3 spôsoby, ako sa odraziť od dlhodobo zlej povesti

Zlá povesť môže mať vlnový efekt na váš osobný a profesionálny život. Keď vás ostatní nemajú v dobrom svetle, hrozí vám, že stratíte priateľov, že vás nepovýšia, že vás budú vyčleňovať autority a nebudú vás brať vážne. Dobrou správou je, že si pravdepodobne môžete obnoviť zlú povesť, hoci tento proces si vyžiada čas a prácu. Začnite tým, že urobíte kontrolu škôd, akokoľvek môžete. Potom pracujte na posilnení svojich vzťahov s inými ľuďmi a na tom, aby ste sa vo svojom živote posúvali vpred s dôverou.

Metóda 1 z 3: Kontrola škôd


Zhodnoťte, aká zlá je vaša povesť a aká časť vášho života je tým ovplyvnená. Je ľahké byť rozrušený, keď o vás niekto povie niečo negatívne, ale nerobte unáhlené závery o tom, či je vaša povesť zničená… Spýtajte sa sami seba, ako by ste tieto poznámky vnímali, keby boli povedané o niekom inom.[1]

  • Nemusíte byť všeobecne obľúbený, aby ste mali slušnú povesť.
  • Ak je vaša povesť naozaj poškodená, zistite, v ktorej oblasti došlo k poškodeniu. Môžete mať napríklad zlú povesť v práci alebo v škole, ale vaša povesť medzi priateľmi môže byť v poriadku.


Oddeľte to, čo môžete ovplyvniť, od toho, čo nemôžete. Nemôžete kontrolovať, čo si o vás ľudia myslia, ale môžete kontrolovať svoje vlastné činy. Zamerajte sa len na to, čo môžete urobiť pre nápravu svojej reputácie. Nemrhajte energiou na to, aby ste sa trápili tým, čo o vás hovoria iní ľudia.[2]


Prestaňte sa zúčastňovať na škodlivom správaní. Ak viete, že niektoré vaše správanie spôsobilo vašu zlú povesť, prestaňte tieto veci robiť. Premyslite si, prečo sa takto správate, čo bude potrebné, aby ste sa naučili inému správaniu a či by ste mohli negatívne správanie nahradiť pozitívnejším správaním.[3]

  • Možno napríklad klebetíte o iných ľuďoch, aby ste sa cítili začlenení do svojho spoločenského kruhu. Ak chcete zmeniť toto správanie, mohli by ste hľadať lepší spôsob, ako sa cítiť začlenení, napríklad častejšie pomáhať svojim priateľom.
  • Premýšľajte o zmene typu ľudí, ktorými sa obklopujete, pretože aj oni môžu prispievať k vášmu konaniu a negatívnej povesti.


Problémy riešte okamžite. Ak viete, že vaša reputácia utrpela úder, ihneď sa pustite do akcie. Priznajte si problém a ospravedlňte sa, ak je to potrebné. Ak ste niekomu ublížili alebo spôsobili nepríjemnosti, nájdite spôsob, ako to napraviť.[4]

  • Neignorujte problém a dúfajte, že sa to preženie. Ak neuznáte, čo ľudia hovoria, škody môžu byť z dlhodobého hľadiska ešte väčšie.


Zvážte možnosť najatia služby správy reputácie. Ak bola vaša povesť poškodená online, služba správy reputácie, ktorá sa špecializuje na SEO, vám môže pomôcť pri obnove. Tento typ služby vám môže pomôcť pochovať negatívny obsah na internete tým, že na prvé stránky výsledkov vyhľadávania o vás posunie pozitívny obsah.[5]

  • Táto stratégia môže byť obzvlášť užitočná, ak prevádzkujete online podnikanie.
  • Vždy je dobré budovať si silnú, pozitívnu online prítomnosť. Pravidelne aktualizujte svoje kontá na sociálnych sieťach a zvážte založenie vlastnej webovej stránky alebo blogu.
  • Ak nemáte vlastnú webovú prezentáciu, je ťažké brániť sa proti zlým recenziám a iným negatívnym ohlasom online. Využite príležitosti, ktoré máte, aby ste vysvetlili svoju stranu a/alebo napravili nespokojnosť zákazníka verejne online.


Porozprávajte sa s dôveryhodnou dospelou osobou. Ak ste dospievajúci alebo mladý dospelý, ktorý sa snaží spamätať zo zlej povesti, môže vám pomôcť požiadať o radu dospelého, ktorému dôverujete. Učiteľ, tréner alebo školský poradca môže poslúžiť ako skvelá osoba, s ktorou sa môžete podeliť o svoje pocity a získať nezaujatú radu.

  • Choďte za danou osobou a opýtajte sa, či s ňou môžete hovoriť v súkromí. Podeľte sa s nimi o podrobnosti svojej situácie a opýtajte sa ich, ako by ste sa z nej mohli spamätať.

Metóda 2 z 3: Zlepšenie vašich vzťahov


Hľadajte dôvody na spoluprácu s ľuďmi. Keď si všimnete, že priateľ alebo spolupracovník má s niečím problém, oslovte ho, aby ste mu pomohli. Dobrovoľne sa zúčastňujte na skupinových projektoch, aj keď zvyčajne radšej pracujete sami. Keď ľuďom vyjdete v ústrety, budú mať voči vám ťažkosti.[6]

  • Buďte úprimní, keď pomáhate druhým. Ak je zrejmé, že sa len snažíte zlepšiť svoju povesť, nebude to fungovať.


