovania za rôzne míľniky pri plnení cieľov. Keď prejdete prvú značku, môžete sa odmeniť večerným posedením s priateľmi. Druhá značka: nové oblečenie alebo pomôcka. Tretí: krátky únik. Používajte len veci, ktoré skutočne chcete získať, aby boli motivujúce.


Obnovte sa. Robte si prestávky a starajte sa o svoje zdravie bez ohľadu na to, ako ste zaneprázdnení. Je ťažké vydať zo seba to najlepšie, keď ste vyčerpaní, vystresovaní alebo v slabej fyzickej kondícii. Dobré návyky starostlivosti o seba vám pomôžu zabrániť vyhoreniu.[13]

  • Starajte sa o všetky dimenzie svojho zdravia – fyzickú, mentálnu, emocionálnu a duchovnú. Zanedbanie ktoréhokoľvek z týchto rozmerov môže spôsobiť problémy.

Metóda 3 z 3: Prekonávanie neúspechov


Majte húževnatý prístup. Neúspechy a chyby sú nevyhnutné, preto sa nimi nenechajte demoralizovať. Vedzte, čo je pre vás v živote najdôležitejšie, a usilujte sa o to bez ohľadu na to, koľkokrát sa budete musieť na ceste zdvihnúť.[14]

  • Ak sa vám v niečom nedarí, chcete to vzdať, zmeňte svoje myslenie. Neúspech je len dočasný neúspech, ktorý zažívajú všetci úspešní ľudia. Nie je to odraz vašej povahy alebo vrodených schopností.
  • Napríklad namiesto slov „Zase som zlyhal“ by ste to mohli preformulovať a povedať „Som o krok bližšie k úspechu“.“


Udržujte si pozitívny pohľad na vec. Snažte sa nájsť dobrú stránku zlej situácie. Zamerajte sa na to, čo ste sa naučili a ako sa vám bude nabudúce dariť lepšie. Vyhnite sa sťažovaniu alebo ľútosti – to vám len zabráni posunúť sa ďalej.[15]

  • Pri ťažkostiach alebo neúspechoch si opakujte afirmácie, ako napríklad „Aj to prejde“, aby ste si udržali pozitívny a nádejný postoj.


Vyhnite sa perfekcionizmu. Je dobré mať na seba vysoké nároky, ale neočakávajte, že všetko, čo robíte, bude dokonalé. Perfekcionizmus môže spôsobiť, že sa budete báť zdravo riskovať, čo často vedie k prokrastinácii a nedostatočným výsledkom.[16]

  • Pripomínajte si, že robiť chyby nie je len v poriadku – je to nevyhnutná súčasť učenia a rastu. V skutočnosti sa každý týždeň vyzývajte, aby ste urobili niečo „zle“, aby ste sa cítili pohodlne pri robení chýb.
  • Môžete si niečo vyliať na oblečenie alebo zámerne prísť na stretnutie neskoro. Keď si uvedomíte, že následky nebudú až také veľké, ako ste sa obávali, naučíte sa uvoľniť opraty a uvidíte prínos chýb.

  • Súťažte len sami so sebou. Sledujte svoj pokrok a snažte sa každý deň urobiť niečo lepšie ako deň predtým. Vyhnite sa porovnávaniu s inými ľuďmi, pretože ich situácia môže byť úplne odlišná od tej vašej.[17]

    • Neustále sledujte svoj pokrok. Porovnávajte sa len s osobou, ktorou ste boli pred týždňom alebo pred mesiacom. Ak dokážete postrehnúť nejaké zlepšenie, to je to, na čom záleží. Ak sa vám to nedarí, pokračujte v úsilí.
  • Odkazy