Hneď priznajte svoje chyby. Prevzatie osobnej zodpovednosti je dôležitá zručnosť, ktorú si treba osvojiť a ktorá môže zlepšiť pohľad ostatných na vás aj na vás samých. Ak urobíte niečo zlé, či už úmyselne alebo náhodne, okamžite sa k tomu priznajte. Nesnažte sa zakryť chybu alebo ju zvaliť na niekoho iného. Ľudia sa nakoniec dozvedia, ak o niečom klamete, a následky ešte viac poškodia vašu povesť.[7]

  • Ak máš napríklad povesť, že klameš alebo kradneš, chceš prejaviť zmysel pre čestnosť vždy, keď môžeš. Ak nájdete na zemi peňaženku, nenechávajte si ju. Odovzdajte ho niekomu, kto sa postará o to, aby sa dostal späť k svojmu právoplatnému majiteľovi, napríklad recepčnému alebo policajtovi.


Buďte pozitívni a taktní. Snažte sa nájsť to dobré na každom človeku a situácii. Ak máte vo zvyku sťažovať sa na veci alebo kritizovať iných, pracujte na tom, aby ste si tieto myšlienky nechali pre seba. Nikdy nikoho za jeho chrbtom nepomlúvajte ani o ňom nehovorte zle, a to ani vtedy, keď sa s danou osobou už nestretávate ani s ňou nepracujete.[8]


Zoznámte sa s novými ľuďmi. Váš sociálny okruh ovplyvňuje to, ako vás ľudia vnímajú. Ak trávite veľa času s ľuďmi, ktorí poškodzujú vašu povesť, zvážte, či si nenájdete lepšiu skupinu priateľov. Pridajte sa k niektorým novým klubom alebo skupinám, ktoré vás zaujímajú, alebo oslovte známych, ktorých by ste chceli lepšie spoznať.[9]

  • Nájdenie novej skupiny priateľov vám tiež dáva šancu začať odznova s ľuďmi, ktorí nie sú voči vám zaujatí.


Urobte si prestávku od sociálnych médií. Ľudia v dnešnej dobe často ignorujú svoje osobné vzťahy kvôli tým online. Ak sa však snažíte zlepšiť svoju povesť u svojich najbližších, budete im musieť venovať viac času medzi štyrmi očami. Odpojte sa od sociálnych médií a snažte sa tráviť viac času s najbližšími priateľmi a rodinou.[10]

  • Ak máte tendenciu zverejňovať nevhodné veci alebo vytvárať deštruktívne vzťahy online, vašej povesti môže pomôcť aj to, že sa budete držať ďalej od sociálnych médií. Prestávka od sociálnych médií vám môže poskytnúť čas na zhodnotenie toho, ako sa chcete v budúcnosti správať inak.

Metóda 3 z 3:Odstránenie minulosti


Venujte pozornosť motívom ľudí, keď šíria klebety. Ak vás niekto ohováral, môžete byť pochopiteľne nahnevaní. Predtým, ako sa vydáte hľadať pomstu, však zvážte ich motiváciu. Mnohí ľudia, ktorí šíria fámy, to robia preto, že vám buď závidia, alebo sú na vás za niečo nahnevaní. Často je najlepšou reakciou zachovať si hlavu vztýčenú a nevšímať si ich.[11]

  • Ak o vás niekto hovorí veci, ktoré zjavne nie sú pravdivé, nechajte za seba hovoriť svoje činy. Neobhajujte sa a nehádajte sa. Väčšina ľudí bude schopná zistiť, že fámy sú nepravdivé.
  • Ak sa jedna osoba pokúsi zavraždiť váš charakter, naznačuje to, že s ňou máte problém. Ak však o vás veľa ľudí hovorí zlé veci, problém môže byť na vašej strane.


Ukážte ľuďom, že sa snažíte tým, že vynaložíte mimoriadne úsilie. Činy hovoria hlasnejšie ako slová, najmä keď sa snažíte napraviť zlú povesť. Vynaložte dodatočné úsilie na svoju prácu, školu a vzťahy. Keď si už o vás ľudia myslia niečo zlé, na zmenu ich názoru sú potrebné ďalšie dôkazy, preto sa pripravte na to, že budete chvíľu prehnane vyčkávať.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Ak máte napríklad povesť lenivého študenta, môžete zmeniť vnímanie ľudí tým, že sa budete každý deň zúčastňovať na diskusiách v triede.


Urobte nejaké zmeny vo svojom živote. Ak nie ste spokojní so svojou súčasnou identitou, vynachádzajte sa nanovo. Premýšľajte o tom, akým človekom sa chcete stať, a potom urobte malé zmeny, ktoré vám pomôžu dosiahnuť tento cieľ. Ak sa u vás objavia pocity hanby alebo viny, nezabudnite sa najprv zaoberať nimi; budete musieť mať o sebe pozitívnu mienku skôr, ako presvedčíte ostatných, aby. Zlepšenie seba samého si vyžaduje čas a úsilie, ale môže vám pomôcť zanechať negatívnu povesť za sebou.[13]

  • Zostaňte verní sami sebe. Je normálne a zdravé, že sa ako osoba časom meníte, ale nesnažte sa stať niekým, kým nie ste.
  • Ak máte dlhodobo trvale nízke sebavedomie, vyhľadajte odborníka, ktorý vám pomôže.

  • Buďte trpezliví a dajte ľuďom čas, aby vás vnímali inak. Vaša povesť sa skladá z mnohých individuálnych faktorov, ako je vaša spoľahlivosť, ústretovosť a osobná prezentácia. Zlepšenie všetkých týchto oblastí vášho života si vyžaduje čas, preto neočakávajte, že sa vaša povesť zmení zo dňa na deň. Buďte trpezliví a vytrvalí, aj keď sa zdá, že vaše úsilie neprináša výsledky.[14]
  • Odkazy